...


wizz
 Share

Recommended Posts

Jeg ville heller ikke kører HST til så tæt på failure, i det lange løb er det ikke godt. Personligt prøver jeg at følge programmet slavisk uden de store udsving. De gange jeg har prøvet at smide et ekstra sæt ind har jeg tydeligt kunnet mærke det næste gang jeg skulle ned og træne, og har ikke kunnet tage de sæt/reps jeg skulle. :dry:

Mit råd ville være at tilrettelægge det hele optimalt, altså finde dine 5RM for alle dine valgte øvelser og derefter få lagt programmet, så vil jeg med garanti love dig at du vil føle du har trænet kroppen godt igennem. :bigsmile:

Hvis du så en dag føler der er overskud, så er det jo bare bevis på at programmet virker. :bigsmile:

Det er heller ikke givet det skal være 6 uger, du kan selv vælge om du vil køre 6, 8, 10 eller 12 uger.

Link to comment
Share on other sites

Well meningen i et HST, er vel at man skal ramme sine respektive RM's i slutningen af hver cyklus. Og 2-3 sæt af ens 15RM, så er man sgu næsten garanteret at ramme failure... :laugh:

Så i slutningen af hver cyklus, er intensiteten meget høj, og jeg mindes også at have læst, at Bryan Haycock har sagt, at det ikke gør noget, om man ikke får lavet alle reps efter det første sæt.

Failure er din ven, hvis du kan bruge det rigtigt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil bestemt mene, at det er bedst at køre det per "intuition". Altså ikke et fast repantal, men reps fra failure. Du har selv givet et par gode begrundelser for hvorfor.

I de fleste tilfælde vil der dog være en overensstemmelse mellem begge fremgangsmåder, men et fastlagt skema burde ikke bevirke, at man kører til failure på en dårlig dag, eller hvis man har lavet en undervurdering af pauselængden mellem sættene. Derudover er det også fint at tage et par ekstra reps, hvis man en dag magter det.

Det er ikke problematisk, at volumen mindskes gradvist som intensiteten stiger, men sæt den gerne op, hvis du kan magte det indenfor din restitutive kapacitet.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt så er der mange faktorer, der kan variere på træningsdagen, der bevirker, at ens formåen og kapacitetsgrænse ikke er præcis den samme. Derfor er det bedre at træne i forhold til failure.

Personligt kører jeg altid bare et par reps fra failure også i starten af en "mikrocyklus". Jeg ser ingen grund til at køre mere submaksimalt, men jeg kører så heller ikke længere standard HST-programmet.

I bund og grund handler det bare om at skabe en hvis progression i workloaden og/eller intensiteten minimum en gang ugentligt i begyndelsen af programmet, hvor man senere i programmet bedre kan tillade sig at køre lidt længere tid med den samme.

Så længe man træner musklerne flere gange ugentligt, gerne minimum 3, hovedparten er basisøvelser, kører med en regelmæssig progression og slutter af med SD, så kører man efter HST-principperne, og så behøver man ikke at hænge sig så meget i et eller andet standardiseret regneark.

Edited by Ugh Togoth
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share