www.claus-styk.dk


Jan34
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

HEHE - fed forside - og en rigtig rigtig god idé med den side. Håber den kan råbe ham op.

Jeg kontaktede i sin tid (samtidig med at hans famøse udsendelser rullede over skærmen) Claus Styker på DR for, at gøre ham opmærksom på problematikken omkring "fedtforbrændingszonen". Jeg kom med en ganske lille forklaring på hvorfor det er en dårlig idé at træne med mindre intentsitet end muligt, og fortalte samtidig at alle der har bare en smule viden om træning er uenige med ham.

Hans svar var, at der for det første altid ville være debat om den slags, og desuden havde han en række (vist nok 5-6 styk.) eksperter i ryggen der kunne bakke op udsendelsen indhold. Han nævnte tillige at det kunne være for hårdt(!) for overvægtige at træne med en højere puls.

Hvem disse såkaldte eksperter er nævnte han intet om.

Ovestående er skrevet udfra, hvad jeg kan huske fra mails'ene - jeg har desværre ikke gemt dem.

/Bellini

Link to comment
Share on other sites

Tjah .... det kan da godt være, at jeg er lige lovlig sippet ... meeeen .... :)

Umiddelbart går siden efter manden og ikke efter bolden. Eftersom det er et offentlig medie er det lidt under bæltestedet.

Mængden af videnskabelig underbygning af sidens påstande er (så vidt jeg kunne se) begrænset til et link til motion-online. Ligegyldigt hvor god en hjemmeside det end er, så er det altså ikke en facitliste. Hvis man vil udstille en mand som en tåbe, så skal der lidt mere ballast bag.

Dernæst er det lidt usselt at udstille en anden person ... og så selv være anonym.

Link to comment
Share on other sites

Du har da nogle rigtige pointer ping. Jeg er ikke så bekymret på Claus S. vegne, men det ville være godt at have en side at henvise "vildledte" til, hvor informationen var grundigere og dokumenteret - samt ikke anonym. Nå men der er da heldigvis MOL gode artikler!

Lige nu er det en sjov hadeside som giver os "kloge" et godt grin.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er lidt skeptisk overfor de personer der har lavet ovennævnte hjemmeside. Hjemmesiden er tilsyneladende blevet til på baggrund af én artikel på en privat hjemmeside (Motiononline). Uanset hvor god og rigtig man må mene at den artikel er, så er det en tynd baggrund at hænge en person ud på.

Claus Stykers programmer repræsenterer en teori, som er blevet fejet af bordet af en række undersøgelser. Men det er forkert at udlede at man ikke kan opnå ganske fine resultater med Stykers metoder. Han formår at motivere overvægtige folk til at yde en indsats og arbejde hårdt for at nå en bedre livskvalitet. Og det har givet resultater - også selv om teorien ikke hænger sammen med nutidens viden.

Jeg er lidt rystet over de personer der blot synger med på MOLodien om at Fedtforbrændingszonen ikke eksisterer uden at sætte sig grundigere ind i tingene end at læse én artikel på MOL.

MOL har allerede lavet en provokerende og underholdende fremlægning af fedtforbrændingszonens aflivning og det er nærmest at efterligne denne når der laves det samme nummer på en ny hjemmeside med de samme argumenter.

Med venlig hilsen

Anders Henriksen

Link to comment
Share on other sites

Hvad for dig til at tro at der ikke er nogen der har sat sig ind i problemet ud over MOL artiklen???

Men det er forkert at udlede at man ikke kan opnå ganske fine resultater med Stykers metoder

Nej...er der nogen der har sagt andet??? Der er sikkert mange der både har haft, har og får gavn af hans råd, men det gør dem jo ikke mere rigtige.

Det han siger er forkert.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Jeg bryder mig generelt ikke om hadesider.

Mine bebrejdelser er i højere grad rettet mod DR, som jeg mener har nogle kvalitetsmæssige forpligtigelser.

AH -> Og det har givet resultater - også selv om teorien ikke hænger sammen med nutidens viden.
Men hvad mener du så? - er det ok at formidle i DR?
Link to comment
Share on other sites

Du har fat i det væsentlige Morten - jeg kan godt blive en smule flov over min umidelbare begejstring - også i lyset af at siden er anonym, som fremhævet af andre.

DR går desvære efter at det skal være populært og billigt og det er sørgeligt. Du har ret i at det først og fremmest er dem der skal skydes på.

Man kan godt få folk til at tro på at diverse magasiner løber med en halv vind - men folk tror altså på at nå det er sagt i DR, ja så er det rigtigt! Egentligt flot, det bygger formentligt på en tidligere higen efter kvalitet i formidlingen, en kvalitet som åbenbart ikke er der mere. DR har altså en stilling de burde være stolte af og passe på!

AndersHendriksen:

Jeg har det med at blive spontant træt i mit hoved når folk skriver; at når det nu er godt for nogen - hvorfor så være så kritiske?

Fordi det ikke er godt nok! Fordi en anden tilgang kunne hjælpe disse mennesker bedre! De tror faktisk at de få den bedst mulige hjælp, at det er funderet i viden - ikke i medicinmandssnak.

Vores diskussioner her bliver i øvrigt ligegyldige hvis vi holder op med, at søge "det mest sande man kan sige lige nu", i vores diskussioner.

Alle der går en i en diskussion i respekt for dens grundlag er ligeværdige - det betyder ikke at alle meninger og udsagn er lige gode - lige rigtige!

Link to comment
Share on other sites

Grunden til at jeg tog Claus Styker i forsvar er, at det er uværdigt at oprette en hadeside mod en der rent faktisk har hjulpet andre mennesker til en bedre livskvalitet. Hjælpen har ikke bestået i teoretisk korrekte informationer, men gennem engageret og motiverende træning. Han har givet tykke mennesker uden selvtillid troen på, at der er noget at kæmpe for og det tager jeg sgu hatten af for.

Jeg er generelt modstander af den antifedtfanatisme der kører på skærmene i øjeblikket. Og ja, der er noget der tyder på at det der bliver sagt i fjernsynet ikke er den endegyldige sandhed, men der er stadigvæk positive effekter for folkesundheden ved at vise dem. Udsendelserne har motiveret mange mennesker til at give motion en ekstra chance og så er det i princippet ligegyldigt for dem om teorien holder eller ej, så længe de er motiverede og glade for det de gør. Udsendelserne har sat nogle tanker i gang. Anne Larsens max30% er ikke den endegyldige løsning på overvægt, men det sætter helt sikkert nogle tanker i gang ved overvægtige inden de sluger den næste grillbar. Dermed er der en chance for at de giver livsstilsskiftet en chance og opnår nogle resultater.

Claus Styker dyrker i øvrigt triathlon på langdistance, og har været tæt på den hjemlige elite. Jeg har set træningsprogrammer han har lavet for andre eliteudøvere i udholdenhedssport, og de bygger ikke på timevis af fedtforbrændingstræning, hvis der var nogle der skulle tro det. Han er med andre ord ikke mere Fedtforbrændings-hellig end alle andre.

Jeg tror DR har lagt større vægt på det budskab som programmerne skulle sende end den teoretiske viden der blev præsenteret. Dvs. "Vælg en sundere livsstil og få det bedre." var budskabet der skulle ud til befolkningen, og det tror jeg faktisk at det kom. At de så ikke har gjort fodarbejdet godt nok er selvfølgelig ærgerligt.

Jeg  tror generelt, at eksperter inden for et lille område ofte vil tage sig til hovedet når de ser andre og mindre begavedes præsentation af deres favoritemne på TV. Det gælder også når der er økonomiprogrammer, juridiske programmer, naturprogrammer, medicinske programmer osv. Her kan tingene sikkert også siges mere præcist og give seerne et større udbytte. Jeg tror, at man som bedrevidende må finde andre græsgange end TV, hvis man vil udvide sin horisont. Det ved dem der er kloge nok sikkert allerede... :-)

Og resten af befolkningen får sikkert det de skal have ud af programmerne alligevel. De bliver underholdt og de bliver måske motiverede til at give motion en chance. Det er faktisk ret væsentligt. Det er ikke den bedste teoretiske viden om vægttab, som seerne bliver præsenteret for.

På samme måde har det vist sig, at man kan opnå en bedre form med et væsentligt mindre tidsforbrug ved at træne med højere intensitet. Mange cykelryttere er derfor begyndt at træne mere intensivt og kortere tid. Men det betyder ikke at de cykelryttere der stadigt sværger til den østtyske cykelskole masser af timer i sadlen i adstadigt tempo ikke bliver stærke. Det bliver de sgu! Også selvom det ikke er den mest effektive træning set i forhold til den nuværende viden om træning.

Just my $0.02

AH-Tju

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver lige en gang til at overbevise dig om at det ikke er særligt smart at sige noget der er direkte forkert....og så oven i købet i DR, der er en licensbetalt kanal.

Det gælder også når der er økonomiprogrammer, juridiske programmer, naturprogrammer, medicinske programmer osv. Her kan tingene sikkert også siges mere præcist og give seerne et større udbytte.
NEJ. Det er ikke et spørgsmål om at sige tingene mere præcist. Det er et spørgsmål om at det som bliver sagt i det programmet er direkte forkert. Jeg kan komme med to grunde til at der bliver påstået at den såkaldte "fedtforbrændingszone" findes. Den første er at dem der har lavet programmet slet ikke har vidst at det har været forkert, og den anden er at de ikke har troet at de kunne forklare deres seere sandheden.....altså at de taler ned til seerne som om de er inteligensmæssigt mindrebemidlede.
Udsendelserne har motiveret mange mennesker til at give motion en ekstra chance og så er det i princippet ligegyldigt for dem om teorien holder eller ej, så længe de er motiverede og glade for det de gør.

Det er sikkert rigtigt nok. Jeg mener bare ikke at det er grund nok til at sige noget der er forkert. Det er jo at føre folk bag lyset. Skal en TV-kanal så også kun lave nyhedsudsendelser til dem som ikke læser avis? Nogle gange kan det ganske rigtigt være nødvendigt at pakke sandheden lidt ind fordi den måske er lidt teknisk eller indviklet, men at man direkte opbygger et program på noget der er usandt synes jeg er forkert.

Du virker som du er overbevist om at "fedtforbrændingszonen" ikke findes, men hvis du ikke er, så kan du jo starte med at gå ind under den forklaring Morten Z har givet og se nederst på siden. Der er videnskabligt belæg for det!

Til sidst vil jeg lige sige at jeg faktisk ikke synes at det kan være så svært at forklare folk på en fornuftig og pædagogisk måde hvordan de skal træne......prøv bare at se på hvor nemt Morten Z forklare det. Det er nemt og overskueligt :)

Link to comment
Share on other sites

Siden www.claus-styk.dk er IKKE blevet til på baggrund af en artikel her på Motion-online.

Fedtforbrændingszonen har i mange år været en stor misforståelse. Men den er god at overbevise folk om, da den kan benyttes til at anbefale folk at købe pulsure, og personen bag Claus-styk.dk har kendskab til, at Claus Styker har en kontrakt med producenter af pulsure. Så for hans side har han en stor interesse i at give omtalte fejlinformationer.

Det er jo vanvid at fortælle folk, at det er bedre at motionere med en puls der har et mindre kalorieforbrug, en det kalorieforbrug der vil være ved en høj puls. Tillige er side effekten også, at folk ikke får opbygget deres kondition.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt forstå jeres argumenter for at anbefale hårdere træning, men der er et par ting som man skal have med i overvejelserne:

Utrænede personer får også en konditionsforbedring ved en træning på den intensitet der bliver anbefalet. Deres kondition og styrke vil blive forbedret selv ved en ganske lille relativ belastning. Efter et stykke tids træning vil det være nødvendigt at øge mængde og intensitet for at forbedre konditionen yderligere. Som jeg skrev tidligere dyrker Claus Styker ironman, og er bl.a blev nr 8 til DM. Det er han naturligvis ikke blevet ved at træne med en puls på 60-70% af iltreserven, men gennem struktureret og målrettet træning med intervaller usw. Han er ikke udelukkende 60-70% fanatiker.

Jeg tror at grunden til at han anbefaler den lave intensitet hænger sammen med det faktum, at det er et tempo hvor utrænede føler at de kan være med og samtidigt føler at de får et udbytte af det. Overvægtige personer har store psykiske kvaler forbundet med deres tidligere oplevelser fra idræt. Mobbet i gymnastiktimerne, reservepladsen på fodboldholdet, sidste mand på 100m, osv. "Jeg duer ikke, jeg kan ikke..."

Eksempel: En utrænet person bliver sat til at køre 40 minutter på en cykel. Han forbrænder 400 kcal ved 60% og havde forbrændt 500 kcal hvis han havde kørt alt hvad remmer og tøj kunne holde med 75%. Husk på, at vi taler om en utrænet person. Forestil dig så hvordan hans oplevelse af at dyrke motion den er efterfølgende... Jeg tror at der er en psykologisk fordel ved at holde lidt igen med "kør alt hvad du kan" filosofien. Hellere fokusere på succesoplevelser.

Jeg ved at mange af jer der er her på MOL dyrker styrketræning som første prioritet og konditionstræning som 2. prioritet eller slet ikke. Idéen med at forbrænde så meget som muligt på 40 minutter lyder fint nok i teorien, men i praksis der er det fandeme hårdt! Spørgsmålet er hvor mange løbere eller cykelryttere på et vist niveau, der løber 10km test eller 30 km enkeltstart når de træner med henblik på vægttab? Restitutionstiden for en 30 km all out enkeltstart er lang, og som træner for flere ryttere ved jeg, at det nærmest er umuligt at overtale en rytter til at køre det som træning, selvom træningsudbyttet er stort. Mange ryttere fravælger endda de løb hvor enkeltstart er disciplinen der konkurreres i.

AH

Link to comment
Share on other sites

Hvis det du siger ligger til grund for hans tankegang mener jeg at han snakker ned til folk.

Det er måske det generelle problem indenfor TV: at det fjernsynsprogrammer bliver brugt som baggrundsstøj der egentligt ikke tjener noget formål.

Jeg synes at det er skrækkeligt hvis du har ret. Hvorfor siger han ikke bare den barske sandhed til seerne.....f.eks. formuleret som det du lige har skrevet.

Jeg kan ikke se hvordan andet end sandheden kan hjælpe folk i længden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikkke på Styk, men jeg synes der er en del rigtig i det AH siger.

Jeg har efterhånden en del erfaring med motionsløb, og de første mange år, hvade jeg den opfattelse, at det var lettest at starte fortræningen med at løbe 10 km uden pauser, fordi jeg troede, at alternativet var 10 km med pauser.

Man kan faktisk også starte med at løbe 2 km langsomt, eller med at gå 2 km, hvis man er totalt ude af form, men det var ikke med i min bevidsthed dengang.

Jeg har startet og stoppet med styrketræning mange gange, og indtil de sidste par år, har jeg altid frygtet at starte igen især med bentræning, fordi det jo altid gjorde ondt dagen efter og især anden dagen efter.

Men der er ingen grund til, at det skal gøre ondt, man kan bare gætte sig til, hvad der svarer til halvdelen af ens styrke og starte der de første gange.

Det med at have "styrken" til at tage den med ro, det er der efter min mening mange, der mangler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er overhovedet ikke tilhænger af at man hænger folk ud på nettet. Også selvom man hedder Claus Styk(ker).

Jeg må dog indrømme at manden er mindre usympatisk, når man vurderer udfra den måde han besvare folk på, på iform.dk. Jeg smuttede fordi debatforummet, for 1 uges tid siden, og faldt over et spørgsmål omkring neuromuskulær træning. Personen som spurgte til emnet havde ikke fået noget svar på sit spørgsmål, så jeg tænkte at jeg ville lave et dækkende, men nogenlunde overfladisk svar. Der går så et par dage, og så kommer Claus og påstår at mit svar er for svært at forstå, og at jeg sikkert bare har kopieret og pastet fra en artikel. Tak for kaffe siger jeg bare. Selvfølgelig er der ikke nogen som kan vide lige så meget om træning som Claus Stykker. Det er da klart. Jeg har bare læst om vægttræning dagligt de sidste 10 år, så hvad ved jeg ;)

I kan selv chekke diskussionen her:

Neuromuskulær træning diskussion

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share