Smertestillende medicin


jsc
 Share

Recommended Posts

Nu er jeg selv i en situation, hvor jeg akut æder et ton af disse, da jeg har vredet min skulder af led (den er dog på plads igen) og det gjorde/gør ondt!

Jeg æder både Pamol og Ibumetin. Det sidste både for smerterne og for den anti-inflammatoriske virkning.

Nu er jeg læge til hverdag og har måske et ret afslappet forhold til piller generelt.

Men jeg kunne godt tænke mig at høre, hvordan folk, der træner stiller sig til brugen af smertestillende generelt?

Jeg har ikke opstillet en poll, da jeg gerne vil høre folks egne meninger, ikke hvad jeg har fantasi til at opstille. Jeg håber folk gider forholde sig til det alligevel.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 99
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sakset fra min log

Der har været lidt stille her på det sidste blandt andet pga. en mindre nakkeskade. For to uger siden blev min nakket rykket lidt i, det kunne den ikke lige og jeg valgte straks at stoppe og puttede lidt is på. Det hjalp dog ikke synderligt og jeg fik lov at kører hjem i bus med en kæmpe hovedpine 

Jeg tog en Panodil da jeg kom hjem og den irriterende hovedpine gik væk. Natten efter kom den dog igen omkring kl 4. Der begyndte at tegne sig et mønster og jeg gik mere eller mindre rundt med kronisk hovedpine de næste to uger. Jeg tror at mens skaden var frisk, at hovedpinen tilkom mig dels mens jeg sov (efter at have ligget stille i længere tid), samt efter busturen til skole. Jeg blev flere gange (ca. ti) nød til at tage en Panodil i de to uger. Ud fra det kan jeg konkludere to ting:

* De fjernede smerten helt efter 1-2timer

* En pille koster 1kr i vores administration på HTX

Jeg er på ingen måder glad for at bruger smertestillende medicin. Men det er nu dejligt at have da det er komplet umuligt at tænke hvis smerten hele tiden skriger inde i ens hoved. I overstående tilfælde gjorde fraværet af smerte af jeg kunne slappe af og derved heale lidt hurtigere. Men vis muligt, så prøver jeg at undgå smertestillende medicin.

Link to comment
Share on other sites

Nok lidt ironisk at det sku komme fra mig, men jeg kan ikke fordrage at bruge smertestillende medicin... Jeg er synes at man blir træt og uoplagt når man benytter smertestilende medicin...

Derudover er der jo også lige den her som incognito for ik så længe siden gravede op

Effect of ibuprofen and acetaminophen on postexercise muscle protein synthesis.

Edited by GoingBiG
Link to comment
Share on other sites

Forstuvede et ledbånd (min egen diagnose) i min skulder for nogle uger siden og gik til lægen pga vedvarende smerter og at jeg slet ikke kunne løfte min højre arm. Han skrev en recept på nogle smertestillende piller, der hed Todolac (Etodolac 300mg) og bad mig skubbe af :blink:

Har også i forbindelse med en overbelastning i min tractus for et par år siden fået en recept på Diclon Rapid (Diclofenackalium 50mg).

Jeg har ikke spist nogen af delene! Har stadig smerter i min skulder og det forhindrer mig i at træne alle former for presseøvelser.

Jeg er også meget konservativ hvad angår Pamol og lign. - tager dem kun hvis jeg har så stærk hovedpine, at jeg ikke kan falde i søvn om aftenen (heldigvis meget sjældent :wink: )

Jeg kan ikke rigtigt forklare hvorfor, for jeg er i virkligheden dybt inkonsekvent..

Det sjove er nemlig, at jeg for tiden i forbindelse med et springerknæ, som har plaget mig i et halvt år nu har fået to cortisoninjektioner og om 6 uger skal have en tredje. Det har jeg ingen problemer med... Bruger også både Felden Gel og Ibutop creme med jævne mellemrum til småskavanker.

Jeg æder rask væk håndfulde vitaminpiller, fiskeolietabs osv. i løbet af en uge - sågar Therma Power :smile:

Dybest set har jeg vel en eller anden (måske ubegrundet) idé om, at min lever bliver unødigt belastet (i hvertfald mht gigtpillerne - diclon rapid) og at det dulmer symptomerne for så at vende tilbage, når jeg stopper igen. Lidt det samme med hovedpine - det skyldes somregel dehydrering eller søvnmangel, så hvis jeg kan spise, drikke eller sove mig fra den så foretrækker jeg det.. :sleeping:

Måske kan du (jsc) give et bud på "farligheden" af de præparater jeg nævner i starten? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Scorpio: Nu er jeg ikke jsc, men jeg kunne måske forveksles med ham, hvis jeg blev klippet, blev 1/4 m højere og tillagde mig 30-40 kg muskelmasse på overkroppen :tongue:

Diclon og andre NSAID (gigtmedicin) belaster ikke leveren (det gør paracetamol (Panodil etc), hvis man overdoserer). Den hyppigste alvorligere bivirkning er risiko for mavesår ved langtidsbrug. Todolac er en såkaldt COX-2 hæmmer, som kom på markedet fordi det ikke havde den samme risiko for mavesår. De er dog blevet sat i et kritisk lys gr en mulig sammenhæng med blodpropper.

Folk med dårlig nyrefunktion skal heller ikke gufle NSAID uden at få deres nyrefunktion kontrolleret (næppe relevant for nogen her på MOL).

Ved betændelsestilstande som nu den i din skulder er der - udover den smertestillende virkning - også en vis behandlingseffekt i at tage NSAID, da det dæmper inflammationen.

Jeg ville 1000 x hellere spise et gennemkontrolleret præparat som Diclon end sådan noget centralstimulerende mumbo-jumbo som Thermapower :blink: Bortset fra, at Thermapower ikke indeholder amfetamin, er indholdet meget lig det nu fra markedet fjernede Letigen, som blev sat i forbindelse med blodpropper i fx hjernen. Todolac kan spises, hvis man ikke har andre risikofaktorer for blodpropper, men hvis du ikke har tendens til mavesår, så ville jeg holde mig til Diclon.

Edited by Armoured female
Link to comment
Share on other sites

Ved betændelsestilstande som nu den i din skulder er der - udover den smertestillende virkning - også en vis behandlingseffekt i at tage NSAID, da det dæmper inflammationen.

Jeg ville 1000 x hellere spise et gennemkontrolleret præparat som Diclon end sådan noget centralstimulerende mumbo-jumbo som Thermapower :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Ok tak for et meget kvalificeret svar, så blev jeg det klogere :blush:

Kunne da godt være at jeg skulle overveje at prøve Diclon alligevel så :smile:

Mht. TP ---> nu er det kun noget jeg har prøvet en enkelt gang, men du siger altså, at efedrin er decideret farligt? Også for raske mennesker uden hjertefejl? Har godt hørt om letigen-snakken, men tolkede det på samme måde som GoingBig..

Link to comment
Share on other sites

Det er for længst slået fast at Letigen-skandalen kun var en skandale i og med at præparatet blev taget af markedet.

Af hvem? Thermapower-brugerne? Eller producenten?? :tongue:

Store undersøgelser i udlandet har påvist sammenhængen ml efedrin og arterielle blodpropper.

Nogle af risikofaktorerne kan man ikke kalde 'sundhedsdefekter' (det er næppe en sundhedsdefekt at være mand, tror jeg nok) - men risikofaktorerne forstærker sandsynligheden for en lækker lille blodprop i hjernen og deraf følgende invaliditet. Sjældent, men kan være fatalt.

Letigen har iflg Lægemiddelstyrelsen været direkte indblandet i 10 dødsfald i DK og endnu flere er blevet varigt skadet, hvilket fik dem til at forbyde præparatet. Det er svært at bevise den direkte sammenhæng (sådan vil det altid være), men hvis det viste sig så uskadeligt som du tror det er, så var det nok blevet frigivet igen...

Link to comment
Share on other sites

Going Big: En hurtig Pubmed-søgning gav fx denne her: Ischemic stroke after using over the counter products containing ephedra.

SimonHP: Man kan ikke påvise at et dødsfald er et direkte produkt af Letigen - kun påpege, at det er overvejende sandsynligt (hvilket er gjort med baggrund i internationale undersøgelser - det er ikke noget, de lægelige beslutningstagere i diverse offentlige organer tager ud af den blå luft).

Det er fuldstændig rigtigt, at alkohol, rygning, fedme etc etc slår langt flere ihjel, men nu er det jo Letigen/Therma Power vi diskuterer :wink:

Det er en sjælden bivirkning til efedrin, disse dødelige blodpropper. Men professionelle må klart fraråde brugen af Letigen (hvis det stadig existerede) og lignende til folk, som i forvejen er i risiko for blodpropper gr fedme (eller fedmens og blodproppernes fælles prædiktorer som fx kost og gener). Og det er dem, som produktet blev skabt til :blink:

Det blev jo ikke skabt til raske unge, som kun har et kosmetisk behov for at slanke sig, og som er for sørgelige til at gøre det på den hårde måde :devil::wink:

I USA har man endda forbudt kosttilskud med naturligt efedrin sidste år: Ephedra Ban

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig kunnet forstå dem som tog det FØR træning - det er da bare at invitere til permanente skader.

Hvis der opstår noget alvorligt tager jeg en "kur" på 4-7 dage med let træning og store mængder ibuprofen (op til 4000mg dagligt) Ville aldrig tage smertestillende dagligt (undtaget glucosamine pga slidgigt) Har dog brugt Voltaren Gel op til store konkurrencer hvor der ikke var plads til pauser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ordinerer rutinemæssigt mig selv en kur på ca. 1600 mg. ipren om dagen i op til 10 dage, når jeg (alt for ofte) får en skade. Hvis det bare var smertelindring, så ville mit syn på pillerne nok være et andet. Men den antiinflammatoriske effekt er da næsten uundværlig, når man får den type skader, jeg gang på gang får.

/Niels << jeg fatter ikke, du kan indtage 4000 mg. Når jeg nærmer mig 2000 mg. bliver jeg småsvimmel eller får sådan en underlig følelse i kroppen.

Jeg er osse helt med på gukosaminet. Men nu hedder det sig jo, at der måske alligevel er bivirkninger, og at virkningen af glukosaminet aftager med tiden.

Edited by mdk
Link to comment
Share on other sites

Jeg ordinerer rutinemæssigt mig selv en kur på ca. 1600 mg. ipren om dagen i op til 10 dage, når jeg (alt for ofte) får en skade. Hvis det bare var smertelindring, så ville mit syn på pillerne nok være et andet. Men den antiinflammatoriske effekt er da næsten uundværlig, når man får den type skader, jeg gang på gang får.

/Niels << jeg fatter ikke, du kan indtage 4000 mg. Når jeg nærmer mig 2000 mg. bliver jeg småsvimmel eller får sådan en underlig følelse i kroppen.

Jeg er osse helt med på gukosaminet. Men nu hedder det sig jo, at der måske alligevel er bivirkninger, og at virkningen af glukosaminet aftager med tiden.

<{POST_SNAPBACK}>

Glukosamin (GS) aftager ikke effekten med tiden, det er der ingen videnskabelig holdepunkt for.

Hvad angår bivirkninger er GS beskyldt for at hæve kolesteroltallet. Dette er baseret på under 10 observationer (GS har været brugt i over 20 år, af flere 100.000 - ingen tidligere rapporter.)

Der er ingen videnskabelige holdepunkter for det sidste heller - men det undersøges pt (bla. af undertegnede).

Se evt: http://www.slidgigt.dk/Behandling/default.aspx?ArtikelID=GS

Link to comment
Share on other sites

Going Big: En hurtig Pubmed-søgning gav fx denne her: Ischemic stroke after using over the counter products containing ephedra.

<{POST_SNAPBACK}>

Ik lige den bedste IMO... Men vil lige prøve at søge lidt videre imorgen... Undrer mig bare at man ikke har hørt til så mange sager herhjemme... For det er ekstremt udbredt at bruge ECA stacks.. Også selvom de er taget af det danske marked... Man skal jo ikke specielt langt væk for at finde dem...

Link to comment
Share on other sites

GB: næh, det er en samling af kasuistikker over en 2-års periode fra et tilfældigt sygehus. Der findes sikkert en del artikler, som er bedre.

Men lige netop den artikel beskriver tilfælde efter brug af ECA-stacks. Grunden til, at man ikke har hørt om tilfælde herhjemmefra med ECA-stacks, er sikkert, at bivirkninger af disse stoffer (som endda ikke fåes på dansk marked) ikke bliver anmeldt og registreret, ligesom bivirkninger efter medicin (Letigen) eller registrerede naturlægemidler gør det.

Og at skrive en kasuistik kræver også, at den unge/midaldrende patient med en blodprop fortæller lægen, at han spiser et kosttilskud med efedrin for at lægen overhovedet kan få mistanken. Folk er flinke til at oplyse om, hvad de får af medicin, men kostilskud skal man hive ud af dem - især hvis det er købt på et skummelt internetsite :smile:

Men efedrin er efedrin, hvadenten det fåes i Letigen eller andet. Bivirkningerne bliver ikke anderledes af at det hedder ECA-stacks, Thermapower etc etc. Så evidensen fra USA gælder også i DK :smile:

Edited by Armoured female
Link to comment
Share on other sites

Men efedrin er efedrin, hvadenten det fåes i Letigen eller andet. Bivirkningerne bliver ikke anderledes af at det hedder ECA-stacks, Thermapower etc etc. Så evidensen fra USA gælder også i DK
Du må ik misforstå mig... Letigen er i jo i store træk et ECA stack bare uden A :wink:
Men lige netop den artikel beskriver tilfælde efter brug af ECA-stacks. Grunden til, at man ikke har hørt om tilfælde herhjemmefra med ECA-stacks, er sikkert, at bivirkninger af disse stoffer (som endda ikke fåes på dansk marked) ikke bliver anmeldt og registreret, ligesom bivirkninger efter medicin (Letigen) eller registrerede naturlægemidler gør det.

Og at skrive en kasuistik kræver også, at den unge/midaldrende patient med en blodprop fortæller lægen, at han spiser et kosttilskud med efedrin for at lægen overhovedet kan få mistanken. Folk er flinke til at oplyse om, hvad de får af medicin, men kostilskud skal man hive ud af dem - især hvis det er købt på et skummelt internetsite

Nu er det jo ikke så længe siden det er blevet taget af det danske marked... Men jeg vil prøve at bruge lidt mere tid på det imorgen og se hva jeg kan finde...

Link to comment
Share on other sites

Jeg spiser normalt ALDRIG smertestillende medicin. Jeg har dog gjort det nogle enkelte gange - bl.a. en gang for at kunne træne på et trælår som var ved at tage livet af mig. Det var faktisk en stor succes, da det dermed hjalp mig til at blive ordentlig varm og få gang i blodgennemstrømningen. Jeg er dog (desværre) ret overbevist om, at jeg godt kunne finde på at træne på piller, hvis det var nødvendigt :dry:

En anden ting jeg har tænkt på:

Ifølge denne her artikel er det ikke smart at bruge piller mod træningsømhed. Det er sådan set ikke svært at forstå, men som jeg læser det, er det fordi de virker anti-inflammatoriske? Det vil altså sige at virkningen er god nok fx inden en konkurrence?? Hvor man jo bare skal være klar og så er det mindre vigtigt om man ikke lige bliver bedre dagene efter!?

I øvrigt har jeg tit tænkt på om alm. smertestillende vil kunne øge ens præstation i en konkurrence?? Kan man presse sig selv længere på et par almindelige panodil??

NB! Det er jo selvfølgelig ikke noget jeg selv har overvejet :blush:

Edited by DBM
Link to comment
Share on other sites

Det vil altså sige at virkningen er god nok fx inden en konkurrence?? Hvor man jo bare skal være klar og så er det mindre vigtigt om man ikke lige bliver bedre dagene efter!?

I øvrigt har jeg tit tænkt på om alm. smertestillende vil kunne øge ens præstation i en konkurrence?? Kan man presse sig selv længere på et par almindelige panodil??

DBM: Landstræneren for damelandsholdet i UV-rugby (som iøvrigt er læge) mener helt seriøst, at vi skal guffe et par Panodiler e.l. før hver landskamp :tongue: Dette er dels for at kunne spille med eventuelle skader, og så rulle sig fuldt ud alligevel (de få gange man nu spiller landskamp), dels for bedre at kunne ignorere de knubs man uafvendeligt får i en sådan en kamp. Jeg tror, det er ret udbredt i mere økonomisk velfunderede sportsgrene som fx fodbold :smile:

Min egen holdning er ikke helt ulig trænerens. Jeg er enig i, at man i selve konkurrencesituationen skal have bedst mulige vilkår, også selv om man er længere om at restituere bagefter. Jeg har dog ikke brugt det selv, med mindre jeg var skadet i forvejen (knubsene undervejs lægger jeg sjældent mærke til før bagefter). Og jeg ville aldrig bruge det til almindelig træning :smile:

EDIT: Arh, det er så ikke helt rigtigt. Jeg spiser svage smertestillende inden rugbytræning, i perioder hvor nakken driller (ellers får jeg en ond, migrænoid hovedpine under træningen) :blush:

Edited by Armoured female
Link to comment
Share on other sites

Det vil altså sige at virkningen er god nok fx inden en konkurrence?? Hvor man jo bare skal være klar og så er det mindre vigtigt om man ikke lige bliver bedre dagene efter!?

I øvrigt har jeg tit tænkt på om alm. smertestillende vil kunne øge ens præstation i en konkurrence?? Kan man presse sig selv længere på et par almindelige panodil??

DBM: Landstræneren for damelandsholdet i UV-rugby (som iøvrigt er læge) mener helt seriøst, at vi skal guffe et par Panodiler e.l. før hver landskamp :tongue: Dette er dels for at kunne spille med eventuelle skader, og så rulle sig fuldt ud alligevel (de få gange man nu spiller landskamp), dels for bedre at kunne ignorere de knubs man uafvendeligt får i en sådan en kamp. Jeg tror, det er ret udbredt i mere økonomisk velfunderede sportsgrene som fx fodbold :smile:

Min egen holdning er ikke helt ulig trænerens. Jeg er enig i, at man i selve konkurrencesituationen skal have bedst mulige vilkår, også selv om man er længere om at restituere bagefter. Jeg har dog ikke brugt det selv, med mindre jeg var skadet i forvejen (knubsene undervejs lægger jeg sjældent mærke til før bagefter). Og jeg ville aldrig bruge det til almindelig træning :smile:

EDIT: Arh, det er så ikke helt rigtigt. Jeg spiser svage smertestillende inden rugbytræning, i perioder hvor nakken driller (ellers får jeg en ond, migrænoid hovedpine under træningen) :blush:

<{POST_SNAPBACK}>

AF: Tak for svaret - jeg er ikke helt sikker på, at jeg læser det rigtigt. Du mener både det vil være en fordel for at kunne klare diverse knubs OG for at kunne presse sig selv lidt mere?? (Lidt i tvivl om hvordan "rulle sig selv ud" skal forstås? :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Rulle sig ud: Give sig mere, kæmpe igennem etc.

Svage smertestillende giver dig ikke noget kick (det er du nok med på), men smerter har den modsatte effekt, man beskytter sig selv mere eller mindre ubevidst. Hvis smerterne ikke er der, så giver man sig mere :smile:

Men der er ingen pointe i at spise dem før konkurrence i bordtennis og andre ikke-kontaktsportsgrene, med mindre man er skadet i forvejen :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share