Vægttab er jeg på rette vej?


Thomasb
 Share

Recommended Posts

Hej jeg er helt ny herinde og mit mål er at tabe mig en del. Og ville høre jer om det jeg gør er godt nok ellers skal der endnu mere til, jeg ville helst starte lidt mere stille ud for jeg tror hvis jeg køre for hårdt på i starten, bliver jeg træt af det.

Jeg er 25 år og vejer 98 kg

Jeg har efter at have læst herinde om kostvejledninger prøvet at skære ned på den usunde kost. Spiser lidt franskbrød til morgenmad (arbejder et sted med kantine) frokost er meget forskelligt, men prøver ikke at spise så meget. Aftensmad prøver jeg at holde mig på omkring 300-400 kcal ud fra hvad jeg kan regne mig frem til.

Jeg er også begyndt på motion da de fleste siger at det skal der til. Jeg har en motions cykle hvor jeg cykler 2x 20 min på rimelig høj intensitet (synes jeg selv :-) ) det er ca 20 km i alt. min motionscykle skriver jeg har forbrændt 100 kcal på 20 min er det overhovedet rigtig eller skal jeg bare se bort fra det? Jeg prøver så vidt muligt at tage 2x20 min hver dag.

Skal der mere til eller er det her helt fint, vil gerne se vægt tag hurtigt, men ½-1 kg om ugen er fint nok..

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det lyder nu ikke så slemt .. jeg har selv vejet 106Kg og er 1.76 høj .. det tog ca 8 måneder at tabe 34kg så bare klø på .. det kan sikkert gøres bedre da jeg selv tabte en del muskler på det .. så kig lidt på de links der er nævnt og søg for ikke at falde i.

De fleste falder i fordi det tager for lang tid og til tider slet ikke ser nogle resultater .. vær god ved dig selv og tag et "snyde" måltid een gang om ugen .. feks pizza eller en pose slik .. tro mig .. det smager meget bedre når man ikke får det så tit :4mewantfood:

Men lad det ikke gå for stærkt .. 300g-500g vægttab er fint .. hvis du taber dig for hurtigt følger huden ikke med!

Ting du også skal holde dig fra er hvidt brød, pasta .. dvs. generalt ting som har et højt GI index .. de mætter ikke og gavner ikke i et vægt tab .. det var lige mine 5 cents

Held og lykke :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hejsa

Ville bare ønske held og lykke med projektet og så tilslutte mig hvad der tidligere er blevet sagt: Skær ned på mad med højt glykemisk index.

Når du spiser ting med højt GI giver kroppen et stort insulin svar. Og insulin hæmmer kroppens evne til at bruge af sine fedtdepoter. Samtidig kan det store insulinsvar faktisk give dig lavt blodsukker efter et par timer, da kulhydraterne pludselig er "brugt op" og insulinen stadig er i blodet... (og så er det at man er gennem alle køkkenskabene for at finde den sidste rest chokolade som bare MÅ være der et eller andet sted)

Derudover er det jo et faktum at cola og slik ikke ligefrem mætter.

Så altså: ud med franskbrød, sukker, slik og kager og ind med rugbrød, frugt og grønt. Og ja gu lyder det lidt kedeligt, men hvis du ikke kan undvære søde sager, så bag selv dine pandekager eller lignende, og sød dem med candarel eller frugtsukker, der også har lavt GI

Og så synes jeg også at et snyde måltid om ugen er en god ide, for ingen mennesker kan vel helt undvære pizza og chokolade??

Hvis du ikke er sikke på, hvilke madvarer der har lavt GI, så kig evt på denne hjemmeside: http://www.glycemicindex.com/

god fornøjelse

MVH Camilla

Link to comment
Share on other sites

Ved ikke om det er det passende sted at skrive det, men har en step maskine angiver hvor mange CAL jeg forbrænder ved at bruge den.

Er CAL det samme som KCAL? eller skal jeg forstå det som K'et i KCAL står for KILO, dvs. jeg skal forbrænde 1000 CAL for at forbrænde 1 KCAL? :blush:

Link to comment
Share on other sites

Ved ikke om det er det passende sted at skrive det, men har en step maskine angiver hvor mange CAL jeg forbrænder ved at bruge den.

Er CAL det samme som KCAL? eller skal jeg forstå det som K'et i KCAL står for KILO, dvs. jeg skal forbrænde 1000 CAL for at forbrænde 1 KCAL?  :blush:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja 1 kcal er det samme som 1000 cal, men ofte skrives cal selv om der menes kcal. Hvor meget fortæller stepmaskinen at du forbrænder? Et rimeligt bud er nok mellem 500 og 1000 kcal i timen alt efter træningstilstand. I øvrigt skal man tage maskinens bud med et gran salt som diskuteret flere gang før, for eksempel her. :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Ved ikke om det er det passende sted at skrive det, men har en step maskine angiver hvor mange CAL jeg forbrænder ved at bruge den.

Er CAL det samme som KCAL? eller skal jeg forstå det som K'et i KCAL står for KILO, dvs. jeg skal forbrænde 1000 CAL for at forbrænde 1 KCAL?  :blush:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja 1 kcal er det samme som 1000 cal, men ofte skrives cal selv om der menes kcal. Hvor meget fortæller stepmaskinen at du forbrænder? Et rimeligt bud er nok mellem 500 og 1000 kcal i timen alt efter træningstilstand. I øvrigt skal man tage maskinens bud med et gran salt som diskuteret flere gang før, for eksempel her. :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Efter cirka 20 minutter siger den at jeg har forbrændt cirka 50 CAL, kan det passe?

Skal siges jeg har købt den i bilka :raisebrow::laugh:

Link to comment
Share on other sites

For at opnå en langvarig effekt med dit projekt,

er det vigtigt at du finder noget fedtfattigt mad der kan erstatte den mad du kan lide at spise.

Det er let at give dig råd om at spise frugt, grønt, rugbrød og fisk.

Problemet er bare at hvis du ikke finder de ting særlig spændende,

så ender du med et mislykket projekt.

Prøv i stedet at kigge på de madvarer der tilbyder en let udgave (light),

og se om det ikke kan betale sig at tilføje den til din kostplan i stedet for en skål salat for femte dag i træk.

Typisk vil du finde ud af at dine kostvaner ikke behøver at ændrer sig drastisk,

for at holde dig under max. kal.

Hold dig fra faste fedtstoffer..smør, margarine, svinefedt osv.

Du ender måske med en del mindre mad på bordet hvis du sammenligner med grønne kostplaner,

men til gengæld spiser du noget du kan li.

Husk at træningen står for 20-30% af dit vægttab.

Det vigtigeste er stadig en ændring i dine kostvaner.

Edited by Cormack
Link to comment
Share on other sites

Ved ikke om det er det passende sted at skrive det, men har en step maskine angiver hvor mange CAL jeg forbrænder ved at bruge den.

Er CAL det samme som KCAL? eller skal jeg forstå det som K'et i KCAL står for KILO, dvs. jeg skal forbrænde 1000 CAL for at forbrænde 1 KCAL?  :blush:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja 1 kcal er det samme som 1000 cal, men ofte skrives cal selv om der menes kcal. Hvor meget fortæller stepmaskinen at du forbrænder? Et rimeligt bud er nok mellem 500 og 1000 kcal i timen alt efter træningstilstand. I øvrigt skal man tage maskinens bud med et gran salt som diskuteret flere gang før, for eksempel her. :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Efter cirka 20 minutter siger den at jeg har forbrændt cirka 50 CAL, kan det passe?

Skal siges jeg har købt den i bilka :raisebrow::laugh:

<{POST_SNAPBACK}>

Nej det kan ikke passe. Den mener sikkert som sputnik siger 50 Kcal og det lyder stadig som lige i underkanten, men kommer an på din intensitet osv.

Pas på med light produkterne, de kan stadig indeholde ligeså meget energi som de alm. produkter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share