Hvilepuls


Jenne
 Share

Recommended Posts

Af ren og skær nysgerrighed ku det lige være sjovt og hører hvad folks hvilepuls er.. Og hvad de dyrker af sport, livstil, alder osv. (for sammenligning)

Jeg ligger ud så:

Alder: 17 år.

Sport: Cykler 20-30 km om dagen på kondicykel og styrketræner 3 gange om ugen. I sommerferien løber jeg gerne en 10-15 km.

Livsstil: Lever ikke 'vildt sundt' men spiser generelt fornuftigt, men øl osv. i weekenderne holder jeg mig ikke fra :)

Hvilepuls: 49

Udvikling: Før jeg startede med at dyrke motion lå den på 67.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jamen, Jenne, jeg lægger ud.

Jeg er 26, 163 høj vejer 45-46 kg.

Ugentlig træning:

Fodbold på eliteplan tre til fire gange.

Styrketræning tre gange.

Løber derudover en til to gange lange distanser (10-15 km)

Cykling eller stairmaster 4-5 timer.

Da min vægt er lav og min fedtprocent ligger på en 11-12 stykker har jeg jo ikke mange kg. at slæbe rundt på.

Mit kondital ligger omkring de 64, hvilepulsen er på 39.

det skal tilføjes at mit blodtryk også er lavt og det får pulsen lidt ned.

Hilsen Camilla

Link to comment
Share on other sites

Alder: 25 år

Højde: 165

Vægt: 55 kg

Max puls: 185 (til spinning)

Hvilepuls: 37

Kondital: ? Ifølge et pulsur er den over de 70, men dette er vist ikke særlig realistisk... :raisebrow: Og ifølge pulstesten her på MOL er den 76,5, hvilket vist heller ikke er særlig realistisk... Men jeg skal til La Santa på fredag, så dér vil jeg prøve at få lavet en cooperstest, eller hvad de nu kan tilbyde... Jeg vil lave én lige når jeg er kommet derned, og én lige inden jeg tager hjem, for at se om jeg har forbedret mig. :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Af ren og skær nysgerrighed ku det lige være sjovt og hører hvad folks hvilepuls er.. Og hvad de dyrker af sport, livstil, alder osv. (for sammenligning)

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Jenne,

Altid sjovt at sammenligne lidt...

Jeg har været sat ud af spillet sådan rent sportsligt, siden jeg styrtede i en konkurrence og fik et piskesmæld i nakken for snart 1½ år siden. Derfor er mine stats ikke helt opdaterede længere, men du må da godt "se mig som jeg så ud dér".

Altså: Mig medio 2003:

Alder: 31 (i 2005:33)

Sport: Triathlon - 7½ timer cykling, 4½ timer løb og 3 timer svømning.

livsstil: Spiser generelt usundt - har for lidt tid til at købe ordentligt ind, og ender alt for ofte med at køre ind forbi bageren eller *Eeek* 7-11 på vej hjem fra træning. Træner heller ikke for at tabe mig :wink: Drikker stort set ikke alkohol, men er ikke asketisk. Drikker når jeg er i byen. (2005: drikker stadig kun meget sjældent, men har desværre fastholdt det dårlige spisemønster). Arbejder som spinner-instruktør og er så småt igen i stand til at løbe længere ture også.

Hvilepuls: 37 (i 2005: 48)

Det var så de oplysninger du selv leverede. Der mangler dog nogle for at give et billede af træningstilstanden og dermed kunne sammenligne en smule.

Max puls (højeste måling): 198 (i 2005: ingen anelse).

Vægt: 75 (2005: 82)

VO2 max: ca 5,67 l/min. (2005: ingen anelse)

Kondital (watt max test): 75,6 (2005: ingen anelse - teoretisk: ca 68)

PS: Mht. din hvilepuls så ser det rigtigt flot ud med den ændring du har oplevet. Din meget lavere puls antyder at du er i bedre form nu - men det er ikke nødvendigvis fordi du har fået en bedre kondition. Det kan også være andre faktorer, som at du er mindre stresset, at du nu lægger mere mærke til at have væske nok i kroppen osv. Altså; at du passer bedre på din krop. Derudover er det selvfølgelig et udtryk for at dit hjerte sandsynligvis er blevet større og en mere driftsikker muskel (som derfor ikke behøver så mange slag til at drive blodet rundt i årerne).

Men hvilepuls er meget individuel. Den kan svinge med +/- 15 slag fra person til person der ellers har helt ens størrelse, kondition osv. Så hæng dig ikke alt for meget i hvilepulsen - bortset fra, når du skal definere dine pulszoner og den aerobe og anaerobe tærskel.

Link to comment
Share on other sites

Alder 54,  172 cm

Laveste hvilepuls ca 58.

Pas på Henning. Du er lige ved at kvase mobilos sådan som du flexer der.... :tongue:

Alder: Høj.

Træner: Alt muligt.

Hæmninger: ingen.

Hvilepuls: 38 (målt sidste sommer under fuld narkose ifbm. lyskenoperation).

Max puls: 246!!! når jeg chatter eller er sammen med Jeanett1980 og Danfanta.

Edited by Rønne
Link to comment
Share on other sites

Alder 54,  172 cm

Vægt 75,4 kg BF. 9,8 % (atlet indstillingen)

Blodtryk 121 over 69 ved puls 63

Har trænet med vægte i 18 år

Laveste hvilepuls ca 58.

0502skulder.jpg

Henning :showoff:

<{POST_SNAPBACK}>

henning du er meget mystisk mand.... :w00t:

Danfanatiker :cooldance:

27år

Max 196

Hvilepuls 42

Vægt 57kg

højde 169cm

Spinning,løb (langt og længe) styrke i læssevis når det ellers køre.

kosten er ved at være rigtig rigtig fornuftig. Vil gerne igang med at svømme.Men tænder også på karate mm men kan jo ikke nå det hele :wink:

Edited by Danfanatiker
Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene..Sjovt og se hvad folk GØR for at få deres hvilepuls..

creole ja det er noget af en ændring.

Det startede nemlig med at jeg sad ved en af mine venner en aften der er enormt cykel-freak :)

Han målte min hvilepuls til 67, grinte lidt og sagde at jeg var i ringe form, den burde være pænere for en gut i min alder med den højde og vægt.

Jeg tænkte det var satans og gik så amok med træningen i nogle uger, derefter begyndte jeg at træne 'normalt' og fik så målt den til 49 en måneds tid efter. Det er så ved at være et par måneder siden og jeg kan ikke få den længere ned lige nu, så skal jeg nok også dyrke lidt mere motion end det jeg gør hehe :D

Link to comment
Share on other sites

:4thumbup: :bigsmile: Jeg kommer til at tænke på en episode hvor jeg kom en akut tur på hospitalet.

Min hvilepuls var på det tidspunkt 30 - og sygeplejerskerne var helt oppe og ringe - ind til jeg fik dem beroliget og sagt at den "skam plejer at være rimeligt lav" - 30 var åbenbart lige lavt nok i forhold til hvad de gerne ville se :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene..Sjovt og se hvad folk GØR for at få deres hvilepuls..

creole ja det er noget af en ændring.

Det startede nemlig med at jeg sad ved en af mine venner en aften der er enormt cykel-freak :)

Han målte min hvilepuls til 67, grinte lidt og sagde at jeg var i ringe form, den burde være pænere for en gut i min alder med den højde og vægt.

Jeg tænkte det var satans og gik så amok med træningen i nogle uger, derefter begyndte jeg at træne 'normalt' og fik så målt den til 49 en måneds tid efter. Det er så ved at være et par måneder siden og jeg kan ikke få den længere ned lige nu, så skal jeg nok også dyrke lidt mere motion end det jeg gør hehe :D

<{POST_SNAPBACK}>

Øh.. gør for at få hvilepulsen? Personligt fokuserer jeg ikke på hvilepulsen som et mål i sig selv. Jeg bruger hvilepulsen som udgangspunkt til at finde mine forskellige enzym-tærskeler - den anaerobe tærskel og den aerobe tærskel først og fremmest. På den måde kan jeg udregne mine pulszoner - og så kan jeg bedre planlægge min træning optimalt til de mål jeg ønsker at nå.

Som nævnt tidligere kan en hvilepuls på 60 være lige så god som én på 30, idet hvilepulsen kan svinge med +/- 15 fra person til person, så man skal ikke lægge for meget i at sammenligne hvilepulsen fra person til person (hvilket FastLegs' oplevelse på hospitalet jo er et fint udtryk for). Med de udsving der i øvrigt kan være i hverdagen med stress, dehydrering og så videre, kan du sagtens have haft en unaturligt høj hvilepuls den dag du sad med din kammerat, uden der i virkeligheden er ændret usædvanligt meget ved din kondition i øvrigt fra første til sidste måling. I princippet burde der nemlig ikke være sket fantastisk meget ved dit kredsløb på blot en måned.. Der skal jo reelt en udvidelse af hjertet, dets muskulatur og/eller blodkredsløbet (eller blodets tykkelse) til, for at pulsen virkelig kan ændre sig.

Men hvis du alligevel virkelig tænder på at ændre din hvilepuls, kan du i øvrigt påvirke den gennem mediation og vejrtrækningsøvelser. Det kan være ret spændende at opleve, hvordan man nærmest kan tænke pulsen ned, hvis man kender de rigtige teknikker (hvilket jeg ikke selv gør :smile: ).

Link to comment
Share on other sites

Jeg følger personligt IKKE min hvilepuls - jeg kan simpelthen ikke se hvad jeg kan bruge den til!?

Som Creole er inde på så er der mange faktorer som påvirker den. Jeg mener generelt at pulsdata er overvurderet - og det gælder også til at bestemme intensitet under træning.

Pulsdata KAN bruges til noget, men jeg mener bare at alt for mange (i hvert fald cykelryttere) ser det som et endegyldigt tal til bestemmelse af intensitet - hvilket BESTEMT ikke er tilfældet.

Link to comment
Share on other sites

:4thumbup:  :bigsmile: Jeg kommer til at tænke på en episode hvor jeg kom en akut tur på hospitalet.

Min hvilepuls var på det tidspunkt 30 - og sygeplejerskerne var helt oppe og ringe - ind til jeg fik dem beroliget og sagt at den "skam plejer at være rimeligt lav" - 30 var åbenbart lige lavt nok i forhold til hvad de gerne ville se  :bigsmile:

<{POST_SNAPBACK}>

He, ja jeg oplevede også engang, hvor jeg skulle opereres, at lægen inden de gik igang spurgte, om jeg var en "sportspige" - de kunne se, at min puls, mens jeg lå dér på briksen var omkring de 40 :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg følger personligt IKKE min hvilepuls - jeg kan simpelthen ikke se hvad jeg kan bruge den til!?

Som Creole er inde på så er der mange faktorer som påvirker den. Jeg mener generelt at pulsdata er overvurderet - og det gælder også til at bestemme intensitet under træning.

Pulsdata KAN bruges til noget, men jeg mener bare at alt for mange (i hvert fald cykelryttere) ser det som et endegyldigt tal til bestemmelse af intensitet - hvilket BESTEMT ikke er tilfældet.

<{POST_SNAPBACK}>

Fuldstændigt enig i dit synspunkt. For cykelryttere er det altafgørende at kunne "æde sig selv" i situationer hvor man er ved at ryge af feltet, eller hvor man skal nå med op i det afgørende udbrud, selv om man i virkeligheden allerede er lagt oppe i "det røde felt".. Dér giver det sgu ikke megen mening at fokusere på hvilepulsen som den afgørende faktor. Ofte sker det nok at ham med bedst næse for at rykke med de 5 vigtige gange i løbet af et cykelløb, vinder klart over ham der sidder med den bedste kondition.

For en langdistancetriatlet er det langt mindre væsentligt - dér sidder vi alene på cyklerne i op til 5½ timer og kører enkeltstart, og så er det ham der er cool - ham, der netop ikke lader sig rive med af en forbipasserende modstander. For hvis du har flere kræfter end ham, så indhenter du ham på marathon'en. Ellers er det bare tough luck under alle omstændigheder (for så ryger du ud af løbet om 1½ time). Det er altså afgørende at optimere sit energiforbrug - og netop til dét, er det et rigtigt godt værktøj at kende i første omgang sin anaerobe tærskel. Dernæst den optimale forbrændingspuls - altså; dér hvor man forbrænder netop den kombination af fedt og kulhydrater, éns enzymsammensætning er optimeret til (typisk et sted i nærheden af éns fedtforbrændingstærskel). Disse grænser kan være noget flydende - men fælles for dem er det, at pulsen er en udmærket indikator. Derfor kan hvilepulsen være udmærket som udgangspunkt for træningsplanlægningen.

Der er altså en hel masse psykologi og stresshåndtering i dét at være en succesfuld cykelrytter. Når det så er sagt, er det selvfølgelig alt andet lige også vigtigt at optimere sin aerobe og anaerobe kapacitet når man er cykelrytter - efter min (og Team CSC's) mening i hvert fald :-).

Link to comment
Share on other sites

..........var omkring de 40  :bigsmile:

Jeg har også altid ment at du ser yngre ud end din rigtige alder... jeg ville sige omkring de 35.

<{POST_SNAPBACK}>

Rønne:

Alder: Ukendt, men da dinosaurerne gik på jorden blev jeg konfirmeret

Hvilepuls: Omkring 110-120 stykker. Fuck cardio, jeg vil hellere løfte ølkasser

Træningsmængde: Lig med antallet af flødekager jeg kan guffe. Bulking forever!

Største idol: (nu rødmer jeg, red.)

Bil: Skoda for s...

(det´gazzzzzzz og du kan tage det.... :w00t: )

Link to comment
Share on other sites

Alder: Ukendt, men da dinosaurerne gik på jorden blev jeg konfirmeret

Hvilepuls: Omkring 110-120 stykker. Fuck cardio, jeg vil hellere løfte ølkasser

Træningsmængde: Lig med antallet af flødekager jeg kan guffe. Bulking forever!

Største idol: (nu rødmer jeg, red.)

Bil: Skoda for s...

:rofl2::bottom::lolabove::partytime2::tease::kickass: :moon: :4drunk:

(Du har mere ret end du aner)

Link to comment
Share on other sites

Jeg følger personligt IKKE min hvilepuls - jeg kan simpelthen ikke se hvad jeg kan bruge den til!?
Jeg følger min, og mener at den kan bruges til

at konstatere om man er svækket af vira eller bakterier,

eller om man er overtrænet.

I de tilfælde kan den være steget mere end 4 slag.

Endelig tror jeg også at den vil falde, hvis jeg kommer i bedre form.

Så den indgår i mine data sammen med vægt og blodtryk.

Og spejlbilledet, selvfølgelig :smile:

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share