Paris-Nice 2005


Scorpio
 Share

Recommended Posts

Så kørte Julich sejren hjem i historiens første ProTourløb. :4thumbup:

Man må sige, at den sympatiske amerikaner har fået en hel anden selvtillid end han havde i tiden som trækdyr hos Telekom. Denne udtalelse, hvor Julich sammenligner etapen med træningslejren i jylland i december, faldt på TV2 i går efter han havde forsvaret trøjen den første dag: "Det er en ære at kører efter 7 af mine holdkammerater, med den moral og tillid vi har til hinanden. Hvad vi gjorde i Danmark var hårdt. I dag var nem i forhold til det. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Så kørte Julich sejren hjem i historiens første ProTourløb. :4thumbup:

Man må sige, at den sympatiske amerikaner har fået en hel anden selvtillid end han havde i tiden som trækdyr hos Telekom. Denne udtalelse, hvor Julich sammenligner etapen med træningslejren i jylland i december,  faldt på TV2 i går efter han havde forsvaret trøjen den første dag: "Det er en ære at kører efter 7 af mine holdkammerater, med den moral og tillid vi har til hinanden. Hvad vi gjorde i Danmark var hårdt. I dag var nem i forhold til det. :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Forandringen fra Telekom-tiden er jo nærmest helt utrolig, manden var jo en skygge af sit talent.. Er der virkelig så stor forskel på mandskabsplejen og holdmoralen på CSC og på andre hold!? :blink:

I øvrigt var det en fornøjelse at få set nogle etaper i weekenden, som jeg ikke har fået gjort i løbet af ugen pga arbejde :mad:

Man må sige, at Julich viste stort overskud og sad helt ubesværet med, når Voigt kørte Valverde ind igen og igen, så ingen tvivl om at sejren er fortjent og i den grad ham vel undt :smile:

Nu ser vi frem til Flandern Rundt - med eller måske uden Lance...

Link to comment
Share on other sites

Forandringen fra Telekom-tiden er jo nærmest helt utrolig, manden var jo en skygge af sit talent.. Er der virkelig så stor forskel på mandskabsplejen og holdmoralen på CSC og på andre hold!?  :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg ved sgu ikke, hvad det er de gør hos T-Mobile. Det lader til, at Godefrot og Co. er i stand til at dræbe enhver form for angrebs- og kørelyst hos alle der ikke er enten tyskere eller østeuropæere. Ud over Julich har de jo formået, at spolerer Savoldelli, Kevin Livingston, Botero, Cadel Evans og Mario Aerts inden for de sidste par sæsoner. Og lur mig om ikke det samme sker for de to spainere Oscar Sevilla og Francisco Lara i denne sæson. Men uanset hvad det er de gør, så skaber de jo masser af succes med tyske, østeuropæiske, samt visse italienske ryttere. :smile:

Man må sige, at Julich viste stort overskud og sad helt ubesværet med, når Voigt kørte Valverde ind igen og igen, så ingen tvivl om at sejren er fortjent og i den grad ham vel undt :smile:
Julich viste absolut ingen svaghedstegn, men Voigt forekom nu lørdag og søndag som den absolut stærkeste i feltet. Iøvrigt skønt, at se den unge Alberto Contador i angreb. Det er simpelthen en fornøjelse, at se en så elegant rytter. Med de tempo og klatreregenskaber er jeg ikke bange for at udråbe ham som en kommende Tourvinder. :smile:
Nu ser vi frem til Flandern Rundt - med eller måske uden Lance...

Ført gælder det jo lige Milano-San Remo. Her tror jeg dog ikke CSC har det store at byde på. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Iøvrigt skønt, at se den unge Alberto Contador i angreb. Det er simpelthen en fornøjelse, at se en så elegant rytter. Med de tempo og klatreregenskaber er jeg ikke bange for at udråbe ham som en kommende Tourvinder. :smile:

Arh' der lod du dig vist rive med af en stemning :laugh: Men OK, han ligner i hvert fald en seriøs kandidat til podiet i Vuelta'en indenfor ganske få år.

Det var også en fornøjelse at se den unge svensker Thomas Lövkvist sidde med i forreste gruppe og køre en samlet 12. plads hjem kun 1m36s efter Julich. Tror nok han vandt det største etapeløb på UCI-kaldenderen for U23-ryttere sidste år.

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved sgu ikke, hvad det er de gør hos T-Mobile. Det lader til, at Godefrot og Co. er i stand til at dræbe enhver form for angrebs- og kørelyst hos alle der ikke er enten tyskere eller østeuropæere. Ud over Julich har de jo formået, at spolerer Savoldelli, Kevin Livingston, Botero, Cadel Evans og Mario Aerts inden for de sidste par sæsoner. Og lur mig om ikke det samme sker for de to spainere Oscar Sevilla og Francisco Lara i denne sæson. Men uanset hvad det er de gør, så skaber de jo masser af succes med tyske, østeuropæiske, samt visse italienske ryttere.

Mht. Botero mener jeg en af tv2's speakere nævnte at årsagen til han elendige form var at T-mobile var gået med til at han udelukkende selv stod for sin træning i 2002 eller 03 kan ikke huske hvilket år. Dette resulterede i at han mødte op i elendig form og vægt.. Ved ikke om der er hold i dette..

Det virker også som om CSC har meget stor fokus på team spirit så alle virkelig ofrer sig for holdet..

Derudover er de nævnte navne jo enten store navne eller store talenter, og det må da være demoraliserende og alt andet en motiverende at være hjælpe rytter når man nu føler man er den der burde køres for... Hvis man satte så store navne sammen på CSC tror jeg også at der ville opstå gnidninger og mindre resultater.

CSC har jo egentlig ikke store navne, men up coming stars der er sultne efter resultater og er team minded, eller lost cases der er blevet vraget tidligere og er sultne efter at bevise at de er noget værd.. Det er min teori ihvertfald..

Link to comment
Share on other sites

Iøvrigt skønt, at se den unge Alberto Contador i angreb. Det er simpelthen en fornøjelse, at se en så elegant rytter. Med de tempo og klatreregenskaber er jeg ikke bange for at udråbe ham som en kommende Tourvinder. :smile:

Arh' der lod du dig vist rive med af en stemning :laugh: Men OK, han ligner i hvert fald en seriøs kandidat til podiet i Vuelta'en indenfor ganske få år.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er nu ikke kun baggrund af hans præstation i søndags, at jeg skriver det. Jeg har fulgt ham i et par år efterhånden, og i spansk cykelsport beskrives han faktisk som et større talent end Indurain. :wink:

Det var også en fornøjelse at se den unge svensker Thomas Lövkvist sidde med i forreste gruppe og køre en samlet 12. plads hjem kun 1m36s efter Julich. Tror nok han vandt det største etapeløb på UCI-kaldenderen for U23-ryttere sidste år.
Lövkvist hører absolut til blandt sportens allerstørste talenter. Jeg tror dog mere, at han udvikler sig til en type for de kuperede klassikerer og de mindre etapeløb, end en kommende GT-vinder. :smile:
Jeg ved sgu ikke, hvad det er de gør hos T-Mobile. Det lader til, at Godefrot og Co. er i stand til at dræbe enhver form for angrebs- og kørelyst hos alle der ikke er enten tyskere eller østeuropæere. Ud over Julich har de jo formået, at spolerer Savoldelli, Kevin Livingston, Botero, Cadel Evans og Mario Aerts inden for de sidste par sæsoner. Og lur mig om ikke det samme sker for de to spainere Oscar Sevilla og Francisco Lara i denne sæson. Men uanset hvad det er de gør, så skaber de jo masser af succes med tyske, østeuropæiske, samt visse italienske ryttere.

Mht. Botero mener jeg en af tv2's speakere nævnte at årsagen til han elendige form var at T-mobile var gået med til at han udelukkende selv stod for sin træning i 2002 eller 03 kan ikke huske hvilket år. Dette resulterede i at han mødte op i elendig form og vægt.. Ved ikke om der er hold i dette..

<{POST_SNAPBACK}>

Botero forberedte sig ganske rigtigt til 2003 sæsonen hjemme i Columbia, og fik ikke lov at gentage dette i 04, da hans hjemlige forberedelser fik skylden for de udeblivende resultater i 03. Men Botero har i alle sine år hos Kelme forberedt sig hjemme i Columbia med stor succes. :wink:

Det virker også som om CSC har meget stor fokus på team spirit så alle virkelig ofrer sig for holdet..
Det har du da helt sikkert ret i, men begrebet tror jeg nu heller ikke er helt ukendt på andre hold. På hold som Liberty Seguros og Fassa Bortolo er der også masser af team spirit.
Derudover er de nævnte navne jo enten store navne eller store talenter, og det må da være demoraliserende og alt andet en motiverende at være hjælpe rytter når man nu føler man er den der burde køres for... Hvis man satte så store navne sammen på CSC tror jeg også at der ville opstå gnidninger og mindre resultater.

CSC har jo egentlig ikke store navne, men up coming stars der er sultne efter resultater og er team minded, eller lost cases der er blevet vraget tidligere og er sultne efter at bevise at de er noget værd.. Det er min teori ihvertfald..

Laurent Jalabert og Michele Bartoli er store navne som på ingen måde har haft svært ved at begå sig under den holdånd der eksisterer hos CSC. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Laurent Jalabert og Michele Bartoli er store navne som på ingen måde har haft svært ved at begå sig under den holdånd der eksisterer hos CSC.

Selvfølgelig kørte Jalabert godt, men hans tid var mere eller mindre set som færdig. At han så fik "comeback" hvis man kan kalde det dette var så kun godt. Vil mene det var en satsning fra Riis som gik godt. Og mener ikke man kan sammenligne dem med så store navne som Ulle, Vino osv.. På det tidspunkt havde han jo allerede opnået meget. havde du sat ham på CSC i hans storheds tid havde vi sikkert også set lidt nykker.. Jeg mener bare ikke at det er holdbart at sætte så store navne sammen på samme hold. Specielt hvis de skal køre touren, som de alle gerne vil vinde.

Jeg troede f.eks. at Sevilla ville blive et rigtigt stort navn og at man ville se en masse til ham i touren, og så var han hjælperytter for Tyler... Det er selvfølgelig op til den enkelte rytter, men hvis det er en rytter med høje tanker om sig selv og høje ambitioner, mener jeg ikke det kan give andet end probs..

Link to comment
Share on other sites

Nu har Jalabert jo igennem det meste af sin karriere kørt på et hold, hvor kaptajnrollen aldrig har været helt fast defineret. Han havde jo sine bedste år hos Manolo Saiz (ONCE, nu Liberty Seguros). Saiz har på mange måder en filosofi som ligger tæt på Bjarne Riis´s, omend de bruger forskelige veje til at opnå resultaterne. For dem begge gælder det, at man kører for den stærkeste på holdet og kun såfremt man har en klokkeklar favorit er mange af de øvrige ryttere bundet af en decideret rolle som hjælper. At Riis så mere bruger et princip om frihed under ansvar i opbygningsfasen til de løb den enkelte rytter skal toppe til, hvorimod det mere er kæft trit og retning hos Saiz er så en anden sag. Saiz er iøvrigt en af de få (måske den eneste?) sportsdirektører i feltet der ikke har en fortid som toprytter. Hans baggrund er derimod en universitetsuddannelse i idræt.

Hos Fassa Bortolo kører den legendariske sportsdirektør Giancarlo Ferretti iøvrigt efter nogle taktiske dispositioner som er meget lig dem hos Riis og Saiz, men også har minder vejen til resultaterne mere om den hos Saiz end den hos Riis. Ferretti har aldrig været meget for at have ryttere på sit hold som krævede for meget hjælp af holdkammeraterne. Filosofien hos ham er nærmere, at stille med en række ryttere som individuelt eller i samarbejde kan kører sig til sejren. Blandt andet derfor har Ferretti på sine skiftende hold stort set aldrig stillet med en potentiel vinder af det samlede klassement i de store GT´s, men derimod altid med et hold fyldt med potentiele etapevindere. Mange af de store endagsryttere, feks. Bartoli og Rolf Sørensen har derfor haft deres storhedstid under Ferretti´s vinger. Omvendt skiltes Bjarne Riis og Ferrettis samarbejde efter Riis´s 5. plads i Touren i 93. Riis ønskede, at holdet skulle bygges op om ham til Tour de France i 94. Men Ferretti var af den mening, at Riis var langt fra den klasse der kræves for at vinde en GT, og ville derfor hellere fortsætte med at satse på etapesejrer. Ivan Bassos skifte fra netop Fassa Bortolo til CSC kan meget vel skyldtes de samme problemer.

Ferretti har også altid hadet sprinterne, fordi de krævede meget opmærksomhed og har behov for et "tog" der kører for dem og derved låser flere ryttere i rollen som hjælper. Sjovt nok har han ændret sin holdning til dette en smule efter, at han på sine gamle dage har fået supersprinteren Alessandro Petacchi ind under sine vinger.

Men du har selvfølglig ret i at man højst sandsynligt vil få svært ved at tilpasse de allerstørste induvidualister, såsom Armstrong, Ullrich og Cipollini på et hold, hvor kaptajnrollerne er mere flydende. Dog vil jeg mene, at det lykkedes fint for Riis og CSC i tilfældet med ultraegoisten Bartoli. At Bartoli så var i sin karrieres efterår, da han kom til CSC er så en anden sag. Der var ikke længere til de store resultater på egen hånd, men Jens Voigt udtalte fornyligt at Bartoli sidste år havde ofret sig utroligt meget for ham og de andre CSC-ryttere som kunne leverer varen.

Med hensyn til Oscar Sevilla, så mener jeg at han har begået et karrieremæssigt selvmord ved først at skifte til Phonak og nu til T-Mobile. Såfremt han var blevet hos et spansk hold havde udsigten til en kaptajnrolle i de store rundturer været langt bedre. Hos T-Mobile er han i bedste fald nr. 4 i rækken efter Ullrich, Vinokurov og Klöden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share