Pause efter træning


Jens Andersen
 Share

Recommended Posts

Jeg er en 18-årig person der har sammensat et træningsprogram for delvist Pectoralis/triceps, og delvist for Biceps/brachialis og skuldre (deltoids og teres major/minor) Jeg træner et af programmerne hver anden dag, i ca. en time.

Jeg kører de enkelte øvelser 3 gange med rep på ca. 8-12, jeg træner primært for at øge min muskelvolumen og sekundært for at holde mig i form da jeg efter en dobbelt menisken skade ikke kan dyrke sport længere.

Jeg kunne godt tænke mig at vide den optimale restitutionstid efter hver gentagelse af en øvelse.

Som programmet ser ud nu holder jeg en pause på 1min. efter øvelser hvor mange muskelgrupper er aktive eller hvor begge arme bruges,  og en pause på ca. 35 sek. med en øvelse hvor en enkelt muskelgrupppe er isoleret.

På forhånd tak

Jens Andersen

Link to comment
Share on other sites

Det med pauser mellem sæt er næsten en videnskab for sig.

Generelt skal du have din træningsindsats og formål med træning for øje når du forsøger at finde ud af hvad der passer dig.

Som i forbindelse med alt muligt andet skal du være opmærksom på, at vi mennesker alle er forskellige også med hensyn til hvordan vores kroppe reagerer.

Derfor er det nødvendigt for dig at prøve dig frem og sammenligne resultaterne.

Der findes nogle retningslinier som siger, at for styrke gælder der lange pauser (3-5 min), vækst(1-2 min), intensitet(1 eller mindre).

Eller som en af mine favoriter (Labrada) siger: hold pause indtil du har fået vejret igen - således kommer dine pauser til at afspjle intesiteten i din træning. Det hjælper f.eks. ikke, at du ikke kommet nok til dig selv inden næste sæt så du ikke har luft/kræfter at udføre øvelsen korrekt.

Vigtigst er nok ikke at komme til at holde forlange pauser, hvilket nemt sker hvis man lige snakker lidt med sin træningspartner.

Konklusion: Prøv dig frem - hold ikke pauser længere end nødvendigt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share