Nudler, er de okay?


Boldten
 Share

Recommended Posts

Tænkte på hvor slemt det er at spise nudler i ny og næ, fx. i stedet for et par skiver rugbrød til middagsmad?

For mig, som er forholdsvis ny mht. alt det her kost-halløj, ser de ud til at være et godt suplement da der ikke er så meget fedt i og kallorierne er da heller ikke så slemme, dog ser der ud til at være meget kulhydrat i. Ville være lækkert hvis i ville give en vudering.

Her er næringsindholdet pr. 100 gr. på den pakke jeg sidder med:

Energi: 1520kj (360kcal)

Protein: 14g

Kulhydrat: 72g

Fedt: 1,5g

PÅ FORHÅND TAK :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Der er ikke noget som helst problem i at pasta/nudler indgår som en del af kosten. Ved at skifte fra rugbrød til nudler går du selvfølgelig glip af nogle fibre, men ærligt talt så er det ikke noget der kan betyde noget særligt.

Det ser faktisk ud til, at der er godt med proteiner i dem du har fået fat i, så det tæller på plus-siden.

I mine øjne er det her vilde fokus på de korte kulhydrater gået fuldstændigt over gevind. Medmindre man er diabetiker, så er det altså ikke noget man behøves at koncentrere sig noget særligt om.

For et par år siden var fedt den store synder, nu er det kulhydrater. I wonder what's next :smile:

Link to comment
Share on other sites

Efter min mening er det ok indimellem at spise sådanne nudler, men at skippe rugbrødet ville være ærgerligt, da det indeholder gode fibre og kulhydrater (kh). Disse nudler du snakker om indeholder meget kh som ikke er beskrevet nærmere. Hvis dette kh primært er simple kulhydrater (dvs. har et højt GI - glykæmisk index), så er det ikke ernæringsmæssigt godt, idet det øger insulinniveauet meget og dette har en stor betydning for fedtlagringen. Hvis du er normal vægtig og ikke har diabetes og ellers spiser lødigt, så er det ok. Dog ville jeg ikke overdrive indtagelsen.

jøjpee :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

Hvis dette kh primært er simple kulhydrater (dvs. har et højt GI - glykæmisk index), så er det ikke ernæringsmæssigt godt, idet det øger insulinniveauet meget og dette har en stor betydning for fedtlagringen. Hvis du er normal vægtig og ikke har diabetes og ellers spiser lødigt, så er det ok. Dog ville jeg ikke overdrive indtagelsen.

Der er altså noget du har misforstået her. Medmindre man fuldstændigt (næsten) forsager kulhydrater, så spiller insulinudskillelsen en meget lille rolle.

Derudover så er der en række andre faktorer der spiller ind, eks. hvad de korte kulhydrater indtages sammen med. Hvis man endelig skal fokusere på kulhydraterne, så må det være det glykemiske load for det samlede måltid man skal se på, ikke mængden af kh i en enkelt del af måltidet.

Som eks. er det givet, at is indeholder en masse sukker, og dermed korte kulhydrater. Men, is indeholder også en mængde fedt, der nedsætter optagelsehastigheden. Det samlede glykemiske load er derfor begrænset.

Hvis man derfor indtager nudlerne med en god ostesovs, så vil effekten være temmelig begrænset.

Link to comment
Share on other sites

Energi: 1520kj (360kcal)

Protein: 14g

Kulhydrat: 72g

Fedt: 1,5g

Energifordelingen ser fin ud. Og godt med protein. Bemærk dog, at kcal. indholdet er det dobbelte af rugbrød, så hvis du er igang med et vægttab, så lad det foregå med måde.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share