max træning


Memnoch_dk
 Share

Recommended Posts

Spørgsmålet har nok været oppe at vende flere gange, men jeg prøver lige igen.

Jeg styrketræner 5 gange pr. uge og jeg træner til MAX hver gang - de fleste gange til næsten failure.

Er det en god eller dårlig træningsmetode? Jeg stiger stille og roligt i kilo...

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart er der ikke mange der anbefaler 5 gange failure træning pr. uge, men hvis du er tilfreds med resultaterne, så er der jo ingen grund til at ændre noget. Hvis din fremgang er begyndergains, kan det være forklaringen.

Link to comment
Share on other sites

Har været igang nu i næsten 3 år og er vokset ca 20 kg.  :4thumbup:

bænker 90 kg i 5 sæt - syntes selv det er for lidt, men det er vist meget ok?

<{POST_SNAPBACK}>

Lad være med at sammenligne dig selv med andre. Det kommer der sjældent noget godt ud af.

Men hvis man endelig skulle, bliver du nød til at give nogle flere oplysninger om dig selv. Hvor gammel er du, hvor meget vejer du og hvad er dit primære mål med træningen osv.

og hvor mange gentagelser tager du i de 5 sæt? 5 eller måske 15?

Link to comment
Share on other sites

*** Allerførst - jeg er en spasser til de engelske betegnelser, så dem bliver der ingen af fra min side :blush: ***

Nej, jeg sammenligner mig heller ikke med andre - det bliver jeg bare depri af :wink:

Lidt stats:

29 år - 182 cm - 87 kg (vil gerne af med 5 kg mere...)

Mit ugeprogram ser nogenlunde sådan ud:

Mandag: Fri (lidt cykling / løB)

Tirsdag: Bryst (4 -5 sæt á 10, 10, 8, 6 gentagelse) og Biceps

Onsdag: Ryg (4 sæt á 10 gentagelser) og triceps

Torsdag: Enten ben og skulder/nakke eller Bryst og Biceps

Fredag: Ryg og Triceps

Lørdag: Ben og biceps og læn

Søndag: Cardio

(jeg har aldrig fået lagt et program og ved derfor heller ikke om ovenstående er forkert sammensat)

Træningsmængden variere lidt, alt efter hvor travlt jeg har på arbejde :blush:

Jeg bænker 90 kg i 4 sæt (med hjælp) og 187 pund i ryg (bredt greb med træk ned bag nakken)

Jeg træner ikke for noget bestemt. Jeg har stillesiddende arbejde i hverdagen, så det er både for at få brændt noget energi af og samtidig for ikke at tage for meget på...

Derudover - Da jeg fyldte 25, vejede jeg 67 kg :blink: og derned vil jeg aldrig igen!!!

Jeg spiser fornuftigt og får mine kakaoshakes hverdag har siden januar ligget meget stabilt på 87,5 kg :sneaky2:

Anyway - lang historie, håber det var uddybende nok

Link to comment
Share on other sites

Noget tyder på, at en mere struktureret tilgang til træningen, nok kan bringe bedre resultater. Find ud af hvad målet er (styrke, masse mm.) Find et program, der (sandsynligvis) giver det resultat. Følg programmet og begynd at lægge mærke til hvad du spiser, og specielt hvor meget. At du "spiser fornuftigt" siger intet og at du drikker kakaomælk hver dag er ikke noget at prale med :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bænker 90 kg i 4 sæt (med hjælp)

Hvor meget af de løfter du så selv? :wink:

Og hvor mange gentagelser pr sæt?

Din træning virker lidt "hoved-under-armen" agtig, og pyramide-stilen (10-8-6 reps) er bestemt også forældet og bestemt ikke særlig effektiv. Dermed siger jeg dog ikke det er umuligt at få noget ud af det, for det er der jo talrige beviser på.

Men når du så også siger at du stiger stille og roligt (i kropsvægt eller løft?), så tyder det jo på at det går ok med programmet. If it ain't broke, don't fix it :smile:

Link to comment
Share on other sites

Følg programmet og begynd at lægge mærke til hvad du spiser, og specielt hvor meget. At du "spiser fornuftigt" siger intet og at du drikker kakaomælk hver dag er ikke noget at prale med :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er meget obs på hvad jeg spiser - kulhydrat fattigt, fedtfattigt. MASSER AF GRØNT og frugt. Ingen (næsten ingen) alkohol osv...

Og det er ikke kakaomælk, men proteinshakes på minimælk :wink:

Så kostmæssigt tror jeg, jeg følger godt med :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bænker 90 kg i 4 sæt (med hjælp)

Hvor meget af de løfter du så selv? :wink:

Og hvor mange gentagelser pr sæt?

jeg tager de fleste reps selv. Det er som regel de sidste 2 det kniber lidt med.

<{POST_SNAPBACK}>

Og hvor mange tager du så selv? :blink:

Hvad er grunden til du tager de sidste to, selvom du godt ved du ikke selv kan tage dem?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er meget obs på hvad jeg spiser - kulhydrat fattigt, fedtfattigt. MASSER AF GRØNT og frugt. Ingen (næsten ingen) alkohol osv...

Du berøre noget essentielt her. Hvorfor undgår du kulhydrater og fedt? Og hvor mange gram protein får du? Ikke at du behøver at svare, men jeg mener at det er forkert at fokusere på kulhydrater og fedt og glemme proteinerne. Det er bl.a. proteinerne, der får musklerne til at vokse og det samlede kcal. indtag der afgører om du tager på eller ej.

Morale: det kan godt være at du MENER at du spiser sundt men VED du om du spiser hensigtsmæssigt. :wink:

Vedr. træning: Hvis du absolut vil have et sort/hvidt svar på failuretræning, så undgå det. Failuretræning høre kun hjemme hver 2-3 måned i forbindelse med max forsøg. Det var den korte version :tongue: MaxP har nok en bedre. :bigsmile:

Edited by Rønne
Link to comment
Share on other sites

hvis jeg tager 5 gent. på 90 kg. tager jeg de 3½ selv...

Jeg ved jo godt hvorfor jeg skal have hjælp til de sidste - der er ikke mere at give af...men jeg har en eller anden ide om at for at stige i vægt, skal kroppen presses - og selvom det ikke er meningen - kommer jeg til at gøre det hver gang  :blush:

Derfor spurgte jeg også: max hver gang - god eller dårlig ide  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, kroppen skal presses - det handler ganske enkelt om tilpasning til de strabadser kroppen udsættes for. Men at ligge på grænsen (og over grænsen) af sin formåen HVER ENESTE TRÆNING er ikke måden at gøre det på. Du finder med garanti ingen professionelle sportsfolk, der træner på den måde (og er clean).

Læs om emnerne progression og periodisering for en uddybende forklaring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er meget obs på hvad jeg spiser - kulhydrat fattigt, fedtfattigt. MASSER AF GRØNT og frugt. Ingen (næsten ingen) alkohol osv...

Du berøre noget essentielt her. Hvorfor undgår du kulhydrater og fedt? Og hvor mange gram protein får du? Ikke at du behøver at svare, men jeg mener at det er forkert at fokusere på kulhydrater og fedt og glemme proteinerne. Det er bl.a. proteinerne, der får musklerne til at vokse og det samlede kcal. indtag der afgører om du tager på eller ej.

Morale: det kan godt være at du MENER at du spiser sundt men VED du om du spiser hensigtsmæssigt. :wink:

Jeg undgår ikke kulhydrater helt - ved godt at kroppen har brug for den ved træning. Jeg forsøger bare at minimere indtaget (specielt hvidt brød, pasta) Jeg undgår det, fordi jeg gerne stille og roligt gerne vil smide de sidste par kilo...og det kan nu engang kun ske ved et kontrolleret energiindtag fordelt på mere protein og motion og mindre kulhydrat :4smartass: (hvis jeg da eller har forstået det rigtigt)

Protein for jeg rigeligt af. Udover det daglige indtag gennem maden, får jeg 2x45 gram i form af pulver (en lige efter træning og en inden sengetid)

<{POST_SNAPBACK}>

Men jeg tror jeg har fanget jeres pointer - lad være at køre failure hver gang!

Men skal jeg så køre 5x5?

Link to comment
Share on other sites

Men jeg tror jeg har fanget jeres pointer - lad være at køre failure hver gang!

Men skal jeg så køre 5x5?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja 5x5 er fint, du skal bare køre med mindre vægt så du kan lave alle løftene selv uden spotter til at hjælpe.

Men det anbefales også at køre med progression, dvs. du skal tage endnu mere af vægten, således at du langsomt kan arbejde dig op igen ved at øge lidt hver gang.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share