Pizza med lav kcal indhold


Stalin
 Share

Recommended Posts

Hej Mol..

Jeg kunne godt tænke mig at høre om der findes "sunde" meltyper. Jeg har set at den mel min far bruger til pizza, hvedemel, indeholder 340 kcal pr. 100 gram, hvilket jeg syntes lyder af ret meget, specielt taget i betragtning af hvor meget pizza jeg kan hælde indenbors :dry::mad:

Lige nu har jeg lige spist næsten 500 gram pizza, ca. den mængde jeg plejer for at blive tilpas mæt, men hvis bare halvdelen af de gram er mel, så vil det jo vælte min kost plan totalt. Så er vi også inde på noget med hævning osv, men jeg kender ingenting til sådan noget bagværk.

Eller er det bare umuligt at lave sund pizza?

Jeg har prøvet at søge på emnet, men søgefunktionen er nede, så jeg blev ned til at oprette her, sorry hvis det har været oppe før.

Link to comment
Share on other sites

Hej Mol..

Jeg kunne godt tænke mig at høre om der findes "sunde" meltyper. Jeg har set at den mel min far bruger til pizza, hvedemel, indeholder 340 kcal pr. 100 gram, hvilket jeg syntes lyder af ret meget, specielt taget i betragtning af hvor meget pizza jeg kan hælde indenbors  :dry:  :mad:

Ja, pizza er ikke slankekost!

Men jeg så nogle DDV købe pizzaer i Føtex i dag. Så måske???

pizza.jpg

Lige nu har jeg lige spist næsten 500 gram pizza, ca. den mængde jeg plejer for at blive tilpas mæt, men hvis bare halvdelen af de gram er mel, så vil det jo vælte min kost plan totalt. Så er vi også inde på noget med hævning osv, men jeg kender ingenting til sådan noget bagværk.

Hævningen er en proces hvor der kommer luft i brødet. Det vejer ikke noget. Så det giver ingenting.

Håb hellere på at der er en del lettere ting i pizzaen end mel. Vand f.eks.

Eller er det bare umuligt at lave sund pizza?

Jeg har prøvet at søge på emnet, men søgefunktionen er nede, så jeg blev ned til at oprette her, sorry hvis det har været oppe før.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har desværre ikke et svar på en god sund pizza, - men jeg er med på en lytter :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hej Mol..

Jeg kunne godt tænke mig at høre om der findes "sunde" meltyper. Jeg har set at den mel min far bruger til pizza, hvedemel, indeholder 340 kcal pr. 100 gram, hvilket jeg syntes lyder af ret meget, specielt taget i betragtning af hvor meget pizza jeg kan hælde indenbors  :dry:   :mad:

Ja, pizza er ikke slankekost!

Men jeg så nogle DDV købe pizzaer i Føtex i dag. Så måske???

pizza.jpg

Lige nu har jeg lige spist næsten 500 gram pizza, ca. den mængde jeg plejer for at blive tilpas mæt, men hvis bare halvdelen af de gram er mel, så vil det jo vælte min kost plan totalt. Så er vi også inde på noget med hævning osv, men jeg kender ingenting til sådan noget bagværk.

Hævningen er en proces hvor der kommer luft i brødet. Det vejer ikke noget. Så det giver ingenting.

Håb hellere på at der er en del lettere ting i pizzaen end mel. Vand f.eks.

Eller er det bare umuligt at lave sund pizza?

Jeg har prøvet at søge på emnet, men søgefunktionen er nede, så jeg blev ned til at oprette her, sorry hvis det har været oppe før.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har desværre ikke et svar på en god sund pizza, - men jeg er med på en lytter :bigsmile:

<{POST_SNAPBACK}>

Er da ret overbevidst om at man sagtens kan lave en sund pizza selv hvis man laver den fra bunden.

Link to comment
Share on other sites

Er da ret overbevidst om at man sagtens kan lave en sund pizza selv hvis man laver den fra bunden.

<{POST_SNAPBACK}>

Jo. Ikke desto mindre har Stalin nu en pointe med at den vil blive ret energirig pga. den meget mel der skal bruges i bunden.

En måde at komme over dette på er naturligvis bare et lave en tilpas lille bund og så hælde en masse kyllingekød og nogle gode grøntsager over. Endnu bedre måske bare at droppe bunden og spise kylling og grøntsager :bigsmile:

Tror dog ikke helt det var den metode han spurgte efter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke at du finder meltyper med mindre kcal. i end alm. hvidt hvedemel, men hvis du vælger helt eller delvist at udskifte det med en grovere type, grahamsmel, knækkede kerner eller hva' ved jeg, så vil du tilgodese sundheden en smule. Kcal. indhodet er nok det samme.

Link to comment
Share on other sites

Synes det er ok at forkæle sig selv med en pizza en gang i mellem - og har opskriften på en der ikke er alt for slem :4thumbup:

Dej:

90 g hvedemel

30 g majsmel

1½ dl vand

15 g gær

(skal hæve en times tid)

Topping:

Tja - fantsien sætter grænsen - det kunne være : 200 g hakket oksekød (3-6 pct. fedt), italiensk tørret skinke, kylling, grøntsager (artiskok, asparges, broccoli, peberfrugter osv.)

Evt. tomater

150 g mozarella (evt. den fra cheasy)

1 dåse tomatpurre

Rul dejen ud - fordel et forholdvis tyndt lag tomat purre og tilsæt topping.

Hvis valget er oksekødet, svitses det lige på en slip-let-pande uden fedtstof og smides på pizzaen inden den ryger i ovnen.

Skær evt. tomater i skiver og læg oven på.

Pizzaen bages 20 min. ved 225 grader - selvfølgelig på en sten plade :bigsmile:

Synes den smager godt. :4mewantfood:

:smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Trådgenoplivninge jubii!!

Jeg vil lave noget sund'er pizza.

1. nogle det kender en god mager ost til pizza, dvs. en der smelter og smager godt.

2 hvilket mel er bedst, spelt, fuldkorn eller andet.

3. kan man få noget mager peperoni?

4. andet jeg burde tænke på?

Edited by Mollerup
Link to comment
Share on other sites

1) smag er individuelt... og har aldrig oplevet osten ikke smeltede...

2) brug durummel... det er måske ikke det sundeste men det der er i en rigtig pizza...

3) har ikke et svar på mager pepperoni, men smagen ligger jo i fedtet, så hvis du spiser sundt normalt bør det er ikke være problemer i at du en gang i mellem spiser noget usundt, men tilgengæld nyder det!

Link to comment
Share on other sites

Følgende brygger jeg selv under cuts når de værste pizza crawings dukker op, den smager afsindsig godt.

Oven varmes med pladen værende i ovnen på 300 grader , dejen laves, pga af konsistensen kan den rulles ud så den er ca 2-3 mm tyk over det hele direkte på bagepapiret, ingen hævning, toppes, og bagepapiret med pizzaen smides på den varmeplade i 5-10 min ved de 300 grader.

dej - den bedste ever - VIRKELIG!

100 gram mel, jeg brugte den her grovhvede købt i superbest, men leder efter en bedre, evt. glutenfri: http://www.kornkammeret.dk/produkter/oekol...edblanding.html

30 gram bodylab kasein protein med neutral smag - gør dejen afsindig go - it's no shit.

1spsk oliven olie

tørgær - efter gefuel

og vand for resten

fyld - der er givetvis mange muligheder, her er hvad jeg foretrækker:

En 40 gram grøntsagt tomat purre der smøres ud på bunden - alt godt tomat sovs uden for meget sukker kan bruges - mere er bedre men tag højde for regnskabet

Super magert okse carpaccio også en 40-80 gram

Masser af champingnon, peperfrugt, rødløg, lidt brocoly, evt. en 50-100 gram ananas hvis regnskabet tillader det - og MASSER af orregano.

Valgfrit

5gram knoor bearnaise sovse pulver, varmet op i microen med 1/2 dl skummet mælk - smides ud over når dyret er færdigt.

pizza1.jpg

pizza2.jpg

Enjoy

M.V.H

Helio

Link to comment
Share on other sites

1) smag er individuelt... og har aldrig oplevet osten ikke smeltede...

2) brug durummel... det er måske ikke det sundeste men det der er i en rigtig pizza...

3) har ikke et svar på mager pepperoni, men smagen ligger jo i fedtet, så hvis du spiser sundt normalt bør det er ikke være problemer i at du en gang i mellem spiser noget usundt, men tilgengæld nyder det!

Jeg er på en lidt stram diæt til daglig for tabe mig, har tabt over 16 kg siden 20-12-2007, mangler 20 kg mere, men nu er det ved at gå lidt i stå(0,5 kg om ugen), den eneste usunde ting jeg spiser nu er en pizza om lørdagen, så jeg tænkt på at selv lave en sund pizza der må være nogle kalc at spare.

Jeg overvejer at stege pepperoni før jeg lægget den på pizzaen eller helt glemme den.

Link to comment
Share on other sites

Følgende brygger jeg selv under cuts når de værste pizza crawings dukker op, den smager afsindsig godt.

Oven varmes med pladen værende i ovnen på 300 grader , dejen laves, pga af konsistensen kan den rulles ud så den er ca 2-3 mm tyk over det hele direkte på bagepapiret, ingen hævning, toppes, og bagepapiret med pizzaen smides på den varmeplade i 5-10 min ved de 300 grader.

dej - den bedste ever - VIRKELIG!

100 gram mel, jeg brugte den her grovhvede købt i superbest, men leder efter en bedre, evt. glutenfri: http://www.kornkammeret.dk/produkter/oekol...edblanding.html

30 gram bodylab kasein protein med neutral smag - gør dejen afsindig go - it's no shit.

1spsk oliven olie

tørgær - efter gefuel

og vand for resten

fyld - der er givetvis mange muligheder, her er hvad jeg foretrækker:

En 40 gram grøntsagt tomat purre der smøres ud på bunden - alt godt tomat sovs uden for meget sukker kan bruges - mere er bedre men tag højde for regnskabet

Super magert okse carpaccio også en 40-80 gram

Masser af champingnon, peperfrugt, rødløg, lidt brocoly, evt. en 50-100 gram ananas hvis regnskabet tillader det - og MASSER af orregano.

Valgfrit

5gram knoor bearnaise sovse pulver, varmet op i microen med 1/2 dl skummet mælk - smides ud over når dyret er færdigt.

Enjoy

M.V.H

Helio

Tak, det lyder som en rigtig god opskrift, nu har jeg ikke noget proteinpulver, så det kan vel godt glemmes?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er på en lidt stram diæt til daglig for tabe mig, har tabt over 16 kg siden 20-12-2007, mangler 20 kg mere, men nu er det ved at gå lidt i stå(0,5 kg om ugen), den eneste usunde ting jeg spiser nu er en pizza om lørdagen, så jeg tænkt på at selv lave en sund pizza der må være nogle kalc at spare.

Jeg overvejer at stege pepperoni før jeg lægget den på pizzaen eller helt glemme den.

En tynd grov bund af fuldkornsmel og en masse grøntsager og kød så tror jeg du kan spise med rimelig god samvittighed :smile: Specielt når du via dit hidtidige flotte vægttab har vist at du ved hvad det kræver at smide fedtet!

Jeg ville personligt have sværest ved ikke at efterfølgende snuppe et slice hver halve time resten af dagen, så vil anbefale ikke at lave en hel bradepande :smile:

Link to comment
Share on other sites

0,5kg om ugen kan ikke betragtes som værende gået i stå. Det lyder helt normalt :smile:

Naturligvis kan du ikke holde samme store tab under hele diæten. De første kilo vil altid ryge hurtigere end de sidste

Jeg ved det godt, det var også derfor jeg skrev "lidt", men jeg kan jo ligeså begrænse kalc. indtager så meget som jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Når man laver pizza kan man så ikke gøre følgende

holdse sig til dejen... grov mel, ægge hvider evt.

ting på. lav en god Blanding af hakket tomat + kryderurter bl.a. origano og basilikum.

massere af salat, tomat, agurk osv... kød = kylling, okse, kebab what ever... Hurtig tørsteget på en god pande lavet til det formål... Herved undgår man at kødet bliver tørt uden fedtstoffet...

Hvis man er til det kan man jo lave en udgave med en lille salat bund... Og så masser af tun, muslinger, laks, rejser osv.

Dette vil give lidt fedt, rigtig god protein og masser af omega 3...

Og lad værd med at købe alt det fisk og skalddyr frosset, eller på dåse... brug friske råvare så meget som muligt... mere omega 3, flere fibre, mere smags...

husk det skal 3 ting til for at man føler sig mæt:

1) kvantitet

2) kvalitet (smag, og følelsen af råvarene)

3)tid (man siger at tager 15-20 min. om at spise et måltid, så vil man føle sig mæt).

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

ja stalin jeg gad sku osse godt vide det da pizza jo er some good tastin shit !

fandt denne her video omkring en idé til at lave en fuldkornspizza.

http://politiken.dk/tjek/tjekmad/tinastvko...ticle710046.ece

- Mit bud ville være at lave en så grov og tynd bund som muligt, så lidt ost (der er så fedtfattigt som muligt).

ja og så fyld efter eget ønske ...

har selv ledt efter en mel type der er suveren til det.

men vil prøve noget fuldkornsmel af en art ...

som fyld er jeg personligt er vild med kompoen af rejer og tun, og rucula salat.

rejer og muslinger er også mega lækkert. og nogle sliced kartofler er faktisk heller ikke så dårligt men knap så nødvændigt kan man vel sige.

Vil også byde ind med den personlige "usunde-dag" med pizza evt. 1 gang hver 14 dag eller 1 gang i ugen som eneste kaloriehaj i min verden er ok. og så er det jo kun godt at lave det selv så er jeg 100% sikker på at man kan spare lidt (både penge, kalorier, hyggiejne og transfedtsyre)

Edited by TrainingDay
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

"Puster liv i en halvgammel tråd" :smile:

Skønt at høre at jeg ikke er den eneste som elsker pizza - og gud hvor er det svært at få en som smager så godt som den pizzamanden på hjørnet laver.

Personligt er jeg nærmest afhængig af pepperoni på min pizza og plejer derfor også at give den en tur i mikrobølgeovnen inden den kommer på. I min ovn er lidt under 1 min på 600W nok til at gøre den sprød, samtidig med at man har en tallerken fyldt med fedt/vand. Så er det bare at tørre den på lidt køkkenrulle og så smide den på pizzaen et par minutter før den er færdig. :4mewantfood:

Jeg føler at ofte bliver pizzasauceen for stærk hvis den kun består af tomatpuré så jeg plejer at blande puré med en dåse (meget) drænede hakkede tomater. Det (evt. med lidt finthakkede løg og krydderurter hvis det virkelig skal være fint) smager mindst lige så godt som de færdiglavede og giver lidt ekstra fyld så man ikke er helt så fristet til at overhælde pizzen med kød.

Blandt mine halvsære ideer har jeg også prøvet at lave noget der mindede om et ristaffel på min pizza. Drop risene, men behold alle de små ingredienser. På denne måde kan man faktisk droppe det meste/al osten uden at savne det. Og skal man synde lidt kan peanuts på pizzaen anbefales. Desuden kan banan med fordel bruges hvis man har bagt bundel lidt inden fyldet kom på :4thumbup: Ved det lyder sært, men det holder!

Link to comment
Share on other sites

MMMM pizza

Til alle jer, der ikke vil undvære pepperoni: der findes jo også kalkun-salami (godt nok ikke HELT den samme gode smag) med den er nok lidt slankere :smile:

En "rigtig" italiensk pizza er jo nærmest en lille snack uden den der kæmpe bund og bjerget af snask oven på, så den bør kunne spises med god samvittighed, især hvis man bager den selv og så lægger sig lidt op ad børnestørrelsen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Mit forslag må være en frostpizza. Man kan sagtens købe en ristorante-pizza med ca 700kcal i. Man behøver jo ikke æde den hele. Det er ikke slankekost nej, men det kan jo gå i ny og næ hvis man vil tillade sig noget lækkert.

Mit motto plejer at være 'alt med måde', i dette tilfælde kan det jo så betyde at man må lade være med at spise sig mæt, men bare spise det man kan tillade sig. Evt spise en stor portion grønsager ved siden af til at fylde maven ud med. Det er mit bedste bud.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share