Hjælp mig! Rygproblemer pga. squat ...


BananAgtigKo
 Share

Recommended Posts

Hej...

Jeg begyndte at få lidt ondt i ryggen her for ca. 2 måneder siden og jeg stoppede straks min træning, selvfølgeligt...

Og da jeg nåede jeg til mit benprogram fik jeg igen ondt i lænden dagen efter træningen.... det skal lige siges at det sandsynligivs ikke er musklerne, men selve lænden/rygsøjlen jeg fik ondt i...

Jeg har læst en masse om øvelsen og om typiske fejl og skader man pådrager sig med squat øvelsen.... (ikke full squat men squat ned til lårene er i vandret) men jeg kan ikke rigtigt finde ud af hvad fanden jeg kan gøre...

Det kan det lige nævnes at jeg har ret meget svaj i ryggen når jeg bare står normalt... kan det være derfor jeg har problem med øvelsen?

Anyway når jeg squat'er ned er min ryg ret (let svajet) indtil jeg skal bukke benene mere end 90grader... for så så jeg at netop lænden lige "rullede" når jeg squatede ned det sidste stykke ... jeg har prøvet lidt forskelligt med teknikken og jeg kan ikke finde ud af hvad fanden jeg gør galt... er det muligt at ens krop bare ikke er bygget til squat eller hvad?

Jeg har prøvet lige forskelligt med afstanden mellem fødderne osv., og jeg har også prøvet at squat'e med et bræt under hælen... har hørt det gør det lettere at holde ryggen ret... det hjalp heller ikke...

Det føles for mig somom at jeg bare ikke er bygget til squat, for hvis jeg skulle holde lænden helt lige, så tror jeg jeg skulle holde ryggen så meget ret at jeg ville falde bagover ...

Anyway... er der nogen tips til hvad jeg gør forkert eller hvad jeg kan prøve at ændre/fokusere på under øvelsen? kan man gøre noget med at holde større afstand mellem fødder, dreje foden mere eller mindre udaf, læne sig mere eller mindre ind over benene med ryggen ??

Og findes der en anden tilsvarende øvelse ?... har overvejet at squatte med 2 håndvægte istedet... det er bare røvhårdt for skuldrene og utroligt bøvlet... :mad:

Håber i kan hjælpe... er helt tosset med squat... vil meget gerne kunne lave den igen ...

Link to comment
Share on other sites

nej det tror jeg ikke... jeg har roet i 5 år og har altid lavet rygstrækninger...

De senste 2 år har jeg lavet dem med vægte... så de bør være rigeligt stærke...

jeg forstår det ikke :-(

anyway... så kunne jeg jo prøve frontsquat ja... Den ser bare totalt nederen ud... tror ikke den er ret behagelig :-)

Link to comment
Share on other sites

Squat er kongeøvelsen. It will either make you - or brake you.

Kan du sætte dig ned på hug på flade fødder - uden at støtte dig til noget?

Hvis nej, så er der en stor chance for det er smidigheden i røveren og haserne (bagside lår) der halter. Og uden den smidighed er chancen for at man skader ryggen ikke ubetydelig.

Der er flere muligheder for, hvad du kan gøre ved det.

- Øg din smidighed i problemområderne gennem udstrækning.

- Eksperimenter med din fodstilling. Prøv at stå bredere, vend måske fødderne lidt ud - prøv at finde den position, der gør det lettest for dig at squatte.

- Du kan jo også vælge den letteste vej: Drop squat. Squat er kongeøvelsen, men medmindre du er styrkeløfter er det jo ikke en øvelse, du SKAL pine dig selv med, da slet ikke hvis det smadrer din ryg.

Link to comment
Share on other sites

men jo, jeg kan godt sætte mig ned på hug, men jeg skal have lidt spredte fødder, ikke bredere end skulderne men en 10-15 cm... og mine arme skal jeg selvfølgeligt holde fremaf... :-)

Anyway... jeg er så glad for squat fordi jeg er roer, og det svarer jo ret godt til det spark man laver under et rotag.... men jeg har skam ikke tænkt mig at ødelægge min ryg.. den er alligevel halvvigtig når man ror :-)

Men jeg vil da klart prøve at kigge lidt på fodstillingen... måske kan være der er noget at hente der...

Men ellers må den stå på front squat... den ser bare røvnederen ud...

Link to comment
Share on other sites

men jo, jeg kan godt sætte mig ned på hug, men jeg skal have lidt spredte fødder, ikke bredere end skulderne men en 10-15 cm... og mine arme skal jeg selvfølgeligt holde fremaf... :-)

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har ikke forstand på det, er bare nybegynder selv... men jeg kan altså sætte mig ned på hug uanset fodstilling og med armene i alle tænkelige vinkler.

Jeg er derfor lidt nysgerig, hvad er det som skulle forhindre at man kan dette? Jeg synes ikke der er noget stræker nogen steder når jeg sætter mig ned. Eller er det bare mangel på balance?

Link to comment
Share on other sites

ved ikke hvor langt man skal gå ned men hvis man skal ligge med baglår og røv ned langs læggen så skal jeg sprede benene en smule...

Men manglende smidighed, det er jo nærmere i f.eks. anklerne jeg skulle mangle smidighed....

Men jeg har prøvet med lidt forskellige fodstillinger... og muligvis kan det lade sig gøre... skal bare lige have min spotter på plads... lidt svært at kigge sidelænds ind i spejlet og squatte ned samtidigt... Nok ikke smart hvis man har 60kg på ryggen :-)

Link to comment
Share on other sites

Hvor høj er du? Høje mennesker er sjældent bygget til squat...

Mvh. roning og squat, så tror jeg næppe squat vil have den store betydning for dine ro-tider, idet der jo ikke er den store sammenhæng ml. det forholdsvis lave antal reps du tager i squat og det høje antal reps du tager i roning (her spiller distancen naturligvis ind). Tid brugt på et ro-ergometer, vil sandsynligvis være mere effektiv her.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv haft nogle problemer med min lænd pga squat. Jeg tror mit problem mindede om dit, altså et større svaj i lænden end normalt (har jeg ret?)

Det er gået nogenlunde i orden igen efter, jeg satte lidt mindre vægt på stangen, og fokuserede meget på at spænde meget op i maven, specielt i den koncentriske del (på vej op igen).

Link to comment
Share on other sites

Hej...

Jeg begyndte at få lidt ondt i ryggen her for ca. 2 måneder siden og jeg stoppede straks min træning, selvfølgeligt...

Og da jeg nåede jeg til mit benprogram fik jeg igen ondt i lænden dagen efter træningen.... det skal lige siges at det sandsynligivs ikke er musklerne, men selve lænden/rygsøjlen jeg fik ondt i...

Jeg har læst en masse om øvelsen og om typiske fejl og skader man pådrager sig med squat øvelsen.... (ikke full squat men squat ned til lårene er i vandret) men jeg kan ikke rigtigt finde ud af hvad fanden jeg kan gøre...

Det kan det lige nævnes at jeg har ret meget svaj i ryggen når jeg bare står normalt... kan det være derfor jeg har problem med øvelsen?

Anyway når jeg squat'er ned er min ryg ret (let svajet) indtil jeg skal bukke benene mere end 90grader... for så så jeg at netop lænden lige "rullede" når jeg squatede ned det sidste stykke ... jeg har prøvet lidt forskelligt med teknikken og jeg kan ikke finde ud af hvad fanden jeg gør galt... er det muligt at ens krop bare ikke er bygget til squat eller hvad?

Jeg har prøvet lige forskelligt med afstanden mellem fødderne osv., og jeg har også prøvet at squat'e med et bræt under hælen... har hørt det gør det lettere at holde ryggen ret... det hjalp heller ikke...

Det føles for mig somom at jeg bare ikke er bygget til squat, for hvis jeg skulle holde lænden helt lige, så tror jeg jeg skulle holde ryggen så meget ret at jeg ville falde bagover ...

Anyway... er der nogen tips til hvad jeg gør forkert eller hvad jeg kan prøve at ændre/fokusere på under øvelsen? kan man gøre noget med at holde større afstand mellem fødder, dreje foden mere eller mindre udaf, læne sig mere eller mindre ind over benene med ryggen ??

Og findes der en anden tilsvarende øvelse ?... har overvejet at squatte med 2 håndvægte istedet... det er bare røvhårdt for skuldrene og utroligt bøvlet...  :mad:

Håber i kan hjælpe... er helt tosset med squat... vil meget gerne kunne lave den igen ...

<{POST_SNAPBACK}>

Du / andre herover har været inde på alle mujlige variationer i fodbredde osv. Prøv også at variere hvor du har stangen. Jo længere oppe på skulderen, jo mere belaster du lænden. Jeg (183cm) har stangen langt nede på skulderen, og får på den måde balancepunktet længere bagud, og tager derved en del af belastningen af lænden.

Forfald IKKE til lændebælte, da det bare svækker dig yderligere.

Ellers løses problemet ofte af FOKUS på at spænde op i maven. Spænde op under HELE bevægelsen, hvilket er ret svært, faktisk.

Link to comment
Share on other sites

Du / andre herover har været inde på alle mujlige variationer i fodbredde osv. Prøv også at variere hvor du har stangen. Jo længere oppe på skulderen, jo mere belaster du lænden. Jeg (183cm) har stangen langt nede på skulderen, og får på den måde balancepunktet længere bagud, og tager derved en del af belastningen af lænden.

Forfald IKKE til lændebælte, da det bare svækker dig yderligere.

Ellers løses problemet ofte af FOKUS på at spænde op i maven. Spænde op under HELE bevægelsen, hvilket er ret svært, faktisk.

<{POST_SNAPBACK}>

Det var nøjagtig disse ting der gjorde at jeg fik mod på at squatte igen.

- fik stangen længere ned på trapezus

- fokus på omspænd i maven

Men man må acceptere at man må tage lidt færre skiver på stangen endtil teknikken er ordentlig på plads.

Link to comment
Share on other sites

Ehm.. skal lgie se om jeg kan huske det hele...

jeg er 1.89 ... så jeg er vel næppe bygget til det...

og ja, jeg har meget svaj i lænden når jeg står i normal opret stilling...

og jeg har også prøvet meget med netop fokus på teknik og opspænding... og har prøvet at lade være med at gå helt ned til vandret med lårene... jeg har prøvet lidt af hvert med hvordan jeg lægger stangen... jeg må lige læse en ekstra gang om hvor den eller kan lægges... (men jeg kan huske at have prøvet et par gange.. men det føltes helt forkert og gjorde lidt ondt på skulderbladene.. men jeg må som sagt lige kigge en ekstra gang på hvordan og hvorledes den helt præcist skal lægges)

Anyway... jeg har aldrig kørt under 18 gentagelser i squat, netop fordi jeg altid tager den med ro i nye øvelser... så jeg tror ikke det er fordi jeg er for "overivrig"

Men mht. roning så har du helt klart ret i at de fleste roere får mest ud af bare at ro i ergometeret... men det er letvægtsroerne (max 70 kg) ... jeg er "normal/kortdistance-roer" ... og skal derfor også styrketræne en masse...

Anyway jeg var lige nede og prøve lidt forskellige teknikker og fodstillinger osv... (selvfølgeligt uden vægt på stangen) og jeg kunne faktisk køre hele vejen ned til vandret med lårene uden at runde lænden, hvis altså jeg stod med mere spredte ben end jeg plejer...

men er der grænser for hvor meget man må sprede benene? mine knæ var ca. 10cm længere ude end skuldrene... og mine fødder ca. 20cm...

jeg kunne forstille mig det trak ret meget i det inderste af låret... kan man komme til skade ved at sprede så meget?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv haft store problemer med lændesmerter under udførelse af squat og dødløft.

Efter at jeg havde holdt en længere pause med de 2 øvelser gik jeg stille og roligt igang igen. Jeg indså hurtigt at jeg skulle holde fokus på smidighed og teknik. Specielt smidighed i haserne var med til at gøre udslaget. Nu squater jeg og dødløfter igen, dog med færre kiloer end før.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv haft store problemer med lændesmerter under udførelse af squat og dødløft.

Efter at jeg havde holdt en længere pause med de 2 øvelser gik jeg stille og roligt igang igen. Jeg indså hurtigt at jeg skulle holde fokus på smidighed og teknik. Specielt smidighed i haserne var med til at gøre udslaget. Nu squater jeg og dødløfter igen, dog med færre kiloer end før.

<{POST_SNAPBACK}>

ok... hvilke stræk/smidighedsøvelser har du så lavet???

Og er der nogen der kan fortælle mig om det kunne hjælpe mig at bruge et bræt under hælen?

Jeg har læst lidt og har fundet nogen forslag på løsninger... Jeg læste om at folk med "stive" ankler har en tendens til at runde ryggen i "bunden" af squat øvelsen... dvs. at pga. manglende fleksibilitet i ankelleddet kompenserer man med at give efter i lænden... (hvilket minder utroligt meget om det jeg netop gør...)

Så er det sandsynligvis der problemet ligger...

Som løsningsforslag bliver der angivet at man skal sprede benene mere (Det så ud til at virke, har dog ikke prøvet med vægt på stangen endnu, men jeg skal nok komme med en update)

Og der blev desuden givet det forslag at bruge et bræt under hælen ... men lige netop den del er jeg lidt usikker på... for jeg har mange steder læst at et bræt underhælen skubber balancen fremaf og ud i knæleddene... dvs. at man lettere får knæskader... Men så længe jeg ikke kører et styrkeløfterprogram med meget få gentagelser, så bør der ikke være de store problemer?... så længe man holder det i bagtankerne og er opmærksom på det...

Edited by BananAgtigKo
Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv haft store problemer med lændesmerter under udførelse af squat og dødløft.

Efter at jeg havde holdt en længere pause med de 2 øvelser gik jeg stille og roligt igang igen. Jeg indså hurtigt at jeg skulle holde fokus på smidighed og teknik. Specielt smidighed i haserne var med til at gøre udslaget. Nu squater jeg og dødløfter igen, dog med færre kiloer end før.

<{POST_SNAPBACK}>

ok... hvilke stræk/smidighedsøvelser har du så lavet???

Og er der nogen der kan fortælle mig om det kunne hjælpe mig at bruge et bræt under hælen?

<{POST_SNAPBACK}>

Bræt under hælen: Der er mange og delte meninger om dette, ligesom der er om stangplacering og fodbredde. Det vigtigste er dog, hvordan du selv føler det - det skal være komfortabelt.

Selv kunne jeg øge en del kg ved blot at lægge stangen længere ned ad ryggen. Sådan er vi forskellige.

Ved at hæve hælen, ændrer du en smule på vinklen i knæ og hofter, det virker for nogen men ikke for andre. Der er ikke den store forskel på, hvor øvelsen tager fat.

Hvad angår fodbredde, er der heller ingen sikre regler. Jo bredere du står, jo mere belaster du inderlårets muskler. HVis du står bredt er det sværere at holde knæet lige over foden, hvilket er ret vigtigt, for ikke at vride knæet under bevægelsen, og dermed overbelaste.

Der er intet til hinder for, at du står med fødderne i bredere end skulderafstand - du flytter bare belastningen væk fra forsiden af lårene, eller dvs mindsker den.

Under alle omstændigheder stammer lændesmerter fra overbelastning af lænden, så det er der du skal finde årsagen. Når jeg squatter mange reps syrer jeg gevaldigt til i lænden og lige den øverste del af balden, næsten som om musklerne der kramper - Det er ikke det du oplever? Smerten er intens, men forsvinder efter 10min. Hos mig er det kun ve side, fordi mine ben ikke er lige lange.

Iøvrigt har jeg altid fået ondt af Goodmornings, en øvelse der ellers går for at være den der forbereder lænde til tunge squats. Til gengæld har jeg stor succes med Stiff-Legged dødløft.

Har du i øvrigt nogen sinde ladet din ryg undersøge af en læge?

Edited by Dochylle
Link to comment
Share on other sites

jeg har gennemgået alle øvelser og fandt som nævnt frem til at jeg giver efter i lænden i bunden af øvelsen... deraf opstod smerterne... og nej det er ikke muskulært.. det var selv rygsøjlen...

Mine smerter opstod dagen efter... hvor jeg kunne mærke det når jeg bukkede ned og rettede mig op igen...

Og nej, jeg har ikke været til lægen endnu da jeg ikke har ret alvorlige smerter pga jeg (heldigvis) ikke har kørt med særlig tung belastning. (Har lavet mange reps for en sikkerhedsskyld)...

Men jeg tror en breddere fodstilling og evt. et bræt under hælen kunne løse mit problem... og så selvfølgeligt en endnu højere fokus på teknik :-)

Men jeg skal da huske det med at holde knæene så tæt over foden som muligt.. det må jeg jo lige eksperimentere med..

Link to comment
Share on other sites

Da jeg havde samme problem var der tre ting der hjalp gevaldigt. Jeg begyndte at stå noget bredere, dvs noget bredere end skulderne. Jeg spændte op i maven, og både på vej ned og op pressede jeg knæene ud imod siden for ikke at de skulle svaje indad. Det har taget meget af presset på lænden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share