Kettlebells anyone???


Taipan
 Share

Recommended Posts

Jeg går med tanken, om at starte med noget kettlebell træning som tillæg til min kamptræning.

Jeg har benyttet mig af andre elementer, bla. almindelig fundament træning med frie vægte, roning, etc.

Det jeg dog er mest interesseret i, er hvis der er nogen, der kan dele deres erfaringer med mig, da det jo some sagt er ret dyrt, at erhverver sig disse tingester. Specielt når man er på SU.

På forhånd tak

Link to comment
Share on other sites

Jeg går med tanken, om at starte med noget kettlebell træning som tillæg til min kamptræning.

Jeg har benyttet mig af andre elementer, bla. almindelig fundament træning med frie vægte, roning, etc.

Det jeg dog er mest interesseret i, er hvis der er nogen, der kan dele deres erfaringer med mig, da det jo some sagt er ret dyrt, at erhverver sig disse tingester. Specielt når man er på SU.

På forhånd tak

<{POST_SNAPBACK}>

Prøv at kigge i logbøger under bla DBM og Kenneth Jay :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg går med tanken, om at starte med noget kettlebell træning som tillæg til min kamptræning.

Jeg har benyttet mig af andre elementer, bla. almindelig fundament træning med frie vægte, roning, etc.

Det jeg dog er mest interesseret i, er hvis der er nogen, der kan dele deres erfaringer med mig, da det jo some sagt er ret dyrt, at erhverver sig disse tingester. Specielt når man er på SU.

På forhånd tak

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Taipan,

Jeg træner (bl.a.) med kettlebells... kan du uddybe, hvad du vil vide?? Eller er det nok at skrive, at jeg har gode erfaringer? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hej DBM

jeg tror nok, det svar jeg leder efter. Er i hvor høj gra, det hjælper på ens overall styrke. Både set i form af råstyrke, men også udholdenhed. Og så gør det jo heller ikke noget, at man får strammet mullerne lidt op. Vil gerne tage 2-3 kilo mere på i masse :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hej DBM

jeg tror nok, det svar jeg leder efter. Er i hvor høj gra, det hjælper på ens overall styrke. Både set i form af råstyrke, men også udholdenhed. Og så gør det jo heller ikke noget, at man får strammet mullerne lidt op. Vil gerne tage 2-3 kilo mere på i masse :bigsmile:

<{POST_SNAPBACK}>

Hjælper en del på udholdenheden og giver da også noget styrke, men til optræning af absolut styrke vil jeg ikk sige det er optimalt, da du der hele tiden skal øge vægten for at øge styrken og det kan hurtigt blive dyrt i bells :wink:

Glemte lige en ting....

Er det strengt nødvendigt at træne med 2 bells?? Jeg mener bare, kan man opnå gode resultater, ved at køre med en enkelt???

På forhånd tak :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Man kan sagtens nøjes med en kettlebell som start. Kig evt på: Dragondoor og Kettlebell

Link to comment
Share on other sites

Taipan,

Hvis du leder efter allround funktionel styrke og udholdenhed, så er kettlebells klart noget jeg vil anbefale. Du kan også sagtens smide et par kg på kroppen ved brug af kettlebells - søg evt. på artikler af Mike Mahler!

Selvfølgelig kan du nå et punkt, hvor du bliver så stærk, at det måske er tvivlsomt om KB-træning hjælper direkte på fx dit max dødløft (hvis du løfter 3-400 kg.) der findes dog alligevel stærkmands-deltagere, som træner med KB's.

Jeg er heller ikke helt enig med teddy - du behøver IKKE nødvendigvis at øge vægten SÅ hurtigt. Du kan komme langt med at øge sværhedsgraden på dine øvelser - fx fra normalt frontsquat til pistols med kettlebell osv.

Du kan nå rigtig langt med KB-træning... se på stærke gutter som "jsc" og "Kenneth Jay" her fra MOL, som begge er rigeligt udfordret med KB's!

Ellers søg på dragondoor.com - der finder du nogle RIGTIG stærke gutter, som træner med kettlebells!

Prøv at hive fat i Kenneth Jay... han kan hjælpe dig godt i gang med KB-træning. Det er ikke atomfysik, men jeg var nu glad for lige at blive sat fornuftigt i gang. Der er nogle lidt specielle øvelser!

Måske ser han også tråden her og giver et svar med på vejen... :wink:

Ellers spørg igen...

Link to comment
Share on other sites

Hej Taipan :smile:

Jeg træner selv med kettlebells og har meget stor glæde af dem. Jeg er helt sikker på, at de er et fantastisk supplement til kampsportstræning. I starten kan du sagtens klare dig med én af hver. Og hvorvidt du kan få instruktion til en masse øvelser er ikke så vigtigt, tror jeg.

Jeg har fået rigtigt gode fremskridt ved bare at køre en hulens masse sæt og gentagelser af øvelsen swings, som er utroligt nem at køre :smile:

Jeg har kørt dem i GTG (Grease The Groove) style, dvs kørt en masse submaksimale sæt i løbet af dagen, de fleste dage. Det har virket utroligt godt på min rygstyrke og min udholdenhed, som Overarmen 20,00 cm så pænt nævner.

Når man begynder at føle trang til at øge vægten kan man jo i starten øge til en tungere 'bell. Jeg har så kørt sæt a 50 med 32'eren i swings og trængte til at få gentaqgelserne lidt ned :wink: Så kan man jo så begynde at køre med 2 vægte. Og ja, så begynder det at blive nødvendigt med flere af hver vægt, men det varer noget tid og så er man måske så hooked, at man gladeligt betaler :wink:

Pt er jeg begyndt at køre dobbelte snatches med to 24'ere, også i GTG style med sæt af 20, indtil videre. Man kan blive ved med at finde udfordringer synes jeg.

Målet er at køre sæt med to 32'ere (med flere end de tre reps jeg har prøvet).

Ingen skal heller fortælle mig at jeg ikke kan lægge masse på min ryg ved at træne med mine kugler. Ved at være gået fra at køre usikre reps med 32'eren til at køre sæt a 50 til at slynge nu 48 kilo over hovedet, må der være sket noget. Og kommer jeg op og slynge rundt med de to 32'ere, må jeg da lægge noget masse til. Og ditto for andre, der træner med dem. Hvis man bare ligger med den samme vægt i det uendelige og gradvist bare adderer reps, kan det godt være at man ikke fortsætter med at lægge masse til. Men adderer man vægt gradvist , som ovenfor eksemplficeret, kan jeg ikke forestille mig, at det ikke skulle komme.

Summa summarum: Jeg synes du klart skal købe som minimum en 24'er og en 32'er og så begynde at swinde derudaf :smile:

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

Jeg er også kampsportsudøver.

KB er en dejlig ting, fordi man meget nemt kan lære nogle øvelser hvor man skal være eksplosiv. KB Snatch er utrolig nem at lære - og utrolig nem at blive forpustet af.

Øvelser som de "nemme" udgaver af de olympiske løft (frivend og pushpress) er lidt vanskeligere at lære at mestre.

Det er kanon at træne med en enkelt KB. Fordi belastningen er asymmetrisk skal bugmusklerne virkelig arbejde for at stabilisere kroppen - og en stabil kerne er meget, meget vigtigt i (kamp)sport.

Desuden træner de fundamentale øvelse med KB (swing, snatch og clean) ens hofteled på en særdeles funktionel måde, og når man begynder at junglere med kuglerne kommer der en helt ny dimension ind i styrketræningen.

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for alle de klare svar, som jeg har fået!

Jeg vil bestemt tage det op til overvejelse. men vil nok mene at 32 kg, måske lige er skrapt nok i starten, da jeg selv vejer godt 76 kilo (give or take).... :bigsmile:

Det jeg måske også gerne vil, er at sætte det ind i mit program af maskin roning og evt. svømning. Selvfølgelig med hensyn til vile og al det der...

Er der nogen af jer, der kører kettlebells, med et par basis øvelser fra frie vægte? Er det en god idé, og kan det i det hele taget svarer sig...

Mit mål på sigt, er at tage et par kilo på, og smide lidt ekstra fedt, selvom min fedtprocent er godt dernede af :smile:

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for alle de klare svar, som jeg har fået!

Jeg vil bestemt tage det op til overvejelse. men vil nok mene at 32 kg, måske lige er skrapt nok i starten, da jeg selv vejer godt 76 kilo (give or take).... :bigsmile:

Det jeg måske også gerne vil, er at sætte det ind i mit program af maskin roning og evt. svømning. Selvfølgelig med hensyn til vile og al det der...

Er der nogen af jer, der kører kettlebells, med et par basis øvelser fra frie vægte? Er det en god idé, og kan det i det hele taget svarer sig...

Mit mål på sigt, er at tage et par kilo på, og smide lidt ekstra fedt, selvom min fedtprocent er godt dernede af :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Start du bare med en 24'er! :wink: Du kan sagtens træne både KB og svømning/roning.

Link to comment
Share on other sites

Så der er altså ingen grund til at lave alle de fancy, funktionelle øvelser med kettlebells frem for håndvægte? :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Det ved jeg nu ikke... sammenligner man kettlebells og håndvægte er forskellen da tydelig. I kettlebellen har du tyngdepunktet et sted ca. i midten af kuglen, under håndtaget. I håndvægten ligger tp midt i håndtaget. Forskellen i håndteringen bliver da tydelig da kettlebellens tp har mulighed for at rotere hvilket man skal kunne arbejde rundt om.

Iøvrigt finder jeg det upassende at du kalder det fancy at træne med kettlebells. Øvelserne med kettlebells er ikke specielle, det er basis old-school øvelser. Bent press, two hands anyhow er bla. øvelser som Eugen Sandow og Edward Aston udførte med kbs. Snatch, Clean & Jerk med kettlebells bliver der konkurreret i som der bliver konkurreret i dem i vægtløftning. I kettlebell sport er det bare på reps i stedet for 1RM. Så at kalde øvelserne "fancy og funtionelle" lyder for mig som om du ser ned på kbs (ret mig endelig hvis det ikke er tilfældet).

Jeg vil godt invitere dig til at komme forbi min bopæl og prøve en kettlebell, så du kan danne dig et indtryk af håndteringen af den i forhold til en håndvægt og hvis du stadig mener at det er det samme som med en håndvægt, så er det fint, så har du i det mindste afprøvet det og kan udtale dig på baggrund af erfaring istedet for gætterier.

Send mig en PM hvis det har interesse...

God weekend & god træning

/Kenneth Jay

Link to comment
Share on other sites

Så der er altså ingen grund til at lave alle de fancy, funktionelle øvelser med kettlebells frem for håndvægte? :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Det ved jeg nu ikke... sammenligner man kettlebells og håndvægte er forskellen da tydelig. I kettlebellen har du tyngdepunktet et sted ca. i midten af kuglen, under håndtaget. I håndvægten ligger tp midt i håndtaget. Forskellen i håndteringen bliver da tydelig da kettlebellens tp har mulighed for at rotere hvilket man skal kunne arbejde rundt om.

Iøvrigt finder jeg det upassende at du kalder det fancy at træne med kettlebells. Øvelserne med kettlebells er ikke specielle, det er basis old-school øvelser. Bent press, two hands anyhow er bla. øvelser som Eugen Sandow og Edward Aston udførte med kbs. Snatch, Clean & Jerk med kettlebells bliver der konkurreret i som der bliver konkurreret i dem i vægtløftning. I kettlebell sport er det bare på reps i stedet for 1RM. Så at kalde øvelserne "fancy og funtionelle" lyder for mig som om du ser ned på kbs (ret mig endelig hvis det ikke er tilfældet).

Jeg vil godt invitere dig til at komme forbi min bopæl og prøve en kettlebell, så du kan danne dig et indtryk af håndteringen af den i forhold til en håndvægt og hvis du stadig mener at det er det samme som med en håndvægt, så er det fint, så har du i det mindste afprøvet det og kan udtale dig på baggrund af erfaring istedet for gætterier.

Send mig en PM hvis det har interesse...

God weekend & god træning

/Kenneth Jay

<{POST_SNAPBACK}>

Den invitation syntes jeg aldrig jeg har fået Kenneth, er det fordi jeg ikk har udtalt mig sådan om jern kuglerne??? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Så der er altså ingen grund til at lave alle de fancy, funktionelle øvelser med kettlebells frem for håndvægte? :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Det ved jeg nu ikke... sammenligner man kettlebells og håndvægte er forskellen da tydelig. I kettlebellen har du tyngdepunktet et sted ca. i midten af kuglen, under håndtaget. I håndvægten ligger tp midt i håndtaget. Forskellen i håndteringen bliver da tydelig da kettlebellens tp har mulighed for at rotere hvilket man skal kunne arbejde rundt om.

Iøvrigt finder jeg det upassende at du kalder det fancy at træne med kettlebells. Øvelserne med kettlebells er ikke specielle, det er basis old-school øvelser. Bent press, two hands anyhow er bla. øvelser som Eugen Sandow og Edward Aston udførte med kbs. Snatch, Clean & Jerk med kettlebells bliver der konkurreret i som der bliver konkurreret i dem i vægtløftning. I kettlebell sport er det bare på reps i stedet for 1RM. Så at kalde øvelserne "fancy og funtionelle" lyder for mig som om du ser ned på kbs (ret mig endelig hvis det ikke er tilfældet).

Jeg vil godt invitere dig til at komme forbi min bopæl og prøve en kettlebell, så du kan danne dig et indtryk af håndteringen af den i forhold til en håndvægt og hvis du stadig mener at det er det samme som med en håndvægt, så er det fint, så har du i det mindste afprøvet det og kan udtale dig på baggrund af erfaring istedet for gætterier.

Send mig en PM hvis det har interesse...

God weekend & god træning

/Kenneth Jay

<{POST_SNAPBACK}>

Den invitation syntes jeg aldrig jeg har fået Kenneth, er det fordi jeg ikk har udtalt mig sådan om jern kuglerne??? :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

hehe hvis du har lyst er du velkommen til at kigge forbi også...

/KJ

Link to comment
Share on other sites

Kenneth J:

Det ved jeg nu ikke... sammenligner man kettlebells og håndvægte er forskellen da tydelig. I kettlebellen har du tyngdepunktet et sted ca. i midten af kuglen, under håndtaget. I håndvægten ligger tp midt i håndtaget. Forskellen i håndteringen bliver da tydelig da kettlebellens tp har mulighed for at rotere hvilket man skal kunne arbejde rundt om.
Ja den fysiske forskel i udseendet og det anderledes tp, kan jeg selvfølgelig godt se/regne ud, men spørgsmålet må være, om det har betydning, og hvilke fordele, der er ved dette frem for træning med alm. håndvægte. Hvis det bare handler om at gøre øvelserne sværere, kan man i stedet bruge nogle tungere håndvægte.

Hvad kan kb specifikt tilbyde, som håndvægte ikke kan?

Fancy var bare fordi, det er lidt oppe for tiden (i hvert fald på MOL). Det var ikke ment nedladende på nogen måde, hvis du tolkede det sådan, undskylder jeg. :smile:

Jeg vil godt invitere dig til at komme forbi min bopæl og prøve en kettlebell, så du kan danne dig et indtryk af håndteringen af den i forhold til en håndvægt og hvis du stadig mener at det er det samme som med en håndvægt, så er det fint, så har du i det mindste afprøvet det og kan udtale dig på baggrund af erfaring istedet for gætterier.

Jeg gætter ikke, jeg spørger bare.

Jeg kan som nævnt også godt regne ud, at der må være forskelle i håndteringen af den og en håndvægt, men hvilke fordele det præcis har, er jeg lidt uklar med?

I ø. har jeg før mailet med dig ang. en work shop i Århus, hvor du skrev, at det meget vel kunne komme på tal i nærmeste fremtid, hvis ikke jeg husker helt galt.

Turen til Slangerup på en cykel uden kæde, er vist for stor en mundfuld for mig, desværre :wink:

Link to comment
Share on other sites

Turen til Slangerup på en cykel uden kæde, er vist for stor en mundfuld for mig, desværre :wink:

Det lyder som om du har fundet på en øvelse til vores næste dyst... :laugh:

Kenneth>> Hvis du går med tanker om en KB-workshop i Århus, så er jeg også klar. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Kenneth J:
Det ved jeg nu ikke... sammenligner man kettlebells og håndvægte er forskellen da tydelig. I kettlebellen har du tyngdepunktet et sted ca. i midten af kuglen, under håndtaget. I håndvægten ligger tp midt i håndtaget. Forskellen i håndteringen bliver da tydelig da kettlebellens tp har mulighed for at rotere hvilket man skal kunne arbejde rundt om.

Ja den fysiske forskel i udseendet og det anderledes tp, kan jeg selvfølgelig godt se/regne ud, men spørgsmålet må være, om det har betydning, og hvilke fordele, der er ved dette frem for træning med alm. håndvægte. Hvis det bare handler om at gøre øvelserne sværere, kan man i stedet bruge nogle tungere håndvægte.

Hvad kan kb specifikt tilbyde, som håndvægte ikke kan?

Fancy var bare fordi, det er lidt oppe for tiden (i hvert fald på MOL). Det var ikke ment nedladende på nogen måde, hvis du tolkede det sådan, undskylder jeg. :smile:

Jeg vil godt invitere dig til at komme forbi min bopæl og prøve en kettlebell, så du kan danne dig et indtryk af håndteringen af den i forhold til en håndvægt og hvis du stadig mener at det er det samme som med en håndvægt, så er det fint, så har du i det mindste afprøvet det og kan udtale dig på baggrund af erfaring istedet for gætterier.
Jeg gætter ikke, jeg spørger bare.

Jeg kan som nævnt også godt regne ud, at der må være forskelle i håndteringen af den og en håndvægt, men hvilke fordele det præcis har, er jeg lidt uklar med?

I ø. har jeg før mailet med dig ang. en work shop i Århus, hvor du skrev, at det meget vel kunne komme på tal i nærmeste fremtid, hvis ikke jeg husker helt galt.

Turen til Slangerup på en cykel uden kæde, er vist for stor en mundfuld for mig, desværre :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er også for dårligt at der ikke er fulgt op på en workshop mulighed i Jylland. Grunden til at det har ligget lidt hen er lokaliteten for en workshop. Jeg har efterhånden fået en del tilkendegivelser på deltagelse, men jeg mangler stadig et sted til afholdelse af workshoppen... Hvis der er nogle der har ideer til mulige steder vil jeg meget gerne høre det...

/KJ,RKC

Link to comment
Share on other sites

Hvilke kriterier skal være opfyldt, for at stedet skal bruges (plads, udendørs/indendørs etc.)?

Jeg kan muligvis godt finde ud af et sted her i Århus, hvis en boldbane eller lignende er det, du forestiller dig som lokation. :smile:

Du sprang i øvrigt elegant hen over mine spørgsmål... :wink:

Edited by blanco
Link to comment
Share on other sites

Hvilke kriterier skal være opfyldt, for at stedet skal bruges (plads, udendørs/indendørs etc.)?

Jeg kan muligvis godt finde ud af et sted her i Århus, hvis en boldbane eller lignende er det, du forestiller dig som lokation. :smile:

Du sprang i øvrigt elegant hen over mine spørgsmål... :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Et indendørs sted vil selvfølgelig være at foretrække pga. det danske vejr og muligheder for bad og omklædning er der også nogle der foretrækker. Hvsi stedet er indendørs skal der helt være måtter eller lign. der kan lægges ud så gulvet beskyttes.

Hvis du har nogle steder i tankerne i Århusområdet hører jeg det gerne...

De præcise fordele ved vægtfordelingen i en kb kan kun blive spekulative, men kettlebellen lægger meget op til at man lærer at absorbere den energi den har når man svinger den højt nok til at den roterer. Det hævdes at overførbarheden til kontaktsport mm. er større end med håndvægte da bevægelserne med kettlebells ikke (altid) foregår i lige linier (jf. det tp der flytter sig) og kraftpåvirkningerne i sport eller i dagligdagen for den sags skyld heller ikke foregår i lige linier.

Dette er dog kun spekulativt i og med at der ikke er lavet nogen forsøg i den retning med kettlebells og evnen til at absorbere en kraftpåvirkning. En masse subjektive meninger og empiri hævder dette, men det er ikke underbygget videnskabeligt, da det ikke er blevet forsøgt.

Ikke desto mindre, så er kettlebellen stærkt vanedannende for mange og absolut et old-school træningsredskab brugt af både datidens og nutidens stærkmænd i et stort omfang! Yderligere bliver kettlebellen rost af Dr. Yessis og Dr. Verkoshansky som er yderst respekterede for deres virke i træningsverdenen.

Min ydmyge mening er, at man bør da ihvertfald afprøve den og så kan man beslutte om det er noget man kan bruge.... :smile:

Hilsen

Kenneth Jay

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share