Vægtvogterne


FujiChrash
 Share

Recommended Posts

Heyza

Jeg har af og til overvejet vægtvogterne for at få tabt mig. Jeg har så en veninde som har været derinde, og hun sagde at der intet er at komme efter, og den samme sætning har jeg fået af min nuværende træningsmakker. Så, passer det? Er vægtvogterne noget opreklameret **** ? De siger at det indtag af grøntsager man skal have derinde er fuldstændig sindsygt og bla bla bla.

Mvh Fuji

Link to comment
Share on other sites

Nu kender jeg ikke ret meget til vægtvogterne, men er det ikke dem der siger at man skal spise 600 gram grøntsager om dagen? Jeg kender et midaldrende ægtepar der har prøvet sådan en kur med minimum 600 gram grønt om dagen, og de sagde at det var sindsyg mange grøntsager at spise, men at det virkelig hjalp dem med at tabe sig. Tror de hver tabte sig omkring 10 kg i løbet af ingen tid, men det er jo nok forskelligt fra person til person hvor meget det hjælper... :smile:

Link to comment
Share on other sites

Nu kender jeg ikke ret meget til vægtvogterne, men er det ikke dem der siger at man skal spise 600 gram grøntsager om dagen? Jeg kender et midaldrende ægtepar der har prøvet sådan en kur med minimum 600 gram grønt om dagen, og de sagde at det var sindsyg mange grøntsager at spise, men at det virkelig hjalp dem med at tabe sig. Tror de hver tabte sig omkring 10 kg i løbet af ingen tid, men det er jo nok forskelligt fra person til person hvor meget det hjælper... :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

600g frugt og grønt om dagen er den officielle anbefaling fra sundhedsmyndighederne: 6 om dagen

Om 600g er "sindsygt meget", er naturligvis yderst subjektivt. Jeg har f.eks. spist 1.200g frugt og grønt i dag. :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Heyza

Jeg har af og til overvejet vægtvogterne for at få tabt mig. Jeg har så en veninde som har været derinde, og hun sagde at der intet er at komme efter, og den samme sætning har jeg fået af min nuværende træningsmakker. Så, passer det? Er vægtvogterne noget opreklameret **** ? De siger at det indtag af grøntsager man skal have derinde er fuldstændig sindsygt og bla bla bla.

Mvh Fuji

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kender ikke Vægtvogterne, De Danske Vægtkonsulenter, Weight Watchers eller hvad de allesammen hedder. Men hvorfor bruge penge på dem, eller andre, seminyreligiøse slankebevægelser?

At tabe sig sundt, er ikke svært! Læs f.eks. den efterhånden så berømte artikel CUTS.

Link to comment
Share on other sites

Ud fra at vægttab udelukkende drejer sig om kcal. underskud, behøver du hverken at melde dig ind i mærkelige bevægelser eller betale urimelige kontingenter til mere eller mindre underlødige klubber. Bare spis mindre end du forbrænder. End of story.

Hvis du derimod har brug for støtte, opbakning, opmærksomhed eller hvad ved jeg, så er det altid en god idé at finde samen med ligesindede med samme problem. Blot det at "melde" sig ind i MBC2005 forpligter og er med til at man holder kursen mod målet.

600 gram frugt og grønt om dagen er faktisk ikke så meget. Lidt frugt i løbet af dagen som mellemmåltider og så en god portion grønt til aften, så er den hjemme.

Edited by Rønne
Link to comment
Share on other sites

Er selv i gang med MBC2005, og jo, det forpligter, men ikke dermed sagt at man ikke kommer til at træde ved siden af :blush:

Kender flere der er på vægtvogterne og lignende. Jeg synes det er noget fis. Ingen tvivl om at det taber sig, men hvis du bare skifter en god del af det brød/ris/pasta du spiser ud med grønt så får du efter min mening nøjagtig samme effekt. Bruger selv krop&kost til at kontrollere at jeg nu også får en fornuftig fordeling af fedt/proteiner/kulhydrater.

Link to comment
Share on other sites

Nu er alle mennesker jo ikke ens. Skulle nogle ha' brug for opbakning eller en "vogter", så er det vist fint med disse "klubber". Bare det virker, så hellere det, end bruge en formue på æblecider og andet fis.

De mangler bare at få puttet noget motion i deres koncept. Og så skal medlemmerne selvfølgelig også huske, at fortsætte den sunde linie, når kurset er forbi.

Betina

Link to comment
Share on other sites

Synes nu også vægtvogterne eller vægtkonsulenterne (kan ikke huske forskellen på de to) er en fin idé. Det er altså ikke Gud og hver mand der gider, kan overskue eller har lyst til selv at sammensætte en kostplan der virker - og ingen tvivl om, at følger man deres programmer så taber man sig. Jeg kender flere der har tabt rigtig mange kilo vha. disse konsultationer.

Det er heller ikke alle der gider male deres egne stuer; men hellere betaler sig fra det :smile:

Edited by Flexipecs
Link to comment
Share on other sites

a hva??

Det er heller ikke alle der gider male deres egne stuer; men hellere betaler sig fra det
Underlig sammenligning. Vægtvogterne kommer jo ikke listende om natten og hugger fedtet, mens man sover. De giver nogle retningslinjer der unødvendigt komplicerer tingene.
Synes nu også vægtvogterne eller vægtkonsulenterne (kan ikke huske forskellen på de to) er en fin idé. Det er altså ikke Gud og hver mand der gider, kan overskue eller har lyst til selv at sammensætte en kostplan der virker

Spis sundt og knapt så meget + dyrk motion (man må gerne kopiere kuren!)

Jeg kender flere der har tabt rigtig mange kilo vha. disse konsultationer.

jeg kender også en, der kan finde vand i jorden med en pilekvist. Gør det metoden virksom? :smile::smile::smile:

Edited by JesperT
Link to comment
Share on other sites

Nu har spørgeren spurgt ret søgende flere gange før. Og hvis man har prøvet at følge mol-rådene, men af forskellige årsager ikke har fået det til at virke, læs tabt sig, - så kan et forsøg hos vægtvogterne da være ganske udemærket.

Kan slet ikke se problemet i det. :smile:

Spis sundt og knapt så meget + dyrk motion (man må gerne kopiere kuren!)

Ja. Men hvis det ikke har medført vægttab, så virker det ikke for det konkrete person. Og hvis vægtvogterne kan hjælpe en til at tabe sig 10 kg, så er man 10 kg lettere.

(Desuden er jeg 99% enig med dig i dine indlæg generelt omkring vægttab ;) )

Link to comment
Share on other sites

Synes nu også vægtvogterne eller vægtkonsulenterne (kan ikke huske forskellen på de to) er en fin idé. Det er altså ikke Gud og hver mand der gider, kan overskue eller har lyst til selv at sammensætte en kostplan der virker

Spis sundt og knapt så meget + dyrk motion (man må gerne kopiere kuren!)

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis det var så simpelt som du foregiver, så fandtes der nok ikke overvægtige i den vestlige verden.

Det er jo ikke udelukkende et spørgsmål om viden - stort set alle ved hvilke madvarer der feder mere end andre. For mange vil det være en utrolig stor hjælp rent psykisk, hvis de bliver "holdt i ørene" af andre, og ikke kun skal tjekke op på sig selv.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det var så simpelt som du foregiver, så fandtes der nok ikke overvægtige i den vestlige verden.
Det er jo så også det, slankefirmaerne mener (og tjener mange milliarder på)
Det er jo ikke udelukkende et spørgsmål om viden - stort set alle ved hvilke madvarer der feder mere end andre.

du tager tingene lidt ude af sammenhæng. Det var den her sætning jeg kommenterede:

Synes nu også vægtvogterne eller vægtkonsulenterne (kan ikke huske forskellen på de to) er en fin idé. Det er altså ikke Gud og hver mand der gider, kan overskue eller har lyst til selv at sammensætte en kostplan der virker
I øvrigt taber man sig ikke af, at spiser fødevarer der feder mindre. Man taber sig af at spise under sit kcal-ligevægtsindtag.
For mange vil det være en utrolig stor hjælp rent psykisk, hvis de bliver "holdt i ørene" af andre, og ikke kun skal tjekke op på sig selv.

Vil man så kontrolleres af vægtvogterne resten af sit liv?

Link to comment
Share on other sites

I øvrigt taber man sig ikke af, at spiser fødevarer der feder mindre. Man taber sig af at spise under sit kcal-ligevægtsindtag.

Det er ganske rigtigt - dog er det stadig langt lettere at komme ned i kcal. indtagelse ved at spise fedtfattige madvarer end at spise meget fede madvarer og slik, cola osv.

Vil man så kontrolleres af vægtvogterne resten af sit liv?

Kun indtil man har nået den ønskede vægt. Derefter må man jo så se om man har lært det man skulle lære, og om man selv kan kontrollere sin vægt og kost.

Din pointe er ganske rigtig - i virkeligheden er et ønsket vægttab noget af det mest simple at opnå.

Men det er altså ikke alle mennesker der er i stand til at hjælpe sig selv, og derfor er det en god idé med denne slags grupper og konsulenter der kan hjælpe.

Der findes andet i denne verden der optager folk derude udover kost, motion og træning; men det er selvfølgelig ikke alle der kan indse det :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldrig forstået, hvorfor det er så populært at rakke ned på vægtvogterne her på MOL, for fakta er at det virker. Min mor gik hos vægtvogterne (og tabte 20kg på 5 måneder), så jeg har fulgt med i hvad de laver. Og der er primært to ting i det.

Dels selve kosten, som ikke er så simpel, som folk gør det til. Almindelige ikke-vidende folk, som vil tabe sig skærer typisk fedtet og kødet væk og sulter sig i det hele taget i et vist omfang. Min mor spiste faktisk mere end hun plejer bla store mængder fisk og selvfølgelig grøntsager. Så man er ikke sulten medens man taber sig, hvilket er et stort plus.

Derudover er der den ugentlige vejning, hvor man bliver vejet foran hele slankeholdet, som klapper, hvis man har tabt sig og trøster, hvis man ikke har (ligesom på MOL).

Problemet er så, hvis man ikke holder fast på sine nye vaner, når man er færdig hos vægtvogterne (når man har nået den ønskede vægt).

Mange MOL'ere insisterer på, at MOL-måden er den eneste måde at tabe sig på. Men når jeg læser diverse vægttabslogs, så er det bestemt ikke alle, som følger MOl-måden, som har succes (de fleste store vægttabere har vist smidt de fleste af deres kilo inden de kom på MOL).

Link to comment
Share on other sites

Tjah, jeg tror for det meste ikke kritikken går så meget på om det virker, den drejer sig mere om at det de sælger er kure som mest bare er gjort specielle for at folk ikke skal opdage at:

Kød mætter = Spis nok af det

Ris, Pasta, Brød har mange kcal = Pas på med det

Grøntsager har få kcal = Spis meget af det så du bliver mæt

Mere er der jo ikke i det. Og med ovenstående 3 sætninger mener jeg stort set jeg har beskrevet både Vægtvogterne/konsulenterne, Atkins og hvad de ellers hedder i hovedtræk.

Pointen, for mit vedkommende i hvert fald, er at jeg personligt ikke ville betale for at få nogen råd jeg godt ved.

Link to comment
Share on other sites

Chris -> Meget enig :smile:

Pointen, for mit vedkommende i hvert fald, er at jeg personligt ikke ville betale for at få nogen råd jeg godt ved.

<{POST_SNAPBACK}>

Set fra min stol betaler folk ikke i dyre domme for selve kuren; men mere for selve forløbet, som skal gøre at folk opnår deres mål. Hvis de bare stak et skema i hånden på folk og sagde: "Værsgo - og god fornøjelse!" så ville jeg også synes det var bondefangeri. Men her er der tale om aktiv opfølgning, som skal sikre at folk holder sig selv i hanke.

Vægtvogterne er jo netop sådan en rammende titel.

Link to comment
Share on other sites

Det man bare skal gøre sig klart, er at sådan nogle som vægtvogterne reelt fortæller folk noget de selv ville kunne lære på ca. 3-10 minutter. Og det på en bedre og mere nuanceret måde.

Så det man betaler for er som det så rigtigt er nævnt, opbakningen.

------------

Der er dog flere aspekter i det. Når man betaler vægtvogterne for deres produkt, må man kunne regne med at de informerer på en videnskabelig baseret måde. Det vil sige, ikke nogle udokumenterede påstande. Men er det ikke netop dem der siger f.eks. at man ikke skal spise løg? - og at motion og styrketræning er en dårlig ide?

Link to comment
Share on other sites

Der er dog flere aspekter i det. Når man betaler vægtvogterne for deres produkt, må man kunne regne med at de informerer på en videnskabelig baseret måde. Det vil sige, ikke nogle udokumenterede påstande. Men er det ikke netop dem der siger f.eks. at man ikke skal spise løg? - og at motion og styrketræning er en dårlig ide?

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm.. Godt spørgsmål.

Jeg kan nemlig ikke selv huske forskellen på de to - Vægtkonsulenter og Vægtvogterne.

En del fra mit gamle arbejde inkl. min ekskæreste gik hos en af de to grupper, og alle med rigtig flotte resultater. Her blev de i hvert fald IKKE frarådet motion.

Edited by Flexipecs
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror kritikken kommer dels fordi man selv kan opnå de resultater uden at betale så mange penge for det. Det er simpelthen for dyrt. Og de madvarer de sælger uden WeightWatchers mærke er op til 300% overpris, og folk der ikke fatter mere tror de taber sig af at spise en hel pakke. Desuden kan diæten gøres en del bedre, ja det virker i starten men efter nogen måneder virker "spis alt hvad du har lyst til" princippet ikke og så snart man går tilbage til de gamle vaner tager man på igen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror kritikken kommer dels fordi man selv kan opnå de resultater uden at betale så mange penge for det. Det er simpelthen for dyrt. Og de madvarer de sælger uden WeightWatchers mærke er op til 300% overpris, og folk der ikke fatter mere tror de taber sig af at spise en hel pakke. Desuden kan diæten gøres en del bedre, ja det virker i starten men efter nogen måneder virker "spis alt hvad du har lyst til" princippet ikke og så snart man går tilbage til de gamle vaner tager man på igen.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kan ikke helt følge dig. Jeg har ikke hørt om weightwathers mærke, og bliver lige lidt usikker på om weightwathers og vægtvogterne er det samme, for spis, hvad du har lyst til er ikke en del af vægtvogternes diæt.

Hos vægtvogterne er det eneste man betaler for er den ugentlige vejning med tilhørende kostvejledning, som koster 100kr.

Hvis har selvdisciplinen og nok viden om kost, så behøver man selvfølgelig ikke vægtvogterne, men det har de færreste overvægtige..... det er som regel derfor de er overvægtige.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share