Sign in to follow this  
Kauf

Farmers hideout.

Recommended Posts

Efter 14 dages unplugged ferie i Norge med vand fra søer og floder, strøm i begrænset mængde, nærvær med familien og i særdeleshed med tøserne må jeg indrømme, at min træningslyst ligger på et utroligt lille sted. Jeg gider egentlig kun at mødes med gode mennesker og lave Idiottræning, Ido inspireret spas eller deslige. Jeg gider simpelthen ikke bruge 1-2 timer ad gangen af min dag på at træne. Sådan, nu er det sagt. Motivationen kunne ikle være mindre og jeg vil meget hellere lege med mine unger, ordne loftrummet, bygge cykelskur og ikke mindst: studere min osteopati.

Jeg ved, at jeg skal træne, da lysten vil komme igen og jeg ikke gider slå mig selv i hovedet senere. Derfor bliver der lavet små pas i løbet af dagen, som ikke går ud over hjemmetiden.

Et eksempel er i forgårs, hvor jeg lavede 3 sæt af 20 gobletsquat+20 swings @ 32 kg. KB. lige efter gåturen med hunden. Senere lavede jeg samlet 70 L-sit pullups i løbet af dagen.. 5 her, 7 der etc.

Sådan vil det blive i et stykke tid. Et par idiot træningspas hist og her, forhåbentlig, men absolut ingen form dor kontinuitet whatsoever. Så ser vi - det skal nok blive sjovt en gang til efteråret igen.

Jeg skylder stadig en gennemgang af Ido Portal.

Træning skal ikke være en pligt og du kan sagtens holde en god grundform med et par træninger om ugen og der sker som heller ikke noget ved at holde en uge fri en gang imellem. Og skulle lysten til at være til at komme i superform igen, vil det ikke tage lang tid, bare grundformen er der :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej bro. Godt indlæg.... Så længe du holder det lidt ved lige, som du selv beskriver, sker der ikke det store. Måske tværtimod. Kauf- protokollen. Når det så er sagt, kommer motivationen når man får sparket sig selv i røven.......

Edited by TheDagsform

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Købmand.

Du er jo sådan en klog ostepatmand og jeg vil også gerne være en lille smule klogere til at fikse menneskers kroppe. Jeg er blev anbefalet denne af en osteopat:

http://www.us.elsevierhealth.com/product.jsp?isbn=9781437725438&sgCountry=--&default=US&isbn=9781437725438

Men ved ikke rigtigt om jeg gider at bruge pengene på den hvis det mest er tung teori og ikke nogle brugbart i klinikken.

Kender du bogen? Eller kender du andet som du synes jeg burde læse hvis hvis ville kunne lidt ostepati tricks?

Knus og kram fra Onkel Troels

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej dejlige onkel Trolle.

Jeg kender ikke lige den bog. Efterhånden som osteopati vinder frem, skrives der flere osteopatiske bøger, som jeg så læser nogle af. Når det er sagt, synes jeg, at du skal sende mig en pm med din mailadresse.

Kram fra onkel Kauf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej flotte Blackice.

Jojo, i forgårs løb jeg selvmordsbakkesprint i skov og sand i det Bornholmske. Jeg løb så meget, at jeg stadig har ondt i mine ben. Det var godt! Kærlighed er her meget af. Og kærlighed til osteopati skal vægtes højt pt. Jeg vil så gerne lege, men har først mulighed om et par uger.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Træning for tiden er på low, men jeg er så småt begyndt at blive sulten igen - good stuff!

Til gengæld er min højre skulder ikke i god stand og alt, alt for meget lugter og lyder som en delvis ruptur af m. Supraspinatus :( Jeg træner hvad den kan og gider ikke igennem scanningshelvedet pt... også godt det samme, jeg optræner den derefter.

Træning:

Pres:

[email protected] kg.

Bandpullaparts: no go...

Laterals:

[email protected] kg.

SS

Laterals m. Lillefinger oppe:

4x1[email protected] kg. KB.... shiat... :/

KB Shrugs:

[email protected] kg. [email protected] kg.

SS

Elastik Facepulls til bryst:

3x25

Mågen:

[email protected] kg.

Imdimellem lidt lockout i toppen af ringene. Ring work er exceptionelt limiteret pga. skulder. Det er ikke muligt at lave dips kold og max 5, når den er varm. Bummer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nåmenaltså... det dersens Ido Portal er jo efterhånden et stykke tid siden. For at give et indblik i, hvad der sker på hans Movement X, er det vigtigt at huske, at jeg er komplet nybegynder i alt hvad der hedder håndstand, ringe og locomotion. Derfor er mit syn på det med begynderens fascinerende øjne og måske ville en gymnast være mere kritisk, måske ikke.

Jeg smider det i punktform, da jeg copypaster fra et word dokument.

Ido har bygget et spændende system op med locomotion - alle hans bevægelser på gulvet - ringwork og en masse forskellige slags håndstand. Filosofien er at man skal kunne bevæge sig, være i stand til at kontrollere sin egen krop og lege nogle fede lege (fysiske med egen krop - haha, ikke spille pik, for helvede).

Dagene kan jeg ikke huske, hvordan forløb, men her et et par quotes:

”Human first, then mover, then specialist” -

”Train improper alignment. Life happens.”

”Society has become wussified.”

”Everyone should be touching the floor”

”Do you prioriatize movement as high as you should?”

Altså træn alt det skæve. Skaderne kommer når du rammer de skæve positioner - aldrig de rigtige positioner. Hvis du er thaibokser bør du f.eks. træne pushups i mange varianter, bla. med dine håndled vinklet indad, udad etc., gå på ydersiden af dine fødder, indersiden osv., jo stærkere og jo mere tilvandt du er i de skæve positioner, desto mindre er risikoen for en skade, når du kommer der ud - ikke hvis - NÅR! Vigtigst af alt - "MOVE, because you can, if you won't - tomorrow you might not be able to."

Find the edge, play with it, make intelligent decissions - gå til yderkanten i din træning og i dine bevægelser. du bliver kun stærk, der hvor du træner - kom ud af din komfortzone og stræk din krop og træn din krop der. Der bruges en del Loaded mobility, som tager kroppen ud til grænserne - hvis man er en idiot er det muligt, at der sker en skade. Tag ansvar for din egen krop og din egen træning "If it has value, it has risks".

I Praksis laves en masse prep arbejde. Der arbejdes med kosteskaft og de der ikke før har haft tændt deres trap. 3., finder ud af hvordan den virker - mega vigtig for skulderstab i ringe, såvel som i handstand. Ligeledes arbejdes med loaded mobility og tænding for div. muskler med egen kropsvægt. - Det var skidegodt og jeg bruger en del af det i klinikken i dag - især for skuldre og stive kontorfolk, der har glemt hvordan man bevæger sig.

Der snakkes om hvad forskellen på straight arm og bend arm strength er - nyt kapitel for mig - meget fornuftig inddeling.

Ved straight arm arbejdede vi med:

Straight arm

Brachiation, Hanging for time-

· Passive hang-

· Active Hang-

· Arched hang: break the bar, pull the bar to the hips-

· Changing grips

· Front/back Lever-

· Meat Hook-

· Skin the cat-

· German Hang-

· One arm hang (→ OAC)

· Hang 60s

· Active hang 60s

· Arch 30s

· Tuck FL 30s

· Adv. Tuck FL 30s

· Piked straddle FL 15-20s

· Straddle FL 15-20s

· Full FL 10s

Ved bent arm arbejdede vi med:

Pull up progression: (Bent arm strength)

· Hang

· Active hang

· Negatives

· Chin up: 1. Hang 2. Active hang 3. Arms to chest 4. Arm flexion. (Reverse to hang). Repeat.

· Pull ups

· Muscle up transitions

Ring work: (Bent arm)

· Muscle Up

· Forward roll

· Backward roll

· Wide muscle ups (L is a cheat)

· Elevator progression: Pelllican

· Elevator

- jeg fik ikke lavet min første kontrollerede MU endnu... grrr...

så blev der arbejdet med hvordan man kan lære at lave en pullup, hvis man ikke er stærk nok endnu.

Han arbejder meget med at bevægelsen starter med at kontrollere scapula fremfor et træk i armene. Det er sgu' smart. Skulderproblemer en mass opstår af for slappe stabiliserende skulder i forhold til at folk bare hiver med bisserne.

Der blev også gået en del til handstand, som primært var op af væg.

I locomotion delen arbejde vi med:

· Squat Walk

· Cossack – Squat – Reach – Step behind – Kneel – Rotate – Squat – Reach … (arms counterlateral)

· Lizzard pattern: backfoot - hand - hand - step-

· Crawling

Da jeg selv er en stor kravlefan, var dette vand på min mølle. Jeg mener, at folk skal kravle meget mere og virkelig arbejde med midsektion og skulderstab på denne måde, fremfor alle de sikre vante øvelser.

Derudover blev der arbejde med mobilitet mobilitet og mere mobilitet. De fleste er jo så stive, at de ikke engang kan sidde i en fuld squatposition - som betegnes som en hvileposition og ikke bare en "sidde ned og skide" position.

Der blev givet en udfordring på 30 min. squat, 20 min. hanging, 10 min. upside down, sammenlagt hver dag. Jeg har ikke nået op på alle tal endnu, pga. tid, men når det gøres er skuldrene klart mere stabile, og kroppen er bevægelig og stabil.

Så blev der snakket lidt om nutrition, men det var overfladisk.

Alt i alt et rigtig godt kursus, som jeg tror, at mange vil få rigtigt meget ud af. Jeg kan godt lide hans filosofiske tankegang, om hvordan alle, børn, som voksne skal bevæge sig, lege og være mobile og stærke. Det matcher meget godt i min egen tankegang om hvor mange mennesker, der ødelægger sig selv ved inaktivitet, dårlig føde og stress.

Håber at i kunne bruge det - I am now debt free :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks!

Og hvis du ikke er for glad for for gældfriheden, kan jeg så få dig til at uddybe:

· Cossack – Squat – Reach – Step behind – Kneel – Rotate – Squat – Reach … (arms counterlateral)

· Lizzard pattern: backfoot - hand - hand - step-

· Crawling

Nævnte han noget uddybbende om de to kravle-former? (læste forresten din artikel i fdk-bladet. good stuff) Og hvad går den første ud på?

Og nævnte han noget om programmering?

Edited by Dr. Durden

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks!

Og hvis du ikke er for glad for for gældfriheden, kan jeg så få dig til at uddybe:

· Cossack – Squat – Reach – Step behind – Kneel – Rotate – Squat – Reach … (arms counterlateral)

· Lizzard pattern: backfoot - hand - hand - step-

· Crawling

Nævnte han noget uddybbende om de to kravle-former? (læste forresten din artikel i fdk-bladet. good stuff) Og hvad går den første ud på?

Og nævnte han noget om programmering?

Cossack er det lille vend han laver på 1.53 og 2.40 - på denne vid dog sat sammen med en masse andet:

eller her: på 0.38:

- Dette klip giver også en god ide' om hvad det er han laver i grove træk. Det er egentlig mit yndlingsklip med ham. Ikke så meget pga. den fine spaghetti western musik... mere pga. hans ide'er bliver kort præsenteret - det giver perfekt mening og så er der en masse klip fra netop Movement X.

Hans kravl er der masser af, jeg kan ikke lige finde de specifikke på youtuben, men de er der i forskellige versioner.

Periodisering... mnjaa... det var lidt grovt opbygget. Progressionerne er nogenlunde beskrevet ovenover, men man kan selvfølgelig lege med dem. Ellers er han på at kunne køre excentriske pullups i 30 sek. osv., men en egentlig programmering gav han ikke. Det er så individuelt, at han ikke fyrede et standard af, hvilket jeg synes var ganske fint.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I dag svedte jeg lidt i træningsrummet. Det ligger lige op til vores fyr og vores tørretumbler, så der var varmt i dag.

10,9...1

Skrå Knees to elbows (1/1) og/eller Toes to bar

Ringrows.

+ lidt skulderrehab.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cossack er det lille vend han laver på 1.53 og 2.40 - på denne vid dog sat sammen med en masse andet:

eller her: på 0.38:

- Dette klip giver også en god ide' om hvad det er han laver i grove træk. Det er egentlig mit yndlingsklip med ham. Ikke så meget pga. den fine spaghetti western musik... mere pga. hans ide'er bliver kort præsenteret - det giver perfekt mening og så er der en masse klip fra netop Movement X.

Hans kravl er der masser af, jeg kan ikke lige finde de specifikke på youtuben, men de er der i forskellige versioner.

Periodisering... mnjaa... det var lidt grovt opbygget. Progressionerne er nogenlunde beskrevet ovenover, men man kan selvfølgelig lege med dem. Ellers er han på at kunne køre excentriske pullups i 30 sek. osv., men en egentlig programmering gav han ikke. Det er så individuelt, at han ikke fyrede et standard af, hvilket jeg synes var ganske fint.

Fedt, tak for uddybningerne :) Jeg var selv til et af hans seminarer for to år siden - det lader til værenogle af de samme hovedtræk - men med langt mere locomotion under 'movement'-rammen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Når jeg ser videoerne på youtube igennem ligner det, at det er det samme han laver - i store træk. Locomotion er megacool og vel også noget han næsten kan kalde "sit eget" i forhold til hvor mange, der laver ringe og håndstandshalløj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke, at du har set mig TRS :) Jeg har ikke set nogen cykeldemo eller været i nærheden af Kbh. ved 18 tiden i det sidste lange stykke tid :)

Til gengæld løb jeg 4, 5 km. i morges. Det var i Farum. Start kl. 6.15.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this