Cykling 1km= hvor mange kcal?


Stryger2
 Share

Recommended Posts

Nogen der tør komme med et skud på hvor meget man ca forbrænder ved at cykle 1 km?

Er godt klar over at det er svært at generalisere over den slags pga forskellig intensitet osv, men der må vel findes nogen ca tal et sted?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror det er ulovligt at stille den slags spørgsmål i sådan et forum. Det kommer an på mange ting... Der er sgu nok ikke noget entydigt svar...

Link to comment
Share on other sites

Mit skud vil være (kg.vægt x km)/4 = kcal forbrug*

Jeg er kommet frem til det ud fra egne erfaringer. Hvis jeg spiser det samme antal kcal de dage jeg løber og cykler skal jeg cykle ca 25 km for at forbrænde det der svarer til ca 6 km løb.. Det er i hvert fald hvad vægten siger!

Håber det kan bruges til noget..

*Beregningen kræver at der er nogenlunde vindstille og jævnt kuperet terræn, ellers se det hele selvfølgelig noget anderledes ud!

Link to comment
Share on other sites

Mit skud vil være (kg.vægt x km)/4 = kcal forbrug*

Jeg er kommet frem til det ud fra egne erfaringer. Hvis jeg spiser det samme antal kcal de dage jeg løber og cykler skal jeg cykle ca 25 km for at forbrænde det der svarer til ca 6 km løb.. Det er i hvert fald hvad vægten siger!

Håber det kan bruges til noget..

*Beregningen kræver at der er nogenlunde vindstille og jævnt kuperet terræn, ellers se det hele selvfølgelig noget anderledes ud!

<{POST_SNAPBACK}>

udemærket bud

Men jeg vil sige det sådan, at man kan mærke hvornår "maden" er forbrændt nede i maven når man cykler, sådan har jeg det i hvert fald.

Link to comment
Share on other sites

Den slags omregninger kan muligvis passe på en selv, men bliver let meget forkerte for andre. Hvorfor - netop fordi vægten ikke er en særligt afgørende faktor. Kcal-forbruget er meget groft sat næsten det samme på helt flad vej uanset om man vejer 60 kg eller 120 kg. Det vil altid give skæve resultater, hvis vægten indgår med mindre det er desideret bakke-/bjergkørsel.

At der skal køres 4 gange så langt som ved løb vil nok for langt de fleste være en for høj tillægsfaktor. På eliteniveau skulle forbrændning være nogenlunde ens for 1 times kørsel/løb med samme intensitet. Ved løb er vi oppe på ca. 20 km/t, men cykling ligger omkring 50-60 km/t for enkeltstartskørsel (afhængig af niveau, vindforhold og terræn), hvilket nærmere skulle indikere en faktor 1:2,5-3.

Man kunne umiddelbart tro at denne sammenligning kunne anvendes af alle, men så let er det desværre ikke.

Da vindmodstanden er den vigtigste modstand ved cykling vil positionen på cyklen være en ret vigtig faktor. Da de fleste ikke nye cykelmotionister eller turcyklinger (eller hvilken betegnelse man nu vil bruge om det ikke helt så fokuserede cykelfolk) kører mere oprejst bliver kcal-forbrug pr. km naturligvis højere.

Omvendt stiger vindmodstanden kraftigt jo hurtigere der køres. Man kan derfor ikke betragte kcal-forbruget lineært ift. hastigheden der køres.

Ud over vindmodstanden er rullemodstand og anden fiktion også en modstand. Det er derfor ikke "lige gyldigt" (i vendingens egentlige betydning) hvilken cykel der køres på. En fuldblodsracer på smalle dæk vil naturligvis være langt hurtigere at køre på en tante odas tunge tantecykel.

Kører man desuden ikke alene men samme med andre kan der spares betydeligt på forbrændingen. Gruppekørsel er derfor nærmest umuligt at estimere kcal-forbruget af med mindre kraftoverføringen på pedalerne måles direkte.

Link to comment
Share on other sites

Indenfor triathlon har man tidligere talt om en træningsenhed.

En træningsenhed er:

250 m svømning eller 3 km cykling eller 1 km løb.

En grov tommelfinger regel er at man bruger lige så mange kcal som man selv vejer for at transportere sig selv 1 km i løb. Dvs vejer du 80 kg så bruger du på 10 km løb

80 x 10 = 800 kcal

Kigger man så på træningsenhederne. Ja så skal man køre 30 km på cykel for at forbrænde de 800 kcal. Eller svømme 2500 m.

Link to comment
Share on other sites

jeg var ude på min racercykel i dag :devil: :4thumbup: !! cyklede 115 km.... min cykelcomp. sagde at jeg havde forbrændt 1700 cal! den regner bare med fart/tid/distance men tror det passer godt nok!

men hvis man dyrker meget motion - så er der en meget høj efterforbrænding, bla. pga. det høje stofskifte!

Edited by hatskan
Link to comment
Share on other sites

Jeg fandt en oversigt på dette link http://www.gomotion.dk/artikler.asp?mode=d...age=2&title=art

Almindelig gang: 5 kcal/min.

Hurtig gang: 8 kcal/min.

Havearbejde: 8 kcal/min.

Jogging: 11 kcal/min.

Cykling med ca. 20 km/t: 11 kcal/min.

Rolig brystsvømning: 11 kcal/min.

Almindeligt løb: 11 kcal/min.

Crawlsvømning: 14 kcal/min.

Hurtigt løb: 17 kcal/min.

Hurtig gang op ad trapper: 17 kcal/min.

Eliteidræt indenfor løb, skiløb, cykling: Over 20 kcal/min.

Hvis 20km/t forbrænder 11kcal i minuttet, så bliver det jo 660kcal i timen eller 33kcal pr km.

Jeg går ud fra at dette tal gælder en gennemsnitsperson, hvilket vel ca vil være en mand i normal form på 60kg.

De 33 kcal passer jo også rimeligt på de andre formler omtalt her, og jeg cykler på en normal citybike (=oprejst) og med ca 20km/t.

Så med en kropsvægt på 115kg kan jeg vel roligt regne med 33kcal pr km uden at skyde for højt? Vil hellere sætte tallet lidt lavere end hvad det i virkeligheden forbrænder så man får en positiv overraskelse.

:4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Cykling med ca. 20 km/t: 11 kcal/min.

Ja det er et niveau der omkring, men som sagt afhænger det af en masse forskellige parametre. 660 kcal pr. time for en gennemsnitsmotionist er dog ikke ren afslapning, men måske heller ikke i nærheden af total udmættelse. Det svarer jo til at vores gennemsnitsperson på 60 kg løber 11 km/t.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share