Paris-Nice 2005


Scorpio
 Share

Recommended Posts

Noget tyder på det!

Resultaterne af dagens prolog blev, som forudsagt af de fleste en sejr til Jens Voigt. Og CSC folkene placerer sig godt med 6 mand i top 20. Bemærk Gusevs flotte 4. plads - han bliver spændende at følge :smile:

1 Jens Voigt (Ger-Csc) 5.15

2 Fabian Cancellara (Swi-Fas) 0.02

3 Erik Dekker (Ned-Rab) 0.03

4 Vladimir Gusev (Rus-Csc) 0.03

5 Sylvain Chavanel (Fra-Cof) 0.04

6 Nico Mattan (Bel-Dvl) 0.04

7 Alberto Contador (Spa-Lsw) 0.04

8 David Zabriskie (Usa-Csc) 0.05

9 Oscar Pereiro Sio (Spa-Pho) 0.06

10 Michael Rogers (Aus-Qst) s.t.

11 Thomas Dekker (Ned-Rab) s.t.

12 Kurt-Asle Arvesen (Nor-Csc) 0.07

13 Philippe Gilbert (Bel-FdJ) s.t.

14 Thomas Voeckler (Fra-Btl) s.t.

15 Nicki Sörensen (Den-Csc) s.t.

16 Alexandre Vinokourov (Kaz-Tmo) s.t.

17 Bobby Julich (Usa-Csc) s.t.

18 Didier Rous (Fra-Btl) s.t.

19 Davide Rebellin (Ita-Gst) 0.08

20 Jörg Jaksche (Ger-Lsw) s.t.

Link to comment
Share on other sites

Det bliver absolut spændende, at følge Voigt og de øvrige CSC-ryttere i de kommende dage. Nu har Voigt jo skrevet historie, da dagens prolog var historiens første ProTourløb. Tidsforskelene på dagens prolog var dog ikke særligt store. Men CSC har et skræmmende stærkt hold med, og jeg tror at det lige så vel kan blive Julich eller Schleck som Voigt der viser sig at være CSC´s stærkeste kort. Iøvrigt mener jeg, at Piil´s afbud og den deraf følgende indkaldelse af Vladimir Gusev er en forstærkning af truppen til et løb af denne type. Russeren er simpelthen et af cykelsportens mest komplete talenter. I 2004 hvor han var neopro viste han, at han kunne kører en rigtig god ITT på den længste af slagsen i Giroen, kører på brosten i form af en top 20 placering i Paris-Roubaix og en 8. plads i Gent-Wevelgerm, og ikke mindst viste han fremragende kørsel på stigningerne i Giro di Lombardia, hvor han var til stor hjælp for Basso. Det skulle på ingen måde undrer mig om den unge russers deltagelse bliver af afgørende betydning, når Paris-Nice formentlig afgøres på fredag på Mont Faron. :smile:

CSC´s hårdeste konkurrenter i Paris-Nice bliver formentlig Davide Rebellin fra Gerolsteiner, Franco Pellizotti fra Liquigas, Valverde fra Illes Belares, Vinokurov fra T-Mobile, Jaksche og Contador fra Liberty, Kirchen fra Fassa Bortolo, Popovich og Savoldelli fra Discovery, Pereiro fra Phonak, Evans fra Lotto, samt Rik Verbrugghe som efter skiftet til Quickstep har vist stærk kørsel for første gang i årevis. De to unge belgiere Tom Boonen og Philppe Gilbert fra henholdsvis Quickstep og Française des Jeux er af flere blevet nævnt blandt favoriterne. Men jeg er nu af den overbevisning, at de bliver læsset af på Mont Faron. :smile:

Men det bliver helt sikkert spændende, at følge løbet de kommende dage. Paris-Nice er traditionelt et intenst og underholdene løb, og det faktum at det er historiens første ProTour løb gør jo på ingen måde prestigeen ved den samlede sejr mindre. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Mon ikke der bliver kørt allerede fra start af dagens 2. etape - der er vist nogle, der har lidt at indhente efter gårsdagens kaotiske afslutning. Det skal nok blive spændende. Hvis etapen afkortes pga. snemasser i højderne, så bliver det helt sikkert det rene blodbad. Lidt a la etapen til Sestriere (tror jeg det var), TdF 1996 :4thumbup:

Ziggymund :bike:

Edit: Nu er det officielt, etapen er kortet ned til ca. 50 km, som ser kuperede ud uden at der er tale om bjerge. Det ligner et sprinteropgør, og så ligner det en gentagelse af i går med Boonen først over stregen.

Edited by ziggymund
Link to comment
Share on other sites

Det ser ud til, at dagens etape også er blevet forkortet pga. vejrsituationen. Så det bliver kun 80km i dag med afslutning på en kat. 1 stigning på 8,7km med en stigning på 4,7%. Så der er lagt op til god underholdning i dag. I går blev der iøvrigt kørt med en gennemsnitsfart på over 52 km/t på den afkortede etape. :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Det ser ud til, at dagens etape også er blevet forkortet pga. vejrsituationen. Så det bliver kun 80km i dag med afslutning på en kat. 1 stigning på 8,7km med en stigning på 4,7%. Så der er lagt op til god underholdning i dag. I går blev der iøvrigt kørt med en gennemsnitsfart på over 52 km/t på den afkortede etape. :cooldance:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvor står det, at dagens etape også bli'r forkortet?

Link to comment
Share on other sites

Det ser ud til, at dagens etape også er blevet forkortet pga. vejrsituationen. Så det bliver kun 80km i dag med afslutning på en kat. 1 stigning på 8,7km med en stigning på 4,7%. Så der er lagt op til god underholdning i dag. I går blev der iøvrigt kørt med en gennemsnitsfart på over 52 km/t på den afkortede etape. :cooldance:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvor står det, at dagens etape også bli'r forkortet?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg fik det at vide af en af gutterne. Han havde hørt Rolf Sørensen fortælle det i Sportsnyhederne på TV2 til morgen. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det ser ud til, at dagens etape også er blevet forkortet pga. vejrsituationen. Så det bliver kun 80km i dag med afslutning på en kat. 1 stigning på 8,7km med en stigning på 4,7%. Så der er lagt op til god underholdning i dag. I går blev der iøvrigt kørt med en gennemsnitsfart på over 52 km/t på den afkortede etape. :cooldance:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvor står det, at dagens etape også bli'r forkortet?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg fik det at vide af en af gutterne. Han havde hørt Rolf Sørensen fortælle det i Sportsnyhederne på TV2 til morgen. :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

ahh ok...troede lige der var hjemmeside jeg ikke kendte til :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det ser ud til, at dagens etape også er blevet forkortet pga. vejrsituationen. Så det bliver kun 80km i dag med afslutning på en kat. 1 stigning på 8,7km med en stigning på 4,7%. Så der er lagt op til god underholdning i dag. I går blev der iøvrigt kørt med en gennemsnitsfart på over 52 km/t på den afkortede etape. :cooldance:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvor står det, at dagens etape også bli'r forkortet?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg fik det at vide af en af gutterne. Han havde hørt Rolf Sørensen fortælle det i Sportsnyhederne på TV2 til morgen. :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

ahh ok...troede lige der var hjemmeside jeg ikke kendte til :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Det står også inde på feltet.dk´s debatforum. De kører kun de første 80km af dagens etape. Der er mål ved "kniv og gaffel". :smile:

post-1781-1110365488_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Man tilføjer en lille sløjfe til sidst på ruten, sådan at rytterne skal ud på i alt 117 km. Der bliver så vidt jeg lige kan se ikke tale om en finale op ad bakke. Når rytterne har gennemkørt de er ca. 80 km og kørt over målstregen, skal de lige ud og tjekke nogle lokale veje af, men om det involverer småbjerge har jeg ikke rigtig kunnet finde ud af (men jeg har heller gjort mig umage :tongue: )

ASO's website

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

Hmm, så blev dagens etape kørt tidligere i dag, så jeg gik glip af den fordi jeg var til træning. :mad:

Vincente Reynes fra Illes belears vandt dagens etape og ligger nu nr. 3 samlet i kraft af bonussekunder. Nogle der kender noget til den unge spanier og hans eventuele evner på en stigning som Mont Faron? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Vincente Reynes fra Illes belears vandt dagens etape og ligger nu nr. 3 samlet i kraft af bonussekunder. Nogle der kender noget til den unge spanier og hans eventuele evner på en stigning som Mont Faron? :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Reynes er ikke helt skidt opad, men jeg kan ikke forestille mig at han er med, når det bliver rigtig stejlt. Han har lavet et par gode resultater, samlet nr. 4 i Andalusien rundt (ingen placering i bjergkonk.) og så blev han enten 2 eller 3 i en af starterne på Mallorca. Reynes er født i 1981, så han er nok et kommende navn.

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

Vincente Reynes fra Illes belears vandt dagens etape og ligger nu nr. 3 samlet i kraft af bonussekunder. Nogle der kender noget til den unge spanier og hans eventuele evner på en stigning som Mont Faron? :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Reynes er ikke helt skidt opad, men jeg kan ikke forestille mig at han er med, når det bliver rigtig stejlt. Han har lavet et par gode resultater, samlet nr. 4 i Andalusien rundt (ingen placering i bjergkonk.) og så blev han enten 2 eller 3 i en af starterne på Mallorca. Reynes er født i 1981, så han er nok et kommende navn.

Ziggymund :bike:

<{POST_SNAPBACK}>

Tak for svaret. Første gang jeg lagde mærke til navnet var også ved en af starterne på Mallorca ved sæsonpremieren. Her faldt hans navn i øjnene ved, at han bla. slog Zabel i en spurt, hvor han ganske rigtigt blev 2 eller 3. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret. Første gang jeg lagde mærke til navnet var også ved en af starterne på Mallorca ved sæsonpremieren. Her faldt hans navn i øjnene ved, at han bla. slog Zabel i en spurt, hvor han ganske rigtigt blev 2 eller 3. :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Bare en tilføjelse. Sejren var Reynes' første som prof., men han må siges at være lidt "handicappet" af at holdet skal køre for Valverde, så skulle han evt. sidde med henover Faron og Eze, så risikerer han at skulle lukke huller, kører spurten eller bakke af for Valverde, hvis han stikker. Surt show for ham :dry: men sådan er reglerne jo.

Dagens etape kunne godt ende med at en gruppe, der ikke spiller nogen rolle i GC, kører hjem, da favoritterne måske vil spare sig til fredag, lørdag og søndag. Omvendt så vil Quickstep nok gøre, hvad de kan for at holde sammen på feltet, så Boonen kan vinde endnu en gang. Etapen er i øvrigt kortet ned, så det kun er de sidste 104 km, der skal køres. Det' sgu' da lidt af en joke efterhånden.

Ziggymund :bike:

Edited by ziggymund
Link to comment
Share on other sites

Etapen er i øvrigt kortet ned, så det kun er de sidste 104 km, der skal køres. Det' sgu' da lidt af en joke efterhånden.

<{POST_SNAPBACK}>

Tjah, det er jo svært at lave om på vejret. Desuden syntes jeg, at de afkortede etaper har været meget underholdende i og med, at der virkligt er blevet kørt race. Det har været enormt intenst og virkligt været spændende at følge på TV. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret. Første gang jeg lagde mærke til navnet var også ved en af starterne på Mallorca ved sæsonpremieren. Her faldt hans navn i øjnene ved, at han bla. slog Zabel i en spurt, hvor han ganske rigtigt blev 2 eller 3. :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Bare en tilføjelse. Sejren var Reynes' første som prof., men han må siges at være lidt "handicappet" af at holdet skal køre for Valverde, så skulle han evt. sidde med henover Faron og Eze, så risikerer han at skulle lukke huller, kører spurten eller bakke af for Valverde, hvis han stikker. Surt show for ham :dry: men sådan er reglerne jo.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg spurgte lidt til Reynes på Feltet.dk´s forum og fik svar fra cykeloraklet David Holm som kender alt til selv de mindste spanske talenter. Han beskrev Reynes som en Freiretype, altså spurtstærk rytter der kører solidt opad, og er rigtig god på mindre bakker. Men på en stigning som Mont Faron mener han ikke, at han kan sidde med de bedste. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er desværre for sent hjemme fra arbejde til at jeg kan nå at se etaperne i tv, men resultaterne af dagens bjergetape blev at Simoni vandt etapen, mens CSC's Bobby Julich kom i gult! :4thumbup: Jeg må indrømme, at jeg har stor sympati for amerikaneren og ser egentlig gerne (såfremt en CSC-rytter løber med den samlede sejr :wink: ) Bobby Julich vinde løbet frem for fx. en Jens Voigt...

Link to comment
Share on other sites

Det var sgu' da en flot etape i dag :4thumbup: Simoni kørte fantastisk flot opad, og han må have lavet væsentlige justeringer i sin vintertræning ift. sidst år, hvor han valgte at holde en pause fra cyklingen på 3 (sic!) måneder :blink: Men OK, han nyder heller ikke længere solkongestatus på sit hold (man skal formentlig være italiener på et italiensk hold for at opnå det eller hedde Armstrong til efternavn) efter Cunego har vist sit potentiale. Han må ligesom de fleste andre vise sit værd, og det gjorde han helt forrygende i dag. Uden tvivl sæsonens højdepunkt indtil nu.

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

Nå, ja og så blev den meget omtalte Vicente Reynes nr. 69 på dagens etape 4.15 efter Simoni  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Det bør så nævnes, at Reynes lavede det helt store arbejde i spidsen af feltet på næstsidste stigning og på nedkørslen hen til Mont Faron. Virkligt flot forarbejde for Valverde. :smile:

Det var en flot etape vi blev vidner til i går, det er altid en fornøjelse at se "Gibo" Simoni folde sig ud på den måde. Jeg havde dog forventet, at Vinokurov, Voigt og Jaksche havde været noget stærkere end de viste sig at være. Julich sad til gengæld godt med de øvrige favoriter, på trods af at han måtte slippe Valverde til sidst. Julich fortæller iøvrigt til Politiken i dag, at han fik et flash-back, da Valverde rykkede og han et kort øjeblik forsøgte at gå med. Pludsligt huskede han en TdF-etape han så på TV i 80erne, hvor Lemond tabte meget tid ved at gå ned da han forsøgte at gå med Fignon på en lignende stigning. Dette gjorde, at Julich valgte at fortsætte i sit eget tempo. Og han tabte trods alt kun 8 sekunder. :smile:

Men hvem tror I der løber med den samlede sejr? Jeg tror Julich kører den hjem i kraft af sit stærke hold, på trods af Valverde helt sikkert vil prøve ham af. :smile:

1. Bobby Julich (USA-CSC)

2. Constantino Zaballa (Spa-Sdv) +0.19

3. Alejandro Valverde (Spa-Iba) +0.20

4. Jens Voigt (Ger-CSC) +0.44

5. Jorg Jaksche (Ger-Lib) s.t.

6. Franco Pellizotti (Ita-Liq) +0.55

7. Frank Schleck (Lux-CSC) +0.58

8. Cadel Evans (Aus-Dvl)

9. Juan Antonio Flecha (Spa-Fas) +1.12

10. Jose Angel Gomez (Spa-Sdv) +1.20

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share