Arnes log


Arne
 Share

Recommended Posts

Træning 8/9

Træningen i dag var meget bedre! Jeg skulle på famileibesøg i Helsingør og tog raceren derop. Dejlig dag til cykling - god temperatur og en lille bitte smule medvind. Jeg kørte af Strandvejen - en god rute, massere af mulighed for jævn tempokørsel, samt et par stigninger i kategori 2 i Arnes private index over stigninger på Sjælland. (Frederiksdal uden for kategori, Geelsbakke kategori 1) Hvor på ruten jeg mødte bakkerne er til at se, det er der hvor den blå pulskurve stiger og den røde hastighedskurve falder!

Jeg kørte ialt 42,8 km, men har klippet opvarmning og afkøling ud af kurven. Tallene er for kurveudsnittet.

Kørt distance: 37,0 km

Maxpuls: 176

Gennemsnitspuls: 162

Pulsslag i alt: 12757

Maxhastighed: 44,4 km/t

Gennemsnitshastighed: 28,4 km/t

Varighed 1 time 18:45 min.

En god omgang træning - lidt kort distance - men god intensitet - lige min distance. Humør bedre end i går - nu får vi se hvad morgendagen bringer..

Denne træning får 3 x :banana:

post-12-1031503450.gif

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 723
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Morgentræning d.9/9

Jeg måtte desvære opgive styrketræningen her til morgen. Det blev til 19 km på raceren bl.a. hen over Amager - med 30,3 km/t for de 14 km der blev kørt uden forstyrende trafiklys mv. Ok lille tur til 3 x :banana:

Link to comment
Share on other sites

Mandagsstatus den 9/9

Træning i ugen

Cykeltræning: 235 km

Træning i CII ca. 7000 m

Styrketræning 1 x

Kommentar: Overrasket over at det alligevel blev til et pænt antal km, måske føles 235 km på en uge bare ikke af meget mere….

Træningen i CII har været for lidt og for sjusket – her skal jeg lige have fat i kraven på mig selv i stedte for at sidde og tænke (flæbe et mere rigtigt ord for lørdag – har ladet logen stå som den er for at minde mig selv om hvordan det ikke skal være…) over andre ting mens jeg træner…..

Jeg ser frem til at få spinning med fra onsdag!

Bedømmelse af træningsuge, godkendte 3 x :banana:

Helbred og form

OK – men jeg tror fortsat ikke at jeg taber mig ret meget. Lutter gamle forklaringer på det.

Humør Tja ja bum bum… positive ting og knap så positive – thats life…

Planlægning

Se sidstes uges status

Ikke mange ord i mig i dag B)

Link to comment
Share on other sites

Aftentræning d 9/9 - styrketræning hjemme

Styrketræningen i morges blev misset - men den går ikke - noget måtte gøres - efter en dag hvor ubehagelige konflikter på arbejde blev taget op åbent, og en slags løsning fundet - det lettede.

Så jeg nøjedes med at rulle de 12 km hjem med 25 km/t og i de sidste 54 min har jeg lavet dette:

Mavebøjninger og rygstrækninger på gulv 2 x 15

Lidt andre opvarmingsøvelser i 5 min.

Stivbenet ( dog en lille bevægelse i knæ og hofter) dødløft:

1 x 10 x 40 kg

5 x 5 x 60 kg

Closegrip florpres:

1 x 10 x 30 kg

5 x 5 x 40 kg

Squat:

Jeg har ikke noget stativ - så jeg kan kun køre squat med 40 kg hjemme. Jeg mangler noget dybde i min squat - det er dels et teknik/balance problem - dels et spørgsmål om tro på at jeg kan. Så hvad jeg gjorde var at køre 2 x 10 med de 40 kg hvor jeg koncentrerede mig om ikke at få for vandrette skindeben, samt gik så meget i bund som muskler og andet væv (sic) overhovedet tillod - jeg hold en lille pause i bunden og gik så så hurtigt op som jeg kunne med kontrol. Jeg tror den giver en smile doms i morgen. Jeg mangler stabilitete i bunden - så måske ikke så dum en træning at lave pt?

Barbel curls

5 x 5 x 30 kg

Jeg havde mit pulsbælte på - jeg var lidt nysgerig efter hvor høj pulsen kommer op under styrketræning. Under dødløft kom den op på 138 under sæt og faldt til 96-100 i pauserne, florpres bragte den op på 130, squat til 135 og curls til 122. Gennemsnit for de 54 min 113.

En ok træning der får 3 x :banana:

Link to comment
Share on other sites

Morgen- og eftermidagstræning d. 10/9

Programmet sagde W-max i Concept II. Det turde jeg ikke helt binde and med denne morgen. Mit humør er godt nok mange streger bedre end på det seneste - men en vis "mentaltræthed" kan jeg ikke undsige mig...

Løsning - et forsøg på at nare mig selv til at lave noget der lignede.

1000m opvarmning efter 2.20/500m

12 x 250 m efter 1.45/500 m - det svare ca tilde 285 W jeg skulle køre i W-max...

1. min ved 125-140 W imellem intervalerne

5 min afkøling

Jeg gennemførte i fin stil. Måden det gøres på er for mig ,at ro med lukkede øjne, trække som en gal og tælle til 30 tag, så mangler jeg 30-40 meter og det klares med 2-4 tag. I et enkelt tilfælde i dag - i det 4 interval, må jeg enten havet talt forkert eller virkeligt gået til den, jeg var igang med pausen da jeg så på skærmen igen... Jeg kunne bagefter se på "powerplottet", at jeg havde roet den interval med et gennemsnit på ca 300 W - lidt for vildt...

Jeg arbejdede med mellem 260 0g 310 W i intervallerne - med 272 som gennemsnit, så udemærket træning for min "hovedmotor"! Pulsen nåede op på mellem 165 i første interval og 188 i sidste. Gennemsnitspuls 173.

Ikke det samme som W-max træning - men ok på en dag som idag. Metalt noget nemmere - at arbejde med 100 % af max iltoptagelse i 2.10 min ad gangen er sgu hårdt - 1 min går bedre - også selv om jeg her lavede 12 i stedet for de 5-6 intervaller W-maxprogrammet rummer..

Ellers har dagen budt på 12 km cykling til arbejde i behersket puls 155 tempo - og 14 km hjem hvor jeg arbejdede med høj kadance, hvilket for mig er alt over 80 - kørte med op til 90-100, det giver hårdt arbejde med lav(ere) hastighed, men det er god træning og jeg skal have kadancen op! Fik inspiration til dette i Ziggymunds log. Jeg lå på over 170 i puls det meste af vejen.

Havde planlagt en længre tur - men gik død og tog S-toget de sidste 8 km... Uhada... men jeg skal holde til b-skaals spinningtime i morgen tidlig - jeg glæder mig meget. Den altafslørende pulskurve kan ses i denne log i løbet af formiddagen i morgen :devil:

Link to comment
Share on other sites

Hej Arne.

1000m opvarmning efter 2.20/500m

12 x 250 m efter 1.45/500 m - det svare ca tilde 285 W jeg skulle køre i W-max...

1. min ved 125-140 W imellem intervalerne

5 min afkøling

Jeg gennemførte i fin stil.

Sejt roet! :D

Har du tænkt mere over, hvordan man programmerer CII'eren?

God fornøjelse med spinningen! :)

Link to comment
Share on other sites

Jo tak Sputnik - og du høre fra mig om CII. Jeg har "truet" MZ med flere med, at ville begå en artikel om CII træning til MOL - nu er det vist ved at være årstiden - trods sommeren udenfor - så måske snart...... ;) :devil:

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde mit pulsbælte på - jeg var lidt nysgerig efter hvor høj pulsen kommer op under styrketræning. Under dødløft kom den op på 138 under sæt og faldt til 96-100 i pauserne, florpres bragte den op på 130, squat til 135 og curls til 122. Gennemsnit for de 54 min 113.
Arne, din pulsfreak! Når arkæologerne graver dig frem om 1000 år, vil de undre sig over hvilken betydning "POLAR" smykket havde ved begravelsesceremonien. :)
Jo tak Sputnik - og du høre fra mig om CII. Jeg har "truet" MZ med flere med, at ville begå en artikel om CII træning til MOL - nu er det vist ved at være årstiden - trods sommeren udenfor - så måske snart......

Jeg vil vente med spænding på den artikel, da jeg godt kan bruge lidt inspiration til den til tider "lidt" kedelige CII træning.

Link to comment
Share on other sites

Morgentræning 11/9 - my world is spinning around

Dagens menu hed spinning i et center på Amager hos instruktøren Mette - her på MOL kendt som b_skaal, som tog pænt imod mig. Jeg kan godt vende mig til at blive modtaget af en køn lyshåret pige når jeg står af cyklen ;) :D Nå, jeg finder nok ind selv næste gang....

Lad det vær sagt med det samme - jeg er hooked - jeg har næret en vis skepsis til alt der har med motionscentre at gøre - den skepsis er der stadigvæk - men spinning - det er for fedt.

Der er flere faktorer i det. At cyklen er uden friløb betyder sjovt nok at man ikke tager sig de små slappere man godt kan komme til på landevejen - det går bare rundt og rundt - og ved langt højere kadance end jeg nogen sinde har kørt med.

Musikken, de andre deltagere og ikke mindst instruktøren betyder at det er lang sjovere og meget nemmere at presse sig selv hårdt. Jeg glemte hurtigt at jeg havde tandpine (knækket fortand ØV) og det er ellers svært at abstrahere fra.

Mettes musikvalg var velegnet til tidspunktet – Birthe Kjær var lige ved at være for meget B)– KlausJensen var på det tidspunkt stukket af fra lokalet hvis han havde været der :devil: , men det fungerede sgu godt og du er en god slavepisker Mette! :rolleyes:

Jeg har selvfølge en kurve at vise (homer simpson :D ) desværre sad bæltet forkert de første 15 min og registreringen derfor temmelig underlig, så jeg har fjernet det tipsinterval – uret løb tør for hukommelse de sidste 6 min – og der er ærgerligt for der blev godt nok bestilt noget – jeg sluttede på puls 186. Men kurven giver nu et meget godt billede – det ”store” dyk er midtvejspausen.

Tal - man er vel pulsfreak:

Maksimalpuls 183

Gennemsnitspuls 167

Jeg giver mig selv 4 x :banana: for en god træning. Der er rum for forbedringer - jeg havde nogle korte stop - håndklædet måtte i brug, jeg VAR et springvand - og jeg var ikke oppe og stå menøgede belastning/kadence i stedet - det skal der arbejdes på.

Mette du får 4 x :banana: for en god spinningtime og 5x :banana: for hjælpsomhed! Vis ses hver onsdag så længe du stadig er på Sjælland!

post-12-1031730095.gif

Link to comment
Share on other sites

Jeg sidder her og kommer helt til at savne at "spinne". Den rigtige instruktør + musik kan næsten få en til at gøre hvad som helst :devil: Jeg må snart afsted igen... For selv om en BodySTEP giver sved på panden, så er der altid helt udsolgt, når jeg har været til spinning.

Link to comment
Share on other sites

Arne ->>

Jep, spinning er lige sagen når man vil have pulsen op. Jeg får næsten helt lyst til at "spinne" igen. Men det går nok ikke. Nu går det lige så godt med løb, men måske senere i vinterens løb når det bliver mørkt. Det ser rigtig godt ud Arne! :wave:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har siddet med cykelskoene i hånden i 1/2 time - stædigheden og fornuften har kæmpet lidt - fornuften vinder - jeg får intet ud af at træne - det var s.. effektivt i morges - jeg lader det være fint med det i dag - øget workload kræver tilvending... sååå måske bare en lille tur - glem det Arne :( B)

Link to comment
Share on other sites

Nå - da jeg på tekstTV kunne se at det ville gå helt galt for FCK, satte jeg mig alligevel i CII tingen og roede lidt opvarmning, 3 x 1000 m efter 2.10 (sådan blev det - efterrationalisering) og lidt afkøling, det tog en lill 1/2 time - jeg måtte liiiiige en smule inden jeg kunne gå i seng.... så det gør jeg nu B)

Link to comment
Share on other sites

Styrketræning i USG, d 12/9

Dejligt at komme ned i styrkerummet igen - efter august måned hvor vi var 2-4 ad gangen, vrimler det lige pludselig med folk....

Lidt mave- og rygbøj til at starte med. Mine mavebøjninger bliver efterhånden synlige - det er ikke længere blot en spasme i maven B)

Squat:

1 x 12 40 kg

2 x 5 x 60 kg

1x 4 x 60 kg

Nej jeg har ikke forladt 5x5, men pausen, samt 10 cm mere dybde betød at det var hvad der var - de sidste 2-3 rep havde heller ikke dybden. Noget at arbejde med!

BB Rov

5 x 5 x 50 kg = mere vægt på næste gang - jeg var lige lige lovlig forsigtig

Bænkpres

4 x 5 x 50 kg

1 x 3 x 50 kg

Træk til bryst

1 x 12 x 40 kg

5 x 5 x 60 kg

Det var hvad det blev til denne morgen. Jeg regner ikke med at lave mere i dag. Jeg og min makker fra Tour de Vest har planlagt en 80 km tur i morgen - så jeg vil have friske ben.

Link to comment
Share on other sites

Jeg holdt mig, som planlagt, denne dag til, at cykle til og fra arbejde af kortest mulige rute, ialt 24 km - men jeg er godt nok blevet ramt af stor træningsiver - havde lyst til mere, den spinningtime i går var motiverende!

Min nye cykelmakker har været væk fra arbejde i dag pga sygdom - ved ikke hvordan det ser ud for vores planlagte 80 km fredag- jeg tror ikke jeg køre 80 alene - men 45 i morgen eftermiddag skal det blive til - så hvis jeg skriver noget andet i morgen - lige gyldig hvad søforklaringen lyder på - så giv mig gerne nogle :poking: :)

Link to comment
Share on other sites

Morgentræning fredag den 13...

Kørte på¨arbejde af 18 km ruten - kørte de 6 uforstyrede km med 15-20 sek intervaller - god lille morgentræning til 3 x :banana:

Ingen pulsdata - efter korts tids upålidelighed er min pulssender afgået ved batteridøden - i onsdag begynte den at udvise tydlige tegn på alderdom - idag afgav den en sidste dramatisk måling på 227 - derefter o - den ejer følte sig stadig forholdsvis levende - så ingen tvivl - pulssenderen var væk - en afløser vil blive fundet inden for kort tid. Jeg har jo mange uafprøvede projekter - nu har jeg redegjort for pulsudviklingen under vægttræning - men jeg mangler stadig at afrapportere pulsdata fra så væsentlige begivenheder som, opvask, gyserfilm på TV, møder på arbejde osv.... der er meget relevandt at bruge sådan en pulssender til... :devil:

Jan er blevet frisk - så vi snupper en god lang tur i eftermiddag. B)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo mange uafprøvede projekter - nu har jeg redegjort for pulsudviklingen under vægttræning - men jeg mangler stadig at afrapportere pulsdata fra så væsentlige begivenheder som, opvask, gyserfilm på TV, møder på arbejde  osv.... der er meget relevandt at bruge sådan en pulssender til... :devil:

:lol:

En MOL-pulsgraf kunne også være interessant. :D

Link to comment
Share on other sites

Eftermiddagstræning på fredagen den 13 - eller "svanene død"

Ja så kan I kære eventuelle læsere, godt finde :poking: frem - det blev kun til sølle 42 km - og jeg kom vist til at melde ud ovenstående, at ingen søforklaring på hvorfor det blev til under 45 ville tælle....

Men da Jan og jeg nåede Roskilde måtte jeg pakke sammen. Set i bagklogskabens ulidelige lys er det måske ikke så mærkeligt. Planen siger 25-40 km i jævnt tempo fredag eftermiddag, i erkendelse af at jeg med spinning onsdag morgen, anden cardiotræning onsdag aften, samt styrketræning torsdag, næppe har så meget at køre med på 2. tur fredag.

Ganske rigtigt, som det kan ses på kurven, som jeg lægger på lidt senere, så gik det fint ned af Gammel Køge Landevej med 27-32 km/t - med en let falende tendens, så snart vi drejede op af den lette, men lange stigning fra kysten til Vór Frue uden for Roskilde - oven i købet i en let modvind, ja så døede jeg fuldstændigt - intet at køre med i lårene op ad bakke. Så blev jeg så klog ! Mit træ er endnu ikke vokset ind i himlen - jeg kan ikke klare hvad som helst - det er bare at tage det med godt humør :devil:

Link to comment
Share on other sites

Litoppsi: :lol:

Ja så fik jeg lige tryllet dagens kurve frem - pt. desvære uden puls :cry:

Et lille udtræk illustrere vist meget godt forskellen melle flad vej og en lille bitte stigning denne dag: (gennemsnitshastighed for hele turen 24,7 km/t)

Gammel Køge Landevej strækningen

Valgt tid: 0:07:10.0 - 0:56:40.0

Varighed: 0:49:30

Hastighed maks.: 35.4 km/t

Hastighed gnsn.: 28.0 km/t

Distance: 22.8 km

Landevej 6 til Roskilde:

Valgt tid: 0:56:40.0 - 1:37:55.0

Varighed: 0:41:15

Hastighed maks.: 32.3 km/t

Hastighed gnsn.: 20.9 km/t

Distance: 14.2 km

post-12-1031933931.gif

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share