Træning giver kortere muskler?


MaxPower
 Share

Recommended Posts

  • Replies 97
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det er sikkert muligt at udstrækning før og efter træning ikke har nogen effekt, måske kan det ligefrem gøre ondt værre.

Men jeg syntes at der er en tendens til at man så helt undgår udstrækning, måske fordi at det for mange er kedeligt og gør ondt (hvis man udføre det forkert).

Jeg er på ingen måder i tvivl om at udstrækning har en effekt og man får mere "smidige" muskler - det er måske nok strækrefleksens grænser man flytter - men virker, det gør det.

Dengang jeg dyrkede Frisbee freestyle lavede jeg meget ofte udstrækning, og jeg var MEGET smidig. Da jeg stoppede med det forsvandt smidigheden hurtigt og da jeg startede med styrketræning blev jeg endnu mere stiv.

Jeg laver aldrig udstrækning før og efter træning, men foran fjernsynet gør jeg det tit - og jo, jeg bliver mere smidig.

Der er også en anden ting som mange glemmer og det er den elastiske energi som "gemmes" i musklen når den strækkes. Så jo længre man kan strække en muskel, jo mere elastisk energi kan man udnytte i andre sports aktiviteter.

Link to comment
Share on other sites

Max P:

Jeg kan ikke lige nu finde en artikel som modbeviser din kiropraktors påstand.

Blot må jeg sige, at hvad han siger (Det om at musklen vokser kortere sammen) strider imod almindelig viden og empiri i fyskredse.

Jeg vil søge lidt videre på udenlandske boards :smile:

Min holdning til emnet udspænding:

- Statisk udspænding kan bevirke større ROM, hvis den udføres hyppigt.

- Let udspænding er en god ide til skadede muskelfibre, da dette menes at ensrette fibrene (Dette gælder iøvrigt også for kollagent væv!)

- Det kan være nødvendigt at anvende udspænding på raske mennesker, hvis der er muskulær ubalance over et led. Det kan dog selvf. ikke opveje fejltræning

- Udholdenhedsatleter har generelt ikke behov for at udspænde

- Let udspænding kan måske nedsætte restitutionstiden efter hårdt muskelarbejde

- Dynamisk udspænding er en god ide som opvarmning/neuromobilisering

- Et led med for stor ROM er lige så tilbøjeligt (om ikke mere) til at få skader, som et led med begrænset/unaturlig lille ROM.

Jeg vil gerne uddybe punkterne, hvis nogen skulle have interesse for det :smile:

Frisbee:

Der er også en anden ting som mange glemmer og det er den elastiske energi som "gemmes" i musklen når den strækkes. Så jo længre man kan strække en muskel, jo mere elastisk energi kan man udnytte i andre sports aktiviteter.

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener her? Den elastiske energi vil være større i en muskel som ikke tillader så stort ROM (jfr. teorien om udholdenhedsatleterne)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener her? Den elastiske energi vil være større i en muskel som ikke tillader så stort ROM (jfr. teorien om udholdenhedsatleterne)

Her et citat fra "Applied anatomy and biomechanics in sport"

Wilson et al. (1992) have demonstrated that flexibility training increases the elasticity af the muscle and tendons, witch serves to enhange the preformance of SSC movements by increasing the contribution of elastic energy to the movement. These reserches reported that 8 weeks of flexibility training resulted in a 5% increase in the maximum waight lifted by experienced weight trainers in a bench press exercise

Link to comment
Share on other sites

Jørgen--- Hvordan har du det med Jandas teorier?

<{POST_SNAPBACK}>

Hmmm fint - hvad tænker du specifikt på? :smile:

Frisbee: Hvis jeg forstår teksten rigtigt, er det ikke udspænding i traditionel forstand som de har udført, men snarere et eller andet som de kalder "flexibility". (Altså ikke udspænding rettet imod at øge ROM) Måske det som jeg kalder dynamisk udspænding?.. (Før leddet i yderposition ca. en gang i sekundet - tænder muligvis golgiapparatet..)

Har du lidt mere fra artiklen?

Link to comment
Share on other sites

Jørgen L

Nej jeg har desværre ikke hele artiklen, men jeg vil søge imorgen når jeg får tid.

Det du kalder dynamisk udspænding er det ballistic stretching?

Har du nogle artikler der beskriver at den elastiske energi er større i en muskel med mindre ROM?

<{POST_SNAPBACK}>

Her er en om udspænding og styrke/udholdenhed - udspænding skidt for udholdenheden.

Her skriver de at udspænding ikke nedsætter risikoen for skader.

Fleksibilitet og muskelarbejde:

Decreased flexibility has been associated with increased in-line running and walking economy. Increased stiffness may be associated with increased isometric and concentric force generation, and muscle energy storage may be best manifested by closely matching muscle stiffness to the frequency of movement in stretch-shorten type contractions.
Løbeøkonomi og ROM:
Gait patterns, kinematics and the kinetics of running may also be related to running economy. These factors include: stride length which is freely chosen over considerable running time; low vertical oscillation of body centre of mass; more acute knee angle during swing; less range of motion but greater angular velocity of plantar flexion during toe-off; arm motion of smaller amplitude; low peak ground reaction forces; faster rotation of shoulders in the transverse plane; greater angular excursion of the hips and shoulders about the polar axis in the transverse plane; and effective exploitation of stored elastic energy.

Jeg har altså ikke fundet en artikel som lige præcis viser den ønskede sammenhæng. Dog synes der at være en tendens, i retning af at det ikke anbefales at øge sin ROM i specielt udholdenhedsidræt.

Edited by Jørgen L
Link to comment
Share on other sites

Jeg har altså ikke fundet en artikel som lige præcis viser den ønskede sammenhæng. Dog synes der at være en tendens, i retning af at det ikke anbefales at øge sin ROM i specielt udholdenhedsidræt.

Ok vi snakker nok lidt forbi hinanden - det jeg henviser til er den elastiske energi man kan udnytte ved eksplosive bevægelser, og det får man nok ikke så meget glæde ud af ved udholdensidræt.

De forsøg der har været angående nedsættelse af skader ved udstrækning, har alle været forsøg hvor man har lavet udstrækning før og efter motion. Jeg mener stadig at man vil få meget ud af at forbedre sin smidighed - men det skal gøres på andre tidspunkter end i forbindelse med anden motion/sport.

Link to comment
Share on other sites

Det konkluderes, at udspænding øger ROM, og at der er en tendens til, at udspænding øger styrken og nedsætter udholdenheden, men der er behov for yderligere undersøgelser på området.

Her konkluderes det også at udstrækning måske øger styrken, men nedsætter udholdenheden, så man kan jo afgøre med sig selv hvad man har brug for - og tror på :smile:

Link to comment
Share on other sites

Magnusson skriver:

Sidst undersøgte Peter Magnusson den langvarige effekt af udspænding. Stivheden var den samme i musklen, men musklen var blevet langt mere smidig! Den kunne strækkes længere ud og tåle en højere belastning, før det blev ubehageligt. Smertetærsklen eller tolerancen over for strækket var øget. Det kan både være psykisk og neuro-fysiologisk betinget.

Det svarer til at man har 2 elastikker med den samme stivhed og længde - den ene trækker man 10 cm ud og den anden trækker man 12 cm ud. Resultatet bliver at den man strækker 12 cm vil indeholde mere energi.

Edited by Frisbee
Link to comment
Share on other sites

frisbee: hvis du tror det er det peters studie viser, tager du fejl. Det du beskriver er passiv elasticitet og det som peter beskriver er dynamisk elasticitet. Studiet viser at man kan strække musklen længere relativt til smertetolerance osv. i subjekter og dette er næsten alene betinget af en hæmmet strækrefleks - ikke fordi de mekaniske egenskaber af vævet ændres.

Man kan selvfølgeligt godt argumentere for at hvis musklen kan lade sig spænde længere ud, vil den i den længere stilling have en større egenspænding, men det er faktisk sagen uvedkommende.

Link to comment
Share on other sites

frisbee: hvis du tror det er det peters studie viser, tager du fejl. Det du beskriver er passiv elasticitet og det som peter beskriver er dynamisk elasticitet. Studiet viser at man kan strække musklen længere relativt til smertetolerance osv. i subjekter og dette er næsten alene betinget af en hæmmet strækrefleks - ikke fordi de mekaniske egenskaber af vævet ændres.

Jeg snakker om en general forbedret smidighed, og netop ikke en hæmmet strækrefleks på grund af strækøvelser i opvarmningen. Jeg tror ikke på at en muskel der bliver mere stiv på grund af f.eks. styrketræning eller alder kan indeholde mere elastisk energi. Jeg kan næppe forestille mig at en højdespringer der er stiv som et bræt kan springe højre en en der er smidig.

Jeg mener dog også at det er den dynamiske elasticitet man udnytter i f.eks. spydkast og ikke en passiv elasticitet?

Men det er da muligt at jeg tager fejl, der er bare ikke nogle argumenter der foreløbig har overbevist min om det modsatte.

Link to comment
Share on other sites

Når man ønsker at udnytte elastisk energi, er der selvsagt tale om muskler, der er spændte og ikke afslappede (sådan som det tilstræbes ved passive stræk, hvor der dog er en muskelrefleks osv. osv.) Hvis man skal bruge elasticiteten til noget som helst er det under en bevægelse som et spring eller løb, og her er det vel ligegyldigt, om musklen er smidig eller ej, den er jo spændt alligevel.

Jeg fandt lidt her på et site om biomekanik.

Egentlig ledte jeg efter R. McNeill Alexanders undersøgelser af kænguruhoppet, hvor det er i bindevæv (sener), den elastiske energi ophobes, se bare her (pdf).

Myomax

Link to comment
Share on other sites

Når man ønsker at udnytte elastisk energi, er der selvsagt tale om muskler, der er spændte og ikke afslappede (sådan som det tilstræbes ved passive stræk, hvor der dog er en muskelrefleks osv. osv.) Hvis man skal bruge elasticiteten til noget som helst er det under en bevægelse som et spring eller løb, og her er det vel ligegyldigt, om musklen er smidig eller ej, den er jo spændt alligevel.

Ved gang, løb og lignende er det jo plyometriske bevægelser og man spænder derfor musklen - ellers skulle man nok stille op i DM for sjove gangarter :laugh:

Men ved et tilbagesving i tennis strækker man først den afslappede muskel før man spænder, deraf udtrykket stretch-shorten cycle(SSC). Det er der jeg mener at man kan udnytte den elastiske energi i den strakte muskel - og det er der også mange undersøgelser der peger på.

Så før der er nogen der kan komme med et bevis for at en forringet ROM kan føre til en forøget SSC, vil jeg ihvertfald fortsætte med at strække og forhåbentlig ende med at blive en endnu ældre mand, istedet for en endnu ældre stiv mand :smile:

Og indtil da vil jeg sige "I rest my case"

Link to comment
Share on other sites

Det konkluderes, at udspænding øger ROM, og at der er en tendens til, at udspænding øger styrken og nedsætter udholdenheden, men der er behov for yderligere undersøgelser på området.

Her konkluderes det også at udstrækning måske øger styrken, men nedsætter udholdenheden, så man kan jo afgøre med sig selv hvad man har brug for - og tror på :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Her er din konklusion forkert. Man kan ikke sidestille større ROM med større styrke. Se iøvrigt længere nede.

Magnusson skriver:
Sidst undersøgte Peter Magnusson den langvarige effekt af udspænding. Stivheden var den samme i musklen, men musklen var blevet langt mere smidig! Den kunne strækkes længere ud og tåle en højere belastning, før det blev ubehageligt. Smertetærsklen eller tolerancen over for strækket var øget. Det kan både være psykisk og neuro-fysiologisk betinget.

Det svarer til at man har 2 elastikker med den samme stivhed og længde - den ene trækker man 10 cm ud og den anden trækker man 12 cm ud. Resultatet bliver at den man strækker 12 cm vil indeholde mere energi.

<{POST_SNAPBACK}>

Din sammenligning har ikke noget at gøre med det du quoter?

Når man ønsker at udnytte elastisk energi, er der selvsagt tale om muskler, der er spændte og ikke afslappede (sådan som det tilstræbes ved passive stræk, hvor der dog er en muskelrefleks osv. osv.) Hvis man skal bruge elasticiteten til noget som helst er det under en bevægelse som et spring eller løb, og her er det vel ligegyldigt, om musklen er smidig eller ej, den er jo spændt alligevel.

Ved gang, løb og lignende er det jo plyometriske bevægelser og man spænder derfor musklen - ellers skulle man nok stille op i DM for sjove gangarter :laugh:

Men ved et tilbagesving i tennis strækker man først den afslappede muskel før man spænder, deraf udtrykket stretch-shorten cycle(SSC). Det er der jeg mener at man kan udnytte den elastiske energi i den strakte muskel - og det er der også mange undersøgelser der peger på.

Så før der er nogen der kan komme med et bevis for at en forringet ROM kan føre til en forøget SSC, vil jeg ihvertfald fortsætte med at strække og forhåbentlig ende med at blive en endnu ældre mand, istedet for en endnu ældre stiv mand :smile:

Og indtil da vil jeg sige "I rest my case"

<{POST_SNAPBACK}>

jeg forstår ikke sætningen "forringet ROM kan føre til en forøget SSC". Vil du ikke forklare hvad det betyder. jeg er nu ret sikker på at hvis man får nedsat følsomhed i strækrefleksen, producerer man mindre kraft i SSC'er....

Det skal iøvrigt ikke forstås sådan at jeg, mener udstrækning er noget lort, men hvis man har større funktionel fleksibilitet end man har brug for i sin relevante sportsgren, kan det både sæne power output og øge risikoen for skader, fordi man bliver svagere i de relevante SSC'er. Altså skal den funktionelle fleksibilitet matches med sin sport.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver bare at forsvare det jeg skrev i min første post i denne tråd :blush:

Der er også en anden ting som mange glemmer og det er den elastiske energi som "gemmes" i musklen når den strækkes. Så jo længre man kan strække en muskel, jo mere elastisk energi kan man udnytte i andre sports aktiviteter.

men jeg kan godt se at det ikke var særligt populært og at der er meget jeg har misforstået omkring strækøvelsers effekt, så jeg har ikke flere argumenter :confused:

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver bare at forsvare det jeg skrev i min første post i denne tråd :blush:
Der er også en anden ting som mange glemmer og det er den elastiske energi som "gemmes" i musklen når den strækkes. Så jo længre man kan strække en muskel, jo mere elastisk energi kan man udnytte i andre sports aktiviteter.

men jeg kan godt se at det ikke var særligt populært og at der er meget jeg har misforstået omkring strækøvelsers effekt, så jeg har ikke flere argumenter :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

det var på ingen måde for at sable dig iøvigt... Sorry hvis det kunne forstås sådan.

Link to comment
Share on other sites

interessant tråd :smile:

Hvis jeg skal overføre det på mig selv, kan det siges ret kort, det er manglende udstrækning og ikke træningen der gør en stiv.

mine ben har en hvis hypermobilitets tendens, undlader jeg at strække ud forsvinder det dog. men 2-3 ganges udstræk så er det tilbage igen. Og det er uanset om jeg træner.

Igennem mine praktikker (som Ergo) er jeg stødt på mennesker med spastiske lammelser.

eks. biceps/brachialis:

Albuen er flekteret og forbliver der (statisk arbejde)

Hvad skyldes så deres stivhed?

- er det blot at musklerne holder igen? for de vil trække sig sammen så snart de kan det.

- Er det et færre antal myosin og actin der giver udslag i en kortere ROM. Selvom det skulle være det så kan en muskel vel være passiv, dvs ingen kontakt mellem actin og myosin og derved strække leddet i fuld ROM:

- Er det kontrakturer i form at arvæv pga. den manglende ROM, og hvordan vil bevægeligheden kunne genvindes?

Dette er set i fht. spastiske lammelser. Hvis vi smider det over på en "rask" arm, skal vi blot fjerne den konstante spænding. Hvad har vi så tilbage? muskelreflekser, næppe accelerationen i musklen er ikke høj nok til at muskel vil forhindre bevægelsen...

Hvis vi ser på de mest exstreme tilfælde af BB'ere, så er Ronnie C jo et godt eksempelt på at man selv med en monster masse kan strække BENERNNNNNN godt igennem.

Edited by devito
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share