Skader ØV-ØV


Nisbaron
 Share

Recommended Posts

Jeg har skrevet før, men indlægget kom ind under det gamle forum, så jeg tillader mig lige at prøve igen...

Jeg har gennem de sidste fire måneder haft en skulderskade som bevirker at jeg ikke kan presse fremad eller opad, hvilket vil sige at jeg ikke er istand til at træne bryst eller skuldrer optimalt...Jeg har holdt ti ugers total pause, fået lagt to blokader...men intet har virket, snarere tværtimod. Symtomerne er en skærende fornemmelse fra skulderen ned gennem overarmen, og jeg er så småt ved at være rådvild...Er der nogen i dette forum som har prøvet noget lignende eller som har nogle gode råd til udbedrelse af skaden, så er jeg lydhør...

Godt nytår og god træning

Venlig hilsen

Michael.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder jo som om du har et problem med en nerve der er i klemme. Det lyder også som om du har været under grundig lægebehandling.

Jeg ved ikke hvor du bor, men landets førende ekspert indenfor idræts-skulderskader hedder Michael Krogsgaard og er at finde på Idrætskadeklinikken på Bispebjerg Hospital. Få evt. en henvisning gennem din egen læge. Dertil skal du prøve om du kan blive henvist til en MR-scanning (for en præcis diagnose).

Der er en lille mulighed for, at dit problem er lokaliseret til en afklemning af en nerve i nakkeregionen, hvilket kan gøre det til en sag for en kiropraktor (et forsøg værd).

Mht. genoptræning; man kan næsten ikke gå for langsomt frem. Man skal helt ned og have fat i de latterligt små vægte og bruge dem længere tid end sjovt er. Træningen skal hele tiden kunne foregå uden smerte og hæmning. Læg især fokus på den excentriske del af hver gentagelse (sænk vægten langsomt).

Link to comment
Share on other sites

Nisbaraon,

Jeg har samme problem. I lidt mindre omfang dog. Jeg kan godt presse (får en lille smule smerte når jeg kommer helt ned i bænk/incline bænk). Men det er ikke helt vildt. Hvis jeg derimod begynder at lave lateral raises får jeg den smerte du snakker om. Helt fra skulderen og nedad overarmen. Jeg får det kun i højre arm. Jeg har på fornemmelsen det er en gammel tennis skade som er blusset op efter jeg er begyndt at styrketræne.

Selv hvis jeg kører armen op langs siden uden nogen vægt i hånden får jeg den her smerte. Det er dog kun hvis jeg kører i en speciel vinkel smerten kommer. Det er lidt svært at forklare.

Jeg har ikke gjort noget ved det endnu (andet end jeg ikke laver lateral raises). Det hæmmer egentlig ikke min hverdag overhovedet - men måske jeg burde få det set på alligevel. Oh well... håber du slipper af med den skade

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej Michael

Det lyder som du har lidt et træls problem der. Skulderskader kan være meget sværer at få bugt med.

Der kan være flere årsager til dine smerter. Det kan, som nævnt, være en afklemning af en nerve i nakken der giver dig smerterne ned i din arm. Dette er ofte pga en forskydning af den bløde inderste del af en discusskive og til behandling af dette vil jeg klart anbefale dig at opsøge en fysioterapeut med en McKenzie uddannelse. Her kan du få undersøgt hvad og hvordan mekanikken i din nakke påvirker dine symptomer. Dvs at du får at vide om det er herfra det kommer inden der laves en masse behandling på din nakke. Du kan finde en liste over fysioterapeuter med en MDT eksamen på www.netfyssen.dk

Det kan også være en kontrakt m.supscapularis, som giver dig dine symptomer. Hvordan du behandler dette er en smulle for indviklet at forklarer her, men jeg vil igen opfordre dig til at opsøge en fysioterapeut for behandling af dette. Spørg om det er noget de kan hjælpe dig med når du bestiller tid.

Skulder mekanikken er meget indviklet og det kan værre meget svært selv at gennemskue hvad det er der sker når man får smerter her.

Du er meget velkommen til sende en email, hvis du har spørgsmål mhp. behandling af din skulder

VH.

Thomas Hyldgaard

Fysioterapeut, Cert.MDT.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jeg har haft to skulderskader det seneste halve år. Nøjagtig samme symptomer som Nisbaron. Jeg kom over det ved ikke at træne skulder i en måned. I stedet kørte jeg bare biceps og triceps...nederen, men desværre nødvendigt!

Den første skade var virkelig slem. Den bevirkede, at jeg ikke kunne tage armen mere end 20 cm ud fra kroppen før jeg måtte stoppe pga store smerter!! AV AV AV!!

Den sidste skade er jeg lige kommet over i dag faktisk. Jeg kørte bænkpres for første gang i 3 uger.... :bigsmile: weeeee

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share