kalorie forbændings problem...


Cormack
 Share

Recommended Posts

Nu er det sådan at jeg i øjeblikket er i gang med at smide lidt kilo, og derfor leger lidt med en motionscykel. Den har et lille åndsvagt computerur, er virker en del ujævnt efter min mening.

Efter at have kørt 30 minutter roligt, med cirka små 25 km i timen, skulle jeg have brændt 51.1 cal. af.

Nu er mit spørgsmål så, om det ikke er et ret lavt antal at brænde af, selvom jeg ikke har tonset på cyklen?..

og hvad er "normalt" at brænde af på en 30 mins tur?.

Er ikke vant til kredsløbstræning så bær over, med mit dumme spørgsmål :)

Link to comment
Share on other sites

Man får intet at vide ved ikke at spørge. Du kan ikke bruge sådan en kalorieangivelse til særligt meget, ud over at sammenligne med dig selv fra træning til træning. Hvor mange kalorier ekstra du brænder af ud over din hvileforbrænding afhænger af faktorer som kropsvægt, træningstilstand mm.

Nå det så er sagt, så synes jeg du arbejder for lidt hvis du vil tabe dig. Motionscyklen er et fremragende redskab til formålet. Sidste forår smed jeg 30 kg. på 4 måneder via beskeden diæt  og træning på motionscykel.

30 min er en udmærket træningstid til en start, så det er ikke tiden du skal øge. Det er intensiteten du skal øge.

Efter temperament kan du enten arbejde præcist så hårdt som du overhovedet kan i jævnt tempo i de 30 min, eller du kan f.eks. varme op i 10 min, køre et hårdt intervalprogram i 15-18 minutter og derefter køle af med langsom cykling i resten af tiden.

Hvis du ikke er i så god form kan du f.eks starte med at køre 2 minutter i hårdt tempo (men ikke hårdere end du kan holde det i alle intervallerne - lige nøjagtigt), efterfuldt af 4 minutter i mere moderat tempo. Efter en uges tid kan du så korte de 4 minutter af til 3, senere 2 minutter.

En anden mulighed er 15/15 intervaller. Du køre 14 sek. flat out, 15 sek meget langsomt- eventuelt bare køre pedalerne baglæns, hvis du har friløb på motions cyklen. det kan godt være at du kun kan klare det i 5-10 minutter de første gange, men det er kanon træning.

Læs mere om træning på kondicykel her:

http://www.motion-online.dk/kondicykel.htm

Læs også artiklerne her:

http://www.motion-online.dk/slankekuren.htm

Disse træningslogbøger kan også give inspiration

http://www.motion-online.dk/cgi-bin....;t=1879

http://www.motion-online.dk/cgi-bin....;t=2298

Du kan også finde massere af information længere nede i vægttabsforumet.

Held og lykke med træningen og vægttabet

Link to comment
Share on other sites

Ganske enig med Arne. Men har dog alligevel en enkelt kommentar.

"30 min er en udmærket træningstid til en start, så det er ikke tiden du skal øge. Det er intensiteten du skal øge"

Hmm, ja det er da sådan set rigtigt nok, men... Med 30 min motion kan man ikke forvente at forbrænde mere end 2000 kj/dag (alene på motionen). Hvis man har brug for et større energiunderskud kan det være nødvendigt med et længere motiontidsrum.

TIl Cormack: Selvom der er en del usikkerhed på, hvor mange kcal du bruger på en halv times motion, så: Hvis du virkelig høvler igennem skulle du nok ligge på 400-500 kcal.

Link to comment
Share on other sites

Det har du da ret i, min pointe var bare igen igen, hellere starte med 30 min for fuld damp, end 1 times løst arbejde - også for at få formfremgangen med. Selv trænede jeg i min første periode, hvor jeg smed 30 kg. 2 gange 30 min. per dag, morgen og aften, det tror jeg er en god model.

Link to comment
Share on other sites

Måske er min kondi i bund, men jeg kører i gennemsnit 30 km/t og så (selvfølgelig)15 km på en halv time. Men jeg vil da prøve med det interval træning, og se om det er bedre.

Jeg har rendt faktisk tænkt på at dele det op så jeg kører morgen og aften. Så bliver det mere overskueligt

Link to comment
Share on other sites

Øhh, undskyld Cormack. Jeg opdagede lige, at du spurgte om, hvor mange kcal du kunne forvente at forbrænde på en halv times motion, hvis du ikke høvler igennem

Som ved mit første svar - der en del usikkerhed. Men 250-300 kcal skulle være realistisk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share