Tung dips


cYRAx
 Share

Recommended Posts

To stole er fint hvis de står fast, hvis de vælter vil du ærge dig.. Ellers er hjørnet i et køkkenbord et glimrende alternativ

MHT til udførelsen af øvelsen så tror jeg det vigtigste er at have kontrol over udførelsen og herved sørge for ikke at komme i ubehagelige yderpositioner, hvis du prøver at læne dig lidt frem eller omvendt har ryggen fuldstændig ret så vil du kunne mærke hvilke muskler der aktiveres mest ligesom, lyt til din krop lær ved at prøve dig frem, men vigtigst slå aldrig hjernen fra :)

MVH Morten

Edited by Morten.P
Link to comment
Share on other sites

To stole er fint hvis de står fast, hvis de vælter vil du ærge dig.. Ellers er hjørnet i et køkkenbord et glimrende alternativ

MHT til udførelsen af øvelsen så tror jeg det vigtigste er at have kontrol over udførelsen og herved sørge for ikke at komme i ubehagelige yderpositioner, hvis du prøver at læne dig lidt frem eller omvendt har ryggen fuldstændig ret så vil du kunne mærke hvilke muskler der aktiveres mest ligesom, lyt til din krop lær ved at prøve dig frem, men vigtigst slå aldrig hjernen fra :)

MVH Morten

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, hjørnet i køkkenet er rigtig godt til dips.

dips1-300.jpg

Men pas på, hvis stolene sættes op på bordet,

Det kan laves med ekstra vægt på, men det skal

være forsigtigt og kontrolleret :laugh::laugh:

vagt-dips.jpg

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

Det om det er "farligt" for skuldrene har vel også noget at gøre med hvordan man hænger? I dibstativet i centeret hvor benene kan hænge lige ned, trækker den (på mig) voldsomt i forskluderen; absolut på kanten at hvad der føles forsvarligt når jeg er presset i de sidste reps. Hjemme mellem to stole hvor jeg må bøje benene op fra gulvet så de løftes fri, har jeg aldrigt mærket det mindste til noget som skuldrerne ikke kunne lide.

Link to comment
Share on other sites

Det om det er "farligt" for skuldrene har vel også noget at gøre med hvordan man hænger? I dibstativet i centeret hvor benene kan hænge lige ned, trækker den (på mig) voldsomt i forskluderen; absolut på kanten at hvad der føles forsvarligt når jeg er presset i de sidste reps. Hjemme mellem to stole hvor jeg må bøje benene op fra gulvet så de løftes fri, har jeg aldrigt mærket det mindste til noget som skuldrerne ikke kunne lide.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg vil tro at grunden til dette er, at når du udfører dips min bøjede ben, vil du læne dig mere fremover, ydermere vil det også hjælpe til at lave et bedre opspænd i kroppen. Jeg mener også at Hennings udførelse i dipsstativet (se billedet ovenfor) er lidt af en skulderdræber.

sas:

Jeg har ofte småvrøvl med ac-leddet (dog ikke så meget som da jeg lavede dips), vil rotator-øvelser have nogensomhelst gavnlig effekt på dette?

Link to comment
Share on other sites

sas:

Jeg har ofte småvrøvl med ac-leddet (dog ikke så meget som da jeg lavede dips), vil rotator-øvelser have nogensomhelst gavnlig effekt på dette?

Måske måske ikke...

Når man primært træner basisøvelser med mest muligt vægt og f.eks. bænker med albuerne "ind" til kroppen for at spare skuldrene... kan man let gå hen og blive svag i forskellige stillinger der kræver stabilitet.

Jeg selv træner dumbell flyes - ikke for at bygge et massivt bryst med øvelsen - men for at træne stabilitet når overarme er i 90 graders vinkel (bænker selv med overarme under 90 grader). Jeg kører tilgengæld dumbell flyes som en meget let hyggeøvelse. Ligeså med andre øvelser, skulderabduktion (laterals), skulderflexion (front raises), Transverse abduktion (cable rear delt crossovers). Altid 100% fokus på den gode form - ren terapi for skuldrene (også selvom der ikke er noget i vejen med skuldrene). Jeg ved også mange læger ved AC problemer foreskriver rene skulder extensioner (kabeltræk fra vandret og bagud og ned (skulder depression/sænkning) + øvelse 2 som der er linket til nedenfor.

Jeg selv bruger ikke voldsomt meget rotator øvelser jeg foretrækker øvelser som især 1 & 2 vist her

Ellers består AC leddet jo af mange ligamenter man helst ikke skal overstrække :wink: En ortopædkirurgs opgave er i den forbindelse at stramme op hvis ikke man er kommet problemet til livs ved konservative metoder.

Nøgleord ved AC led problmer: Skulder depression

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share