Idiotprogrammet "Du er hvad du spiser"


JesperT
 Share

Recommended Posts

Jeg er vel ikke den eneste der mangler et komplet overblik over fedt…. Ved der er mange kloge hoveder og folk med en lang uddannelse herinde så jeg håber på lidt hjælp og forståelse

<{POST_SNAPBACK}>

Det er derfor der er en fedt F.A.Q. for Noobs: :wink:

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=11497

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 207
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mr Fitt> Tror en gennemlæsning af FAQ'en vil være en god ting.

Helt generelt er fedt opbygget af glycerol og tre fedtsyrer, det er så fedtsyrerne der kan variere i strukturen.

Mættet fedt (kulstof molekylerne sidder parvis sammen med brint molekylerne)

Monoumættet fedt (kulstof molekyle er forbundet til et brint molekyle)

Polyumættet fedt (flere kulstof molekyler er forbundet til samme brint molekyle)

Det her passer ikke. Alle fedtsyrer er kæder af carbon (kulstof), hydrogen (brint) kan kun binde til et andet atom ad gangen. Carbon kan binde til 4 andre atomer.

Mættet fedt har to hydrogen bundet til hvert carbon

Monoumættet fedt har en enkelt dobbeltbinding (mellem to carbon atomer), det bevirker at der kun kan være et enkelt hydrogen på hver af de implicerede atomer.

Polyumættet fedt har flere dobbeltbindinger, det vil sige flere carbon atomer med kun en enkelt hydrogen på.

Jeg har aldrig hørt at monoumættet fedt ikke skulle kunne sætte sig i fedtceller.

Men her er en artikel om at mættet fedt måske ikke er så usundt, som man ellers har regnet med: myten om fedt fra mol forsiden

Link to comment
Share on other sites

haha... jeg stemmer fanme også for at de hiver Jørgen Storm ind i det program, hvor kan gå totalt amok i verbale angreb på gamle fruentimmere og uvidende ignoranter! samt dovne fede danskere, haha det ku være guld!

<{POST_SNAPBACK}>

Så skulle "Socialakrobat" nok blive et fast ord i de små hjem :laugh:

Men seriøst, mange i min familie ser programmet som både sjovt og lærerigt, og tror vitterligt på alt hvad hun siger... :blink:

Edited by Rasmus G
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan tydeligt huske da Fit for Life kom frem. Jeg læste bogen, som er en af de sædvanlige fuldstændig udokumenterede metoder og påstande (det er næsten 20 år siden den kom frem). Men den er også meget velskrevet og vil til en hver tid narre de, der ikke har fysiologisk viden. Forfatteren har svar på alt og beskriver meget logisk (for den ikke trænede) hvorfor man skal forholde sig og han beskriver også hvorfor metoden virker. Dette er forgængeren for blodtypediæten og andre lign. bøger, men er egentlig noget bedre skrevet.

Jeg husker endvidere Lene Hansson, som var en kvinde som tabte sig - blev berømt i dameblade - og pludselig blev hun selv behandler fordi hun nu følte at hun havde erfaringer og den helt rigtige metode at benytte og give videre.

TV burde holde sig fra at lave sådanne programmer - for en masse personer tror jo vitterligt på det hun siger. Er det i fjernsynet eller står det i avisen så er det jo rigtigt logikken.

Da Fit for Life lige var kommet frem prøvede jeg faktisk at leve efter metoden i en del tid - det skulle jeg aldrig have gjort - mit blodsukker gik fuldstændig bananas (lavt blodsukker og altid træt - jeg kunne ikke klare alt det frugt om morgenen uden anden føde). De flest andre personer jeg kender som prøvede det havde ikke problemer, men fungerede fint. Jeg kender dog en anden som også fik problemer.

Men først og fremmest er det jo en metode som fremstiller sig selv videnskabelig, men ikke er i nærheden af at være det.

Adskillelige eksperter har taget Fit for Life op og er selvfølgelig nået frem til at det er pseudovidenskab som narrer folk.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg også lært, at det er vigtigt at sortere mine grøntsager efter farver i køleskabet  :4thumbup: Det er skide farligt med grønne grøntsager blandet med de røde...

<{POST_SNAPBACK}>

Det er også total latterligt råd at komme med da det er nogen frugter og grønsager som indholder nogen syre stoffer som gøre det går i forrådelse hurtigere hvis de ligger sammen. Men de er bestemt ikke farve bestemt !!!

Link to comment
Share on other sites

Det er vitterligt et problem, at folk faktisk æder den råt. Jeg sad og så noget af programmet her til aften med nogle bekendte.

Hvem virker mest troværdig? Kvinden på TV, der får folk til at tabe sig foran øjnene på dem, eller vennen der påstår at hendes syre/base snak er noget ævl, at du må ikke kombinere de og de ting i din kost er noget ævl, og at tarmrensning ikke gavner andet end den efterfølgende påkrævede psykologs løn ??

Er squ bange for at folk i de danske hjem slubrer det i sig.

Edited by -Elvirus-
Link to comment
Share on other sites

Der er jo en masse gode ting ved hendes råd som mange grøntsager og frugt, skære ned på fede og sukkerspiser samt øget fysisk aktivitet - men problemet er at teorierne bag er så alternative som de næsten kan blive og ikke har noget med menneskets fysiologi at gøre.

Så folk går rundt og tror en masse ting som er usande og som måske i længden kan holde dem fra at indtage en sund kost og forblive slanke.

Her er nogle af myterne:

Skillekost

Kroppen arbejder efter et bestemt tidsmønster

syre/base

osv osv

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

Påstod fru Hansson ikke, at kvinden havde tabt 2½ kg fedt på en uge? Det er da vist i omegnen af 23000kcal i underskud på een uge?!? :blink:

Sindbad

<{POST_SNAPBACK}>

2½kg fedtvæv svarer til ca 17500kcal ~2500kcal/dag

Det kan vel teoretisk lade sig gøre med en diæt på 1000-1200kcal (dvs et underskud i omegnen af 1000kcal), og så forbrænde 1300-1500kcal ved motion - det er vel 2-3 timer ved medium intensitet. Det kan lade sig gøre, men hvor meget motion blev de beordret til?

En anden ting der undrer, er at deres vægttab deles i fedt og væske - ikke et ord og muskler? :blink: Det hun kalder væsketab kan vel meget være tabet af muskelmasse, men hvorfor ikke kalde en spade for en spade? :wink:

Hvor stammer den der syre/base teori mht fødevare fra - jeg har hørt om det før nemlig? Lidt pudsigt i øvrigt, at alle de fødevare man generelt regner for sunde tilfældigvis også alle var basiske...

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg set programmet 2 gange.

Må indrømme at Tv3 vel er smarte nok. Jeg sidder og ser det lort alene for at høre hvilke tåbelige foreslag hende kranen nu kommer med. Tror egentlig TV3 bevidst har ansat hende keglen for at trække nogen alternative seere.

Men damn hvor skulle hun ikke have lov at udtale sig om noget som helst, hun har jo bare taget nogle gode råd og forskruet dem ud i noget komplet ubrugeligt.

Hvornår kommer programmet "Let røven" Oplæg: Per Kyneb presser en flok sofakartofler rundt i vægtløfterklubben hvorefter han tvangsfodrer dem prot-shakes. Det program ville jeg se :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Hvis man har lyst kan man jo kigge forbi Lene H.'s side og danne sig sit eget indtryk her

<{POST_SNAPBACK}>

Nogen burde invitere hende med i debatten her. Gad godt høre hende forsvare det ævl hun står og siger.

<{POST_SNAPBACK}>

JesperT har jo allerede inviteret hende. Desuden har hun ingen glæde af at deltage; hun kører jo en fin forretning! På samme måde som den programrække, hvor alternative kunne få muligheden for at bevise deres teorier. Danmarks mest kendte "erhversastrolog" blev spurgt om hun ville deltage... Selvfølgelig ikke! Hun kører en topprofessionel business, hvor hun rådgiver topchefer i store koncerner; hun skulle sgu ikke nyde noget af at få belyst at astrologi er noget fis!

På den anden side kunne Lene Hansson selfølgelig bruge det andet trick: Affærdige enhver kritik med at "det er jo fordi de ikke forstår konceptet/ikke har sat sig ind i teorien bag/ikke tror på det".

Sindbad

Link to comment
Share on other sites

Jeg er vel ikke den eneste der mangler et komplet overblik over fedt…. Ved der er mange kloge hoveder og folk med en lang uddannelse herinde så jeg håber på lidt hjælp og forståelse.

Jeg vil lige opsummere hvad jeg har af viden (noget er måske ikke helt korrekt >>> incoqnito) og personer der ved bedre skal være velkommen til at rette på mig.

Fedt er inddelt i 3 forskellige typer:

Mættet fedt (kulstof molekylerne sidder parvis sammen med brint molekylerne)

Monoumættet fedt (kulstof molekyle er forbundet til et brint molekyle)

Polyumættet fedt (flere kulstof molekyler er forbundet til samme brint molekyle)

Mættet fedt (det dårlige ) fast ved stue temperatur, og er ikke som de andre essentielle.

Der bliver tit talt om hydrogenated hvor der er blevet ændret kemiske ved molekylesammensætningen eks. Margarine (endnu mere skidt og skal helt undgås)

Trans fedt syre minder om hydrogenated rent kemisk, men er et udtryk anvendt når det er høje temperaturer der har skyldes molekyleændringerne. Eks. Når polyumættet fedt bliver omkring 200grader.

Polyumættet fedt skal kun anvendes i salater, da olier med høje koncentrationer af dette ikke skal anvendes til at stege i. grundet molekylesammensætningen er Polyumættet fedt et ustabilt fedt stof ved høje temperaturer, og olier som f.eks Oliven olie med høj koncentration af monoumættet fedt bør anvendes, ved stegning da det er et mere stabilt fedt stof ved høje temperaturer.

Højt indtag af polyumættet fedt kan føre til: at fedt cellerne vokser

Højt indtag af mættet fedt kan føre til: fedt celler vokser i antal og størrelse

Højt indtag af monoumættet fedt: ingen påvirkning af fedt celler

Omega 3 er en speciel type af polyumættet fedt, der hjælper på tabe fedtet, og hjælper en smule på at undgå at tage fedt på.

Dertil kommer de forskellige fedt syre ALA, EPA, DHA, GLA (hmm dejligt når det er nemt)

Nå men hvis der skulle side nogle kloge hoveder med nogle guldkorn, vil jeg meget gerne rettes eller suppleres med yderligere oplysninger.

:4mewantfood:

<{POST_SNAPBACK}>

Dine fedtcellers antal vokser IKKE! (Skal dog holde en dør på klem for at et absurd højt energiindtag kan få fedtcellers antal til at stige). Derimod er det korrekt, at de vokser i størrelse. Herfor er det heller ikke helt forkert at påstå, at overvægt grundlægges i de allertidligste barneår, hvor det antal fedtceller, du kommer til at slæbe rundt på resten af livet, dannes.

Link to comment
Share on other sites

For at hæve niveauet af saglighed i denne tråd vil jeg opfordre til at personer, der har dokumentation eller overbevisende argumentation IMOD de postulater LH kommer med, skriver i denne tråd. Jeg ved det er lidt omvendt bevisførelse, og normen er at den der kommer med postulaterne også må dokumentere dem, men det er jo lidt svært i denne situation, med mindre vi kan få lokket Lene selv herind (det kunne tilgengæld også være rigtig interessant).

Indtil videre er der i hvert fald følgende emner:

  • Skillekost (var det at kulhydrat og protein ikke måtte blandes?)
  • Visse vitaminer/mineraler skulle optages dårligt hvis de indtages sammen med mørkt kød.
  • Kroppen arbejder efter et bestemt tidsmønster
  • syre/base teorien
  • tarmskylning
  • Kun frugt frem til frokost
  • Dårlig kost = dårlig ånde?

Men som det også er fremhævet i denne tråd, så er det trods alt klare resultater hun opnår på 2 mdr, og ofrenes kostvaner er tydeligt forbedret.

Link to comment
Share on other sites

Tror forresten at jeg vil foreslå TV3 og LH, at starte et samarbejde med CONCEPT 10-10 :laugh:

Det kunne hæve underholdningsværdien og (mis)informationsniveauet til hidtil usete højder. Især hvis de kunne få Claus Styker til at præsentere det!

Link to comment
Share on other sites

Tror forresten at jeg vil foreslå TV3 og LH, at starte et samarbejde med CONCEPT 10-10 :laugh:

Det kunne hæve underholdningsværdien og (mis)informationsniveauet til hidtil usete højder. Især hvis de kunne få Claus Styker til at præsentere det!

<{POST_SNAPBACK}>

:laugh::laugh::laugh: Børnelokkeren Styker, ham havde jeg sgu helt glemt.

(og for at jeg ikke bliver anklaget for injurier får i lige linket til hans dom)

http://www.tv-afdelingen.dk/nyheder.php?id=1218 :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jesper T's mail burde den ikk også sendes til TV3 så de kunne se at ikk alle var tilfredse med det bras de sender ud til befolkningen

<{POST_SNAPBACK}>

TV3 er jo reklamefinansieret, så hvis bare de får nok seere til det, er de vel ligeglade med, hvad JesperT og andre mener.

Programmet har jo tilsyneladende også fået halvdelen af MOL'erne som seere :wink:

Link to comment
Share on other sites

[*]Visse vitaminer/mineraler skulle optages dårligt hvis de indtages sammen med mørkt kød.

<{POST_SNAPBACK}>

Nu har jeg ikke set programmet. Men kunne dette udsagn ikke have noget at gøre med mørkt køds indhold af jern? Zink og jern konkurrerer i hvert fald om optagelsen i kroppen, så hvis de indtages sammen, kan store mængder af det ene mineral hæmme optagelsen af det andet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share