Metabolic Typing Diet


kipketer
 Share

Recommended Posts

Hej

Er der nogle der kender noget til "Metabolic Typing Diet" af William Wolcott.

Jeg har søgt lidt rundt omkring. Jeg kan ikke rigtig finde noget ordentlig videnskabelig litteratur.

Jeg overvejer at prøve det. Jeg vil gerne ofre lidt på lidt kostvejledning, men jeg har desværre ofte hørt nogle diætister komme med nogle mærkelige holdninger, så jeg syntes det er svært at slå op i tlf. bogen og finde en. Men kunne dette være et bud ?

Er det seriøst ?

Især når man har en rimelig god viden selv om kost og ernæring, men "bare" har brug for et spark og lidt modspil.

Kunne dette være vejen

Jeg vil gerne tabe ca. 3-5 kg, for at kunne blive bedre til at løbe. Syntes bare altid når jeg forsøger, at jeg efter kort tid bliver træt eller skadet.

Kipketer

Link to comment
Share on other sites

Hej

Er der nogle der kender noget til "Metabolic Typing Diet" af  William Wolcott.

Jeg har søgt lidt rundt omkring. Jeg kan ikke rigtig finde noget ordentlig videnskabelig litteratur.

Jeg overvejer at prøve det. Jeg vil gerne ofre lidt på lidt kostvejledning, men jeg har desværre ofte hørt nogle diætister komme med nogle mærkelige holdninger, så jeg syntes det er svært at slå op i tlf. bogen og finde en. Men kunne dette være et bud ?

Er det seriøst ?

Især når man har en rimelig god viden selv om kost og ernæring, men "bare" har brug for et spark og lidt modspil.

Kunne dette være vejen

Jeg vil gerne tabe ca. 3-5 kg, for at kunne blive bedre til at løbe. Syntes bare altid når jeg forsøger, at jeg efter kort tid bliver træt eller skadet.

Kipketer

<{POST_SNAPBACK}>

At du ikke kan finde videnskabelig litteratur om emnet skyldes at der er tale om en særdeles uvidenskabelig kur, der føjer sig til den efterhånden lange stribe af "du er enestående og helt speciel derfor skal du spise efter helt specielle rammer" kure a la Spis efter din blodtype m.fl Min personlige vurdering er, disse kure måske nok virker qua deres struktur (man taber sig skam også på en blomkålskur!), men langsigtet er ubrugelige. I det aktuelle tilfælde er der tale om et koncept udviklet af amerikaneren Bill Wolcott. Teorien bag kuren er, at vores krops behov for næring primært er bestemt af vores genetiske baggrund, dvs. vores forfædres tilpasning til områdets geografiske forhold, klima og tilgængelige fødevarer. Ved hjælp af et omfangsrigt spørgeskema finder du ud af hvilken af tre metaboliske typer du tilhører: proteintypen, kulhydrattypen eller den blandede type. Afhængig af din "stofskiftetype" defineres der retningslinier for kostens optimale indhold af kulhydrater, fedt og proteiner, som finpudses hen ad vejen.

Min vurdering, som fagperson og modstander af koncepter der snører folk ene og alene med profit for øje er, at der er tale om endnu et amerikansk koncept, der prøver at sælge ”pakkeløsningen” til et slankere liv. Kuren forsimpler fedmeproblematikken ved at gøre det til et spørgsmål om at spise et bestemt forhold mellem de tre makronæringsstoffer kulhydrat, fedt og protein. Selvom systemet på papiret virker logisk og velbegrundet er der intet videnskabeligt holdepunkt for at det er nødvendigt at definere sin metaboliske type for at finde den kost der slanker. 99% af alle mennesker kan tabe sig ved at spise en kaloriebegrænset, fedtfattig kost, og en lige så stor procentsats kan efterfølgende holde vægten hvis de efterlever de almene anbefalinger om at spise fedtfattigt, groft og proteinrigt, og samtidig dyrker masser af motion. Længere er den ikke.

Metabolic Typing er blot ét ud af mange koncepter der kategoriserer os, under påskud af at vi alle sammen er unikke væsner, der har brug for en individualiseret kost. Andre koncepter, der følger samme tankegang, er den tidligere omtalte blodtypediæt, ”Eat after your colors” af Marcia Zimmermann, der opdeler os i tre farvetyper, den røde, den grønne og den gule, og anbefaler at vi spiser efter vores farvetype, og ”Turn Off The Hunger Switch” af Paul Rivas, der mener, at overvægt er konsekvensen af utilstrækkelige signaler til hjernen, og på baggrund af dette inddeler os i fire typer: dem der har problemer med serotonin, norepinephrine, dopamin og kulhydratoverfølsomhed. Rivas løser problemerne med kosttilskud og medicin. Andre konceptmagere er Elizabeth Dane, der i sin bog ”Your body, Your diet” forener østerlandsk og vestlig filosofi til at udvikle personlige diæter og træningsprogrammer baseret på seks ”Meta-typer”, og Carolyn Mein, der i sin bog ”Different Bodies, Different Diets” introducerer læseren til 25 kropstyper, kendetegnet ved forskellige fysiske karakteristika og psykologiske behov, med tilknyttede særegne krav til den ideelle kost og motion.

Fælles for de mange ”type-kure” er den holistiske indfaldsvinkel til mennesket og kosten. Kurene fokuserer på at afdække dine særegne behov, men i bestræbelserne på at skabe et holdbart koncept kommer de netop til at putte dig i bås. Du bliver til en type i stedet for et individ. Der er intet videnskabeligt rationale bag de forskellige typeinddelinger. At de alligevel til en vis grad virker slankende skyldes primært, at de får dig til at tænke over hvad du putter i munden, så længe du følger kuren. Undersøgelser bekræfter, at alene det at vi reflekterer over maden og sætter den i system, får os til at spise mindre.

De færreste mennesker orker at efterleve de nævnte kure i længere tid, især hvis man bliver tvunget ind i en kategori, der dikterer en masse mad man ikke bryder sig om og forbyder meget af det man godt kan lide.

Ud fra din problemstilling synes jeg du vil gøre klogt i at konsultere en fagperson. Han/hun vil grangiviligt kunne hjælpe dig til at finde ind til lige netop de justeringer, der vil gavne dig. Det koster lidt kroner (nogen er dyrere end andre), men pengene vil sandsynligvis være bedre givet ud end seneste løbeskos topmodel.

Det er rigtigt, at det kan være svært at finde en kvalificeret ernæringskonsulent, men prøv at forhøre dig blandt venner og bekendte eller på forskellige boards.

De bedste hilsner

Martin

Link to comment
Share on other sites

Hej Martin

Meget imponerende svar. Klart og tydeligt. Seriøst. Imponerende du tager dig tid til et så velformuleret og strukturet svar.

Mht. selve "metabolic Type" blev mine anelser bekræftet. Amerikansk slanke/pakke koncept. Interesant er det også at det måske tager noget af ansvaret fra personen ? - man er (desværre) selv ansvarlig for sin overvægt.

Jeg har selv prøvet at få folk til at tage den populære blodtype-diæt med en gran salt. Det er bare ikke let. Jeg syntes dine betragtninger omkring individualiseringer er meget intersante og giver mig stof til eftertanke (og måske noget jeg vil læse mere om).

Jeg har fornylig læst "tanker der slanker" - den er også intersant mht. de psykologiske aspekter af vægttab.

Men altså mange tak for det gode og inspirende svar.

mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg genoptager lige denne gamle tråd da jeg har læst "metabolic typing" igennem. Jeg undrer mig over et par ting der skrives i bogen bl.a.:

Skrives der at man ikke kan bruge en blodprøve der f.eks. viser for lavt calcium niveau idet at kroppen altid vil sørge for at calcium niveauet i blodet er højt nok, men at det så tages for f.eks. knoglevævet som så bliver svagere ?

At man kan være domineret af enten det sympatiske eller parsympatiske nervesystem og at hvis man f.eks. er domineret at det sympatiske skal indtage fødevarer der stimulerer det parasympatiske og vice versa ?

Hvad er jeres mening om disse konkrete ting taget fra bogen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share