badminton


wizoo
 Share

Recommended Posts

Jeg bevæger mig ind i det hemmelige funktionel-styrke afsnit på MOL - her kommer jeg ellers ikke så tit  

Jeg vil gerne øge min styrke til gavn for mit badmintonspil. Jeg er forholdsvis spinkel - 64 kg fordelt på 182cm. Er 17 år og har trænet i et halvt år...Hovedsagligt for masse, men også lidt styrke med noget 5 x 5.

Men hvilke øvelser vil være specielt gode at køre for at forbedre mit badmintonspil? Jeg har endnu ikke mulighed for at lave dødløft, milipress og bb bent-over row. Men forhåbentlig for jeg også snart mulighed for det.

Sidst men ikke mindst hvor mange sæt, reps etc. skal jeg træne? Jeg satser på fullbody 3 x ugentlig hvor jeg ud over styrkeøvelserne for badminton supplerer med isolationsøvelser til de øvrige muskler, for derved også at opnå en smule masse...(eller er det en dum idé :blink: )

Edited by wizoo
Link to comment
Share on other sites

Hey

Jeg spiller selv bedminton og sætter det en del højere en både styrke og masse.

Min personlige erfaring er at muskelmasse ikke forhindre dig i at blive bedre til badminton, så længe du træner badminton. Så gør det bare at du bliver en større badmintonspiller.

Jeg har aldrig kørt et decideret badmintontræningsprogram nede i mit center, men jeg har helt klart haft meget gavn af at lave eksplosive sets i squat, for at få noget bedre springkraft i stængerne.

Derudover så er noget god styrketræning for skuldrene også værdifuldt, jeg har i hvertfald styrket mit smash betydeligt i den tid jeg har styrketrænet.

Men deruover må man nok si at den bedste måde at blive bedre til badminton på er at køre nogle deciderede badmintontræningsprogrammer, løbe træne så kondien kommer op og dyrker lidt smidighedstræning

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Jeg ville da bare køre eksplosivt i de muskelgrupper der er involveret i badminton, hvilket jo er næsten alle muskler.

F.eks. noget fullboy 2-3 gange om ugen, ville være godt.

Et eksempel:

Eksplosiv bænkpres

Eksplosiv militarypres

Eksplosive dips

Eksplosiv dødløft

Eksplosiv bend over row

Eksplosiv squat evt. jumpsquat

Og evt. eksplosive chins kunne også tages med i programmet.

Der ud over en masse kredsløbstræning - Spinning og intervalløb er jeg ret sikker på ville være kanon til formålet :smile: - Evt noget tabata træning endda :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Takker for svarene indtilvidere... :4thumbup:

Har kigget lidt på TJ's "stærk som en superhelt" artikel. Han bruger bænkpres i programmet, men jeg kan vel også bruge den til squat og andre øvelser?!?

Mandag: dynamisk dag - 6 x 2 med 60% af 1 RM

Onsdag: max dag - peaking cycle

uge 1: 5 singles 85 % 1RM

uge 2: 5 singles 87,5 % 1RM

uge 3: 5 singles 90% 1RM

uge 4: 5 singles 92,5% 1RM

uge 5: 5 singles 95% 1RM

uge 6:ny maxforsøg

uge 7:forfra

fredag: dynamisk dag - 6x2 med 60% 1RM + 3 singles med 65,70,75% af 1RM

Jeg har som sagt ikke mulighed for at udfære dødløft og military press, og yderligere har jeg ikke mulighed for at tilføje vægt til dips og chins. Hvad er alternativerne ud over at skifte center? Skulder press, træk til bryst og .........?

Hvis jeg følger ovenstående skema for alle øvelserne, hvor mange øvelser kan jeg så have med pr. gang?

Link to comment
Share on other sites

Nu vil jeg ikke sige at jeg har nogen magic key til hvordan man skal træne styrke for at blive god til at spille badminton. Først og fremmest kommer det jo an på hvilket niveau vi snakker om.

Hvor mange timer træner du? Frem for alt om det primært af single eller double du spiller. Man skal regne med at hvis man træner meget og så lægger styrketræning oven i så vil man tabe lidt hurtighed til dels pga manglende restitution. Derfor bygger de fleste gerne et fundament af styrke i sommer"pausen" for så at speede op for eksplosiviteten hen i mod de vigtige turneringer.

En double spiller vil ikke tage stor skade af at få lidt masse på kroppen, det er spillere som Jim Laugesen og Zheng Bo gode eksempler på. Hvorimod at det langt fra er optimalt hos singlespillere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er U19 A spiller. Hovedsagligt vil jeg gerne opnå styrken da jeg gerne vil blive bedre - jeg elsker at spille badminton og tror at en ekstra styrke vil give mig endnu større glæde ved spillet, ligesom det gør sig gældende når man er i god form...

Jeg spiller både double og single. Man skal jo være elite spiller for ikke at skulle gøre sig gældende i både single og double.

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Jeg tror da ikke et singelprogram ville være optimalt til at overføre til badminton.. tror du skal have fyret op for noget mere eksplosiv træning.

Jeg tror dig gerne...Jeg er som sagt på helt bar bund, så fyr op for nogen programforslag - eller bare rep. / sæt kombinationer, for jeg har ingen idé om hvordan jeg i øvrigt bør træne, når det er for styrke...

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

No problem :wink: .. Så bliver du så lige engang imellem nødt til at teste dit max, så du kan progressere lidt i kg, i stedet for at ligge med det samme hele tiden :wink: .. Eller du kan også bare lige så stille liste lidt kg på stangen, bare de kan køre rimelig eksplosive :smile:

Link to comment
Share on other sites

Men hvis du siger du er A spiller så ville jeg nok foreslå at du ikke ligger alt for meget af din energi over på styrketræning fordi:

1) du ku jo ske at bli så bidt af styrketræning at du forsømmer dit badminton og det kan vi jo ik ha

2) Min egen personlige erfaring siger at det resultat man får ud af at træne styrketræning ikke helt matcher det man får ud af at bruge energien på noget seriøst badmintontræning.

Ps. Dog vil jeg li sige at det giver noget, så jeg anbefaler at du styrketræner helt klart. Bare pas på med for meget squat og dødløft, med mindre det er eksplosivt. (Jeg havde selv en periode hvor jeg mistede lidt for meget eksplotionskraft pga. noget heftig squattræning)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share