Vægtvogterne


FujiChrash
 Share

Recommended Posts

Torben F: Du er så også lidt ude i en anden pointe omkring det med at bruge lidt tid på at sætte sig ind i tingene selv i stedet for at købe vægtkonsulenternes diæt

Har en kammerat som er på vægtkonsultenternes. Han har ved flere lejligheder bræget op om forskellige sammenhænge som absolut skulle overholdes for at man kan tabe sig. Bl.a. har han forklaret mig at 1000kcal på vægtvogternes diæt er meget mere slankende end hvis jeg sammensætter 1000kcal efter mine egne principper (kød + grønt). Han er overbevist om at det er noget ævl jeg fyrer af når jeg forklarer ham at han i princippet kan leve af chokolade og stadig tabe sig - så længe han er i kcal underskud (kostfordelingen er naturligvis fucked up)

Hvis han i stedet havde sat sig ind i hvorfor tingene er som de er havde det måske været lidt nemmere for ham. Ok, han er ikke den skarpeste kniv i skuffen, og jeg tror lidt det er derfor han gerne vil have en kur han ikke behøver forstå, men så er det altså heller ikke sværere.

Jeg mener nu han på sigt er bedre tjent med at sætte sig ind i hvad der virker hvordan, det burde give ham en bedre mulighed for at styre vægten på sigt.

Og jo, naturligvis lærer man også en del på de her kure, men når jeg hører nogen af de argumenter han kommer med om forskellige ting er jeg somme tider ikke helt sikker på hvor meget de reelt lærer. Men nu har jeg heller ikke selv været på sådan en diæt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror kritikken kommer dels fordi man selv kan opnå de resultater uden at betale så mange penge for det. Det er simpelthen for dyrt. Og de madvarer de sælger uden WeightWatchers mærke er op til 300% overpris, og folk der ikke fatter mere tror de taber sig af at spise en hel pakke. Desuden kan diæten gøres en del bedre, ja det virker i starten men efter nogen måneder virker "spis alt hvad du har lyst til" princippet ikke og så snart man går tilbage til de gamle vaner tager man på igen.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kan ikke helt følge dig. Jeg har ikke hørt om weightwathers mærke, og bliver lige lidt usikker på om weightwathers og vægtvogterne er det samme, for spis, hvad du har lyst til er ikke en del af vægtvogternes diæt.

Hos vægtvogterne er det eneste man betaler for er den ugentlige vejning med tilhørende kostvejledning, som koster 100kr.

Hvis har selvdisciplinen og nok viden om kost, så behøver man selvfølgelig ikke vægtvogterne, men det har de færreste overvægtige..... det er som regel derfor de er overvægtige.

<{POST_SNAPBACK}>

Vægtvogterne (Weight Watchers) og vægtkonsulenterne er ikke det samme.

Hos vægtvogterne må man spise x antal points, afhængig af startvægten, og det bliver så reguleret nedad efterhånden som vægten falder, så vægttabet ikke går i stå. Altså egentlig bare en anden måde at tælle kcal. på. Så vidt jeg ved er points'ene delt ind i forskellige farver, svarende til protein, fedt og kulhydrat, og man skal så helst spise mindst et vist antal af de forskellige points hver dag. Kuren lærer altså både en noget om hvor meget og hvad man kan spise. Man kan mene at det bliver gjort unødvendigt kompliceret, men så længe det virker og de ikke giver folk direkte forkerte råd så kan jeg ikke se problemet :smile: . WW har i øvrigt intet imod motion, jeg mener faktisk at man kan optjene ekstra points (=mad) ved at dyrke ekstra motion. Man kan købe noget WW-færdigmad i bl.a. Kvickly, men udvalget er ikke særlig stort.

Vægtkonsulenterne er et dansk firma, som siden nytår har oversvømmet bl.a. Føtex med deres eget fødevare-label. Grundprincippet i kuren er masser af grøntsager (mindst 600 g./dag og frugt derudover), masser af protein og kun lidt kulhydrat. Altså en lavkulhydratdiæt. Kuren kræver at man spiser kylling, rødt kød, æg, mælkeprodukter i et bestemt omfang hver uge og lærer dermed også deltagerne at spise varieret. De fraråder motion, vistnok fordi det virker demotiverende hvis det forsinker vægttabet (de er meget fokusere på badevægten) og fordi man bør koncentrere sig om et projekt af gangen. Derudover har de (andre) sære og regler, bl.a. at man skal spise lever for at maveskindet kan trække sig sammen :dry: og at visse grøntsager, bl.a. løg, kun må spises i begrænset omfang.

Begge kure er altså baseret på et ret lavt kalorieindtag og lærer folk at spise mere varieret. Vægtkonsulenterne er dog meget mere restriktive end vægtvogterne, hvor man i princippet kan leve af chokolade, så længe man ikke spiser for mange points - selvom de anbefaler at man spiser mere varieret :wink: . Ingen af kurene giver mulighed for at spise ubegrænset, men WW giver vist visse fødevarer (grøntsager og muligvis også frugt) 0 points, dvs. at man kan spise disse ting i de mængder man lyster.

Panda :smile:

edit: Jeg har selv prøvet vægtkonsulenterne på egen hånd for nogle år siden, dvs. fik bare kostplanen af en veninde. Og det er aaaalt for restriktivt for mig: Man skal veje al maden, og hvis jeg kom til at spise 35 g. brød til frokost i stedet for 30 g., så følte jeg at jeg var faldet i :blink: . Men det er en temperamentssag: Hvis man synes at det er lettest at få at vide præcis hvad man skal putte i munden, så er vægtkonsulenterne sagen. Hvis man vil have en kur der er lidt mere fleksibel, så skal man vælge vægtvogterne.

Edited by Panda
Link to comment
Share on other sites

. De fraråder motion, vistnok fordi det virker demotiverende hvis det forsinker vægttabet (de er meget fokusere på badevægten) og fordi man bør koncentrere sig om et projekt af gangen. Derudover har de (andre) sære og regler, bl.a. at man skal spise lever for at maveskindet kan trække sig sammen  :dry: og at visse grøntsager, bl.a. løg, kun må spises i begrænset omfang.

Ja, nul motion ved vi jo alle er den bedste vej til varigt vægttab :blink:

Link to comment
Share on other sites

Vægtkonsulenternes principper er grundlæggende set ganske gode (ifht kost). Højt protein, masse grønt, lave kulhydrater..

Motivationsfaktoren ifht vægttab er også sand, for mange fokuserer på deres vægt, og det kan knække dem, hvis ikke de får den ned efter.

En simpel løsning kunne være at forbyde vægten og give slankedisciplene målebånd istedet. Dermed kunne man stadig motionere uden at bryde sammen pga lille/intet vægttab. :smile: Men Jeg vil dog garantere for minimum 50% af kvinderne vil veje sig alligevel :4slap:

De kvinder der kommer med svada'en om at det er umuligt at spise så meget grønt har ikke styrken til at tabe sig og skulle have et los!

De sjove anbefalinger og restriktioner på visse fødevarer er uheldige, men de gør det langt nemmere at overskue for den almindelige kostforvirrede dansker. Hvos mange gange har man ikke hørt folk sige de mest vanvittige ting i ramme alvor?

-Der er ikke brugt smør i den kage, den feder ikke :raisebrow:

-Det er fedtfrit slik, det feder ikke..

Der er mange måder, vi med vores overskud og viden kan rette deres systemer til. Men i forhold til deres brugere, syntes jeg deres systemer er godt skruet sammen.

Link to comment
Share on other sites

Min tidligere i den grad fede kusine har tabt over 35 kilo hos Vægtvogterne. Hun var meget tilfreds med resultatet. Der er naturligvis problemet med overskydende hud, men efter et stykke tid (ca. et år så vidt jeg husker) skulle det udligne sig. I det mindste så meget, at man eventuelt kan få resten fjernet kirugisk.

At det virkede for hende, betyder naturligvis ikke at det kommer til at virke for dig. Én af de vigtigste faktorer var i følge hende, at man rent faktisk forpligter sig over for andre mennesker i stedet for udelukkende sig selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender ikke så meget til vægtvogterne, men har fulgt vægtkonsulenterne i en periode. Jeg tabte mig helt enormt, og blev mæt (proppet) af al den mad, man skulle spise.

Der er imidlertid et STORT men. Hvis man har en tendens til at blive besat af tanker om mad, vægttab og kontrol, evt. erstattet med kontroltab og overdreven spisning i perioder (dvs. hvis man har bare lidt tendens til at opføre sig spiseforstyrret), som rigtig mange af de mennesker, der tilmelder sig vægtvogterne og vægtkonsulenterne lader til at have, så er det en rigtig, rigtig dårlig ide at begynde på disse programmer.

Jeg var selv meget optaget af vægttab, da jeg startede, og vægtkonsulenterne fik virkelig sat skub i spiseforstyrrelsen, fordi det hele er så kontrolleret, at selv de mindste fejltrin er katastrofer. Jeg er efterfølgende blevet behandlet for spiseforstyrrelsen, og behandlerne sagde, at de havde rigtig dårlige erfaringer med vægtkonsulenterne.

Vægtkonsulenternes program bygger på et reduceret kalorieindtg, men når man føler sig fyldt, skyldes det, at man spiser så meget grønt (600-1000g pr. dag + 4 stk. frugt) og så meget protein. Kroppen lader sig imidlertid ikke narre, men reagerer fysisk og psykisk på det lave kalorieindtag. Fysisk taber man sig ca. 1 kg om ugen, og psykisk bliver man besat af mad. Den sidste effekt nævnes ikke ofte i junglen af slankeoplysninger, men flere studier viser, at overdreven optagethed af mad og vægt følger af energiunderskud. Ved et bestemt studie udsatte man en gruppe fysisk og psykisk sunde og raske (men formentlig overvægtige?) mænd for streng diæt i et halvt års tid. De fleste af dem blev besatte af mad og vægt, endda så meget at mange af dem uddannede sig indenfor ernærings- og sundhedsindustrien efterfølgende!!! Jeg har desværre ikke referencen her.

En yderligere effekt er typisk, at når den kraftige kontrol med mad og vægt stoppes, når kuren ophører, så reagerer krop og psyke ved at spise alt for meget af alle de forbudte ting. Da jeg stoppede hos vægtkonsulenterne, spiste jeg oceaner af brød og pasta (for ikke at nævne slik og kage), og troede, at dette skyldtes manglende selvdisciplin. Imidlertid er det kroppens naturlige reaktion på en for restriktiv diæt, også selvom man stadig er overvægtig. Derfor tog jeg relativt hurtigt de tabte kilo på.

Vægtkonsulenterne siger, at man, når man har tabt det hele, skal fortsætte med nogenlunde de samme madvaner, blot med ca. 2000 kJ mere om dagen. Men hvem gider blive ved med at stege i balsamico og spise snydedesserter bestånde af græsk yoghurt med sødemiddel? :-) Man lærer netop ikke at klare sig med at spise normale mængder af normale fødevarer, fordi man skal veje al sin mad, og derfor ryger man tilbage, når programmet sluttes.

Vægtvogterne er ikke helt så restriktive, men selve ideen om, at man skal gå og holde regnskab, kan stadig være udløsende for en spiseforstyrelse.

En langt bedre ide er det derfor at lære (og huske) at spise sunde måltider, mellemmåltider og dyrke (ikke overdreven) motion. Ændring af vaner er svært, og en diætist kan hjælpe med at give praktiske råd, som ikke er for restriktive. Det vigtigste at huske er, at man ikke forbyder sig selv bare lidt af det gode liv... ;-)

Summa summarum: Hold dig fra vægtkonsulenterne, med mindre du er helt sikker på, at du ikke har tendens til at blive overdrevent optaget af mad, udseende og vægt. Kroppens reaktion på sult kan få dig til at blive det alligevel. Nogenlunde det samme gælder formentlig for vægtvogterne. Det er dog positivt,at de ikke forbyder folk at spise lidt søde sager og alkohol... Hvis man en uge ikke havde tabt sig hos vægtkonsulenterne, fik man typisk at vide, at det var fordi man havde drukket et enkelt glas rødvin eller spist et stykke chokolade!!!

Lær i stedet at spise sundt, dyrke motion og tabe dig langsomt... det virker faktisk, men det kan godt kræve lidt hjælp fra f.eks. en diætist, uanset hvad alle de kloge hoveder her på siden siger. Jeg vidste alt om kost og ernæring, men det er diætistens praktiske råd, der har hjulpet mig til at tabe mig på langt sigt ;-)

Edited by MLM
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fuji, konklusionen må være, at nogen har stor glæde af vægtvogterne, nogen har dårlige erfaringer, og nogen har ingen erfaringer, men masser af meninger.

Om det virker for dig, kan du næsten kun finde ud af ved at prøve det. Men det kan så gå hen og blive en dyr erfaring, økonomisk, og måske endda psykisk, hvis det er en fiasko.

En helt gratis og supergod hjælp til at holde motivationen er ved at finde en medspiller til at motionere og lave mad med, en i den nærmeste familie ville være helt perfekt (det er vist allerede foreslået).

Prøv også at kigge på Slankedoktoren, det virker umiddelbart lødigt, men er ikke gratis.

Håber du finder og bevarer motivationen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vægtvogterne er super godt når du føler du har behov for nogen faste rammer....

(pointsystemet) Bruger det selv, og det virker!..så gør du bare det..men sørg for at lave en fornuftig kost til dig selv..os selvom du faktisk helt selv må bestemme hvad du bruger dine point til...pointen er jo ik kun at tabe sig, men os være sund samtidig *smiler*

pøj pøj...

Hvor er du fra?

starter nemlig her i odense til møderne igen snart....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share