Vil også lige blære mig


b_skaal
 Share

Recommended Posts

Så har jeg haft afslutning med det først kuld af et 16 ugers slankehold - en meget vemodig en af slagsen (totalt højskole), selvom vi skal træne videre i samme center på almindelig vis. Kunne det skyldes at jeg til slut satte bamse flemming jørgensen med "tænker altid på dig" på? :smile:

De 16 uger har bestået af følgende:

2 timers spinning om ugen

1 times bodytoning - primært med øvelser med bold + squat uden ekstra vægt + let kondi.

fri træning i fitness-afdelingen, hvilket få har benyttet sig af.

3 x individuel samtale og kostplanlægning med diætist, der gav folk en plan med hvad jeg kunne regne sammen til et sted mellem 1200 og 1800 kcal. En af de yngre mænd på holdet havde 12 øl om ugen med i sin kostplan, så han kunne gennemføre gymnasiet uden ydmygelse, det er sgu da tilpasning... Denne diætist blev i øvrigt vraget til DU BLIVER HVAD DU SPISER, fordi der var alt for lidt tarmskyld, trusler om død og ulykke i hende - kun ren og skær fornuft og de kostråd og regler, der skal til for at gøre det så NEMT så muligt at tabe sig uden at være sulten.

Foredrag med fysioterapeut om hvad træning egentlig er og bør være

Foredrag med Arne om træningens velsignelser (+ æren af at cykle med Arne, der var sgu en øjenåbner for deres egen intensitet, der ville noget)

4 x vejning, måling af cm om livet + fedt%måling

Godt tilbud på videre træning + vejledning i hvilke hold der duer, aftaler om at mødes på en af mine cykeltimer en gang om ugen o.s.v.

Desuden en vis opklædningsrum-mandsopdækning fra mig, der har svaret på spørgsmål og støttet og skældt ud og ringet, hvis nogen ikke dukkede op.

Og det har virket!

Ingen har været til alle timer, ingen har fulgt kostplanen fuldstændigt, men alle har tabt sig mellem 5 og 20 kg, masser af cm om livet er røget og de er smukkere og gladere. Alle de slemme tal fra blodtryk, kolesterol, fedt% mm er væsentlig forbedret og i mange tilfælde helt på plads.

Nu er jo så spørgsmålet om det holder ved - er det virkelig blevet en vane for nogen at træne? At spise grønt? At spise protein? At drikke rødvin 1 gang om ugen? Kan man tillade sig at kalde det en succes? Er det "denne gang" det virkelig lykkes eller ser jeg dem igen på holdet til september?

Jeg tror, at det, at det har varet 16 uger, har haft stor betydning, det ligner meget mere en vane end 6-8 uger. Der er fundet løsninger med børnepasning, manden har opdaget, at sovsen ikke behøver være fløde og indkøbsvanerne er blevet netop vaner.

Det er med lidt nervøst og meget stolt hjerte, at jeg lader de trods alt stadig store fugle flyve fra reden.

Jeg husker tilbage på mit egen oplevelse på slankehold, hvor der sørme også var snak om syre/base og hvor holdånden var så skidt at jeg til sidst cyklede ene kvinde med Anette Berg som instruktør - Lord have Mercy, der var knald på de små fede lår....

Så jeg vil læne mig tilbage, være tilfreds med hvad jeg og holdet har opnået - for en stund - og håbe at nogen har forslag til forbedring af sådan en fitnesscenter-slanke-koncept.

Slanke-mutter

Mette

Link to comment
Share on other sites

KÆMPE TILLYKKE, METTE :4thumbup: :4thumbup: :4thumbup: :4thumbup:

Og naturligvis også til dine unger :bigsmile:

Det lyder i øvrigt rigtig fornuftigt, og der er ingen tvivl om at det kan kaldes en succes. Men det er jo rigtigt at det først er bagefter den egentlig prøve kommer, for er deres vaner og holdninger ændret nok? Hvor meget "vægt" :tongue: har der været på at projektet skal fortsættes/vedligeholdes af dem selv efterfølgende?

Er det dig alene som har lavet programmet for dem?

Hvem havde dog troet, at det kunne lade sig gøre at tabe sig uden at blive spulet igennem nedefra? :laugh:

Vi ses før du ved af det :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

mht til at fortsætte har jeg gjort stort set alt fra at plage til at lokke til at sætte skræmmebilleder op omkring patienter jeg møder på hospitalet.

Vi har haft forskellige instruktører på, men yes yes, det er mig, der har planlagt det hele. Deres styrketræning har jeg for det meste planlagt, men det er de ikke vilde med - ikke engang mændene.

Gad vide hvor længe efter folk skal holde vægten, før seriøse forsøg ville kalde det en succes?

Måske skal jeg spule deres tæer...bare lidt? Der skal sgu være lidt spuling, når man slanker sig.

Link to comment
Share on other sites

Tillykke!! Det lyder som et rigtig godt og fornuftigt kursus.

Om det holder?? Det må jo et eller andet sted være deltagernes ansvar - og ikke dit. Din succes må måles på, om du har kunnet formidle nogle redskaber og glæden ved sund kost og motion.

Motivationen til at forsætte er de jo nødt til selv at have. Og her tror jeg da godt, at det kan være svært for nogle - det kommer jo også lidt an på, hvad årsagen er til overvægten. Hvis årsagen er nogle psykiske problemer, som ikke er løst, så kan det vel komme til at gå skidt igen??

Link to comment
Share on other sites

havde en spinning time i går med 8 af dem på, det var en dejlig fornemmelse. Måske har det betydning af det var en moderat overvægt, der skulle smides - de fleste kunne klare sig med mellem 15 og 35 kg for at være normalvægtig, nogle af de ældre damer skulle endda ikke tabe sig mere end 5 kg, de skulle bare få gang i kroppen efter 100 års deload...

mht psykologiske faktorer, så nej, det har ikke været en del af kurset - vi har haft nogle stille og rolige samtaler, hvor der er blevet sammenlignet erfaringer og delt følelser i begrænset omfang, men jeg har med vilje holdt mig fra områder, jeg ikke er uddannet til (7 måneder på psykologi-studiet Niller, 7 måneder!).

Jeg har dog en ven, der overvejer at skrive speciale om kognitiv terapi til overvægtige på psykologi - og det kunne jo være interessant at drage ham ind som tilbud i sådan et kursus.

jeg vil have, at mindst 15 af dem stadig træner om et halvt år - om jeg så skal ringe til dem og give dem hjemmesnittede stav-gangs-stænger i julegave :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share