Vægttab der virker


HiQ
 Share

Recommended Posts

Hey alle på MO - vægttab.

Indledning:

Har selv fået en mængde gode råd om vægttab her i forummet. Vil i denne post forsøge at give nogle personlige erfaringer den anden vej.

Jeg begyndte lige efter nytår (det kender de fleste vel) at arbejde seriøst på at tabe mig. Har her tre måneder efter tabt 12 kg og samtidig sænket min fedtprocent med otte procentpoint, fra 23 til 15.

Personlige data: Jeg en 25-årig gut, der er 175 centimeter høj, og som nu vejer 69 kg.

Nogle vil måske mene, at det er for langsom en effekt eller have andre indvendinger. Jeg kan blot konstatere, at jeg har været overvægtig og utrænet i fire år, og det her er første gang, noget har virket. Og det virkede, fordi jeg hverken følte mig træt eller sulten undervejs.

Jeg har lånt lidt fra flere forskellige kendte kost- og motionsråd, så hvis du genkender noget undervejs, er det ikke tilfældigt. Det her er bare mit eget mix.

Så tag følgende som personlige råd og erfaringer og ikke som en prisvindende opskrift på vægttab.

SÅDAN GJORDE JEG

Kost:

1. indtag intet tilsat sukker. Den her regel er ufravigelig. Erstat cola med fx danskvand eller light-sodavand. Alt fra slik til sukker i kaffen er bandlyst.

2. Skær så meget som muligt ned på "hurtige" kulhydrater. Dvs. så lidt hvid pasta, hvide ris, hvidt brød osv. som muligt (se mere om, hvad der indeholder hurtige kulhydrater i diverse tråde herinde om south beach og andre lav-kulhydrat-kure).

Hvis du umuligt kan undvære dit daglige kulhydrat-fix, så spis lidt groft rugbrød eller lidt frugt.

Morgenmaden kan være en af de sværeste. De fleste spiser normalt brød, havregryn, cornflakes eller lignende. En løsning kan være at spise æg. Alt fra omelet til blødkogt fungerer.

3. Spis fisk. Du spiser garanteret ikke ret meget fisk nu. Spis fisk til frokost og/eller aftensmad tre-fire gange om ugen. Alle fisk, fede som magre, er okay.

4. Spis magert kød.

5. Spis masser af grøntsager. Jo grovere des bedre. Jeg erstattede nærmest ris, pasta osv. med grove grøntsager. Bliv ikke overrasket, hvis du kommer op på 5-600 gram grøntsager om dagen.

6. Lad være med at overspise. Hvis du er mere sulten, når du har tømt tallerkenen, så vent 20 minutter med at tage en portion mere. Mæthedsfornemmelsen er i reglen forsinket.

Motion:

1. motioner hver dag. Hvis det ikke er muligt, så allerhøjst en enkelt fridag om ugen.

2. Veksl mellem styrketræning hver anden dag og kredsløbstræning hver anden dag.

3. Sørg for at du styrketræner kroppens store muskelgrupper. Husk, at man ikke kan punktslanke sig. Maven bliver ikke slankere af, at du kun træner den. Jeg bruger det her træningsprogram fra motion-online. Det virker fint for mig.

4. Arbejd dig op på at kunne kredsløbstræne i 45 minutter ad gangen. Start med lav intensitet, hvis du er i rigtig dårlig form. I starten er det vigtigere at træne i en hvis mængde af tid, end at lægge hårdt ud og dø efter ti minutter.

5. Find de typer af kredsløbstræning, der passer dig. Mine favoritter blev hurtigt trappemaskine og motionscykel. Prøv interval-træning. Det virker!

6. Drik rigeligt med vand før, under og efter træning. Spis lidt mad en-to timer inden træning. Drik evt. 1/4-1/2 liter skummetmælk efter træning. Det virker lidt som fattigmands-proteindrik.

Noter og undtagelser:

1. Det er svært at komme igang med al den motion. Vær derfor ultra-konsekvent og disciplineret de første to-tre uger. Hvis man holder fri i tre dage i træk, kan motivationen forsvinde helt. Efter en måned kunne jeg selv ikke undvære træningen.

2. Lad til gengæld være med at blive fanatisk med kosten. Hvis du falder i og spiser en pizza, er det bare ærgerligt. Lad være med at have skyldfølelse, det får du intet ud af. Kom bare tilbage på hesten så hurtigt som muligt.

3. Lyt til din krop. Hvis det begynder at gøre ondt et eller andet sted, så tag det seriøst. Og lad være med at overtræne, det får du kun skader ud af.

4. Nogen vil måske undre sig over, at jeg ikke skriver noget om, at alkohol er forbudt. Jeg ved godt, at øl og andet godt indeholder maltose og dermed har nogle af de hurtigste kulhydrater.

Men nu er det her min personlige måde at gøre det på. Jeg ville simpelthen ikke undvære byturene. Jeg tabte mig alligevel, selvom der røg masser af grønne flasker på bordet i weekenden. Folk med bedre disciplin kan jo kvitte alkoholen også og opnå hurtigere resultater.

--------------

Hvis du har spørgsmål eller kan bidrage med justeringer/forbedringer/kommentarer, så byd endelig ind.

- HiQ

Link to comment
Share on other sites

Good job :4thumbup:

Hvad spiste du selv til morgenmad? Æg, æg og æg? Spændt på at høre det da jeg selv har probs med at finde et ordenligt måltid uden for mange kcal..

Hvad med frokost? Rugbrød m. fisk? Rejesalat? Eller?

Prøv at komme med et par eksempler :wink:

Syntes nemlig jeg er gået lidt i stå med min kost :/

-----

Du har ikke gjort noget specielt for at være sikker på du har fået nok proteiner? Tun mv.?

----

Kører du med samme kost-plan i weekenderne? Eller spiser du lidt mere brød mv. der - for at det ikke bliver det samme dag efter dag?

Edited by peet_dk
Link to comment
Share on other sites

Hvad spiste du selv til morgenmad? Æg, æg og æg?

Faktisk ja. Men i forskellige former. Blødkogt til morgener, hvor det kun kan gå for langsomt. Omelet med grøntsager, hvis det skal være mere avanceret. Omelet kan varieres i det uendelige. Skinketern osv.

Hvad med frokost? Rugbrød m. fisk? Rejesalat? Eller?

Prøv at komme med et par eksempler  :wink:

Syntes nemlig jeg er gået lidt i stå med min kost :/

Du har ikke gjort noget specielt for at være sikker på du har fået nok proteiner? Tun mv.?

Da jeg skærer så meget på hurtige kulhydrater som muligt, er der som regel intet brød på menuen. Fra tid til anden en enkelt skive groft rugbrød.

Frokost kan for eksempel være salat med tun. Ristet torskerogn er osse en vinder. En anden variant er rester fra aftensmaden.

Og aftensmaden kan for eksempel være laksebøffer med bagte rodfrugter i fad. Wok-ret med kylling og grøntsager er også en favorit. Eller god suppe med masser af kød og grøntsager (ingen selvdøde melboller).

Mht. proteiner betyder indtaget af æg og fisk, at det af sig selv ligger højt. Og det bliver da til en hel del tun.

Kører du med samme kost-plan i weekenderne?

Både ja og nej. Jeg kører ikke rigtig efter en decideret kostplan, men følger blot så vidt muligt de "regler", jeg angiver ovenfor. Men der er da oftere laksebøffer på menuen i weekenden og oftere tun fra dåse i hverdagen.

Som sagt går jeg fortsat i byen og drikker øl, så jeg har ikke noget fundamentalistisk forhold til det kosten. Min personlige erfaring er at når jeg træner hver dag, gør det ikke så meget, at jeg ikke følger en slavisk kostplan. Jeg ved, at andre har modsatte erfaringer, så det afhænger nok af temperament og målsætninger.

Håber jeg fik svaret fyldestgørende på dine spørgsmål.

HiQ

Link to comment
Share on other sites

det er superflot gået, at du har været så standhaftig med din nye livsstil :4thumbup:

hmm, lyder som en spændende kostplan, men ej...jeg ville nu have svært ved at holde mig fra rugbrød, elsker det alt for meget...

Link to comment
Share on other sites

Din fremgangsmåde MHT. kulhydrater kan jeg ikke gennemskue, overhovedet.

Hellere spise måske 200gr*4 pasta/ris/kartfofler om dagen, end bare én stor portion om aftenen.

Derved får du meget mere energi hele dagen, og kan derfor dyrke meget mere motion. Men det kan selfølgelig bare være mig der har det på den måde, men ellers en rigtig god vejledning du har fået skrevet sammen, og tillykke med vægttabet.

Link to comment
Share on other sites

Din fremgangsmåde MHT. kulhydrater kan jeg ikke gennemskue, overhovedet.

Hellere spise måske 200gr*4 pasta/ris/kartfofler om dagen, end bare én stor portion om aftenen.

Derved får du meget mere energi hele dagen, og kan derfor dyrke meget mere motion. Men det kan selfølgelig bare være mig der har det på den måde,

Så har jeg nok udtrykt mig uklart. Jeg spiser bestemt kulhydrater i løbet af dagen. Om morgenen ryger der, som beskrevet i tidligere indlæg, ofte grøntsager i en omelet, og til frokost spiser jeg som regel salat og/eller grøntsager som tilbehør.

Men - der er tale om såkaldt langsomme kulhydrater. Jeg holder mig så vidt muligt fra de hurtige kulhydrater, der findes i blandt andet pasta, ris og kartofler. De hurtige kulhydrater fungerer meget groft sagt lidt som slik. Blodsukkeret stiger hurtigt, men falder tilsvarende hurtigt, og derfor bliver man hurtigere sulten igen. Samtidig er der ofte mange kalorier og få kostfibre i de nævnte fødevarer, så de giver også mange kalorier i forhold til, hvor mæt man bliver.

Grunden til, at denne teknik virker, findes bedre og mere præcist beskrevet i en række andre tråde om lavkulhydrat-metoder her på sitet.

Men som sagt er jeg ikke fundamentalistisk omkring kosten. Jeg spiser ind i mellem lidt groft rugbrød, der giver ret hurtige kulhydrater, men dog også en del kostfibre.

men ellers en rigtig god vejledning du har fået skrevet sammen, og tillykke med vægttabet.

<{POST_SNAPBACK}>

Tusind tak og tak til alle, som er kommet med anerkendelser og skulderklap! :smile:

HiQ

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Morgenmaden kan være en af de sværeste. De fleste spiser normalt brød, havregryn, cornflakes eller lignende. En løsning kan være at spise æg. Alt fra omelet til blødkogt fungerer.

Hmhm, jeg troede at havregryn var blandt de acceptable morgenmåltider, når der er tale om den slags kure. Det bliver supersvært at erstatte. Har havregryn virkelig et skidt glukemisk index?

Er ellers i gang med PRÆCIS det samme, men er dog kun i uge 2. Jeg har allerede tabt et par kilo. Skal tabe 12 i alt.

En af mine venner oplevede det samme vægttab som dig, på en lignende South Beach agtig diæt. Jeg tror det virker, fordi det er meget nemmere at sammensætte meningsfulde inspirerende måltider, end på andre kure.

Link to comment
Share on other sites

:4thumbup:

Hørt HiQ. jeg er lige så lige startet på mit vægttabs-tonings-projekt, og har høje forventninger... men også lysten og motivationen, så det skal nok give resultat.

Jeg skal tabe ca. 8 kg og vil samtidig gerne strammes op og blive mere markeret, så jeg styrtræner 3 timer om ugen, dyrker cardio 3 timer og går på mave-hold 1 time og til MBL 1 time om ugen + det løse (cardio inden styrke). :cooldance: Hvad er jeres mening om min indsats ? Ved siden af spiser jeg sundt og varieret. Får protein efter træning og passer på de nemme kulhydrater.

Er der andet jeg skal være opmærksom på ? :blink:

Edited by Powerbaby
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Heysan.

Beklager svag reaktionstid, men al tankevirksomhed går til at afslutte et speciale lige nu.

Hmhm, jeg troede at havregryn var blandt de acceptable morgenmåltider, når der er tale  om den slags kure. Det bliver supersvært at erstatte. Har havregryn virkelig et skidt glukemisk index?

Havregyns glykemiske indeks er 119, så det er ret højt. Lad mig med det samme forsikre om, at havregryn er fantastisk på alle mulige andre måder, fordi det har et godt proteinindhold og masser af kostfibre. Men når det kommer til vægttab efter denne metode, så er det mindre godt.

Er ellers i gang med PRÆCIS det samme, men er dog kun i uge 2. Jeg har allerede tabt et par kilo. Skal tabe 12 i alt.

Held og lykke!

- HiQ

Link to comment
Share on other sites

Hvis diæten virker for dig, så er det da helt fint - og dit vægttab er under alle omstændigheder flot.

Men, det er værd at holde fast i at nøglen til et vægttab ikke nødvendigvis er at bortvælge fødevarer med en høj glykemisk værdi. Det afgørende er antalle af kalorier.

Jeg synes man skal overveje en ekstra gang om man virkelig vil fravælge gode og sunde fødevarer som hvaregryn, rugbrød og kartofler. Det er billige og gode fødevarer rige på vitaminer og fibre.

Det glykemiske indeks er interessant for diabetikere, for os andre er det af mindre betydning. Eks. har Marsbarer en lavere glykemisk værdi end gulerødder, men det betyder jo altså ikke at de er bedre fødevarer :wink:

Hvis man endelig vil fokusere på de korte kulhydrater, så giver det heller ikke mening at fokusere på de enkelte fødevarer, men derimod hele måltides glykemiske load (ikke indeks).

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes man skal overveje en ekstra gang om man virkelig vil fravælge gode og sunde fødevarer som hvaregryn, rugbrød og kartofler. Det er billige og gode fødevarer rige på vitaminer og fibre.

Det glykemiske indeks er interessant for diabetikere, for os andre er det af mindre betydning.

<{POST_SNAPBACK}>

Både og. Jeg er fuldt ud enig i, at når alt kommer til alt, handler det om, hvor mange kalorier, man indtager, kontra hvor mange man forbruger.

Men den med de korte/hurtige kulhydrater synes jeg alligevel er en god rettesnor, fordi det viser sig, at netop disse fødevarer bevirker, at man hurtigere bliver sulten igen, sammenlignet med andre fødevarer med samme kalorieindhold, men langsommere kulhydrater.

Netop i en situation, hvor man skal tabe sig, er det derfor relevant. I alle mulige andre situationer er sådan noget som havregryn og rugbrød jo fremragende.

- HiQ

Link to comment
Share on other sites

Men den med de korte/hurtige kulhydrater synes jeg alligevel er en god rettesnor, fordi det viser sig, at netop disse fødevarer bevirker, at man hurtigere bliver sulten igen, sammenlignet med andre fødevarer med samme kalorieindhold, men langsommere kulhydrater.

Er det noget du har en kilde på, eller snakker vi om dine egne erfaringer ?

Mine personlige erfaringer er, at eks. havregryn, kartofler og rugbrød netop giver en hurtig mæthed, der holder sig i lang tid. Dette skyldes bla. at de indeholder en del fibre.

Spiser jeg omelet til morgenmad er jeg derimod sulten efter en time igen.

Jeg er enig med dig i at energitætte fødevarer med mange korte kulhydrater (som. eks. toast brød) generelt ikke er god kost, men at fravælge eks. ris, kartofler, rugbrød..... er i mine øjne helt hen i vejret.

Hvis eks. ris er et problem, er der så ikke nogle der skulle fortælle asiaterne det ? Mig bekendt har det været hovedbestanddelen i deres kost i temmelig lang tid, og de slås jo som bekendt ikke med de samme vægtproblemer som vi gør.

Hvis man endelig vil lave en sondring, så vil jeg i stedet foreslå at holde sig fra industrielt forarbejdede produkter. Discount-pastaen fra Rema er eksempelvis ikke meget værd, men laver man den selv er det faktisk god sund kost - endda med et rimeligt højt proteinindhold.

Burgeren fra McD eller Burger King er heller ikke af den store næringsmæssige værdi, men de hjemmelavede med ordentligt kød og evt. en grovbolle er faktisk rigtig god kost.

Men, i den sidste ende er det kalorierne det kommer an på.

Edited by Diddley
Link to comment
Share on other sites

Jeg må erklære mig enig med Diddley her...!! - Jeg tror ikke man nødvendigvis bør sværge konsekvent til at skære alt hvad der hedder havregryn, rygbrød og kartofler fra...!! - Når jeg er på diæt (hvilket jeg er i øjeblikket) så skærer jeg blot ned på det!! Havregryn til morgenmad er skam ikke skadeligt så længe det indtages i en behersket mængde - og som Diddley er inde på, - mætter havegryn laaangt mere end en lille omelet ( i hvert fald i mine øjne)...! Men igen - det er nok individuelt - og din fremgangsmåde har jo øjensynligt virket her!! Jeg har dog ikke selv problemer med at holde et kalorie-underskud på trods af rugbrød, havregryn og kartofler mere eller mindre er en fast del af mit daglige fødevareindtag! - og så er jeg også af den mening at kroppen har brug for et moderat indtag af disse kylhydrater under en diæt (specielt i forbindelse med træning)

Kalorierne er det essentielle - og hvordan energien (protein, fedt og kylhydrater) fordeles - er ligeså vigtigt :smile:

Link to comment
Share on other sites

Heysan.

Beklager svag reaktionstid, men al tankevirksomhed går til at afslutte et speciale lige nu.

Hmhm, jeg troede at havregryn var blandt de acceptable morgenmåltider, når der er tale   om den slags kure. Det bliver supersvært at erstatte. Har havregryn virkelig et skidt glukemisk index?

Havregyns glykemiske indeks er 119, så det er ret højt. Lad mig med det samme forsikre om, at havregryn er fantastisk på alle mulige andre måder, fordi det har et godt proteinindhold og masser af kostfibre. Men når det kommer til vægttab efter denne metode, så er det mindre godt.

Er ellers i gang med PRÆCIS det samme, men er dog kun i uge 2. Jeg har allerede tabt et par kilo. Skal tabe 12 i alt.

Held og lykke!

- HiQ

<{POST_SNAPBACK}>

I følge din reference har havregryn en værdi på 119. Men der bliver snakket om et relativt glykæmisk indeks (RGB?). Da jeg aldrig har hørt om dette begreb før og ikke kan finde i nogle af de bøger jeg har tilgængelig, kan jeg ikke lige afhjælpe med betydningen.

Men havregryn har et GI på ca. 55 (Glucose = 100) og kan altså ikke betegnes som 'hurtige kulhydrater'.

Reference: iform :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

Bruger selv flere af de punkter du nævner, og har siden oktober måned 2004 tabt mig fra 97,7 -> 87,5 kg., så i dag nåede jeg officielt over de 10 kg. i tabt vægt, og overarmene er *ikke* blevet mindre. Det er andre steder kiloerne er raslet af. HERLIGT!!!

Dit indlæg er god inspiration og motivation for mig i hvert fald. Jeg fortsætter derned af! :devil:

Link to comment
Share on other sites

Jeg spiser ris, pasta, kartofler, brød, chokolade, sukker på havregrynene..... whatever jeg har lyst til.

I juli 2004 vejede jeg 97kg, februar i år var jeg nede under 82 - hvor jeg har ligget siden.

Til gengæld løber jeg 40-50km om ugen :cooldance: Når først antal forbrændte kalorier når over et vist niveau kan man spise næsten hvad man har lyst til og stadig tabe sig.

Link to comment
Share on other sites

Til Diddley, essensen, og Cookiemonster:

Jeg var nok lidt uklar med svaret vedrørende havregryn. Prøver lige igen.

I følge din reference har havregryn en værdi på 119. Men der bliver snakket  om  et relativt glykæmisk indeks (RGB?). Da jeg aldrig har hørt om dette begreb før og ikke kan finde i nogle af de bøger jeg har tilgængelig, kan jeg ikke lige afhjælpe med betydningen.

Men havregryn har et GI på ca. 55 (Glucose = 100) og kan altså ikke betegnes som 'hurtige kulhydrater'.

Reference: iform  :4smartass:

<{POST_SNAPBACK}>

Relativ glykemisk belasting (RBG) er et alternativ til glykemisk indeks (GI), som jeg synes er mere anvendeligt. RBG udreder nogle af de absurditeter, som GI medfører, såsom at gulerødder er skidt på grund af højt GI. RBG er forklaret i bogen "Omegametoden" af Niels Ehler.

Når det er skrevet, vil jeg slå fast, at de "regler", som jeg beskriver i den oprindelige post, alle er baseret på egne erfaringer ved at have afprøvet forskellige metoder. De har fungeret for mig, men det kan sagtens være, at andre måder virker bedre for andre.

Til Phil:

Hvad er grunden til at du som en regel aldrig spiser tilsat sukker? Jeg mener, hvor mange kalorier kan en teskefuld sukker til kaffen, eller lidt drys på cornflakesne indeholde :)

<{POST_SNAPBACK}>

Min erfaring er, at sukker gør mig meget hurtigt sulten igen, selvom det indeholder masser af kalorier. Jeg har oplevet at ved at holde mig helt fra sukker, mister jeg også helt lysten til det. Hvis jeg indtager en lille smule af det, vil mere have mere.

Og tak i øvrigt for skulderklap og tilkendegivelser!

- HiQ

Link to comment
Share on other sites

Thums up for dit gode resultat!  :4thumbup:

Kan du prøve at give en konkret opskrift på en morgenomelet - gerne med en masse protein i.

Sidder og bliver helt sulten... :tongue:

<{POST_SNAPBACK}>

Og gerne lidt omkring din aftensmad....

forresten har jeg sendt dig en PM, så tjek lige meddelelser.. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Heysan.

Beklager svag reaktionstid, men al tankevirksomhed går til at afslutte et speciale lige nu.

Hmhm, jeg troede at havregryn var blandt de acceptable morgenmåltider, når der er tale   om den slags kure. Det bliver supersvært at erstatte. Har havregryn virkelig et skidt glukemisk index?

Havregyns glykemiske indeks er 119, så det er ret højt. Lad mig med det samme forsikre om, at havregryn er fantastisk på alle mulige andre måder, fordi det har et godt proteinindhold og masser af kostfibre. Men når det kommer til vægttab efter denne metode, så er det mindre godt.

Er ellers i gang med PRÆCIS det samme, men er dog kun i uge 2. Jeg har allerede tabt et par kilo. Skal tabe 12 i alt.

Held og lykke!

- HiQ

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg blander mig lige engang i Jeres diskussion!

Jeg synes desværre hele diskussionen omkring GI er dybt misforstået i det GI-talene for det første er baseret på 50 gram kulhydrat (og ikke andet) fra en given kulhydrat kilde ... dva at man skal spise næsten 100 gram havregryn for at komme i nærheden af de 50 gram!! Der ud over findes GI ud fra standardbetingelser som f.eks. mindst 10 timers faste, og hvor mange af os faster + 10 timer mellem hvert måltid??!

For det andet så forudsætter GI-talene at man KUN spiser havregrynene og ikke blander det med eks. mælk. Så snart man blander en anden fødevare med et proteinholdigt produkt som skummetmælk, så falder GI markant.

Fedt sænker mavens tømningshastigheden og danner herudover komplekser i tarmen samt øger udskillelsen af visse tarmhormoner, som giver en øget insulinudskillelse. Dette sumeres til at sænke frigivelsen af glukose fra tarm til blod samt ikke mindst at øge hastigheden hvormed glukosen i blodet tages op af cellerne og dermed forsvinden fra blodbanen.

GI er ekstrem svær at sætte tal på specielt eftersom en masse variabler spiller ind herunder fødevarernes fysiske form såsom kogt kontra rå, revet kontra hele, stegt kontra dampet, modenhed osv. Der ud over så vil GI også påvirkes af det forrige måltid (second meal-effect)... så alt i alt har almindelige mennesker ikke mulighed for for at forudsige, hvordan enkelte fødevarer vil influere på deres personlige GI, dermed sagt.... er en GI-tabelværdi slet ikke til at regne med!!

I burde i stedet koncentrere Jer om glykæmisk load

Glykæmiske indeks fortæller blot hvor hurtigt kulhydraterne optages i blodet, mens glykæmisk load fortæller, hvor meget maden reelt vil påvirke dit blodsukker. GL tager højde for hurtigheden af kulhydraterne i maden (dvs hvor hurtigt de forlader blodbanen) og hvor mange der er af dem. Som havregryns eksemplet så er det jo ikke normalt at man spiser 100 gram når man er på diæt men nok nærmere 10-20 gram på noget A38 eller med lidt skummetmælk. Dette betyder også at havregryn slet ikke påvirker blodet med samme hastighed eller på samme måde når mængderne kun er små samt blandet med et andet proteinholdigt produkt.

p.s. Kan slet ikke forstå hvor du får de 119 fra??

Så vidt jeg husker så siger man at havregrød er lig 50 i forhold til glukose!?? Og havregryn er endnu mere svært optagelige i deres rå tilstandi forhold til grød formen?? Mener den er omkring 40 (sidder på arbejde og har derfor ikke mine bøger)

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share