Ny bog om Riis og Team CSC


Scorpio
 Share

Recommended Posts

så lige en filmplakat af en film igår, der omhandler bjarne riis osv... hele det gamle hold er med som skuespillere.... tror satme den blir ringe. havde en eller anden grim engelsk tittel.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er Tómas Gislasons nye film om Team CSC: "Overcoming"..

Link to comment
Share on other sites

så lige en filmplakat af en film igår, der omhandler bjarne riis osv... hele det gamle hold er med som skuespillere.... tror satme den blir ringe. havde en eller anden grim engelsk tittel.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvorfor skulle den blive ringe? Det er nok et must, at man har en interesse i cykelsporten for at finde den intressant, men jeg glæder mig da utroligt meget til at se den. :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

På holdets hjemmeside er der nu følgende beskrivelse af filmen. :smile:

10. juni er der premiere på dokumentar filmen Overcoming i en række danske biografer. Den handler om Team CSC og Bjarne Riis' ambitioner om at skabe verdens bedste cykelhold. Nu får du mulighed for at deltage i konkurrencen om 10x2 fribilletter til filmen.

Overcoming går tæt på og følger arbejdet med at omdanne en flok individualister til det stærkeste team og forfølger den inspiration og vision som indgydes i rytterne. Den skildrer det lederskab og den vision som udspringer fra Bjarne Riis og som skal føre rytterne videre og skabe fælles resultater, som de aldrig drømte om at nå.

I Tómas Gislasons film får man for første gang et nærgående indblik i en af cykelsportens store succeser, det danskejede hold Team CSC. Det er samtidig filmen om Bjarne Riis og hans arbejde med en stribe af cykelsportens individualister. Et arbejde som går uhyre tæt på de enkelte, på deres indstilling til sig selv, kammeraterne og holdindsatsen. Et arbejde som skal ruste dem til at yde det optimale i en af verdens mest krævende sportsgrene.

Filmen følger Bjarne Riis og rytterne under træningen og lægger sig i baghjulet af rytterne under det krævende Tour de France 2004.

"Det har været en velsignet oplevelse og jeg tror ikke, at jeg i min foreløbige karriere har været så tændt og følt mig så gentændt, hos de mennesker jeg laver film om. At lave film om et hold af denne dimension og brændvidde er virkelig oplivende. Alle karakterer er besat, det er som at se Kelly's Helte folde sig ud for øjnene af én," udtaler instruktøren Tómas Gislason.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så har jeg fået læst Lars Werges bog om Riis og CSC :smile:

Som sådan er det udmærket underholdning. Man får et kronologisk tilbageblik i holdets historie fra Team Home Jack & Jones startede i 1998 og frem. Især var det ganske interessant at få flere af de involverede kilders egen vinkel på de begivenheder, som man jo kun har fulgt udefra gennem pressen. Fx omkring Brian Holms korte visit på holdet, og Riis' medvirken først som medejer, så helt ude i kulden og så pludselig ind af bagdøren via Bo Hamburger med et 100% ejerskab til følge osv. Det er også en historie om venskaber og bekendtskaber i cykelmiljøet omkring Herning CK med Torben Kølbæk, Alex Pedersen og Bjarne Riis som nogle af hovedpersonerne.

Rent "cykelfagligt" er der ikke meget at komme efter. Man hører kun ganske lidt om taktiske overvejelser, fx. at det var Alex Pedersen, der fandt på at Jalabert skulle gå efter bjergtrøjen i Touren. Historierne koncentrerer sig om personskildringer - især om Riis, der beskrives som perfektionistisk, indelukket og brændende ambitiøs.

Werge bruger lovligt meget energi på at at samle diverse indicier omkring doping hos flere af de medvirkende ryttere (Riis inklusive), men omvendt er det jo en del af historien omkring cykelsport og har nok altid været det (hint - min signatur :wink: ). Werge fordømmer dog heller ikke, men er relativt nøgtern.

Alt i alt er det ikke nogen åbenbaring af en bog - tilgengæld er den meget letlæst og til tider ganske informativ og underholdende :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share