Olympisk pres


nra
 Share

Recommended Posts

Nogen kendere (eller andre) der ved om øvelsen er farlig for lænden?

<{POST_SNAPBACK}>

Stem som øvelsen hedder blev taget af vægtløftningsprogrammet i starten af halvfjerdserne. Jeg mener¸ et af argumenterne for dette netop var at den medførte for mange rygskader. De gamle vægtløftere jeg træner sammen med¸ ser også sådan lidt blandet på stem¸ fordi den netop kunne være meget risikabel.

Men military pres¸ som jo principielt er det samme¸tror jeg nu sagtens man kan køre relativt sikkert¸ hvis man lader være med at komme ud i rygradsrespektløse maksforsøg.

Stem=military maks?

EDIT: det som SF sagde :smile:

Edited by heffehurtig
Link to comment
Share on other sites

Nogen kendere (eller andre) der ved om øvelsen er farlig for lænden?

<{POST_SNAPBACK}>

Den er ikke god for lænden, såfremt du kører den som OL-løfterne gjorde hen mod slutningen af løftets konkurrence mæssige liv. Løftet var jo efterhånden blevet et stående bænkpres. :laugh:

<{POST_SNAPBACK}>

Illustration plz ! :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Styrkeløftsporten kunne lære noget af vægtløftningen her. De fjernede den første rigtige olympiske øvelse pga. en uheldig udvikling, ligesom man kan sige det måske er tilfældet for snydetøjet i styrkeløften, så måske kan det godt lade sig gøre at fjerne dette mærkværdige element fra styrkeløften uden at folk holder op med at dyrke den. når det er sagt ser det godt nok stygt ud, tror ikke det er godt for noget som helst.

Link to comment
Share on other sites

Hvis de havde håndhævet det gamle regelmæssigt lidt mere strengt, så kunne øvelsen have været på programmet endnu. I de helt gamle dage skulle man stå helt ret, og der måtte kun være bevægelse i armene. Lidt ala det vi kender som military presses nu. Efter min mening var olympisk vægtløftning mere komplet dengang. Man havde et løft som testede hurtighed og teknik (snatch), et løft som testede hurtighed, teknik og råstyrke (clean and jerk) og et løft som testede ren råstyrke (olympisk pres). Det var en langt mere komplet test efter min mening. Men sådan er der så meget.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share