sveder efter bad


Nexus
 Share

Recommended Posts

Ok jeg synes det er rimlig irriterende, at efter et godt træningpas. tager jeg lige en stille å rolig tur på 5 min på cyklen eller treadmillen for lige at få kroppen til at falde til ro. Fint nok, jeg falder til ro, og føler mig afslappet, så går i bad. arhh dejligt!! Ren spm en nyslået mønt - men ikke så snart er jeg ude af baderummet før sveden lige så stille pipler frem på panden.

skal jeg under den kolde bruser for at lukke porene eller hva - jeg synes det er lidt irriterende.

Nogen bud??

Link to comment
Share on other sites

Mange har samme problem. Vent lidt længere tid før du går i bad, måske sidder ved jernet og nyde din shake :4mewantfood:

Eller vente med at gå i bad til du kommer hjem.

Min egen erfaring er, at et iskoldt bad ikke hjælper, da min krop modvirker det pludselige kulde ved at producere varme, ved fx begynde at ryste. :raisebrow:

Link to comment
Share on other sites

Et lunkent bad ville nok være bedre end et helt koldt, hvis du kan vælge temperaturen (det kan man desværre sjældent i et center). Ved efterforbrændingen er der en stor blodcirkulation i huden (udvidede hudkapillærer, som kroppen udvider for at slippe af med varmen). Sved udskilles, fordi kroppen slipper af med endnu mere varme, hvis den også skal fordampe vand fra hudens overflade.

Hvis man kunne køle huden ned til en vis grad, uden at vandet bliver så koldt så kapillærerne trækker sig sammen, vil det køle kroppen lidt af når det afkølede blod fra kapillærerne returnerer til den centrale cirkulation :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share