Bill Pearl's 20 mdr. program


websam
 Share

Recommended Posts

Hejsa,

Jeg sad og læste diverse mdr. igennem og syntes i grunden manden kommer med mange gode råd og vejledninger ang. træningen igennem diverse mdr. Jeg søgte så samtidig her på MOL for at se om nogle har benyttet sig af hans programmer, men fandt ikke meget om det. Thomas J har kommenteret et par indlæg med kommentare om at programmerne er gangske udemærket.

Samtidig skal det siges at mange, både her og på andre fora, siger at Squat, Dødøft, Bænk, Rows, Chins, Dips osv. er et must i et hvert program. Der er dog ikke mange af månerderne der indeholder disse øvelser så hvor godt er det i bund og grund efter din mening ?

Den store udskiftning er øvelser jo godt for variationen af træningen, men det kræver jo at man skal have kørt teknik ind på rygræden hver måned næsten, eller i hvert fald i starten, det kan da heller ikke være nogen fordel ?

Manden har dog været med i gamet i mange år og ved jo sikkert hvad han snakker om, men hvad er din mening om hans trænings metoder.

/Websam

Link to comment
Share on other sites

Hej

Du skal da have en lille kommentar, så tråden ikke dør helt ud:

Som du har regnet ud er Bill Pearl af den gamle skole. Derfor er der sikkert ting som er ok og nogle ting som måske ikke helt holder tidens tand.

Jeg vil nævne et par ting som jeg ikke er så glad for ved den slags programmer:

- De lægger op til at samme program passer til alle

- Progressionen er primært planlagt i volumen og antal øvelser

- Der skiftes meget mellem øvelserne, hvilket jeg aldrig har kunnet se fidusen i: hvorfor erstatte de bedste øvelser med nogle dårligere bare for at skifte

- Der er en udpræget tro på at muskler kan rammes fra et utal af vinkler

- Der er for meget Weider psykologisk-følelses-træning over det ("feel the weight", "mind-to-muscle connection" og den slags ting)

- Der er nogle misforståelser omkring begreber. F.eks. omkring intensitet som korrekt betyder hvor står en del af sit max man træner med (eks. 80-95% af 1RM) og ikke hvor fokuseret eller opsat man er på at løfte en given vægt eller hvor meget man råber

Der er flere, men dette var dem der lige faldt mig ind.

Men det er givetvis sjovt at træne sådan.

mvh Jan

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror umiddelbart at det program er lavet ud fra hvad der er populært og kan sælge i fitness blade og lign.

Hvis man tager udgangspunkt i manga af de ting jeg har læst om ham og set af hans egne træningsprogrammer ihvertfald fra starten af hans karriere så kan jeg ikk se nogen sammenhæng mellem det fra dengang og det nye her.

Prøv evt at kigge på getbig i artikler under: var det bedre for år tilbage og se et eksempel på et program fra hans tidligere karriere

Link to comment
Share on other sites

Ok, jeg må jo betragte den larmende tavshed som manglende viden på området eller ingen interesse i mandens programmer  :wink:

/websam

<{POST_SNAPBACK}>

Så det godt i eftermiddags, men indrømmet---

min viden er ikke stor nok til at bedømme det :smile:

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

Hej

Du skal da have en lille kommentar, så tråden ikke dør helt ud:

Som du har regnet ud er Bill Pearl af den gamle skole. Derfor er der sikkert ting som er ok og nogle ting som måske ikke helt holder tidens tand.

Jeg vil nævne et par ting som jeg ikke er så glad for ved den slags programmer:

- De lægger op til at samme program passer til alle

- Progressionen er primært planlagt i volumen og antal øvelser

- Der skiftes meget mellem øvelserne, hvilket jeg aldrig har kunnet se fidusen i: hvorfor erstatte de bedste øvelser med nogle dårligere bare for at skifte

- Der er en udpræget tro på at muskler kan rammes fra et utal af vinkler

- Der er for meget Weider psykologisk-følelses-træning over det ("feel the weight", "mind-to-muscle connection" og den slags ting)

- Der er nogle misforståelser omkring begreber. F.eks. omkring intensitet som korrekt betyder hvor står en del af sit max man træner med (eks. 80-95% af 1RM) og ikke hvor fokuseret eller opsat man er på at løfte en given vægt eller hvor meget man råber

Der er flere, men dette var dem der lige faldt mig ind.

Men det er givetvis sjovt at træne sådan.

mvh Jan

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er helt med på det du skriver og at det så oxo i samme ombæring virker helt hen i vejret at der laves så mange reps i et enkelt sæt f.eks. mave, læg, good mornings osv. men da rart at der er nogen der gider deltage i dette indlæg :wink:

/Websam

Edited by websam
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror umiddelbart at det program er lavet ud fra hvad der er populært og kan sælge i fitness blade og lign.

Hvis man tager udgangspunkt i manga af de ting jeg har læst om ham og set af hans egne træningsprogrammer ihvertfald fra starten af hans karriere så kan jeg ikk se nogen sammenhæng mellem det fra dengang og det nye her.

Prøv evt at kigge på getbig i artikler under: var det bedre for år tilbage og se et eksempel på et program fra hans tidligere karriere

<{POST_SNAPBACK}>

jeg har læst de fleste af artiklerne på getbig.dk og finder heller ikke nogen sammenligning med det og så det beskrevet på hans side.

Har du link til andre steder hvor jeg kan læse om hans programmer fra den gang ?

/Websam

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share