Kvinders styrketræning


oskar
 Share

Recommended Posts

  • Replies 58
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Slettet bruger

Yes - totalt godt indlæg!

Jeg startede med styrketræning for 3 år siden - ville så gerne have en bagdel - blev bidt af det, begyndte at gå op i det - læser meget om både øvelser, kost og så videre. Jeg træner som drengene, hvilket i nogle centre resulterer i en lidt underlig stemning......og jeg er ret alene kvindeligt islæt ved især håndvægtene. Men - jeg er godt nok ikke stor - tværtimod får jeg utrolig og overvældende meget ros af folk der ikke er til store muskler - det har tonet min krop på en måde man åbenbart ikke ser ofte hos piger.....Når jeg ser på de øvrige piger i centet - så undrer jeg mig over om de overhovedet har vægt på......-det ser ikke sådan ud at dømme af figuren......timevis på steppen - og så lige et kvarter med en håndvægt......og mormorarmene er der stadig.

Altså - jeg tror ganske simpelt ikke vi har anlæg for de store svulmende muskler -så kvinderne burde droppe den skræk, og komme igang med at få sved på panden! Det skaber en forrygende kvindelig krop - ja, jeg gør ihvertfald mit til at få flere kvinder med på vognen......ellers må i nøjes med mig (og de få tøser jeg ser træne seriøst......) -fnis.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Det var iøvrigt Oscars allerførste indlæg jeg sagde, godt til. Men - efter nu langt om længe at have læst alle, så må jeg sige - alle er gode. Selv dem, der ikke handler om kvinder og styrketræning.

Jeg træner nu i et lille, snusket, prustende og stønnende - og dermed for mig inspirerende - center. Jeg startede også med omtalte 3x15 - fandt hurtig selv ud af, at det var jeg for doven til......og er vel endt med det der omtales som atletisk bygget......og hvor ER jeg glad for jeg forsøgte mig frem, istedet for blot at hænge i samme trummerum i mange år. F-CK - hvor jeg dog elsker styrketræning:-)

Kvinder skal motiveres positivt. ERgo - en flad numse, og udsigten til at få en rund kan motivere en. Hængende overarme en anden, slaskede lår en tredje - og så videre. Find kvindens hade-punkter ved hendes egen krop, og fortæl hende derefter, at styrketræning faktisk kan ændre på hade-punktet.....og gøre det til et elske-punkt....(hvis man kan sige sådan). Det burde kunne motivere enhver kvinde. Vrøvler jeg - eller kan I følge - det var vist Lars der efterspurgte, hvordan man finder en kvindes motivationsfaktor til denne sport....?

May Britt

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Hej Lars......

med omtanke....yes. Det er nok lidt hen a la "synes du jeg ser tyk ud i denne her skat?". Svaret bør altid være "Nej absolut ikke skat, men den røde bliver du totalt lækker i...."..... :-) Ikke helt forkert - for sådan blev jeg lidt selv motiveret til styrketræningen i sin tid.

May Britt

Link to comment
Share on other sites

Sådan får man kvinder til at træne rigtig styrketræning:

Fortæl dem at en øget muskelmasse giver en øget tomgangsforbrænding, da muskler bruger energi, selv når du sidder på den flade. Forbrænding er noget de er interesseret i.

Prøv selv at nævne ordene "øget forbrænding" og du vil se deres øre vokse.

Kvinder vælger ofte aerobic, da det er en udbredt tro, at dette er den hurtigste vej frem til en pæn figur. Dette skyldes den udbredte opfattelse af, at vægttræning giver kvinder meget store muskler,- vi har jo alle set billeder af bodybuilder-kvinder der ligner monstre. Men det er ikke muligt at komme til at se sådan ud ved vægttræning, uden brug af doping. Så er du kvinde, kan du roligt træne intensiv vægttræning.

Den figur som mange kvinder efterspørger, er ofte en figur med en mere fast bagdel, pænere lår, flad veltrænet mave og en rank kropsholdning. Netop disse ting kan opnås på kort tid ved intensiv vægttræning og korrekt kost

Andre misforståenser jeg har observeret hos mange kvinder er:

at det er muligt at punkt-tabe sig, og at enhver form for fedt er bandlyst, og at man kun skal have salat efter træningen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Den med forbrændingen havde jeg fuldstændig overset - men det er korrekt. Det og forfængeligheden omkring udseeendet kontra positiv motivation er nok de, for kvinder, mest motiverende faktorer.

Link to comment
Share on other sites

Det har da været yderst lærerrigt at læse de forskellige indlæg omkring kvinders træning. Et godt, men meget overset emne.

Jeg er 26 år, kvinde og er selv startet med at træne med dét formål at få sved på panden og større muskler, her tænker jeg på mave, skuldre og overarme.

Jeg har også fået inprentet de 3x15 reps med forholdsvis lettet vægte. Jeg træner i øjeblikket med 7 kg når det gælder biceps men har svært ved at se resultater (godt 1 måneds styrketræning tre gange om ugen)

Mit spørgsmål er, om jeg skal øge min belastning og gå ned i antal reps eller hvad er jeres løsning ?

Hvad er i øvrigt jeres råd til at få "vaskebræt" - kan det nåes inden jul hvis man træner 200 sit-ups hver dag  ?

De allerbedste hilsner,

maiken :-)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kun har trænet i godt en måned, skal du nok vente lidt endnu med at øge belastningen. Hold dig til 10 - 12 reps til at begynde med! (du kan sagtens få sved på panden alligevel)

Ang. mavemuskler: Det er ikke sikkert du nogensinde kommer til at få vaskebræt ligemeget hvor hårdt, og seriøst du træner! Det anhænger mest af din underhudsfedt%!

En ting er dog sikkert... 200 stk om dagen er ikke vejen frem.

Mavemusklerne er ikke, som mange underligt nok tror, anderledes end de andre muskler, og skal derfor trænes på samme måde som alle de andre muskeler = samme antal reps og restitution!

Du kan se en masse gode øvelser på dette site, under styketræning!

Held og lykke, DBM

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej!

Jeg vil bare gerne give jer drenge ret i ,at alt for mange piger sidder i en eller anden tåblig maskine til ingen verdens nytte. Det har jeg også selv gjort og det har jeg af den simple grund, at i de trænings centre jeg har været i er der mange instruktøre der ikke informere pigerne ordenlig. Mange instruktøre vil helst have at man holder sig til en maskine hvilket i starten af et forløb også er ok, muskleren skal jo lige i gang. Men når man så har hevet i den samme maskine i et 1/2 år så falder interessen og det er synd. Jeg træner selv høj vægt få gentagelser og det giver altså pote. Mange pige tror at man bliver en kæmpe maskulin drønnert af at træne hårdt, men det gør man ikke nødvendigvis, man får selvfølgelig muskler der kan ses men på den anden side  jo flere muskler jo mere fedt forbrænder man. Så mon ikke at instruktørene rundt om i dk skal til at vejlede pigerne til en hård træning. Så de kan se nogle resultater.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Bringer lige et gammelt emne op :)

Da jeg for ca. 4 år siden, startede i motionscenter fik jeg et begynder program med de meget omtalte 15rep i alle maskinerne. 3 måneder siden fik jeg et standerd spiltprogram, og husker tydeligt at jeg fik af vide hvis jeg tog lunges ( i smithstativ) efterfulgt af inder-yderlår maskinerne, ville jeg få tyndere og flottere ben. Jeg asede og masede i de hersens uduelige maskiner, og følte ikke rigtig jeg kom nogle vejne. Jeg startede siden hen i et andet center, hvor jeg fik fortalt jeg skulle helt op og kører 20-25 gentagelser i inder-yderlår, hvis jeg ville se resultater :confused2:

Man regner med, at når man giver over 300 kr pr måned i et motioncenter vil man få en optimal instruktion, og ikke en hurtig-den nemmeste-billigste-metode. Hvis det ikke havde været for min kæreste Voravong, havde jeg højst sandsynlig stadig siddet i inder-yderlårmaskinerne, og tænkt hvorfor sker der ikke en s...

Jeg er røget tilbage til mit gamle center igen, og deres begynderprogrammer er de samme som de altid har kørt, og deres holdning er mere eller mindre, maskiner er bedre end frie vægte, for så skal instruktørene jo lave noget. De skal se efter deres kunder og rette dem hvis det er forkert teknink, og så går det jo ud over deres egen træning...Skræmmende synes jeg.

Nu er det et gammelt indlæg jeg har bragt på banen igen, men det ville være interesant at hører om der er nogle der synes deres center er blevet bedre til at informere kvinder om træning end de var tidligere?

Link to comment
Share on other sites

I mit tidligere center førte centerledelsen og jeg en længere diskussion om inderlårsmaskinens værdi - det endte med, at deres argument for at beholde den (jeg fedtede ellers for et ekstra squatrack på dens plads) var, at den var hyggelig at sidde og snakke i :lol:

Siden hen har jeg måttet sande, at den og dens kusine yderlårsmaskinen er OK til genoptræning...

Jeg ved ikke, hvordan instruktørene i mit nuværende center instruerer - har ikke brugt dem.

Link to comment
Share on other sites

Meget interessant indlæg, så jeg kan ikke rigtig nære mig for at give mit besyv med.

Jeg skal lige starte med at nævne, at jeg selv driver et fitnesscenter, udstyret med moderne maskiner.

Med i sortimentet er der også "yderside/inderside lår", alias abduktor og adduktor maskiner.

Jeg er helt enig i, at for os der træner mere seriøst er disse masikner spild af gulvplads, men jeg har også været nødt til at erkende, at uden dem ville det være sværere at få piger nok til at styrketræne.

Det er lykkedes for mig at få mange piger til at forstå værdien af at træne squat/udfald/stiff leg dødløft for at få en velformet krop, men stadig er der mange der sværger til de to nævnte maskiner.

Og mine damer og herrer, dem skal der også være plads til!!!

Min erfaring har vist mig, at de før eller siden kommer tilbage og spørger "hvad var det du fortalte mig engang om benbøjninger" :), hvis de ikke når at opgive inden :( .

Derudover er det så også dem der bare vil røre sig, uden at funktiunel styrke eller struttende balder siger dem nogetsomhelst :confused2:

Jeg forstår dem ikke, i forstår dem ikke, men de har det godt med hvad de laver, og det er godt for DEM.

Og så har det en helsefremmende funktion.

Vedr. instruktører er dette et vanskeligt område at komme ind på.

Selv er jeg ikke uddannet instruktør, men har mine 25 års træning, samt alt jeg har læst i lige så mange år, som base for min viden om styrketræning.

Jeg vil ikke nedgøre instruktøruddannelserne, tænker selv på at påbegynde en sådan, men jeg tror, at hvis en ikke har en vis praktisk erfaring at bygge på, har den en begrænset værdi.

En af mine egne instruktører gennemgik en sådan uddannelse for et stykke tid siden, da hun kom hjem og begyndte at lære piger, som jeg endelig havde fået til at træne squat, at den bedste baldeøvelse var træk- bagudmedcabelicabelcross, ja så var jeg nødt til at tage hende i skole. :lol:

Det er nu ikke kun pigerne der har problemer ved at prioritere øvelser.

Læg mærke til hvor mange unge mænd bruger halvdelen af træningstiden til at træne biceps/triceps i cabelmaskiner.

Forklarer man dem at de spilder deres tid, giver de en ærbødigt medhold, hvorefter de kaster sig over kablerne, når man vender ryggen til dem.

Også her må de have lov til at blive "mætte" af at mærke pumpet i biceps, før eller senere går det op for dem at der skal andet og mere til at bygge en stærk fysik end cabelcurl, og der bør der så være en vidende instruktør for at vise dem vejen. :bigsmile:

Denne sidste del af mit indlæg har selvfølgelig ikke noget at gøre med pigers træning, men jeg nævner dette for at gøre forståeligt, at mange gange må man lade nybegyndere få lov til at blive "modne", også mentalt, til en mere brutal og tung styrketræning. B)

Link to comment
Share on other sites

Holdningen blandt instruktører er vist, at adduktor og abduktor er "sådan noget for piger". I hvert fald var det den besked, jeg fik, da jeg i sin tid skulle igennem den obligate, gratis time med en instruktør - som selv havde købt sig til et instruktørkursus til 10.000 dask. Det er nok i samme ånd, de to maskiner er stillet op, så man kan sidde og kigge på hinanden. Mangent et venindepar har fået sig en hyggesnak over en gang adduktion og abduktion :)

Desuden: Mænd i et motionscenter! Prustende og stønnende. Det lægger en bestemt stil i et motionscenter, som de færreste piger synes er tiltrækkende. Tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Nu er det lige abd add maskinerne det er gået ud over... Jeg kan ikke se at de er værre end andre maskiner? Eller bedre..

Alcon:"Derudover er det så også dem der bare vil røre sig, uden at funktiunel styrke eller struttende balder siger dem nogetsomhelst "

Det er nemlig det som det handler om... Men man kan godt forglemme sig lidt i funktionel træning osv.. :)

Link to comment
Share on other sites

Nu er det lige abd add maskinerne det er gået ud over... Jeg kan ikke se at de er værre end andre maskiner?

Nu lige adduktionsmaskinen har den ubehagelige bivirkning at inderlårsmuskulaturen vokser (hvis den ellers bliver anvendt "rigtigt") -> brede lår. Det kan være ganske pænt med en lettrænet inderlårsmuskulatur, men ikke ved siden af et par ineffektivt trænede quads og ikke med den lille ridebuksefedtpude udenpå, som vi stort set alle sammen render rundt med (af kvinder, altså) :)

Så i kosmetisk øjemed finder jeg adduktionsmaskinen den mest håbløse bjørnetjeneste man kan gøre sig selv, når man lige er nået ud over begyndertoningsstadiet...

Alcon: :worship: Squat til kvinderne!

Link to comment
Share on other sites

Nu lige adduktionsmaskinen har den ubehagelige bivirkning at inderlårsmuskulaturen vokser (hvis den ellers bliver anvendt "rigtigt") -> brede lår. Det kan være ganske pænt med en lettrænet inderlårsmuskulatur, men ikke ved siden af et par ineffektivt trænede quads og ikke med den lille ridebuksefedtpude udenpå, som vi stort set alle sammen render rundt med (af kvinder, altså) :)

Så i kosmetisk øjemed finder jeg adduktionsmaskinen den mest håbløse bjørnetjeneste man kan gøre sig selv, når man lige er nået ud over begyndertoningsstadiet...

OK, jeg tænker igen snævert :lol: Jeg mente: De er ikke værre end så mange andre maskiner hvad angår funktionalitet og anvendelighed..

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at flere kvinder/piger, vil træne mere korrekt, hvis der var en kvindelig instruktør, som kunne vise dem, hvad det i virkeligheden drejer sig om. Således at man udgår kvinder og piger der stadigvæk træner 3 * 15 reps programmer, i udueligemaskiner og uden at få lidt sved på panden.

Alcon

Læg mærke til hvor mange unge mænd bruger halvdelen af træningstiden til at træne biceps/triceps i cabelmaskiner.

Forklarer man dem at de spilder deres tid, giver de en ærbødigt medhold, hvorefter de kaster sig over kablerne, når man vender ryggen til dem

At de bruger halvdelen af tiden i disse maskiner kan jeg godt se er forkert, men det i sigselv at træne i kabelmaskiner er vel ikke forkert. Selv det bedste program har godt af lidt afveksling. B)

Link to comment
Share on other sites

Basanal:

Nej kabler er helt ok til nogle specialøvelser, der kan være svære at udføre uden.

Det jeg mener ved den bemærkning er, at det ikke kun er piger der bruger unødig tid på isolationsøvelser, øvelser der ville være overflødige hvis de havde trænet gode basisøvelser.

Mange fyre lader sig også forblænde af "pumpet" i armene, de prioriterer små armøvelser, der givetvis giver dem en bule på armen, fremfor gode træk og presøvelser, der giver dem en stor og stærk fysik, OG en bule på armen. <_<

Link to comment
Share on other sites

Hej der

Da jeg læste jeres lille debat om dette emne, måtte jeg lige blande mig lidt.

Er selv kvinde, der træner 5 gange om ugen.

Og ja, jeg giver jer fuldstændig ret i, at det er pisse irreterende at kigge på kvinder, der ikke laver noget andet end at fedte rundt med nogle maskiner og noget. Men meget af det stammer nok fra uvidenhed og fordomme. Jeg indrømmer gerne, at jeg selv havde den om, at være bange for at blive for stor. Men jeg skulle også lige hilse at sige, at det har taget lang tid, inden folk i centret holdte op med at kigge skævt til mig, og instruktørene har aldrig henvendt sig til mig mht. min træning.

Pt. træner jeg faktisk som de fleste mænd gør, hvor jeg kommer, men selvfølgelig med noget mindre belastning :)

Hvis der er nogle med gode ideer til min træning hører jeg dem gerne, det er rimlig svært at finde noget om emnet til kvinder

Link to comment
Share on other sites

At de holder sig til maskinerne er een ting - hvis det virker mindre voldsomt end at svinge rundt med vægte og stænger, så fred være med det. Men det er den alt alt for lille belastning som undrer mig. Hvorfor bruge tid og penge på noget der ikke har nogen effekt? Jeg nægter at tro, at kvindekønnet (generelt - og det gælder tydeligvis ikke de damer som huserer her på MOL) ikke kan finde ud af, hvordan træning virker og ikke virker - for det er jo den helt basale viden vi taler om, ikke noget med indviklede teorier om petitesser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share