Gode råd ved køb af kondicykel


Morten Z
 Share

Recommended Posts

Jeg har virkelig kørt på LORTECYKLER, især herhjemme før i tiden når jeg passede mine børn da de var små.Jeg har siddet oppe på loftet under inddækningen af plastik på en magnetcykel til 995- og SVEDT 45 min. af gangen, siddet på gamle MONARK der funktionelt var helt tilfredsstillende men lignede l... og larmede meget.Har lige nu en spinning cykel fra BODY BIKE der er rigtig god, både til siddende og stående spurter.Kan godt se at man bliver mere kræsen med alderen.. :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Hvad der undrer mig voldsomt er, at siddestillingerne ofte er uhyggeligt ringe. "Mit" motionscenter har for 2 uger siden købt nyt udstyr til hele cardioafdelingen, bl. a. præcis de cykler du har vist billede af nederst til 20.000 stykket. På mange områder en lækker sag, men saddelrøret går næsten lodret ned i ... i.... det der ovale stykke stel som det nu sidder fast i... hvilket vil sige, at afstanden til styret er ens uanset om man er lillle med sadlen langt nede eller høj med sadlen højt oppe. Med mine 182 cm er jeg ALT for tæt på og har knæene langt ud over tåspidserne og sidder elendigt - selv til opvarmning. På denne cykel kunne jeg aldrig finde på at træde igennem. Tænk at bruge 20.000 på sådan en gang ergonomisk skidt. Det fatter jeg ikke. At Technogym vil bygge sådan noget fatter jeg SLET ikke.

Edited by TF vol. II
Link to comment
Share on other sites

Ergoraceren er eminent til hjemmetræning, men jeg tror ikke at holdbarheden er god nok til et prof center.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvad vil du så anbefale?

<{POST_SNAPBACK}>

I skal heve en Monark, en spinningcykel eller en kondicykel fra en af de udstyrsudbydere der sælger til motionscentre. Det sidste er eftr min mening den ringeste løsning rent træningsmæssigt- jævnfør ovenstående indlæg - til gengæld er de bygget til minimal vedligeholdels. Spinningcyklen er soliid men man kan ikke anskueligøre belastningen - og den kræver nogen vedligeholdelse. Monarken er solid - men også den kræver lidt kærlig pleje hvis den ikke skal ødelægges.

Link to comment
Share on other sites

Ergoraceren er eminent til hjemmetræning, men jeg tror ikke at holdbarheden er god nok til et prof center.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvad vil du så anbefale?

<{POST_SNAPBACK}>

I skal heve en Monark, en spinningcykel eller en kondicykel fra en af de udstyrsudbydere der sælger til motionscentre. Det sidste er eftr min mening den ringeste løsning rent træningsmæssigt- jævnfør ovenstående indlæg - til gengæld er de bygget til minimal vedligeholdels. Spinningcyklen er soliid men man kan ikke anskueligøre belastningen - og den kræver nogen vedligeholdelse. Monarken er solid - men også den kræver lidt kærlig pleje hvis den ikke skal ødelægges.

<{POST_SNAPBACK}>

Det var sådan set min tanke at vi BÅDE havde en række (ca 4) kondicykler (Technogym eller hvad der nu giver mest for pengene) OG en række spinningcykler eller lignende. Og fordi spinningcyklerne ikke vil blive brugt i forbindelse med "rigtig" spinning med instruktør osv. så mente jeg at det ville være godt med en cykel der kunne vise belastning mm. Robusthed og minimal vedligeholdelse er også en vigtig faktor - folk behandler i hvert fald ikke det nuværende udstyr specielt pænt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
MaxP - noget i retning af denne Moanarl:

827.jpg

Du kan læse om 827 her

<{POST_SNAPBACK}>

Et mine tidligerer centre (et i fredericia) havde nogle af den type cykel - de var ok i starten - men blev ret hurtigt ikke særligt gode at køre på - i form af slør i pedalnerne og modstanden føltes "mærkelig" - desuden blev sadlen på den ene løs.

Det skal så også siges at de ikke blev særligt godt vedligehold (hvis der overhovedet blev gjort noget ved dem...)

Det kan jo selvfølgelig være at de er blevet bedre - da efterhånden er et par år siden jeg trænede der...

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Kunne godt tænke mig at få og vide, hvor man kan købe en spinnercykel fra 1000,- kr og op efter...

og er der evt. nogle af jer der har prøvet den de har i Harald Nyborg...?

Jesper Kristensen aka. laer

<{POST_SNAPBACK}>

Det er noget skidt som du bør holde dig fra... se råd nr. 1 i artiklen.

Kvaliteten er simpelthen for lav - under tvshop standard.

Så spar pengene sammen istedet og køb en cykel af ordenlig kvalitet.

Det er mit råd :smile:

Edited by Smukke Arne
Link to comment
Share on other sites

MaxP - noget i retning af denne Moanarl:

827.jpg

Du kan læse om 827 her

<{POST_SNAPBACK}>

Et mine tidligerer centre (et i fredericia) havde nogle af den type cykel - de var ok i starten - men blev ret hurtigt ikke særligt gode at køre på - i form af slør i pedalnerne og modstanden føltes "mærkelig" - desuden blev sadlen på den ene løs.

Det skal så også siges at de ikke blev særligt godt vedligehold (hvis der overhovedet blev gjort noget ved dem...)

Det kan jo selvfølgelig være at de er blevet bedre - da efterhånden er et par år siden jeg trænede der...

:smile:

<{POST_SNAPBACK}>

De må være blevet mishandlet alvorligt - Monark laver KRAM

Link to comment
Share on other sites

Man får IKKE en kvalitets spinning cykel til 1000-.

Vi har iøvrigt lige på min arbejdsplads fået en af Monarks spinningcykler, og jeg må sige at jeg er lidt skuffet.Bl.a. er der ikke fst nav og det hele virker lidt for billigt.BODYBIKE laver efter min mening nogen af de bedre spin cykler og de fåes i lidt forskellige udgaver.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej

Fedt indlæg men med diverse rigtig gode kommentarer. :4thumbup:

Svinghjulets vægt har en stor betydning men det behøver ikke være tungest muligt hvis udvekslingen er korrekt.

Magnetbremser er generelt noget l... ! :mad: Der er en grund til at indoor cycling, spinning, eller hvad man vælger at kalde sporten, altid har cykler med friktionsbremse. Magnet bremser bremse ofte med 8-15 kg hvor en friktions bre,mse kan få en fuld voksen mand i hans bedste størrelse til at stå og hoppe på pedalerne uden at kunne dreje dem rundt.

Edited by Blackmoore
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej,

Jeg har med interesse læst artiklen, og var også på forhånd indstillet på at bruge de penge, der skulle til for at få noget ordenligt. Spørgsmålet er bare, hvad der er "for billigt"? Jeg overvejer meget at købe en Trimline B104, men vil meget gerne høre hvis nogen har kommentarer til denne konkrete cykel:

http://www.fitnessbutikken.dk/category.30.article.807

Jeg prøvede dén og en Tunturi E4, og umiddelbart var der ikke den store forskel i trådet, selvom Tunturi'en kostede næsten det tre-dobbelte. Umiddelbart virker Trimline cyklen som en billig, men god cykel med mange funktioner.

Mvh. Hendrik

Edited by Hendrik
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Hej, vi sidder på et skib og har et par kommentarer til kondicykler.

Vi fik leveret 2 stk. helt nye KETTLER ERGORACER i juni 2005.

I dag efter henholdsvis 3200km og 4500km har vi ingen kondicykel!!!

Lejerne er begyndt at rotere i lejehusene og ikke mulige at reparere uden at skille hele cyklen af...

Vi er ikke imponeret over de cykler, de er ikke holdbare!!

Hvordan justerer man i øvrigt watt belastningen korrekt, efter skift af lejer mm ??

Link to comment
Share on other sites

Reliance -> Det er jo tankevækkende at begge jeres cykler er slidt ned. Kan det at de står på et skib have noget med nedslidningen at gøre? (saltpåvirkning, gyngende grund, whatever).

Den gode nyhed er vel trods alt at det er gået så hurtigt at de skal repareres indenfor garantien :cool:

Link to comment
Share on other sites

Reliance -> Det er jo tankevækkende at begge jeres cykler er slidt ned. Kan det at de står på et skib have noget med nedslidningen at gøre? (saltpåvirkning, gyngende grund, whatever).

Den gode nyhed er vel trods alt at det er gået så hurtigt at de skal repareres indenfor garantien :cool:

Hej Morten, der er ikke meget saltvand i vores motionscenter med løbebånd, stepmaskine, romaskine,

bænkpresser og diverse vægte og måtter.

De tidligere cykler holdt fire år og blev kun givet væk for at få plads til vidundermaskinerne fra Kettler.

Tror næppe Kettler vil komme til den Mexicanske Golf for at reparere cyklerne. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

I artiklen står der:

3. Kig på svinghjulet

Svinghjulet skal helst veje mindst 8 kg. Jo tungere svinghjul, desto mere jævnt tråd.

Jeg er med på at der står "helst", men f.eks. den Tunturi til cirka 10000 der er nævnt i marginen har et svinghjul på 7kg.

Jeg har selv lige bestilt en Daum Ergo Bike 8008 TRS 3, der har et svinghjul på kun 6kg, men det skulle der "mere end kompenseres" for på anden vis (bla. ved at al vægten er placeret yderst på svinghjulet og ved en fornuftig "mekanik").

Link to comment
Share on other sites

Det er rigtigt at Daum-cyklerne får mere ud af et 6 kg svinghjul end mange andre cyklker med tilsvarende, men trådet er bare ikke helt lige så jævnt som f.eks. på en Kettler ergoracer eller en Monark. Det er specielt ved høje belastninger at man vil kunne mærke en forskel. Retfærdigvis - Daum er en lækker cykel og det er slet ikke sikkert at man vil tænke over det medmindre man laver en direkte sammenligning.

Link to comment
Share on other sites

 Share