Har sult noget sige?


SuneJ
 Share

Recommended Posts

Er der nogen forskel på at spise mad, der mætter meget i forhold til noget, der ikke mætter så meget? Påvirker det ens stofskifte hvis man er sulten hele tiden eller reagerer det kun på det antal kalorier man indtager?

Link to comment
Share on other sites

Godt spørgsmål!! Jeg har hørt, at man aldrig må blive sulten hvis man seriøst vil tabe sig. Grunden er den, at stofskiftet daler og forbrændingen går ned. Men jeg er ret usikker på denne påstand, for hvordan taber anoreksipatienter og fanger i koncentrationslejre sig så???? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Godt spørgsmål!! Jeg har hørt, at man aldrig må blive sulten hvis man seriøst vil tabe sig. Grunden er den, at stofskiftet daler og forbrændingen går ned. Men jeg er ret usikker på denne påstand, for hvordan taber anoreksipatienter og fanger i koncentrationslejre sig så????  :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Sult kan ikke undgåes hvis man vil tabe sig. Sulten signalerer at ens krop meget gerne vil have noget mere energi indenbords ift. man giver den. Man kan sige at sult er et tegn på at det man laver virker, såfremt man gerne vil tabe sig. Dog skal man ikke være så sulten at man går i hundens skål osv :tongue:

Edited by Crawdaddy
Link to comment
Share on other sites

ahhh??

hvis nu man spiser alle sin kcal i grøntsager (sat på spidsen), så er det nok tvivlsomt, om man når at blive sulten på noget tidspunkt

<{POST_SNAPBACK}>

er total enig.. ku leve alle mine dage på grønsager, stadig være i kcal underskud og uden at være sulten.. det vil jeg vove at påstå...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nu også sult kan undgås trods kcal-underskud, hvis man spiser fornuftigt nok. Sult er en subjektiv fornemmelse kroppen udløser reflektorisk af flere årsager: fx 'hurtigt' faldende (ikke nødvendigvis lavt) blodsukker, og lugt af mad (for at nævne to vidt forskellige) :smile:

Sultfornemmelsen holder op igen, når der er gået et vist antal timer, selvom man ikke har spist. Den holder også op, selvom man spiser noget, der stort set ikke indeholder kcal (en grøntsag, fx) - hvilket siger noget om, at sultfornemmelsen ikke kan bruges til at sige, om man er i kcal over- eller underskud.

Hvis man sørger for at holde blodsukkeret stabilt med langsomt optagelige kulhydrater og undgår de hurtige (undtagen lige efter træningspassene), og tilføjer fibre til kosten (gør optagelsen fra tarmen endnu langsommere) kan man undgå sultfremkaldende udsving i BS. Man skal være ret dygtig til det med kost for helt at undgå sult, men det kan lade sig gøre.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg læser til eksamen så kan jeg nogen gange glemme at spise. har prøvet ved flere lejligheder at få det første mad ved 4 - 5 tiden om eftermiddagen

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har engang nået at gå i bad inden jeg spiste min morgen mad. Der gik mindst ½ time fra jeg vågnede.

Se det er standhaftighed :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Det er nu heller ikke fordi jeg har et problem med at være sulten hvis det er det, der skal til.

Tanken gik mere på om der var en forskel på at leve af mad, der ikke mætter meget frem for noget, der gør hvis ens kalorieindtag er det samme.

Link to comment
Share on other sites

Sult kan ikke undgåes hvis man vil tabe sig. Sulten signalerer at ens krop meget gerne vil have noget mere energi indenbords ift. man giver den. Man kan sige at sult er et tegn på at det man laver virker, såfremt man gerne vil tabe sig. Dog skal man ikke være så sulten at man går i hundens skål osv

Når jeg cutter med 500 gr på lidt over en uge har jeg aldrig oplevet sult.

Mener man sagtens kan have Kcl. underskud, samtidig blive mæt og ikke have det mindste sult.

Er iøvrigt det mindst effektive og mest umotiverende hvis man under en slankekur oplever man render rundt og er sulten.

Fedt skal sniges af. Medmindre du er kraftig overvægtig.

Link to comment
Share on other sites

ok, spis lige tre kg blandede kogte grøntsager. Hvis du stadig er sulten bagefter, så får du sgu lige tre kg mere. Så vil jeg godt vædde på, at du ikke er sulten bagefter  :bigsmile:

<{POST_SNAPBACK}>

nu gir 3kg grønsager jo også en del Kcal, så ja det kan nok tage sulten. men det kan 150g havergryn også.

Prøv du i et par uger at lade være med at spise, men drik drik 25x ½L vand dagligt istedetfor.... så vil også DU finde ud af at man godt kan være sulten selv om maven er fuld :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror som Crawdady også var inde på at sult er et signal om at kroppen har brug for mere energi, ikke et signal om at maven er tom.

Gid det var så vel. Hvis sultreguleringen fungerede efter hensigten, så havde vi nok ikke så mange fede mennesker i den vestlige verden... :raisebrow:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror som Crawdady også var inde på at sult er et signal om at kroppen har brug for mere energi, ikke et signal om at maven er tom.

Gid det var så vel. Hvis sultreguleringen fungerede efter hensigten, så havde vi nok ikke så mange fede mennesker i den vestlige verden... :raisebrow:

<{POST_SNAPBACK}>

Det tror jeg skam fuldt ud på at den gør!

problemet er nok snaere, at det ikke er naturens mening at vi skal rende rundt med markeret vaskebrædt.

Og hvis det drejer sig om de seriøst overvægtigt, så hæønger det nok sådan sammen at de simpelthen spiser af lyst og begær...IKKE af sult

Link to comment
Share on other sites

Du er godt nok en hård nyser..

Jeg cutter lige nu, og jeg er meget standhaftig men der er da tider hvor det er meeeget hårdt syntes jeg. Men, når resultaterne så lige så stille begynder at komme og man kan mærke effekten, ja så strammer man lige balderne en ekstra gang..

jeg spiser også mange grønsager og stort set ingen protein, derfor tror jeg at jeg stadig kan føle sult da proteinerne mætter.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer nu også en hel del an på hvor langt man kommer ned i BF%. Småsmider man et kg her eller der, kan man sagtens slippe fra det uden at opleve de store sultproblemer, men skal man virkelig langt ned i BF kan det, efter min mening ikke undgåes.

Uanset madmængden, kan man godt være sulten alligevel og også sagtens være sulten efter man lige har spist.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer nu også en hel del an på hvor langt man kommer ned i BF%. Småsmider man et kg her eller der, kan man sagtens slippe fra det uden at opleve de store sultproblemer, men skal man virkelig langt ned i BF kan det, efter min mening ikke undgåes.

Uanset madmængden, kan man godt være sulten alligevel og også sagtens være sulten efter man lige har spist.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis jeg kommer langt ned i fedt%, er jeg tit mere sulten EFTER jeg har spist. Har jeg været på "diæt" længe, er det bedøvende ligemeget hvor mange grønssager jeg spiser - så er jeg bare sulten og skal ha' kcal!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share