God bog om motion og kost


klausjensen
 Share

Recommended Posts

Hej gutter!

Til en ven, der gerne vil tabe sig, vil jeg gerne købe en god bog, der forklarer alt det jeg har brugt æoner af tid på at finde ud af på nettet (bl.a. her).

Altså nøglen til vægttab er kalorieunderskud, punktslankning og fedtforbrændingszonen er myter. Hvorfor fedt ikke nødvendigvis er skidt og kulhydrater godt, hvordan man sammensætter den rigtige kost etc.

Altså alt hvad der skal til for at lægge sin kost og motion fornuftigt om, så man får resultater.

Det skal ikke være et opslagsværk.

Er der nogen der kan anbefale en god dansk bog, der opfylder de kriterier?

- Klaus

Ps. Hvis der er nogen der anbefaler noget af Styker eller Anne Larsen falder der brænde ned. ;)

Link to comment
Share on other sites

"Spis som du vil" af Per B. Mikkelsen er en ganske udmærket bog. Den afliver diverse myter omkring kost. Derudover foreslår den, hvordan man kan planlægge en kostomlægning, giver gode råd osv. Der er flere skemaer der angiver f.eks. indhold af vitaminer og lign. i forskellige madvarer, fedtenergi-procent osv. Generelt er der mange gode betragtninger.

Der er referencer til diverse undersøgelser. Dvs. det er ikke endnu en tåbelig amerikansk bog, hvor diverse råd slynges ud uden at være videnskabeligt underbygget. :)

Spis som du vil

Per B. Mikkelsen

2000

Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck

Link to comment
Share on other sites

Hej Klaus!

Hvis du vil et skridt videre med din viden omkring ernæring, så kan jeg anbefale "Menneskets ernæring - fra molekylærbiologi til sociologi", der bl.a. er skrevet af Arne Astrup (ernæringsguru! ;)  ).

Den er lidt kompliceret i visse af kapitlerne, men ellers redegør den for ALT indenfor ernæring.

Rigtig god bog, som jeg selv bruger i mit studie.

Munksgaard

ISBN 87-16-11525-2

Link to comment
Share on other sites

Claus J>> Nu er jeg muligvis paranoid, men jeg søgte lidt på Per B. Mikkelsen og fandt dette ubehangelige billede på  http://www.madgal.dk/slankeguide2002/about.asp

left.jpg

Alene begrebet fedtenergi-procent får desuden hårene til at rejse sig på armen...

Men du siger bogen er helt okay? Du plejer jo at vide, hvad du snakker om.. :)

Link to comment
Share on other sites

Klausjensen> :) Jeg var ikke bekendt med dette samarbejde. Dog mener jeg stadig, at bogen klart kan anbefales. Den er nok ikke så dybdegående - men heller ikke så stor en mundfuld - som den af Morten28 anbefalede, men er god til de, der ønsker en basal viden om, hvordan man spiser fornuftigt. Og er man helt newbie på dette område, aflives diverse forstyrrende myter m.m.

"Ufaglærte pseudo-eksperter slipper af sted med forkerte, farlige og flyvske kostråd", siger ernæringsekspert Per Brændgaard Mikkelsen. (http://www.nytnordiskforlag.dk/)

Per Mikkelsen er cand.scient. i human ernæring, hvilket jo tæller til hans fordel i forhold til andre selvudråbte eksperter.

En overvejelse værd. :)

Link to comment
Share on other sites

Workout & Fitness har anmeldt den ultimative slankeguide i det nummer der er på gaden nu.

Lidt citater :

"Selvom at der tilsammen kun er ca. to sider om motion, er der alligevel reletivt mange faktuelle fejl. Blandt disse er "at man ikke må spise efter træning" og "at det er bedst at træne om morgenen inden man har spist". Og som så mange andre har de tilsyneladende også lånt lidt fra andre, for der er jo ingen grund til at opfinde den tallerken selv. En overskrift i bogen heddder: hellere buttet og vågen en slank og doven" minder meget om et citat fra motion-online.dk: hellere fed og vågen end slank og doven"

"Anne Larsen og Per Mikkelsen har lavet 28 lækre retter, som de opfordrer folk til at følge. Men desværre bliver den 28 dage lange kostplan nok på ingen måde nogen succes blandt den brede danske befolkning. Det er vel de færeste, som i praksis orker at følge en så ambitiøs kostplan".

"Alt i alt en glimrende "kogebog", men en ultimativ slankeguide bliver den aldrig."

Jeg har selv brugt nogen af Anne Larsens opskrifter og selv om de er lækre, så koster de altså både relativt mange penge og meget tid at forberede og tilberede.

En bog, som jeg har haft stor glæde af er "Slank for livet" af Carsten Svane Hansen. Han fortæller sin egen historie om hvordan han blev slank - med kostomlægning og motion, som han så bakker op med fakta om ernæring osv. Den er desværre udsolgt fra forlaget, men man kunne måske være heldig at finde den et eller andet sted....

Link to comment
Share on other sites

Maria>> Sjovt du nævner Slank for livet af Carsten Svane Hansen. Den har jeg også haft engang, og syntes også den var kanongod og meget inspirerende.

Desværre kan jeg ikke finde den længere... Hmm... Det er godt nok sådan en lille grøn fætter, ikke?

Jeg må lige i gemmerne og se, om den ikke er der et sted.

Mange tak! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share