Kondital - hva hulen i fan....


stubbemtb
 Share

Recommended Posts

Over to dage har jeg målt mit kondital via tre forskellig metoder:

Coopertest: 2710 m. = kondital 49,1 !.

En anden test hvor konditallet beregnes ud fra hvilepus og maxpuls

= kondital 59,8 !!.

To-punkts kondicykel testen fra denne udmærkede hjemmeside gav

et kondital = 68,4 !!!.

HVA HULEN I F.... :raisebrow:

kan man regne med ??? - selvfølgelig kan man nøjes med at bruge den ene af dem - hvis man vil se om der er fremskridt. Men, det er nu også interessant at vide om man hænger med r..... eller er elite !!! :tongue:

Er der nogen der har en fornuftig forklaring på disse rimeligt store forskelle ?

Link to comment
Share on other sites

I indirekte tests vil der altid være stor usikkerhed. Helt op til 15% og måske mere i nogle tilfælde. Derudover skal man også tage med om man er bedre til løb kontra cykling eller omvendt.

Hvis du er løber, vil du for det meste have et højere kondital i løbetests og omvendt. Desuden er der også kropsbygningen at tage højde for.

Men som du selv siger, så skal du bruge den samme test hver gang. Og den eneste måde at vide det precist er en labetorietest.

Men hvis du vil vide hvordan du ligger sammenlignet med andre kan du jo se: MOLs Uofficielle cardioliste

- Tolle

Link to comment
Share on other sites

yes det er inddirekte tests. Men de fleste af os er jo henvist til det.

Men alligevel en forskel på 19 synes jeg er stor -ikke mindst da det er i de to

fysiske test`s !!! :blush:

<{POST_SNAPBACK}>

Jamen for at sige det lige ud: Indirekte test kan man ikke bruge til noget som helst, hvis man ønsker at få et eksakt resultat eller noget der er meget tæt på at være det.

Bor du i Kbh. er der flere muligheder for at få lavet en test, både testcentret.dk og det nye aimhigh.dk klarer det. Sidstnævnte gør det billigst, 250 kr i januar.

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

Over to dage har jeg målt mit kondital via tre forskellig metoder:

Coopertest: 2710 m. = kondital 49,1 !.

En anden test hvor konditallet beregnes ud fra hvilepus og maxpuls

= kondital   59,8 !!.

To-punkts kondicykel testen fra denne udmærkede hjemmeside gav

et kondital =  68,4 !!!.

HVA HULEN I F.... :raisebrow:

kan man regne med  ???   - selvfølgelig kan man nøjes med at bruge den ene af dem - hvis man vil se om der er fremskridt. Men, det er nu også interessant at vide om man hænger med r.....    eller er elite !!!  :tongue:

Er der nogen der har en fornuftig forklaring på disse rimeligt store forskelle ?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg vil gætte på at du normalt cykler - og gør det godt.

Står der ikke lidt om hvilke forudsætninger der er?

Hvis du ikke har trænet løb (f.eks. hvis du kun eller næsten kun har trænet cykling) vil din løbetest tage sig meget ringe ud i forhold til dit sande kondital!

Da mit kondital var bedst (og stadig ikke noget særligt) kunne jeg løbe 10 km. Men jeg blev forpustet af mindre end 100 meters svømning.

Link to comment
Share on other sites

Bor du i Kbh. er der flere muligheder for at få lavet en test, både testcentret.dk og det nye aimhigh.dk klarer det. Sidstnævnte gør det billigst, 250 kr i januar.

Ziggymund  :bike:

<{POST_SNAPBACK}>

????? Så vidt jeg kan se laver han ikke en Vo2max test

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, han gør. Det står muligvis ikke på hans hjemmeside, men de test, der foretages bestemmer maxWatt-ydelse, AT samt watt-ydelse ved AT og endelig VO2max. Desuden måles fedt%.

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

Over to dage har jeg målt mit kondital via tre forskellig metoder:

Coopertest: 2710 m. = kondital 49,1 !.

En anden test hvor konditallet beregnes ud fra hvilepus og maxpuls

= kondital   59,8 !!.

To-punkts kondicykel testen fra denne udmærkede hjemmeside gav

et kondital =  68,4 !!!.

HVA HULEN I F.... :raisebrow:

kan man regne med  ???   - selvfølgelig kan man nøjes med at bruge den ene af dem - hvis man vil se om der er fremskridt. Men, det er nu også interessant at vide om man hænger med r.....    eller er elite !!!  :tongue:

Er der nogen der har en fornuftig forklaring på disse rimeligt store forskelle ?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg vil gætte på at du normalt cykler - og gør det godt.

Står der ikke lidt om hvilke forudsætninger der er?

Hvis du ikke har trænet løb (f.eks. hvis du kun eller næsten kun har trænet cykling) vil din løbetest tage sig meget ringe ud i forhold til dit sande kondital!

Da mit kondital var bedst (og stadig ikke noget særligt) kunne jeg løbe 10 km. Men jeg blev forpustet af mindre end 100 meters svømning.

<{POST_SNAPBACK}>

JO, det er rigtig nok - i 1½ års tid har jeg først og fremmest cykler (race og mtb)

- og oplever at cykelformen er bedre end nogensinde før lige nu - men helt sikkert pga. at jeg kombinerer motionscenter 2xuglt (cykling og skimaskine)

(skal løbe Vasaløb om 7 uger) - cykling (race+mtb) løb, og svømning.

Skal til sommer køre "la Marmotte" (cykel)

Link to comment
Share on other sites

Bor du i Kbh. er der flere muligheder for at få lavet en test, både testcentret.dk og det nye aimhigh.dk klarer det. Sidstnævnte gør det billigst, 250 kr i januar.

Ziggymund  :bike:

<{POST_SNAPBACK}>

????? Så vidt jeg kan se laver han ikke en Vo2max test

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, han gør. Det står muligvis ikke på hans hjemmeside, men de test, der foretages bestemmer maxWatt-ydelse, AT samt watt-ydelse ved AT og endelig VO2max. Desuden måles fedt%.

Ziggymund :bike:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er godt for de folk der bor i og i nærheden af København at man for et rimeligt beløb kan få lavet en god test -men nu er det sådan at jeg bor et godt stykke udenfor København - eller rettere - lige uden for Silkeborg !! - men er der nogen der kender muligheder for en ordentlig test - her i Jylland - evt. Århus ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share