hvor mange reps=størrelse?


Rasmus-Kofoed
 Share

Recommended Posts

Jeg går mest efter størrelse, hvor mange sæt og gentagelser skal jeg så køre..?

har prøvet mig frem og tilbage og læste en artikel osv, og i øjeblikket kører jeg 4 sæt á ....

<{POST_SNAPBACK}>

brug søgefunktionen.. emnet har været oppe et utal af gange før :poking::wink:

men du kunne f.eks. vælge at køre 3*8 og så 5*5 i basisøvelserne

Link to comment
Share on other sites

Der er ikke et bestemt antal reps som altid vil være det bedste. Generelt anbefales dog 5-15 reps for hypertrofi (muskelvækst), men det er kun retningslinjer og det afhænger meget af øvelsen. Mindre øvelser egner sig dårligere til at køre tungt.

Her er et par at de populære sæt/rep kombinationer:

Sæt x rep

10 x 3

5 x 5

4 x 6

3 x 8-12

2 x 15

Link to comment
Share on other sites

3*8, er det så 80 % af maxvægt eller hvordan?

<{POST_SNAPBACK}>

Nej. Start med at udføre dine 3 x 8 sæt med en 50-60 % af din 1 RM. Jeg tvivler på at nogen umiddelbart kan køre 3 x 8 med 80 % af 1 RM. (Hvis det var 1 RM og ikke 8 RM du mente altså) :smile:

Rommel

Link to comment
Share on other sites

kan man køre 70 % af max, hvis man kører 3*8 ? det andet med Progression glemmer jeg bare at vedligeholde...  :poking:

men prøver lige nu (i dette øjeblik) skal jeg hen og træne... så ser jeg om jeg kan tage 70 % af maxv. og 8 gange...

<{POST_SNAPBACK}>

Du SKAL træne med proggression!! Det er simpelthen alfa og omega hvis du vil være større og stærkere!

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Det eneste der minder om progression er at jeg  hver 1-1½ måned så stiger jeg 5-10% i øvelserne, dvs i bænkpres tager jeg 55 og satser på 60 næste måned.

<{POST_SNAPBACK}>

Prøv i stedet med en fast progressions cyklus, evt. HST. Sørg for at der ca. hver uge er ny progression, ellers bliver du ikke større/stærkere ligesom Rommel siger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share