Sign in to follow this  
munk

´Hjælp mig videre..

Recommended Posts

Hej

I har jo før hjulpet mig videre - nu er den gal igen. Jeg har ved motion og kostomlægning tabt nu ialt 20 kg. MEN mangler 10 kg endnu. De sidste 14 dage har vægten bare stået stille. Hvordan får jeg sat skub i vægttabet igen??

Jeg kan med mit arbejde og motionen ikke skære mere ned på kostindtaget. Jeg løber 5 gange om ugen 5 km. og går 2 gange om ugen. Desuden svømmer jeg når det kan passes ind.

Er det et spørgsmål om at et eller andet skal ændres ift min nuværende vægt?? Jeg har jo stadig fysiske skader at tage hensyn til, så ikke al motion er muligt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Munk>>

Du har allerede tabt 20kg - og det er flot! Tillykke med det! Bær over med mig, hvis jeg skriver noget du allerede ved. :)

Der er to håndtag, du kan dreje på: Energiindtag og energiforbrug. Du skal altså foretage et valg - vil jeg indtage mindre energi eller vil jeg forbrænde mere?

Med det aktivitetsniveau du ligger for dagen, tror jeg ikke du kan bruge ret meget mere tid på at forbrænde energi. Det er naturligvis op til dig. Overvej om du kan gøre nogle af træningerne mere intensive og dermed forbrænde mere energi og komme i bedre form.

Hvis du står stille i vægt nu, hvor du løber 5 gange om ugen med mere, så ville du tage på med dit nuværende energiindtag med mindre motion. Det er jo ikke holdbart i længden.

Derfor er det en god ide at kigge på dit hvilestofskifte, som jo arbejder for dig hele tiden. Det kan du sætte i vejret på flere måder.

Du kender uden tvivl allerede tricket med at spise mange små måltider for at holde gang i forbrændingen hele tiden.

Jeg kan se du ikke styrketræner. Det er en stor fejl, og kan virkelig sætte dit hvilestofskifte i vejret. Større muskler brænder mere energi - så derfor synes jeg du skal begynde at styrketræne. Fokuser på ben, ryg og bryst - jo større muskler jo bedre.

Du skriver du ikke kan skære ned på dit kost - men hvad med at bytte nogle ting ud? Prøv at poste hvad du spiser, så kan du helt sikker få nogle råd til at skære energiindtaget nogle steder - også uden du skal sulte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hvor lang tid har du været på diæt?

ligesom musklerne bliver vænnet til træning, bliver stofskiftet vænnet vil motion og lavt kcal. indtag.

jeg ville personligt holde et par ugers pause for at få gang i stofskiftet igen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tillykke med det flotte vægttab. Begge de ovenstående svar har fat i noget rigtigt. Baseret på mine egne erfaringer vil jeg forslå dig at få gang i noget styrketræning. Fokuser på styrketræningen - men uden at skære for meget ned på den anden træning,  i et stykke tid og sørg for at holde dig i energibalance - det kan godt være at du skal gøre det sådan i 6-8 uger, fortsæt derefter med at træne styrke 1- 2 gange om ugen, så skal du nok få klaret det sidste fedt tab også.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klausjensen har ret når han anbefaler dig at intentivere noget af din træning. 2-3 gange om ugen kunne du erstatte din 5 km tur med noget stenhård intervaltræning, det kan være løb, cykling, løbebånd, roergometer eller hvad der nu er praktisk muligt. Du kan varriere mellem feks 15/15 sek arbejde og lange intervaller hvor du f.eks løber hurtigt i 2 min og lunter/går 4 min. Du skal finde det rigtige niveau for hvor meget du kan yde i hver interval, det kræver lidt forsøgsarbejde.

Grundregel 1 i intervalarbejde er, at du skal arbejde tæt på din maksimale ydeevne - det skal være stenhårdt, til gengæld behøver du ikke arbejde så længe, opvarmning 10-15 min arbejde og så afkøling i meget let tempo er en fin start.

Grundregel 2 er at alle planlagte intervaller skal gennemføres i det planlagte tempo.

Du vil med stor sikkerhed hurtigt erfare at du bliver væsentligt hurtigere på 5 km turen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

jeg er generelt enig med de andre, men det kunne jo også tænkes, at du bare skal holde din nuværende strategi og så se det lidt an.

Man kan jo ikke forvente, at ens krop reagerer 100% ens hele tiden og derfor følger ens vægttab ikke en ret linie.

mht. styrketræning-->større fedttab, så er det jo næsten et mantra på MOL. Jeg træner da også selv efter det, men har I andre læst:

denne artikel

den sætter et spg. ved ideen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmmm Claus B, som jeg oversætter det abstract, så er udsagnet at styrketræning måske ikke vil kunne svække det tab af fedtfri masse som en diæt normalt medføre. May not er en forholdsvis svag formulering og der angives ikke nogle argumenter for det. Den træningsmængde der arbejdes med er meget moderat i forhold til hvad f. eks Klausjensen, mig selv og andre her på MOL har trænet efter.

Det fremgår ikke om den beskedne mængde bunder i fysiologiske argumenter eller bare afspejler fede menneskers motivationsniveau mht. træning eller/og forskernes fordomme om hvilke træningsmængder der kan opnås.

Det fremgår heller ikke hvilke type styrketræning og med hvilken intensitet der er forsøgt. Tales der om 15 eller flere reps? Tales der om maskiner eller basisøvelser?  

Men det vil da være meget interessant hvis nogen her i forumet fik læst sig igennem selve artiklen så vi kunne få et billede af hvordan forsøgene har været tilrettelagt.

Jeg poster også skal dette under artiklen - så kan vi få en debat der!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Claus B>>

Som jeg læser artiklen, så sætter den ikke spørgsmålstegn ved, om styrketræning fører til større fedttab, men nærmere, om styrketræning har nogen gavnlig effekt (her: reduktion) på tabet af fedtfri masse, som ofte er en konsekvens af nedsat energiindtag og tab af kropsvægt:

The addition of resistance exercise to a weight loss intervention will increase strength and function but may not attenuate the loss of fat-free mass typically observed with reductions in total energy intake and loss of body weight.

Kast dig ud i noget jarn-rykkeri, munk! ;)

...og tillykke med det flotte vægttab indtil videre.

Morten

Share this post


Link to post
Share on other sites

tak for gode råd. Jeg vil så forsøge at genoptage styrketræningen som jeg måtte holde pause med pga skader. Det vil jeg gøre alt for at undgå igen. Jeg startede ud med diæt mv. 1. okt.

Jeg spiser 5- 6 små måltider efter alle forskrifter og drikker en masse vand. Men nu starter jeg op og så håber jeg der sker noget igen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det kan ogsaa skyldes at du har opbygget flere muskler gennem din traening og muskler vejer som bekendt mere end fedt

Det gør muskelvæv ganske rigtigt, men løbetræning opbygger ikke ret meget muskelmasse, hvis nogen. Der skal kilo til.

Share this post


Link to post
Share on other sites

boing>> I starten ( 1. okt) gik jeg til styrketræning  og travede lange ture. Da min vægt var kommet ned på et niveau hvor knæene kunne være med begyndte jeg at løbetræne først i januar. Jeg har så øget længden og intensiteten efterhånden som jeg kom i bedre form og havde mindre at slæbe på. PGa diverse skader er det, jeg bedst kan nu altså løbe og traveture samt svømning. Og det er så her problemet opstår: at jeg ikke længere taber i vægt og SKAL af med 10 kg. mere.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ud over at tilslutte mig alt hvad der er sagt om kost og motion, vil jeg lige spørge:

er du sikker på det ikke er motivationen den er gal med?

Det er klart at du efter at have mistet 20 kg ikke kan tabe dig så hurtigt som du kunne da du startede og så kommer man ind i en ond cirkel: resultaterne bliver dårligere -> lysten til at fortsætte formindskes -> intensiteten i træningen firmindskes/man slækker på påpasseligheden ved køleskabet -> resultaterne bliver endnu dåligere.....

Det hele medfører at man bliver demotiveret og i dårligt humør hver gang man stiger på vægten. (Been there)

Hvad med for en periode blot at have som mål at holde vægten. 1 måned eller 2 eller hvor meget du nu har brug for uden at blive doven af det? På den måde har du givet dig selv en lovlig og velfortjent pause efter x antal måneders hårdt arbejde. Så i stedet for at slå dig selv oven i hovedet med badevægten hver gang du ikke har tabt dig kan du fryde dig over at du ikke mistede modet helt og tog det hele på igen som det ses så tit.

Det kan i det hele taget også bare skyldes at du ikke har overskuddet til at tænke så meget på det lige nu og at der derfor svipser en træning eller ryger lidt ekstra kalorier ned, som du derefter glemmer. Jeg tror det er det der sker for mange når de har tabt sig så meget; at nu gider man simpelthen ikke mere pga. ovenstående onde cirkel. Det er det tidspunkt mange kører helt sur i det og begynder at tage på igen. Og når de så, et par måneder senere opdager hvad de har gjort og har fået lysten til vægttab tilbage, skal de til at starte helt forfra (hvor surt er det? ).

Min teori (som virkede for mig) er at man også skal give sig selv lov til at holde pause indimellem. Man kan simpelthen ikke køre i det gear som det kræver at tabe sig, altid. Det er sq da fair nok at tage en pause, hvor ens fornemmeste opgave er at holde den nyvundne vægt. Det er til gengæld også vigtigt!!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Litopsi>> siden mit nødråb er der faktisk røget 2 kg igen. Ved ikke at tænke på vægten MEN på fastholdelse af nye motionsvaner og regelmæssige måltider, ja så sker der pludselig noget igen. Jeg mangler hverken motivation eller synder ved køleskabet, men indimellem opstår der åbenbart næsten uovervindelige mure. Jeg er enig med dig i, at det kan være hårdt at være disiplineret hele tiden. Men jeg ved bare at jeg er nødt til at holde mig selv fast indtil målet er nået. Mit " problem" er nok bare, at jeg ikke er god til at tackle perioder hvor der ikke sker en vægtreducering. Det er her jeg skriger efter hjælp - for ikke at gi` op og falde tilbage.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Først tillykke det flotte vægttab og med de ekstra 2 kilo...

En af de ting, der har hjulpet mig igennem de "døde" perioder har været en gang om ugen at finde målebåndet frem. Selv om vægten har stået stillet er der alligevel røget et par cm her og der. Spejlet er også en rimelig god indikator på om det går den rette vej.

/maria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this