Fedme som Underholdning


Morten Z
 Share

Recommended Posts

Jeg har faktisk ikke set programmet fordi jeg i bund og grund er ved at brække mig over den amerikanske facon sådan nogle programmer har.

Jeg glæder mig dog over at læse at det rent faktisk foregår på en fornuftig måde - især synes jeg at den med slikskålene er en formiddabel ide - for det er jo lige præcist det, der er problemet når man skal hjem igen. At det bliver brugt som underholdning kan jeg ikke mene andet om, end jeg mener om programmer som "huset", "min restaurant" osv. efterhånden temmeligt kedelige koncepter, men hvis folk absolut vil i tv, så fred være med det for min skyld, der er jo ingen der tvinger dem. Den heltedyrkelse de så efterfølgende får somme tider, synes jeg til gengæld er totalt overdrevet, men sådan er det bare tit i dk.

Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest. Synes det er fint du har smidt den på forsiden Morten. Synes der trænger til lidt mere nyt stof her på MOL. Ville være rart at se updates et par gange om ugen, men det kræver naturligvis stof med en vis relevans. Ved ikke om der har været overvejelser om at give et par af de mere velbegavede MOLboere licens til at skrive der.

Anyway

Jeg så nogen af programmerne. Synes det var rimeligt underholdende, og at det var fedt at se hvor meget de gik til den. Maurice var min favorit, han faldt af og til i, men han kæmpede sgu meget godt aligevel. Elementet med fristelserne synes jeg var en rimelig genial ide, hvis man så "Livet er fedt" så det jo netop ud til at det var hovedårsagen til at de stort set alle fejlede komplet på sigt. De klarede sig fint i det "kunstige" miljø på højskolen, men hjemme holdt det ikke længe. Nu skal man jo så se hvordan de her deltagere ser ud om 3 år før man kan konkludere at programmet har været en succes.

Håber bare ikke at vi skal have en ny bølge af reality-serier. Det hænger mig langt ud af halsen at se en flok uinteressante mennesker gøre rent/ bygge om/synge falsk/tabe sig/søge job/tage på ferie etc.

Hvornår kommer kvalitet mon på mode igen?

Link to comment
Share on other sites

reality shows er simpelthen bunden!! Jeg fatter ikke hvem fanden der gider at se lort som huset, haven, big brother, de fantastiske analer, robinson og hvad fanden vi ellers har af lort.

<{POST_SNAPBACK}>

:raisebrow: tag dig sammen, det er ikke en dabat om hvad du synes om reality shows!

Anyway, synes jeg det er godt der bliver taget fat på fysisktræning, synes meget medierne og diverse slankekure har kørt på "spis dig tynd" og i alle mulige mærkelige afskygninger. Indpakningen af programmet kan man jo lide eller lade være... men budskabet er jo godt nok :smile:

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg læst artiklen og den er såment meget fornuftig, men...

Hvad er pointen med den? Forstår ikke rigtig hvad en serieanmeldelse laver på MOL, da seriens eneste relation til MOL er vægttab og træning. Ja, serien handler om vægttab, men hvordan skulle den være relevant for os på MOL?

Bliver en smule bedrøvet når jeg ser du bruger din tid på, at skrive tv-anmeldelser, når alle herinde ved at din personlige kapacitet og viden rækker langt ud over det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes nu at det er en vigtig TV-anmeldelse. Jeg ser sådan på det, at jeg bruger min baggrund til at vurdere nogle ting i et større perspektiv og gøre det på en måde så det kan læses af mange.

Selvom det for dig ligner noget der "bare" er en TV-anmeldelse, så har jeg lagt mange overvejelser i de ting jeg fremhæver, og har haft artiklen undervejs i lang tid. Det er ikke spor tilfældigt at jeg skriver om præcis det program - og det er bestemt skrevet med en pointe for øje.

Her i foraene er der nok mange der helst vil læse om nye forskningsresultater der kan relateres til fremgang i muskelstyrke, men for den brede publik (og dermed forsiden af MOL), er det et ret marginalt område.

Hvordan træning spiller sammen med vægttab og sundhed er derimod et ret vigtigt teorifelt - ikke mindst i forhold til mit øvrige professionelle virke. Jeg bruger ofte MOL som en reference i forbindelse med foredrag og undervisning - og her vil TV-anmeldelsen være noget jeg vil bede folk lægge mærke til.

Link to comment
Share on other sites

Efter at have skrevet et langt indlæg, og anvendt mine 10 tommelfingre på tastaturet forsvandt det hele, så her kommer et recap i stikordsform. :blush:

- Instruktørerne

Så empatiske som man kunne ønske det.

Alt fra autoritær til laissez faire - god situations fornemmelse/situationsbestemt ledelse

Instruktører i danske fitness centre kunne lære en hel del!!!

Ingen upersonlige kostvejledere og klichéagtige instruktører som i en lang række andre programmer.

- Miljøet

Ikke idiotsikkert beskyttet miljø hvor råkostsalat er den største lækkerbisken. Fristelser er en del af dagligdagen, og madmisbrugere må ikke beskyttes fra dette, for de kan ikke blive babysittet resten af deres liv.

- Motivationen

Deltagerne fik en indre motivation, og den ydre motivation (pengepræmier mv.) var kun tilstede fordi det var et tv-show. Det var unødvendigt for deltagernes vægttab at anvende ydre motivation, da de først var kommet igang med vægttabet.

- Jo du kan

Nicolaj Moltke Leth skrev engang en bog med nogenlunde samme titel og røde tråd som programmet. Intet er umuligt så længe man ikke tager for store skridt ad gangen. Det beviste programmet.

- Fedme som epidimi

I en verden hvor så mange mennesker er svært overvægtige, er rollemodeller som dem i the biggest loser vigtige, de beviser at det kan lade sig gøre, også uden instruktører og en gård i ødemarken. Sidste del af programmet, lod deltagerne forsøge på egen hånd, og deres vægttab fortsatte med at stige.

Det var i korte træk hvad jeg have brugt langt flere ord på at beskrive inden jeg placerede klør fem på tastaturet :sneaky2:

Michael

Link to comment
Share on other sites

Som jeg vist også fik sagt i tråden om ekstrem makeover, så stiger min interesse for reality programmerne stiger i takt med at deres fokus kommer længere væk bagstikkeri og alliancer og mere mod at skabe livskvalitet hos folk der af forskellige grunde har et lavt selvværd.

Især programmet her om vægttab, har virket utrolig livsbekræftende. Det var tydelig at se velvilligheden hos deltagerne, når først de havde fået de rigtige redskaber til at opnå et fornuftigt og vedvarende vægttab.

Link to comment
Share on other sites

Ikke desto mindre er det skræmmende at programmerne idag omhandler temaer omkring at komme til at se pænere ud - efter min mening en skrækkelig udvikling.

At der er nogle sundhedsmæssige sidegevinster ved disse makeover programmer er en ting, men det ændrer ikke ved det faktum, at den primære motivater er at få et flottere ydre - og derigennem få et bedre liv!!! Jeg bryder mig ikke om udviklingen, så så jeg hellere backstab robinson look a likes, eller måske bare noget helt 3.

Link to comment
Share on other sites

-Elvirus-, den kommentar gælder måske nok de andre makeover programmer, men jeg synes ikke at det er tilfældet for det program denne tråd handler om.

Der blev lagt meget vægt på deltagernes funktionelle velbefindende. Når effekterne på eventuelle andre livsstilssymptomer blev nedtonet hænger det nok sammen med både nogle ansvarsmæssige forhold og nogle bevidste overvejelser omkring signaler. At man ikke ønskede at det skulle handle om at gøre syge raske, men at det skulle handle om almindelige (amerikaneres) livssituation.

Link to comment
Share on other sites

En ganske velskrevet artikel. Jeg har ikke selv set serien andet end teasers og korte glimt og andre foromtaler.

Set ud fra et sundhedsmæssigt synspunkt, så beviser programmet jo så det, som alle "burde" vide - i hvert fald i DK: fornuftig kost, masser af moderat til hård motion og daglig fysisk aktivitet samt mådeholdenhed er vejen frem til et umiddelbart vægttab, bedre fysisk form og stabilisering af vægt indenfor normalområdet for den enkelte. Intet nyt i det.

Men... Jeg savner dog een pointe i din anmeldelse af programmet. Det faktum, at en af motivationsfaktorerne er 250.000 dollars :blink:

Generelt set er det jo hér - motivationen - at den enkelte ofte render ind i problemer. Det gælder både i forhold til fødeindtaget og aktivitetsniveauet.

Programmet lægger rigtig nok op til at finalisterne skal fortsætte "stilen" i 12? uger efterfølgende til finalen. Med hvad så herefter?

Hvis guleroden og dermed den egentlige motivationsfaktor er baseret på en økonomisk vinding, så er det jo principielt ikke andet end mange af de andre reality-programmer.. En kortvarig indsats for at opnå et mål, for derefter at returnere til ens gamle livsstil.

Den vinkel kunne jeg godt ønske mig, du inddragede i artiklen, idet det jo illustrerer at motivationsfaktoren bør ligge et helt andet sted end en økonomisk gulerod for sine anstrengelser. Specielt hvis du anvender anmeldelsen i andre sammenhænge.

(og hvis du nu fortæller mig, at det har du skam påpeget i artiklen, så undskylder jeg lige på forhånd.. en kat distraherede mig under læsningen :blush: )

Link to comment
Share on other sites

Der står der en hel del om motivation i artiklen. Blandt andet at de kunne se papfigurer af dem selv. Jeg er selv ex-fed og når jeg ser gamle billeder af mig selv, ved jeg at jeg aldrig vil lade det ske igen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ganske rigtigt ikke berørt aspekten omkring den præmierettede motivation.

I programmerne var det meget tydeligt at en stor del af deltagernes motivation lå i de personlige ændringer de oplevede. Det er selvfølgelig umuligt at adskille hvor meget viljestyrke der blev leveret fra udsigten til penge, men jeg tror ikke at tv gav en falsk fremstilling af værdigrundlaget for de enkelte deltagere.

Men derudover vil jeg give dig helt ret i at $250.000, 100 millioner seere og et helt produktionshold i nakken gør noget for vedholdenheden.

I den virkelige verden er scenariet dog sammenligneligt med hvad der f.eks. kan opnås på Ebeltoft Kurcenter - også uden pengepræmier.

Generelt er jeg dog ikke særlig optimistisk mht. sandsynligheden for at personer der har tabt sig meget - uanset hvordan vægttabet er opnået - formår at vedligeholde det tabte.

Link to comment
Share on other sites

Men derudover vil jeg give dig helt ret i at $250.000, 100 millioner seere og et helt produktionshold i nakken gør noget for vedholdenheden.

<{POST_SNAPBACK}>

Et tv-hold kan ihvertfald ikke gøre det alene.. Alex Nyborg Madsen havde for et par år siden store planer om at tabe sig og en tv-kanal skulle følge hans kamp med kiloene. Jeg husker godt nok ikke de præcise årsager, men efter kort tid måtte det hele afbrydes fordi han ikke kunne holde diæten og træningen vedlige..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Men derudover vil jeg give dig helt ret i at $250.000, 100 millioner seere og et helt produktionshold i nakken gør noget for vedholdenheden.

Jeg hader reality programmer men det her fangede mig faktisk.

Det skal måske siges som en fodnote at alle dem der var røget ud af konkurrencen som en overraskelse osse skulle stille op til vejning 3 måneder efter konkurrencen for at dyste om yderligere en præmie de ikke kendte til før finalen. De havde alle fortsat deres vægttab efter at være røget hjem!!

Om det så holder i årevis er svært at sige men .. når man nu er nået over den for nogle uoverstigelige forhindring at komme ned på mål vægten vha fornuftig kost og træning, så er det måske nemmere at blive der end hvis man har sultet sig derned på en pulver kur ...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også set nogle af programmerne, og det er da rigtig flot at de taber sig så meget. Sikke en viljestyrke. :4thumbup: Jeg føler med dem, hvergang en eller anden ryger hjem, for det er jo et spørgsmål om liv og død for de mennesker der er så overvægtige.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 year later...

Synes lige denne her fortjener en bump efter jeg så et afsnit af hvad jeg vil tro er sæson 2.

Det er ganske enkelt utroligt hvad disse mennesker kan præstere af vægttab uge efter uge.

Dette var afsnit 9 (dvs der er gået 8-9 uger mener jeg) med 5 deltagere tilbage, 2 kvinder og 3 mænd.

Efter 2mdr er der altså ikke tale om store opstartstab.

Deres vægttab for ugen var hhv 5,8,10,13 og 14 pund, altså ca 2,5kg minimum, og de to laveste tal var endda kvinderne, som har lavere total kropsvægt end mændene. Manden der tabte de 14 pund havde tabt 10+ pund nu 6 uger i træk :superman: (udgangspunktet var over 160kg) - hvis det er bare i nærheden af at være rent fedttab, så er det et dagligt energiunderskud på 4000kcal :crazy:

Som nævnt i artiklen er de også på streng diæt og træner 3x1 time (mindst) dagligt.

Med den diæt og træning er det ikke totalt umuligt, men det fik mig til at tænke på om det er typisk at meget overvægtige har mere vand i kroppen end andre, så der reelt ikke skal de ca 7000kcal underskud til for at tabe et kg uden at tabe muskelmasse?

Ud over det er min primære pointe vist egentlig bare at er man overvægtig, så er der ingen grund til at "begrænse" sig selv af den efterhånden guddommelige 500g/uge regel. Den har sin plads når fedtet skal sniges af ved de lave fedtprocenter, men er der mange ekstrakilo, så skal der bare gives gas med så meget og så varieret motion som muligt - naturligvis både kondi og styrke og naturligvis bruger man samtidig sin viden og sunde fornuft omkring træningsmængder og intensitet, så man undgår skader. :superman:

Link to comment
Share on other sites

Ja det er utroligt. Jeg tror også at forklaringen skal ligge i deres førvægt. Der skal rigtig meget mad til at opretholde en vægt på 160 kg. Jeg legede lidt med energiberegneren her på mol:

En mand på 160 kg, der sover 8 timer, sidder 13 timer og går 3 timer forbrænder 19700 kJ

En mand på 85 kg der er lige så aktiv forbrænder 11800 kJ

Så bare ved at spise som en 85 kg's mand har man et underskud på godt 8000 kJ eller ca. 2000 kcal, så mangler der "bare" 2000 kcal så går det op, EASY!!

Link to comment
Share on other sites

Ja det er utroligt. Jeg tror også at forklaringen skal ligge i deres førvægt. Der skal rigtig meget mad til at opretholde en vægt på 160 kg. Jeg legede lidt med energiberegneren her på mol:

En mand på 160 kg, der sover 8 timer, sidder 13 timer og går 3 timer forbrænder 19700 kJ

En mand på 85 kg der er lige så aktiv forbrænder 11800 kJ

Så bare ved at spise som en 85 kg's mand har man et underskud på godt 8000 kJ eller ca. 2000 kcal, så mangler der "bare" 2000 kcal så går det op, EASY!!

jow jow - selvom jeg ikke ligefrem vil stole blindt på beregneren, så kan det gå op med nogenlunde rimelige tal.

Bare husk på, at han vejede jo kun 160kg første uge. Hans vægt ugen forinden det afsnit jeg så har været ca 120, svarende til et ligevægtsindtag på 800-1000kcal mindre. Desuden var han uden tvivl over 30, hvilket beregneren hårdt og kontant straffer med 400kcal mindre i ligevægtsindtag @ 160kg :4whip:

Og så var de 4000+kcal som underskud jo ved et vægttab på 10pund/uge. I denne uge ramte han 14 pund, hvilket næppe har været det højeste, svarende til et dagligt underskud på godt og vel 6400kcal :devil: . Forudsætter vi en diæt på 1500kcal skal han ifølge beregneren op på noget der ligner 3 timers intensiv træning, 1 times moderat, 1 times let, 3 timer gå/stå, 8 timer siddende og 8 timers søvn (eller 1-5-0-2-8-8 timer). Hardcore :devil:

Link to comment
Share on other sites

 Share