Hvem er de bedste atleter?


jsc
 Share

Recommended Posts

Ja, som overskrifter siger, hvilken gruppe af atleter synes du er de bedste? Man kan gerne nævne flere end én gruppe, men ikke uendeligt mange.

Der har utvivltsomt været lignende tråde før og det kan sagtens tænkes, at jeg selv har startet nogen, men here we go again, i så fald:

Jeg selv kunne finde på at nævne Kampsportsudøvere..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 310
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det kommer jo også an på, hvorledes man definerer en atlet. Ordet stammer jo oprindeligt fra atletik, om en der dyrker disse dicipliner, men det er nok ikke denne snævre definition, der spørges til :wink:

Så hvad spørges der til? Kropskontrol, styrke, muskelmasse, træningsflid, hurtighed, bevægelighed i forhold til kropsmasse osv?

Link to comment
Share on other sites

Styrkeløftere  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, man behøver jo bare se nogen videoklip fra fx Vejle, for at påskønne dette synspunkt: 140kgs mænd, der bæres ind på scenen og placeres foran et squatstativ. Så vralter de ind, tager en stang på nakken, vralter ud, går ned lige under parallel med stangen på nakken, rejser sig op igen, vralter ind med stangen i stativet og står så med bævende knæ indtil en eller anden behjertet person befrier dem for deres knæbind.

Det er så yndefuldt, ja så atletisk, at man næsten glemmer at trække vejret og de fleste må tørre en lille tåre væk..

Link to comment
Share on other sites

Styrkeløftere  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, man behøver jo bare se nogen videoklip fra fx Vejle, for at påskønne dette synspunkt: 140kgs mænd, der bæres ind på scenen og placeres foran et squatstativ. Så vralter de ind, tager en stang på nakken, vralter ud, går ned lige under parallel med stangen på nakken, rejser sig op igen, vralter ind med stangen i stativet og står så med bævende knæ indtil en eller anden behjertet person befrier dem for deres knæbind.

Det er så yndefuldt, ja så atletisk, at man næsten glemmer at trække vejret og de fleste må tørre en lille tåre væk..

<{POST_SNAPBACK}>

Så vidt jeg ved, behøver de bedste atleter ikke nødvendigvis være de mest yndefulde? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja, man behøver jo bare se nogen videoklip fra fx Vejle, for at påskønne dette synspunkt: 140kgs mænd, der bæres ind på scenen og placeres foran et squatstativ. Så vralter de ind, tager en stang på nakken, vralter ud, går ned lige under parallel med stangen på nakken, rejser sig op igen, vralter ind med stangen i stativet og står så med bævende knæ indtil en eller anden behjertet person befrier dem for deres knæbind.

Det er så yndefuldt, ja så atletisk, at man næsten glemmer at trække vejret og de fleste må tørre en lille tåre væk..

:4thumbup: :laugh::laugh::laugh::laugh::laugh::laugh::laugh::laugh::laugh::laugh:

Jeg vil vove at bringe basketspillere ind i billedet som nogle meget atletiske sportsfolk, selvom det ikke ligefrem er alle basketspillere der kan gå ind under den kategori. I hvert fald en spiller som Kevin Garnett må siges at være et atletisk vidunder, hvorimod Oliver Miller (som ikke engang er i NBA mere, men sidste sæson spillede for TimberWolves) ikke engang burde kaldes en sportsmand :blink:

Ellers må jeg gi JesperT ret i at gymnaster virkelig imponerer med deres kombination af alt det der som Jesper remsede op... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Forøvrigt ville jeg sige kampsportsatleter, brydere f eks. :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Kort før OL i Athen sendte svensk tv portrætindslag om diverse deltagere. Jeg så det der handlede om Ara Abrahamian der senere vandt sølv i 84 kg klassen (eller der omkring). Der var selvfølgelig indslag fra træningshallen og damn (!!!) de gutter er bare stærke - jeg tror nogle af dem uden problemer kunne dyrke styrkeløft på eliteplan hvis de gad. De havde fandeme også rygge som bodybuildere (no shit).

Jeg har i øvrigt også hørt nogle gym-historier om brydere og deres mildt sagt imponerende løft. Men det er selvfølgelig bare gym-historier og ikke noget jeg selv har overværet.

De cooleste atleter i min bog er nu atletik mange-kæmpere. Det er i øvrigt relativt fornyligt gået op for mig, at der findes nogle typer mange-kamp som ikke er en del af det olympiske program. Jeg læste for ikke så lang tid siden om en kvinde der var Danmarksmester i en type 5-kamp hvor dødløft også indgik :blink: Hun hev i øvrigt 165 kg.

Link to comment
Share on other sites

Forøvrigt ville jeg sige kampsportsatleter, brydere f eks. :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Kort før OL i Athen sendte svensk tv portrætindslag om diverse deltagere. Jeg så det der handlede om Ara Abrahamian der senere vandt sølv i 84 kg klassen (eller der omkring). Der var selvfølgelig indslag fra træningshallen og damn (!!!) de gutter er bare stærke - jeg tror nogle af dem uden problemer kunne dyrke styrkeløft på eliteplan hvis de gad. De havde fandeme også rygge som bodybuildere (no shit).

Jeg har i øvrigt også hørt nogle gym-historier om brydere og deres mildt sagt imponerende løft. Men det er selvfølgelig bare gym-historier og ikke noget jeg selv har overværet.

De cooleste atleter i min bog er nu atletik mange-kæmpere. Det er i øvrigt relativt fornyligt gået op for mig, at der findes nogle typer mange-kamp som ikke er en del af det olympiske program. Jeg læste for ikke så lang tid siden om en kvinde der var Danmarksmester i en type 5-kamp hvor dødløft også indgik :blink: Hun hev i øvrigt 165 kg.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja imponererne atlet :4thumbup:

Og imponernede hjemmeside

:laugh:

Link to comment
Share on other sites

Så også programmet og de er nogle ekstremt imponerende atleter. Desres måde at skære vægten på før konkurrencer er i mine øjne decideret suicidal, men derudover er de fandme hardcore :devil:

Og ja, de har de en vild fysik, mange af dem :devil::devil:

Link to comment
Share on other sites

Der var en artikel om dette på T-MAG engang, artiklen handlede egentlig om doping i NFL, men gav et godt billede af hvad disse atleter er i stand til både med og uden doping. Jeg kan sagtens se hvordan man kan blive imponeret af en NFL spiller på knap 2 meter og 110-130 kg. der kan løbe en 40 meter på knap 5.50 sekund, hoppe knap en meter og i luften og så være sindssyg stærk i de fleste løft.

Men ellers vil jeg også have en tendens til at nævne proff. basketballspillere. De gutter kan altså nogle ting med deres krop som ingen andre kan.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke et spørgsmål om, hvilken type sportsfolk der er de bedste atleter, men derimod HVEM der er den bedste atlet. Svaret på dette spørgsmål er ganske simpelt, idet svaret er Alexander Karelin.

Karelin blev kaldt "King Kong" eller "The Experiment" af hans modstandere, vejede i hele sin karriere 132kg fordelt på 193cm med et et cifret kropsfedtprocent. På trods af sin størrelse var han uhyggelig ædræt og smidig og lavede greb og kast med sine modstandere som man ellers kun ser i de mindre vægtklasser. Han vandt OL-guld 3 gange, blev verdensmester 9 gange, europamester 12 gange og russisk mester 13 gange. Dermed satte han en rekord der er enestående ikke blot i græsk-romersk brydning, men i alt idræt.

Da han blev født vejede Karelin 6,8kg og han var altid en gigant. I 1987 tabte han, som 19- årig, det russiske mesterskab til verdensmesteren Igor Rastorosjky. Rastorosjky blev på denne måde historisk. De næste 13 år var Karelin ubesejret, vandt 25 internationale mesterskaber og ikke en eneste gang blev der scoret et point mod den sibiriske gigant. Det eneste mesterskab Karelin ikke vandt i denne periode var EM i 97, hvor han ikke deltog pga en skulderoperation. Først ved OL i Sidney løb han ind i seniorkarrierens andet nederlag, da han tabte 1-0 til amerikaneren Rulon Gardner i finalen. På daværende tidspunkt var karrieren som bryder droslet kraftigt ned efter han i 1999 blev valgt ind i det russiske parlement, dumaen.

post-1781-1105836704_thumb.jpg

post-1781-1105836744_thumb.jpg

post-1781-1105836786.jpg

post-1781-1105836836_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jaja han var god til brydning, men hvad kunne han ellers :tongue:

<{POST_SNAPBACK}>

Tjah, efter sovjetunionens fald manglede Rusland gode kastere, da de alle var fra Ukraine. Man forsøgte at omskole Karelin til atletiken, men han afslog da han ikke mente det var en udfordring. Ifølge en af de russiske atletiktrænere skulle Karelin dengang være indenfor en meter af verdensrekorderne i både spydkast, diskos og kuglestød. Dette kan selvfølglig være en skrøne, men faktum er at det altid er Alexander Karelin som bliver trukket frem, når eksperterne nævner et meneske med en helt unik fysik og formåen. Han lavede kast og greb i brydningen, som aldrig er set blandt andre end de helt lette brydere. :wink:

Link to comment
Share on other sites

The Reverse Body Lift

The Reverse Body Lift is Karelin's trademark move. This move has long been employed by lighter Greco-Roman wrestlers - it was never thought to be a plausible move for 286lb plus heavyweights. Karelin had other ideas. He has been using this move to terrorize wrestlers in his weight-class for years. In Karelin's words, "This move not only involves losing points, it involves losing face." Others have called it "the most painful, frightening, and humiliating move in wrestling." Karelin's opponents are so frightened of this move, that many times they practically submit themselves to a pin, in order to avoid it. I have seen this move on television several times, and it is absolutely amazing! You don't often see 290lb plus men sent flying through the air!

The move begins with Karelin wrapping his massive arms around the stomach of his opponent. Then, in an astounding display of strength, he lifts his opponent up, and throws them over his shoulder! Shortly thereafter, a pin usually follows.

Jeff Blatnick, a former opponent of Karelin's, and victim of the reverse body lift, offers this:

"When it happened to me, every hair on the back of my neck raised up," says Blatnick. "I was doing everything humanly possible to prevent him from lifting me off the mat. I weighed 265 pounds. I was in good shape. I was scared -- intense fear. I don't like flying through the air like that. I kept thinking, 'Don't get hurt. Don't get hurt.' With him, it's almost a victory if you don't get thrown."

Link to comment
Share on other sites

Der var en artikel om dette på T-MAG engang, artiklen handlede egentlig om doping i NFL, men gav et godt billede af hvad disse atleter er i stand til både med og uden doping. Jeg kan sagtens se hvordan man kan blive imponeret af en NFL spiller på knap 2 meter og 110-130 kg. der kan løbe en 40 meter på knap 5.50 sekund, hoppe knap en meter og i luften og så være sindssyg stærk i de fleste løft.

<{POST_SNAPBACK}>

Der er ikke ret mange i NFL der løber 40 yards på over 5 sekunder. Bare se på Dwight Freeney (DE Colts) løber en 40 yarder på 4.38 og er 6’1, 268 pund :4thumbup:

Lidt andre stats på ham

37-inch vertical jump … 455-pound bench press … 650-pound squat … 325-pound power clean … Bench presses 225 pounds 28 times … 32 3/4-inch arm length … 9 3/4-inch hands … Right-handed.

Og jeg er helt klart enig med dig i at football spillere er blandt de bedste all-round atleter.

Edited by Kellberg
Link to comment
Share on other sites

Styrkeløftere  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, man behøver jo bare se nogen videoklip fra fx Vejle, for at påskønne dette synspunkt: 140kgs mænd, der bæres ind på scenen og placeres foran et squatstativ. Så vralter de ind, tager en stang på nakken, vralter ud, går ned lige under parallel med stangen på nakken, rejser sig op igen, vralter ind med stangen i stativet og står så med bævende knæ indtil en eller anden behjertet person befrier dem for deres knæbind.

Det er så yndefuldt, ja så atletisk, at man næsten glemmer at trække vejret og de fleste må tørre en lille tåre væk..

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis det er ynde, der er det vigtigste og ikke styrke, vil jeg mene at sporterne rytimisk gymnastik og kunstskøjteløb har de bedste atleter :smile:

Link to comment
Share on other sites

Alle lukkede færdigheder er meget begrænsede da de ikke involverer krav til taktisk forståelse, overblik under pres, reaktionsevne, instinktiv tilpasning til modstanderen(-ne).

Derfor må jeg vælge et af boldspillene.

Af dem syntes jeg at amerikansk fodbold er mest imponerende, de er nogle lede sataner :devil:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share