En muskelgruppe der faktisk ikke KAN vokse?


Jenslyn17
 Share

Recommended Posts

Jeg har ofte hørt om folk, der fx har sagt, at deres bryst ikke vokser og ikke KAN vokse overhovedet - ellers er der ingen problemer. Selv har jeg også store problemer med mit bryst, men tror nu stadig da godt, at der kan ske noget med det.

Altså er det muligt, at folk faktisk kan have en muskelgruppe, der af en eller anden mystisk grund ikke kan vokse? For mig lyder det meget langt ude, da muskelkonstruktionen i den samme krop vel bør være nogenlunde den samme og derfor ikke have den store forskel i vækst-potentiale (måske bortset fra at der er forskellige fibre i forskellige muskler, but you get the point...).

Jeg har fx også hørt, at man kan komme til at overtræne en muskel sådan, at den slet ikke kan vokse igen, og andre steder har jeg hørt, at nogle bare har det sådan at der måske er en bestemt muskelgruppe, der slet ikke kan vokse - er det helt langt ude, eller hvad siger I? (selv synes jeg da så absolut, det lyder mærkeligt... men hvad ved jeg...)

Undskyld hvis det blev lidt rodet, er lidt omtumlet efter en sjat for meget af alkoholen :)

Link to comment
Share on other sites

Hej JensLyn

Jeg er fristet til at sige at du tænker for meget og løfter for lidt :bigsmile:

Selvfølgelig kan der være forskel på muskelfibersammensætningen og muskellængden som gør nogle områder vanskeligere end andre, eks. giver en kort lægmuskel problemer for mange.

MEN det er min mening at for mange tænker i isolerede muskler/-grupper i stedet for at tænke i bevægelsesbaner. Hvis man er BB'er på konkurrenceniveau er det selvfølgelig vigtig om brystmusklen eller anden er 10 % bagefter, men for de ALLER fleste drejer det sig om at bruge nogle af de helt grundlæggende principper og få opbygget en solid basis. Så kan detaljerne komme senere.

Men hvis du mener at en muskelgruppe eks. bryst er meget bagefter, kan du eksempelvis tage udgangspunkt i det bevægelsesmønster som bænkpres har, hvor bryst-, skulder-, tricepsmusklerne arbejder sammen med en hel række synergister. Hvis du derfor trætter brystmusklen med en isolationsøvelse eks. dumbell flyers og derefter straks (indenfor 10 sek) kører bænkpres, vil du relativ presse brystmusklen mere.

Men sådanne avancerede ting skal du altså ikke kigge på før du kan løfte et pænt stykke over 100 kg i bænkpres (når det nu er bryst du nævner). Indtil da skal du nok koncentrere dig om af løfte mere og mere stadig med korrekt teknik.

Jeg nævner ikke ernæring da det er et helt andet område, som dog også er meget vigtig.

Konklusionen må være: løft noget mere og drik noget mindre alkohol :bigsmile:

mvh Jan

Link to comment
Share on other sites

Hehe, Jan, du har da nok fat på noget - jeg synes dog i det store hele, jeg holder mig ret meget til store presseøvelser (måske ikke så meget mere, men det er nu mere pga. desperation for at få større bryst end egentlig lyst, da alle mine pres ikke syntes at give noget).

Og jeg bør måske nok bare satse på at blive stærkere i første omgang, men det er immervæk lidt træls at se folk, der faktisk bænker, flyer - og hvad ved jeg - en del mindre end en selv men faktisk har et noget større bryst :dry:

Proteinfræseren: Samme som her :raisebrow::raisebrow::raisebrow:

Link to comment
Share on other sites

me2.. men det er nu mere hele min krop :smile:

Er det noget fis at begynde at køre specifikke øvelser for mindre muskelgrupper, såsom biceps, triceps osv. når man ikke har den helt vilde masse endnu..?

Kan man i teorien sætte en grænse for hvornår det ville være ok at gå ind og arbejde lidt mere på nogle ønskede områder med øvelser der ikke involverer særligt mange led og muskelgrupper? F.eks. ved at sige ikke før du kan bænke 100 kg. et antal gange eller før du vejer så og så meget med den højde du har..? Og istedet køre store flerledsøvelser (squat, vænk osv.) indtil man har opnået dette minimumskrav..

Edited by søren
Link to comment
Share on other sites

Hehe, Jan, du har da nok fat på noget - jeg synes dog i det store hele, jeg holder mig ret meget til store presseøvelser (måske ikke så meget mere, men det er nu mere pga. desperation for at få større bryst end egentlig lyst, da alle mine pres ikke syntes at give noget).

Og jeg bør måske nok bare satse på at blive stærkere i første omgang, men det er immervæk lidt træls at se folk, der faktisk bænker, flyer - og hvad ved jeg - en del mindre end en selv men faktisk har et noget større bryst  :dry:

Proteinfræseren: Samme som her  :raisebrow:  :raisebrow:  :raisebrow:

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke give op...

4000 kcal om dagen + Sheiko Beginners 2 = noget hypertrofi til brystet :4thumbup:

Men vi har vist diskuteret det før, det handler vel om disponering (eller det er i hvertfald min undskyldning)

Men vil mene et massivt kcal overskud + en leee omgang sheiko har givet mig lidt, ikke det store, men lidt, hvilket jo er et godt fremsdkridt når man ikek har så meget....

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Hehe, Jan, du har da nok fat på noget - jeg synes dog i det store hele, jeg holder mig ret meget til store presseøvelser (måske ikke så meget mere, men det er nu mere pga. desperation for at få større bryst end egentlig lyst, da alle mine pres ikke syntes at give noget).

Og jeg bør måske nok bare satse på at blive stærkere i første omgang, men det er immervæk lidt træls at se folk, der faktisk bænker, flyer - og hvad ved jeg - en del mindre end en selv men faktisk har et noget større bryst  :dry:

Proteinfræseren: Samme som her  :raisebrow:  :raisebrow:  :raisebrow:

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke give op...

4000 kcal om dagen + Sheiko Beginners 2 = noget hypertrofi til brystet :4thumbup:

Men vi har vist diskuteret det før, det handler vel om disponering (eller det er i hvertfald min undskyldning)

Men vil mene et massivt kcal overskud + en leee omgang sheiko har givet mig lidt, ikke det store, men lidt, hvilket jo er et godt fremsdkridt når man ikek har så meget....

<{POST_SNAPBACK}>

LIDT OT men sheiko beginners 1 gav mig INTET i bryst (styrke)... er 2'eren bedre?

Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg gainet sygt meget masse på brystet ved at køre Sheiko beginners 2 og derefter CMS samtidig med at jeg var i et massivt kcal overskud... Det var faktisk så slemt at jeg fik en hel del strækmærker og styrken gik fra 95 til 115 1RM på 10 uger.

Så for mig var det åbenbart volumen og en hel del tunge løft der skulle til..

Link to comment
Share on other sites

Hej JensLyn

Jeg er fristet til at sige at du tænker for meget og løfter for lidt  :bigsmile:

Men sådanne avancerede ting skal du altså ikke kigge på før du kan løfte et pænt stykke over 100 kg i bænkpres (når det nu er bryst du nævner). Indtil da skal du nok koncentrere dig om af løfte mere og mere stadig med korrekt teknik.

Konklusionen må være: løft noget mere og drik noget mindre alkohol  :bigsmile:

mvh Jan

Skal vi ikke kalde det standardsvaret her på MOL ?

Og se om vi ikke kan få MZ til at sætte det på forsiden.

At løfte noget tungere er let sagt, men vanskeligt at udføre.

Men der er da rigtigt, hvis jeg kunne løfte 130 i bænk, squatte 150

og dødløfte 200 kg, var jeg større.

Men det er ikke muligt at løfte mere end man kan, og der findes også

nogle der løfter tungt, der ikke har tilsvarende stor masse, så jeg

mener mere det er en MOL dogme end hele sandheden.

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg gainet sygt meget masse på brystet ved at køre Sheiko beginners 2 og derefter CMS samtidig med at jeg var i et massivt kcal overskud... Det var faktisk så slemt at jeg fik en hel del strækmærker og styrken gik fra 95 til 115 1RM på 10 uger.

Så for mig var det åbenbart volumen og en hel del tunge løft der skulle til..

<{POST_SNAPBACK}>

Det er sq godt :4thumbup:

Hvornår lavede du maxtest?

Har jeg forstået det rigtigt hvis jeg tror du holdte 2 ugers pause/deload/maxttest inden du startede på CMS?

Hvor leee' er CMS egentlig?

Jeg er lige blevet færdig med uge 3 af beginners 2, så kan ikke komme med erfaringer endnu....

Hygge

Link to comment
Share on other sites

Hening-> du har ret i at det ingenlunde er let. Det er på sin vis det det hele drejer sig om, at finde måder hvorpå man med god form kan løfte tungere og tungere vægte.

Lad os ikke bruge nominelle vægte, men i stedet %.

Hvis du i en periode på eks. 2 år kan forøge det du kan løfte i eks. 5x5 i bænkpres med 20% vil jeg vædde mine gamle Gary Strydom træningshat på at du er blevet væsentlig mere muskuløs.

Så nej; det er ikke let men det burde da netop få en til at holde fokus på multiledsøvelser og god ernæring i stedet for at lede efter den eller hin øvelse som lige giver det brystet mangler.

I denne søgen efter måder at forøge sine vægte på igen og igen, er MOL jo netop genial da der her er så meget erfaring, bla. også fra styrkeløfterne som efter min mening er kommet meget længere med anvendelse af mere videnskabelige træningsmetoder end de fleste af dem som kun træner efter hypertrofi.

God træning :bigsmile:

mvh Jan

Link to comment
Share on other sites

Tak for de nye svar også ;)

Altså Sheiko lyder da som noget, der kunne være sjovt at prøve, men jeg må indrømme, jeg IKKE ahr meget mod på det lige nu - tror I måske ikke det kan gå, hvis jeg kun bruger sheiko-brystdelen? Beginners 2?

Det ville jeg nemlig kunne klare, for jeg gider næsten ikke bevæge mig ud i noget, jeg ikke er vedholden nok til at gennemføre (hvilket jeg nok snart bliver kendt for :P)

Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg gainet sygt meget masse på brystet ved at køre Sheiko beginners 2 og derefter CMS samtidig med at jeg var i et massivt kcal overskud... Det var faktisk så slemt at jeg fik en hel del strækmærker og styrken gik fra 95 til 115 1RM på 10 uger.

Så for mig var det åbenbart volumen og en hel del tunge løft der skulle til..

<{POST_SNAPBACK}>

Det er sq godt :4thumbup:

Hvornår lavede du maxtest?

Har jeg forstået det rigtigt hvis jeg tror du holdte 2 ugers pause/deload/maxttest inden du startede på CMS?

Hvor leee' er CMS egentlig?

Jeg er lige blevet færdig med uge 3 af beginners 2, så kan ikke komme med erfaringer endnu....

Hygge

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg testede max test efter beginners2 og efter CMS igen. Efter beginners kørte jeg ikke en hel uge deload, men testede på 7 dag, derefter kørte jeg så CMS efter de nye max...

Well overordnet set syntes jeg ikke CMS er så galt slemmere end Beginners2, men det er hårdt at træne på den måde 4 gange i ugen og ikke kun 3 som i Beginners2. Men det skal lige siges at Dødløft dagene trækker tænder, det var helt klart de hårdeste dage!

Link to comment
Share on other sites

Man vil vel næsten ALTID have nogle muskelgrupper der halter i forhold til andre. Sån har jeg det i hvert fald også selv....

Mit bryst og mine skuldre er KLART de områder jeg har lettest ved at gaine masse på har nærmest ikke trænet hypetrofi for brystet i flere år og alligevel har jeg svært ved at holde det størrelsesmæssigt nede :blink:

Derimod er min læg, underarme, biceps tildels nærmest patetiske - hvilket irriterer mig en del. Men der er vist ikke andet at gøre end at klø på og løfte noget jern. Less talking more lifting :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share