Øl - hvad er godt ved det ?


bbt2468
 Share

Recommended Posts

Hej MOL

Måske er mit spørgsmål lige på kanten i forhold til emnet "Kost og Kosttilskud" men jeg vover pelsen at prøve at spørge herinde alligevel.

Mit spørgsmål er om I kan hjælpe mig med at få oplyst om hvilke positive egenskaber øl har i relation til sundhed og motion ?

Grunden til jeg spørger er at jeg ivrigt dyrker motion, spiser relativt sund og går op i at holde mig vedlige fysisk og psykisk.

Jeg kan godt lide dagligt at få en øl til maden (sker ikke hver eneste dag) men på en uge kan jeg da godt drikke op til 10 øl. Jeg tænker dog over nogle gang om det er "godt" for noget når jeg vælger at nyde øl, selvom det optimale vel ville være at lade være.

Har øl positive effekter og hvilke ? (grunden til jeg også spørger er at jeg for mange år tilbage kan huske tyske tv-reklamer hvor is hockey spillere reklamerede for en øl type der hedder "Vita malz" og var en malt øl, dog med ganske lidt alkohol)

Håber I kan bidrage med noget !

Link to comment
Share on other sites

hey bbt..

Indtagelse af alkohol vil afstedkomme:

kordinationsforstyrrelse

nedsat hukommelsesfunktion

forringet reaktionsevne

øget urindannelse

fald i kropstemperatur

blodsukkernedsættelse

m.m.

Som du sikkert har gennemskuet er ingen af disse ting positive i forbindelse med træning.

Dog ingen regler uden undtagelser. Henry Rono satte f.eks. verdensrekord på 10 km dagen efter han havde haft en ordentlig blæser på!! :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Nu snakker han jo ikke om at drikke sig i hegnet :blink:

Mener at Cille engang henviste til en undersøgelse hvori der stod man kunne peake sin testeron-produktion ved at indtage moderate mængder alkohol... mindre end 3 genstande om dagen også selvfølgelig ikke drikke sig lam i weekenden... kan bare ikke finde linket sorry :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nu snakker han jo ikke om at drikke sig i hegnet  :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

det ved hverken du eller jeg :blink:

Her er spørgsmålet:

"Mit spørgsmål er om I kan hjælpe mig med at få oplyst om hvilke positive egenskaber øl har i relation til sundhed og motion?"

Og til kan kun svares at de kendte og velbeskrevne negative egenskaber som sættes i forbindelse med alkoholindtagelse (kordinationsforstyrrelse, nedsat hukommelsesfunktion, forringet reaktionsevne, øget urindannelse, fald i kropstemperatur, blodsukkernedsættelse

m.m.) er så omfattende at de - alt andet lige - ikke kan opveje (eventuelt) postulerede positive effekter i relation til fysisk træning.

Link to comment
Share on other sites

Nu snakker han jo ikke om at drikke sig i hegnet  :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

det ved hverken du eller jeg :blink:

Her er spørgsmålet:

"Mit spørgsmål er om I kan hjælpe mig med at få oplyst om hvilke positive egenskaber øl har i relation til sundhed og motion?"

Og til kan kun svares at de kendte og velbeskrevne negative egenskaber som sættes i forbindelse med alkoholindtagelse (kordinationsforstyrrelse, nedsat hukommelsesfunktion, forringet reaktionsevne, øget urindannelse, fald i kropstemperatur, blodsukkernedsættelse

m.m.) er så omfattende at de - alt andet lige - ikke kan opveje (eventuelt) postulerede positive effekter i relation til fysisk træning.

<{POST_SNAPBACK}>

tror ikke der er nogen fare ved at drikke en enkelt til maden.. der er jo også "gode" ting i øl.. og det er sundt for humøret.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Godt øl smager da fantastisk, alene det burde være grund nok til at nappe en enkelt eller to af og til.

Man skal dog gøre sig den tjeneste at tage en tur over grænsen og forsyne sig med noget ordenligt tysk øl.

I øvrigt er øl også godt for intelligensen - jeg bliver altid voldsomt klog efter en 10-12 stykker :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Nu snakker han jo ikke om at drikke sig i hegnet  :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

det ved hverken du eller jeg :blink:

Her er spørgsmålet:

"Mit spørgsmål er om I kan hjælpe mig med at få oplyst om hvilke positive egenskaber øl har i relation til sundhed og motion?"

Og til kan kun svares at de kendte og velbeskrevne negative egenskaber som sættes i forbindelse med alkoholindtagelse (kordinationsforstyrrelse, nedsat hukommelsesfunktion, forringet reaktionsevne, øget urindannelse, fald i kropstemperatur, blodsukkernedsættelse

m.m.) er så omfattende at de - alt andet lige - ikke kan opveje (eventuelt) postulerede positive effekter i relation til fysisk træning.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kan godt lide dagligt at få en øl til maden (sker ikke hver eneste dag) men på en uge kan jeg da godt drikke op til 10 øl. Jeg tænker dog over nogle gang om det er "godt" for noget når jeg vælger at nyde øl, selvom det optimale vel ville være at lade være.

Fik du ikke det med ovenover? ... der står da en enkelt øl til maden og op til 10 øl på en uge... jeg kan ikke se hvordan det kan tolkes meget anderledes end et meget moderat alkohol-forbrug :blink::wink:

Link to comment
Share on other sites

Fik du ikke det med ovenover? ... der står da en enkelt øl til maden og op til 10 øl på en uge... jeg kan ikke se hvordan det kan tolkes meget anderledes end et meget moderat alkohol-forbrug  :blink:  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

det har du selvfølgelig ret i :wink:

Nu skal det heller ikke forstås sådan at jeg tror vores ven har fyldt vandflaskerne op med brændevin og finsprit, jeg forholder mig udelukkende til om alkohol kan være gavnligt i forbindelse med fysisk træning.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Allerede tak for de indlæg der er kommet :4thumbup:

Jeg vil lige præcisere, at jeg taler om moderat forbrug, en god øl til maden og måske en til når Nyhederne løber over skærmen, thats it. (må være ærlig og erkende jeg ikke kan lide at være fuld, så jeg drikker sjældent en bælle på til fester, drikker højest til jeg føler jeg har en "god stemning" og sådan jeg ved at jeg vågner rimelig klar næste dag. :innocent:

Det jeg tænker på er hvilke sundhedsmæssige positive "bivirkninger" øl har nu hvor man kan lide det stads :w00t: ?

Enig i det med øl kvalitet - køb noget ordentligt (der er heldigvis et bredt udvalg nu til dags i DK) Jeg nyder gerne pt. Erdinger Weissbier og Paulander Dunkel Weissbier. KLASSE ! :4thumbup:

Håber på flere gode svar.

Link to comment
Share on other sites

Enig i det med øl kvalitet - køb noget ordentligt (der er heldigvis et bredt udvalg nu til dags i DK) Jeg nyder gerne pt. Erdinger Weissbier og Paulander Dunkel Weissbier. KLASSE !

Paulaner Dunkel er en vinder - rart med en "smagsfælle". :4thumbup:

Dachsenfranz er heller ikke helt af vejen.

Link to comment
Share on other sites

Enig i det med øl kvalitet - køb noget ordentligt (der er heldigvis et bredt udvalg nu til dags i DK) Jeg nyder gerne pt. Erdinger Weissbier og Paulander Dunkel Weissbier. KLASSE !

Paulaner Dunkel er en vinder - rart med en "smagsfælle". :4thumbup:

Dachsenfranz er heller ikke helt af vejen.

<{POST_SNAPBACK}>

Dansk øl er generelt ikke værd at drikke. Tyskerne, belgierne, tjekkerne, hollænderne og englænderne laver derimod alle mange forskelige fremragende øl. :smile:

Link to comment
Share on other sites

1 - 2 genstande om dagen betegnes som moderate (acceptable/uskadelige) mængder. Større mængder kan få blodets indhold af triglycerid til at stige.

Der er vist ikke mange undersøgelser, der viser at et moderat indtag er skadeligt. Total afholdenhed skal nok ikke begrundes i fysiske grunde men nærmere i religiøse el.lign.

Link to comment
Share on other sites

Dansk øl er generelt ikke værd at drikke. Tyskerne, belgierne, tjekkerne, hollænderne og englænderne laver derimod alle mange forskelige fremragende øl. :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Og på den anden side af sundet brygger de verdens bedste øl(pilsnertype)

Ang. trådens indledende spørgsmål er der såvidt jeg ved ikke påvist skader ved moderat alkoholforbrug (kilde: Center for Forebyggelse), og med et kalorieindhold lavere end letmælks er det vel negligerbart med et par stykker om dagen.

(det manglende protein kan vel suppleres op med pulver(ikke i øllet!!))

:beerchug::beer::beer::beerchug:

Hæg

Link to comment
Share on other sites

Dansk øl er generelt ikke værd at drikke. Tyskerne, belgierne, tjekkerne, hollænderne og englænderne laver derimod alle mange forskelige fremragende øl. :smile:

Jeg synes nu der er ved at være gode danske øl. Vores egen lille gigant Carlsberg har lavet nogle gode i Semper Ardens-serien - helt i særklasse er Abbey Ale.

Ceres har lavet Royal Selection, der virkelig smager godt.

Jeg har også smagt ringe tysk og belgisk øl, så ingen regel uden undtagelse.

Link to comment
Share on other sites

Generelt er dansk oel ikke specielt godt... Meeeeen:

- Svaneke bryggerierne

- Broeckhouse

- Noerrebros bryghus

- Carlsberg Semper Ardens

med flere er jo ikke at kimse af...

Jeg tilslutter mig de andre der siger at et moderat forbrug ikke skader, og hvis det endelig goer, saa tror jeg at smilende det frembringer giver stoerre mentalt gavn end de negative sider.

Link to comment
Share on other sites

Danskerne laver ikke ordentlig øl!!

hedninger!!

porseguld.gif

En forrygende rundt guldøl med porsesmagen perfekt afrundet. En øl der er god kold fra fad og lunken fra flaske!!!

Den nye "Porse Ekstra" er mere intens i porsesmagen og helt unik!!

eller en smagintens og tung mørk limfjordsporter

thistedlf.jpg

For ikke at tale om en refsvindinge Ale

ale16_1.gif

Flere gange kåret som danmarks bedste øl, og så er den ikke engang dyr, man kan få dem i 6 packs til under 40 kr. En utrolig laber smagsoplevelse!!!

eller hvad med en ørbæk "Blueberry Hill Ale", en vidunderlig basal Hancock "Høker bajer" , en "Blackbird" fra Fuglsang...

Ja, hvis man går uden for de store bryggerier er der mange labre unikke øl oplevelser derude FRA Danmark

Link to comment
Share on other sites

Hej MOL

Måske er mit spørgsmål lige på kanten i forhold til emnet "Kost og Kosttilskud" men jeg vover pelsen at prøve at spørge herinde alligevel.

Mit spørgsmål er om I kan hjælpe mig med at få oplyst om hvilke positive egenskaber øl har i relation til sundhed og motion ?

Grunden til jeg spørger er at jeg ivrigt dyrker motion, spiser relativt sund og går op i at holde mig vedlige fysisk og psykisk.

Jeg kan godt lide dagligt at få en øl til maden (sker ikke hver eneste dag) men på en uge kan jeg da godt drikke op til 10 øl. Jeg tænker dog over nogle gang om det er "godt" for noget når jeg vælger at nyde øl, selvom det optimale vel ville være at lade være.

Har øl positive effekter og hvilke ? (grunden til jeg også spørger er at jeg for mange år tilbage kan huske tyske tv-reklamer hvor is hockey spillere reklamerede for en øl type der hedder "Vita malz" og var en malt øl, dog med ganske lidt alkohol)

Håber I kan bidrage med noget !

<{POST_SNAPBACK}>

----------------------------------------------

Hejsa!

Alkohol kan betragtes som et næringsstof.Alkohol forbrædes primært i leveren og til dels i nyrerne.Moderat indtagelse af alkohol(1-2 genstande) har vist sig at have en gavelig effekt på blodets sammensætniing,forebygger fx.blodpropper.(Massicotte er al.).Ydermere påvirkes omsætningen af fedt og kulhydrat ikke ved moderat indtagelse.

De negative apsekter ved alkoholindtagelse er nævnt andensteds.

Hilsen Jens

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share