IGF-1 til astronauter


Scorpio
 Share

Recommended Posts

Man har påvist at IGF-1 forhindrer muskelatrofi og det er derfor en mulighed, at astronauter fremover skal indtage IGF-1 fx i pilleform. Jeg synes det er en lidt interessant udvikling, da indtagelse af IGF-1 i sportsverdenen jo er på den sorte liste i dopingbogen. Men der er åbenbart forskel på folk :smile:

Danmarks Radio

Link to comment
Share on other sites

atrofien af muskel og knoglevæv går skræmmende hurtigt i zero-G. En astronaut, der har været over en måned i vægtløshed kan essentielt ikke leve et normalt liv før 2-3 måneders genoptræning´. Da IGF også stimulerer knoglematrix deponering er det et en oplagt mulighed.

<{POST_SNAPBACK}>

Helt klart - det er en skstrem situation astronauter udsættes for..

Noget andet jeg undrer mig over er at astronauter, når de træner for at holde på muskelmassen altid bare løber på løbebånd. Hvorfor laver de ikke fx. hårde benbøjninger med en form for elastik-løsning?

Link to comment
Share on other sites

atrofien af muskel og knoglevæv går skræmmende hurtigt i zero-G. En astronaut, der har været over en måned i vægtløshed kan essentielt ikke leve et normalt liv før 2-3 måneders genoptræning´. Da IGF også stimulerer knoglematrix deponering er det et en oplagt mulighed.

<{POST_SNAPBACK}>

Helt klart - det er en skstrem situation astronauter udsættes for..

Noget andet jeg undrer mig over er at astronauter, når de træner for at holde på muskelmassen altid bare løber på løbebånd. Hvorfor laver de ikke fx. hårde benbøjninger med en form for elastik-løsning?

<{POST_SNAPBACK}>

Er det ikke bare en formodning du fyre af der. :blink: De laver sikkert masser af styrketræning. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Man har påvist at IGF-1 forhindrer muskelatrofi og det er derfor en mulighed, at astronauter fremover skal indtage IGF-1 fx i pilleform. Jeg synes det er en lidt interessant udvikling, da indtagelse af IGF-1 i sportsverdenen jo er på den sorte liste i dopingbogen. Men der er åbenbart forskel på folk  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Fordi præparater er på dopinglisten kan de jo godt bruges til andre formål af folk der ikke dyrker eliteidræt. Hvordan tror du en sukkersygepatient vil klarer sig uden sin insulin? I USA har man i de seneste år udført en del behandlinger på ældre med HGH og testosterone, hvilket skulle resulterer i mindre sygdom, samt ældre med en væsenligt bedre livskvalitet. :smile:

Link to comment
Share on other sites

atrofien af muskel og knoglevæv går skræmmende hurtigt i zero-G. En astronaut, der har været over en måned i vægtløshed kan essentielt ikke leve et normalt liv før 2-3 måneders genoptræning´. Da IGF også stimulerer knoglematrix deponering er det et en oplagt mulighed.

<{POST_SNAPBACK}>

Helt klart - det er en skstrem situation astronauter udsættes for..

Noget andet jeg undrer mig over er at astronauter, når de træner for at holde på muskelmassen altid bare løber på løbebånd. Hvorfor laver de ikke fx. hårde benbøjninger med en form for elastik-løsning?

<{POST_SNAPBACK}>

alt spæneriet skyldes at knoglerne skal have nogen stød for at undgå afkalkningen. Belastningerne er ikke store nok i forbindelse med vægt-eller elastiktræning. I forhold til muskulaturen er pointen fin, men det er jo sjældent her det væsentlige problem ligger. Den tabte muskelmasse kan genvindes, men mht knoglerne kniber det...

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY
Ja, de har nok 1000 kg eleiko skiver med op..... :laugh:

Rommel

<{POST_SNAPBACK}>

:laugh::laugh:

Ja de russere der - de laver 'et en ski' andet end at brænde deroppe på nedlagte Mir... :laugh:

Lagoon

<{POST_SNAPBACK}>

Og de undrer sig stadig over hvorfor det ikke bliver hårdere, selvom de læsser flere og flere kg på stangen :w00t::laugh::laugh:

Men ja, jeg forstår da heller ikke hvorfor de f.eks. ikke bare har nogle kraftige elastikker, som de bruger til at træne med? :blink:

Meeen - Det kunne sgu være go´ lir at stå og curle med 1000kg mens man filmede det på videokamera :4thumbup: :cooldance::w00t::tongue:

Edited by PlayboY
Link to comment
Share on other sites

atrofien af muskel og knoglevæv går skræmmende hurtigt i zero-G. En astronaut, der har været over en måned i vægtløshed kan essentielt ikke leve et normalt liv før 2-3 måneders genoptræning´. Da IGF også stimulerer knoglematrix deponering er det et en oplagt mulighed.

<{POST_SNAPBACK}>

Helt klart - det er en skstrem situation astronauter udsættes for..

Noget andet jeg undrer mig over er at astronauter, når de træner for at holde på muskelmassen altid bare løber på løbebånd. Hvorfor laver de ikke fx. hårde benbøjninger med en form for elastik-løsning?

<{POST_SNAPBACK}>

alt spæneriet skyldes at knoglerne skal have nogen stød for at undgå afkalkningen. Belastningerne er ikke store nok i forbindelse med vægt-eller elastiktræning. I forhold til muskulaturen er pointen fin, men det er jo sjældent her det væsentlige problem ligger. Den tabte muskelmasse kan genvindes, men mht knoglerne kniber det...

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, det havde jeg ikke lige overvejet :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

Man har påvist at IGF-1 forhindrer muskelatrofi og det er derfor en mulighed, at astronauter fremover skal indtage IGF-1 fx i pilleform. Jeg synes det er en lidt interessant udvikling, da indtagelse af IGF-1 i sportsverdenen jo er på den sorte liste i dopingbogen. Men der er åbenbart forskel på folk  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Fordi præparater er på dopinglisten kan de jo godt bruges til andre formål af folk der ikke dyrker eliteidræt. Hvordan tror du en sukkersygepatient vil klarer sig uden sin insulin? I USA har man i de seneste år udført en del behandlinger på ældre med HGH og testosterone, hvilket skulle resulterer i mindre sygdom, samt ældre med en væsenligt bedre livskvalitet. :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er helt enig :smile:

Jeg synes blot det er en interessant udvikling, at man (fx. med ældre i usa) i en del af samfundet efterhånden går længere og længere med præstationsfremmende medicinering, mens man samtidigt i sportsverdenen bliver mere og mere opmærksom på at gå i den anden retning...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share