vægttab med gulerødder


bonux
 Share

Recommended Posts

Hejsa

Jeg sidder i skole det meste af dagen og for at undgå at æde for meget slik er jeg nu begyndt at guffe gulerødder. Jeg får nu at vide at det er en dårlig ide hvis jeg skal tabe mig. Er det virkelig sandt?? :blink:

Link to comment
Share on other sites

hehe, både ja og nej.

Isoleret set opnår man naturligvis et større kalorieunderskud og dermed vægttab ved ikke at spise noget frem for at spise noget. Men det er jo ikke den smarteste måde at tabe sig på, bare at holde op med at spise.

Gulerødder indeholder omkring 40kcal pr 100g, så du skal spise temmelig mange for at du får indtaget en betydelig mængde energi. Til sammenligning ligger slik ofte omkring 400kcal pr 100g.

Så hvis det at du spiser et par gulerødder kan afholde dig fra at æde en pose slik, så vil det bestemt hjælpe dig til et vægttab, da du indtager færre kalorier på den måde.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det en dårlig idé? Spørg evt. ophavsmanden til den påstand om at uddybe.

Som jeg ser det, er gulerødder en glimrende bestanddel af en varieret kost - også ved vægttab. Og de er overordentligt velegnede som snacks/mellemmåltider, da de holder sig godt og er nemme at have med i tasken. Endvidere mætter de, giver fibre osv. osv. Jeg kan ikke finde på ret meget dårligt at sige om gulerødder.

Spis løs! :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Af en eller anden grund er gulerødder ugelsete i South Beach diæten. Jeg kender ikke forklaringen.

<{POST_SNAPBACK}>

Det skyldes svjv South Beach diætens fokus på glykemisk index. Jeg ser bare ikke GI som en årsag til at udelukke gulerødder i forbindelse med vægt-/fedttab. Correct me if I'm wrong.

Link to comment
Share on other sites

Det skyldes svjv South Beach diætens fokus på glykemisk index. Jeg ser bare ikke GI som en årsag til at udelukke gulerødder i forbindelse med vægt-/fedttab. Correct me if I'm wrong.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg fandt noget info på nettet

Some whole foods, such as carrots and bananas, have received a bum rap. There's a widespread but mistaken belief that carrots and bananas have a high glycemic index and must be avoided. In fact, both are classified as "low glycemic" foods. (However, the cooking of any starchy carbohydrate will increase its glycemic index.)
Fra: http://www.ovarian-cysts-pcos.com/glycemic-index.html
Some glycemic response studies show that carrots have a high GI - up to 95. This has led sellers of low-carb diets to issue warnings that carrots cause blood sugar spikes and should therefore be avoided. But this is bad nutritional advice.

Fra: http://www.diet-i.com/glycemic-index-carrots.htm

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Jeg sidder i skole det meste af dagen og for at undgå at æde for meget slik er jeg nu begyndt at guffe gulerødder. Jeg får nu at vide at det er en dårlig ide hvis jeg skal tabe mig. Er det virkelig sandt??  :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg brugte gulerødder (ca 1-2kg om dagen) i en periode da det er nemt at have med på farten men jeg vil lige sige at efter ca 3 måneder blev min hud helt gul så hvis du har løst til det så er det et udemærket alternativ til slik .. bare husk din protein!

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Jeg sidder i skole det meste af dagen og for at undgå at æde for meget slik er jeg nu begyndt at guffe gulerødder. Jeg får nu at vide at det er en dårlig ide hvis jeg skal tabe mig. Er det virkelig sandt??  :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg brugte gulerødder (ca 1-2kg om dagen) i en periode da det er nemt at have med på farten men jeg vil lige sige at efter ca 3 måneder blev min hud helt gul så hvis du har løst til det så er det et udemærket alternativ til slik .. bare husk din protein!

<{POST_SNAPBACK}>

1-2 kilo om dagen var måske også liiige i overkanten - det er jo også muligt at spise en rød peber eller en tomat ind i mellem...

Link to comment
Share on other sites

Jeg får nu at vide at det er en dårlig ide hvis jeg skal tabe mig. Er det virkelig sandt??  :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Der er vist bred enighed, hvad angår gulerødder. Næste gang du ser den formastelige ignorant, kan du jo fremdrage et velvoksent eksemplar af dit udemærkede næringsmiddel og forklare vedkommende, at der kun er ét sted sådan en ikke gør godt. Og at du er parat til at give vedkommende et eksempel på denne placering, hvis vedkommende igen fremture med sit skaudervælsk. :w00t::tongue::laugh:

Edited by Rønne
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

I hvert fald tror jeg, at gulerødder er langt bedre end slik. Men sagen minder lidt om dengang, sangeren "Bamse" sagde, at han havde tabt 40 kilo ved at drikke Cocio light. Det måtte han ikke sige i en reklame. Sagen var snarere den, at han havde skiftet mere kalorie-holdige drikke ud med Cocio light, således, at han fik et kcal-underskud. Havde han drukket vand, havde han sikker tabt sig endnu mere. På samme måde tror jeg, at du kan opnå vægttab ved at udskifte slik og junkfood med gulerødder. Men naturligvis "feder" gulerødder trods alt mere end bare luft og vand.

Desuden indeholder gulerødder mange gode ting, så guf bare løs som en lille kanin.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share