Strammes op af kickboksning?


Janni123
 Share

Recommended Posts

Træneren har ret i det på den måde at du forbrænder en del kalorier under en kickboxing træning, dvs. du vil smide fedt såfremt at kosten er på plads ved siden af selvfølgelig.

"Strammet op" er jo principelt at skære ind, altså smide fedt. Derudover vil du som utrænet sagtens kunne opleve at din muskelmasse vokser - det er dog kun til en vis grænse du bliver ikke bodybuilder af det, da du som du selv siger ikke er nogen vægte indblandet.

Link to comment
Share on other sites

Everlast har selvfølgelig ret, men nu bliver det idiotiske og nedladende begreb "at blive strammet op" jo brugt i en hel anden sammenhæng, når vi snakker fx aerobic og og tv-shop reklamer. Her illuderer de, at grunden til at man ser fed og lasket ud er fordi, at musklerne er blevet slappe og løse, da de ikke er blevet trænet. Og at dette kan afhjælpes ved at dyrke mave-balle-lår eller købe et eller andet gadget fra Tv-shop.

Man kan IKKE stramme muskler op. Man kan derimod tabe fedt og/eller træne sine muskler større, og her kan kickboksning da være udemærket, men stramme musklerne op kan man ikke.

Link to comment
Share on other sites

Ud over et evt. vægttab, såfremt træningen bringer din søster i kcal. underskud, vil det være begrænset hvilken visuel (kropslig) effekt sådan noget træning har. Jeg dyrker selv karate (minder vel lidt om det) og den fysiske del af træningen (ikke selve karaten) minder mere om cardio end styrketræning.

De fleste af de karateudøvere som jeg kender, uanset grad, ligner IKKE veltrænede BB'ere. Men træningen er ikke desto mindre sund i mange henseender så hop du bare selv med på kampkunst-vognen.

Link to comment
Share on other sites

Min søster har har ikke behov for at tabe sig, men hun har nogle lidt laskede "mormor"-arme som hun gerne vil have strammet op - og undgå "hænge"-baller, og det er altså DET træneren siger hun kan alene med kampsport

Kan man IKKE stramme muskler op? Hvordan får man så huden til at ligge stramt over musklerne så man undgår slaske-hud? (Jeg styrketræner nemlig selv i den tro at jeg kan få strammet huden op) :confused:

Link to comment
Share on other sites

Min søster har har ikke behov for at tabe sig, men hun har nogle lidt laskede "mormor"-arme

altså de to ting kan ikke lade sig gøre samtidigt :smile:

mormor-arme er fedt, der hænger under armene og udgøres ikke af "overskudshud". Vil hun af med dem, så er det kostomlægning og mere motion, der er vejen frem. Man kan sagtens være tynd nogle steder på kroppen og tyk andre steder. Kroppen har ikke et jævnt lag fedt spredt ud under hele underhuden. Og man kan heller ikke punktforbrænde eller punkttabe sig. Kroppen vælger selv, hvor den tager fedtet fra.

Så igen: mere motion og kostomlægning!

Link to comment
Share on other sites

Kan man IKKE stramme muskler op? Hvordan får man så huden til at ligge stramt over musklerne så man undgår slaske-hud? (Jeg styrketræner nemlig selv i den tro at jeg kan få strammet huden op)

Huden strammer nu sig selv op, hvis det ikke er et ekstremt tilfælde som eksempelvis svær overvægt - det er en egenskab som bliver ringere med årene (deraf rynker).

Der ligger fedt i underhuden, og det er det man kalder deller og mormorarme.

EDIT: JesperT said it.

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

Ok er det mig der har misforstået noget? :raisebrow:

Jg skrev:

Min søster har har ikke behov for at tabe sig, men hun har nogle lidt laskede "mormor"-arme

JesperT skrev:

altså de to ting kan ikke lade sig gøre samtidigt

MEN det er jo også det jeg siger, hun har IKKE behov for at tabe sig, så hun har ikke behov for de 2 ting samtidig - hun vil gerne strammes op - og det vil jeg forøvrigt også gerne :smile:

Link to comment
Share on other sites

kommer an på motivation, tid og lyst.

Find noget du har lyst til i stedet for det "mest optimale" Det er min erfaring, at det er de færeste kvinder der gider vægte, så læg dine kræfter i en god omgang cardio, du rent faktisk dyrker regelmæssigt (fx tre - fire gange i ugen). Og her er tommelfingerreglen: jo mere forpustet du bliver, jo mere effektivt er det.

Men vigtigst af alt: få styr på kosten!!

Link to comment
Share on other sites

Vi kommer nok ud i noget her, der kræver lidt mere baggrundsviden: alder, højde og drøjde, tak. Iøvrigt hvilken træningsstand i ellers er i.

Og ellers har JesperT fuldstændig ret i det han skriver. Hvis der ikke er tale om underhudsfedt så skal der operation til for at blive "strammet op". Hader iøvrigt det udtryk.

Edited by Rønne
Link to comment
Share on other sites

Min søster har har ikke behov for at tabe sig, men hun har nogle lidt laskede "mormor"-arme

Altså enten HAR hun brug for at tabe sig ELLER også så har hun IKKE laskede mormor-arme :wink:

Og har man mormor arme og er træt af dem, så er man også overvægtig, også selv om søsteren ikke mener hun har behov for at tabe sig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ok så prøver jeg at spørge på en anden måde:

Hvilke former for motion skal man dyrke for at få strammere arme (det er et generelt spørgsmål så jeg kan ikke se hvorfor det er nødvendigt med baggrundsviden men ok jeg kan da godt opgive vægt og højde og alder for mig selv: 54 kg , 152 cm høj, 30 år gammel - jeg har de sidste 10 år dyrket cardio, 45 minutter 3-4 gange om ugen - jeg er lige begyndt at styrke træne 1 gang om ugen- jeg kender ikke min søsters nøjagtige vægt og højde og heller ikke hvor ofte hun træner)

Link to comment
Share on other sites

Min søster har har ikke behov for at tabe sig, men hun har nogle lidt laskede "mormor"-arme

Altså enten HAR hun brug for at tabe sig ELLER også så har hun IKKE laskede mormor-arme :wink:

Og har man mormor arme og er træt af dem, så er man også overvægtig, også selv om søsteren ikke mener hun har behov for at tabe sig :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

HVAD? Jeg har det på nøjagtig samme måde - Jeg HAR mormorarme - og jeg har ikke behov for at tabe mig - jeg vejer 54 kg - min læge myrder dig hvis du får mig til at tro at jeg er overvægtig :blink:

Link to comment
Share on other sites

Vi kommer nok ud i noget her, der kræver lidt mere baggrundsviden: alder, højde og drøjde, tak. Iøvrigt hvilken træningsstand i ellers er i.

Og ellers har JesperT fuldstændig ret i det han skriver. Hvis der ikke er tale om underhudsfedt så skal der operation til for at blive "strammet op". Hader iøvrigt det udtryk.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok men hvad skal jeg SÅ kalde det, hvis du hader det udtryk? Jeg er ligeglad om jeg så skal kalde det "elefant", bare I ved hvad jeg mener :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Jeg siger ikke, at du er overvægtig. Jeg fortæller dig blot, hvordan kroppen fungerer  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja så fortæller du mig altså at jeg ikke eksistere? :blink: for jeg er IKKE overvægtig og jeg HAR mormorarme og du siger at det kan man ikke.... :sneaky2:

Jeg er ikke sur - bare fortvivlet

Link to comment
Share on other sites

Behovet for stats var egentlig bare for at lave en overfladisk vurdering om der var tale om overvægt og det er der jo som sådan ikke. Men mormor-armene stammer fra underhudsfedt og huden kan ikke strammes op vha. træning. Overskydende hud (hvis der er tale om det) stammer normalt fra voldsom overvægt og skal fjernes kirugisk.

Med en pæn træningsindsats på cardio og styrke, så er der kun kosten tilbage at ændre på. Styrketræningen kan selvfølgelig hjælpe på det visuelle idet størrer muskler visuelt vil give den ønskede "opstrammende" effekt. Hvis man f.eks. synes at ens bagdel hænger lidt, kan man enten tabe det fedt der hænger og/eller gøre musklerne størrer. Derved virker bagdelen rundere. Ved at tabe sig vil huden lægge sig tættere/strammere omkring musklerne, der herefter virker størrer og "strammere".

Husk dog ved styrketræning, at der skal løftes nogle vægte. Hvis man kan tage 25 rep. mens man samtidig kan bruge kæbe, så er der ikke vægt nok på.

Link to comment
Share on other sites

Men der er jo ikke blomster, der udgør den slatne masse i armene, man populært kalder mormor-arme. Det er fedt, og VIL du af med den, så kommer du ikke udenom at smide lidt vægt.

Det kan selvfølgelig også være, at I i jeres familie er disponerede for mormor-arme og således kan cutte ned til 12 kg uden at det nogensinde kan ses på armene.

Link to comment
Share on other sites

Lad os oversætte "at stamme musklerne op" med "At få mere markerede muskler"

Det kan man enten gøre ved at tabe sig så der bliver mindre fedt i forhold til muskel eller ved at få størrer muskler så fedet ikke ser ud af så meget.

Hvis man i forvejen er undervægtig så vil det som du selv siger være vandvittigt at forsøge at tabe sig mere og så vil styrketræning selvfølgelig være det bedste.

Med hensyn til kickboxing så kan man sagtens opbygge lidt muskelmasse ved det´, jeg tog selv et par kg. på da jeg trænede kickboxing men det er langt fra så effektivt som styrketræning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke sur - bare fortvivlet

<{POST_SNAPBACK}>

Med de stats du angiver, er der ingen grund til at være fortvivlet. Jeg mener hvor slemt ka' det være. :wink:

Og nej det hjæper ikke at kalde det elefant (ellers interssant forslag :tongue: ) hvis du stadig mener det samme :poking: . Problemet er her, at det forhold som du vil beskriver med ét ord er langt mere komplekst og er et produkt af flere forskellige forhold. Så du forsøger at beskrive en kompleks tilstand med et ord, der ikke er beskrivende. :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

Hvilke former for motion skal man dyrke for at få strammere arme 

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Janni123

Jeg har selv haft meget voldsomme "mormor" arme, men har efterhaanden opnaaet, at faa paene arme. Det har jeg gjort gennem vaegttab (var 30 kg overvaegtig :blink: ), cardio, styrketraening og ogsaa kickboksning (dog hvor der bliver slaaet/sparket til pads eller anden modstand).

Jeg synes, at kickboksningen er rigtig god, men jeg ville helt klart mikse det med styrketraening. Med styrketraening mener jeg ikke kun én gang om ugen, men maaske tre og med saa tunge vaegte som du kan - man skal blive forpustet og sige maerkelige lyde af det :w00t:

Du skal endelig ikke blive bange for at faa FOR store muskler og se ikke feminin ud (og hvad medierne nu ellers blabrer om :blink: ). Af styrketraening faar du flotte arme.

Kig evt. i nogle af logboegerne for inspiration til styrketraening.

Held og lykke med det.

VH / Jean

Link to comment
Share on other sites

Det der giver "mormor arme" er enten underhudsfedt, -eller hos den ældre del af befolkningen løs hud pga nedsat elasticitet af huden.

Går ud fra du er relativt ung, da du spørger til kickboxing.

Underhudsfedt, hvordan mindskes det?

en kombination af træning, primært konditionstræning og kcal underskud vil være ideelt.

Kcal underskudet

sikrer du taber dig.

Konditionstræningen

at du i højere grad taber det fedt der sidder under huden.

Styrketræning at du ikke taber muskelmasse og dermed nedsætter din krops forbrænding.

Jeg er klar over du ikke er interesseret i at tabe dig, så kan du evt. fastholde dit kcal indtag på et niveau der tillader dig at holde vægten og lade fedt%en snige sig ned imens du øger muskelmassen. Det skulle være muligt for en begynder.

Husk: nok protein!

Løft tungt, styr dit kcal indtag.

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Hehe, jeg var da lige ved at blive vanvittig at af at læse denne tråd :shutup3:

Forstår ikke hvor udtrykket "Stramme op" stammer fra, men det bliver ihvertfald flittigt brugt rundt om i landet, af uvidende fitness instruktører - Eller også bare intruktører der ikke magter at skulle til at forklare motionister, hvordan kroppen fungerer - Uanset hvad, så er det et forkert udtryk at bruge, hvilket jeg også tror du efterhånden forstår :smile:

Jeg har bemærket, at piger har en tendens til let at få fedt på armene.. Har set piger som var var helt normalt bygget, men stadig havde en del fedt på armene - Kroppen vælger helt selv hvor den vil lagre fedtet, og også hvor den vil smide det - hos piger er det typisk tydeligst på lår, baller, talje og arme.

Pointen er, at vil du af med det fedt du har på dine arme, er du nødt til at tabe dig mere, for du kan nemt risikere det er et af de sidste steder kroppen vælger at forbrænde fedtet fra.

Nu er 50kg jo ikke særlig meget, men når du kun er ca. 150cm høj vil jeg dog nok mene du ville kunne holde til at smide nogle kg endnu, uden du vil ligne en fra en KZ lejr :smile: .. Jeg siger absolut ikke du er fed, for det kan du ikke være med den vægt du har - Men jeg siger at du godt ville kunne smide de kg det vil kræve, at få kål på det sidste fedt du gerne vil af med.

Når du taber fedtet, vil huden langsomt trække sig sammen om musklen - Jo mindre fedt du har under huden, jo tydligere vil musklen også fremstå gennem huden.

- Jeg tror det er dette, der generelt betegnes med det misforståede udtryk "At stramme op".. At man altså taber fedt, og musklerne bliver tydligere gennem huden, hvilket så giver huden et strammere og hårdere look.

Så kombiner noget cardio med styrketræning, så dine muskler evt. ville kunne vokse lidt, og derved fremstå rigtig pæne gennem huden, når du får smidt fedtet på armene.

Edited by PlayboY
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share