Chin-ups, pull-ups, diverse greb


Guest sandholm
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet bruger

Hej

Er der nogen der vil forklare mig forskellen på hvordan de forskellige chin-ups, pull-ups med diverse greb går i musklerne på forskellig vis? Det ville jeg sætte stor pris på.

Jeg tænker bl.a. på

Narrow overhand grip (hvis det findes..)

Medium overhand grip

Wide overhand grip

Narrow underhand grip

Medium underhand grip

Wide underhand grip (hvis det findes..)

Narrow parrallel grip

Medium parrallel grip

Wide parrallel grip

Gerne andre variationer, greb, udførelse eller andet..

Jeg prøver at finde ud af hvilke muskler jeg er specielt svage i, og hvilke øvelser jeg vil køre...

Jeg er klar over, at underhand grip går i biceps. Wide grip går mere i vingerne?

Men hvordan ligger belastningen relativt i de forskellige? Kræver underhand grip f.eks. mindre af vingerne end overhand osv. osv.

Mvh

sandholm

ps. håber ikke det er alt for kludret formuleret :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en smule på gyngende grund, men jeg kan da tilbyde min nuværende overbevisning:

Alle varianter af chin- og pull-ups aktiverer både ryg (specielt Latissimus Dorsi) og biceps. Bredt greb aktiverer ikke ryggen mere end smalt greb, men bicepsinvolvering elimineres i højere grad. Jeg kan ikke se nogen speciel fordel ved at køre brede greb, tværtimod. De medfører en begrænset range of motion, hvilket ikke er ønskværdigt i forhold til funktionel styrke.

"Jamen, med bredt greb kan jeg bedre mærke mine vinger, og de virker altså hårdere."

Ja, men det er fordi du placerer dig selv i en fjollet position. Med smalt greb (og specielt underhåndsgreb = chin-ups) er du ganske rigtigt i en position, hvor biceps kan hjælpe mere til, men det betyder ikke, at du får en dårligere rygtræning. Det betyder derimod, at du kan øge belastningen væsentligt, og derigennem få både god ryg- og bicepstræning (samt grebstræning).

Jeg kører stort set udelukkende chin-ups m. smalt greb og betragtelig vægt i bæltet, og mine resultater er bedre end da jeg i min BB-tid kørte 50 reps wide-grip behind-the-neck pull-ups.

Vh.

Morten

Link to comment
Share on other sites

Der er unægteligt ikke særlig stor enighed om, hvilket greb vi kan tilskrive henholdsvis chin- og pull-ups. Jeg er personligt nået frem til følgende definition:

Chin-ups: underhåndsgreb = håndflader ind mod dig selv.

Pull-ups: overhåndsgreb = håndflader væk fra dig selv.

Pull-ups går også i biceps, ja. Pull-ups køres dog ofte med bredere greb end chin-ups, hvilket gør bicepstræningen mindre effektiv end med den større range of motion et smallere greb giver.

Morten

Link to comment
Share on other sites

Ok. Så er jeg bare ikke enig. jeg er helt overbevist om at chins køres med oversiden af hånden ind mod dig selv.

Se feks: http://www.exrx.net/WeightExercises/Latiss...i/AsChinup.html

Så jeg er altså overbevist om at jeg har ret denne gang.

Denne kalder de underhånds chins:

http://www.exrx.net/WeightE....up.html

Mener altså at TJ har givet mig ret i det her en gang før. Men det er selvfølgelig ikke 100% ensbetydende med at jeg har ret. Men hvis jeg tager fejl, så er der ihvertfald nogle begreber jeg har byttet helt om på.

Link to comment
Share on other sites

Prøv engang at checke din egen kilde, Blackice. Hvis du klikker lidt rundt i deres chin-/pull-up-øvelser, vil du se, at der ikke er nogen særlig sammenhæng mellem chin/pull og overhånd/underhånd.

Du skriver selv, at pull-ups er med underhåndsgreb, men prøv engang at checke din egen kilde:

Weighted Pull-up

Vi må vist finde en bedre kilde, hvis vi skal bruge henvisninger til at få klarhed over sagen.

Morten

Link to comment
Share on other sites

Hmmm ja Los det kan jeg godt se. Getbig er åbenbart heller ikke sikre på hvad der er hvad.

Bemærk lige at alle de billeder du henviser til i dit link viser ham laver chins med overhånds greb???

Hmm jeg kan godt se det er forvirrende. TJ!!!!!

Du må lige træde til. Jeg er overbevist om at vi har diskuteret det her før, og at du netop gav mig ret i at chins er med overhånd og pull ups er med underhånd.........

Men damer og herrer,  hvis MOL selv ikke ved det, hvem ved så. Se venligst dette link:

http://www.motion-online.dk/oev_biblio/chinups.htm

Her er vi enige om at han benytter overhånds greb ik?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tvivler på at der er en endegyldig og "autoriseret" definition på hvad der er hvad. Mit bud er, at pull-ups er en fælles betegnelse for ALLE øvelser hvor man trækkker sig selv op (direkte oversat :) ), mens chinups kun dækker over de varianter hvor man trækker op med hagen mod stangen. Om man så har over- eller underhåndsgreb er i princippet ligegyldigt - det er vel derfor man også snakker om prospinated- og suspinated greb!

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg ved er Chins når man "hiver" sig op og Pulls når man "trækker" sig op. Hvis det er tilfældet så er der ikke rigtigt nogen regel med selve grebet, så handler det om den måde øvelsen udføres på. Lad mig lige give et eksempel: Når man har et bred greb med håndryggen mod sig selv så "hiver" man sig op. Laver man et lidt bredere end skulderbredde-greb med handfladen ind mod sig selv, så er det pulls. Hvis man laver et ultrasmalt greb med håndryggen mod sig selv, føles det også som om man trækker sig op... Ved ikke om nogen er med på hvad jeg mener?

Link to comment
Share on other sites

Der er ikke den mindste forskel på at trække og hive, så din forklaring er i bund og grund fuldstændig lige meget Cheat.

Hvad angår diskussionen, så er den gængse opfattelse, at chinups er med håndfladerne ind imod sig selv, altså underhåndsgreb (ligesom i Yates row og curls), og pullups er med håndfladerne væk fra sig selv, altså overhåndsgreb. Grebsgredden ændre ikke rigtigt på det.

Men generelt bruges begreberne synonymt, så diskussionen er lidt ligegyldig. Så jeg er sådan set på Thomas B´s hold. Der er nemlig også nogen som definerer det efter hvor højt man kommer op, og ikke hvad greb man anvender. Kommer man så langt op at hagen ryger over stangen, så er det chinups. Kommer man ikke op over stangen med hagen, så er det pullups.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hmm meget mystisk. Hver gang vi har denne her diskusion er der en ny forklaring på det.......... Utrolig iriterende......

Men ok så må forklaringen blive at der ikke er nogen.

Chins og pull må man selv beslutte hvad er. Men det er noget med at man skal trække sig selv op i en stang.

Link to comment
Share on other sites

Personlig kører jeg efterhånden mine pulls med parallel greb og så ca. skulderbredde.Om biceps eller latissimus isoleres eller ej tænker jeg bevidst ikke nærmere over, men jeg kører ikke isoleret biceps inden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share