Dips?


michael
 Share

Recommended Posts

Idet armene holdes længere ud til siden involveres  i højere grad latissimus; den rygmuskel, der går fra den nedre del af ryggen ud på siden og op under triceps. Normalt vil man være i stand til at tage flere reps på denne måde end med et smallere greb. Hos de fleste vil det nok under alle omstændigheder være triceps, som først "går død" uanset bredden af grebet. Så vidt jeg kan se, har grebbredden kun meget ringe indflydelse på involveringen af brystmusklerne.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

En lille korrektion til dip.

Latissimus dorsi arbejder ikke under udførelse af en dip-øvelse, den arbejder som antagonist til pectoralis major (den store brystmuskel).

Jo bredere du holder i en dip-øvelse, og jo mere du læner kroppen fremover, desto mere involverer du brystet.

Selv om deltoideus anterior ikke er den stærkeste muskel i en dip-øvelse, så bør den ikke negligeres i muskelinvolveringen i en dip-øvelse, den arbejder for fuldt blus i øvelsen.

Deltoideus anterior er iøvrigt en ret udsat muskel i styrketræningssammenhæng.

Dip er helt klart en fed øvelse, det er en toledsøvelse, det er med fri vægt (kropsvægt), og stiller store krav til det neurale drive.

JPAN

(Redigeret af Jorgen Panduro ved 11:46 am på Feb. 8, 2001)

(Redigeret af Jorgen Panduro ved 11:47 am på Feb. 8, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ønsker at bruge dips som primært triceps øvelse (selvfølgelig med alle 2-ledsøvelse fordelene).

Lodret krop minimerer altså bryst involveringen.

Men hvad med deltoideus anterior? Hvordan kan man spare den? Den motioneres jo i forvejen en del i faktisk alle presøvelserne og skulle nødig overtrænes.

Link to comment
Share on other sites

Jo længere overarmen kommer bagud i forhold til kroppen (extension i skulderleddet) desto mere bliver forreste del af deltoideus belastet.

Med andre ord, så "sparer" du forreste del af deltoideus lidt ved at læne dig fremover, men den vil være kraftig involveret ligemeget hvad du gør.

Det ligger jo i øvelsens natur at man også rammer pectoralis og deltoideus hårdt. Det nærmeste alternativ, hvor man reducerer involveringen af disse to, er bænkpres med smal fatning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fandt denne øvelse i mine gemmer. Dips med omvendt greb, dvs med fingrene pegende ind mod kroppen. Den burde gå direkte i triceps ifgl. bogens forfatter. Hvorfor det? Og hvilken betydning har det at udføre den med bred fatning?

<snip>

Reverse Grip Dip

Hold yourself erect on bars, reverse grip

Lower body by bending arms, elbows out to sides

Lower until forearms touch biceps

Pause, then press back to arms' length, elbows locked

Do not swing body back and forth

Inhale down, exhale up

Can also be done with weight hanging from waist

</snip>

Link to comment
Share on other sites

Hvis man sørger for at musklerne omkring skulderleddet får dårligere arbejdsforhold end normalt vil en relativt større del af arbejdet skulle udføres af triceps. Dette regner man med at opnå når albuerne peger direkte ud til siden (hvilket dog kan diskuteres).

Den oprindelige instruktion antyder at øvelsen skal laves med smal fatning (biceps rører underarmen). Hvis du laver øvelsen med bred fatning kan du ikke opnå fuldstændig flektion i albueleddet.

Uden dog at have prøvet det, vil jeg vurdere øvelsen til at være temmelig belastende for både håndled og alb

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share