Hvor mange kcal i frugt?


KongKent
 Share

Recommended Posts

Hej MOL

Har fundet ud af, at hvis jeg nogensinde skal komme fra 91 -> 85 kg, så må jeg da vidst hellere komme i gang med at tælle de forbandede kalorier (kcal).

Har fundet ud af, at to rugbrødsmadder med leverpostej for mit vedkommende svarer til 340 kcal, og morgenmaden med havregryn, sukker og mælk ryger op omkring 680 kcal. Det var så morgen og middag.

Men derimellem spiser jeg hver dag minimum 2 - 5 stykker frugt. Det er både æbler, pærer, bananer, appelsiner etc.

Nogen der ved hvor jeg kan se hvor mange kcal der er i sådanne? Bare sådan en tommelfingerregel pr. 100 gr. eller noget, for så kan jeg selv veje dem (der er jo forskel på størrelsen i ny og næ). :bigsmile:

På den måde er der kun én usikker variabel og det er aftensmaden, som jo altid består af mange forskellige ting (ris, pasta, kartofler, kød, fisk, grønsager osv. osv.), men med tiden lærer jeg sikkert også at regne energi-indtaget ud hér... :blush:

Håber I kan hjælpe... :smile:

(PS: Hvor mange kcal vil mit ligevægtsindtag CIRKA være? Ved godt det er svært at vurdere, men jeg er som sagt en voksen knejt på 187 cm. med fuldtidsarbejde og træner 4 x 1½ time om ugen (vægttræning))

Edited by kongkent
Link to comment
Share on other sites

Kalorieindhold i diverse: link

Ligevægtsindtag: link

På den måde er der kun én usikker variabel og det er aftensmaden, som jo altid består af mange forskellige ting (ris, pasta, kartofler, kød, fisk, grønsager osv. osv.), men med tiden lærer jeg sikkert også at regne energi-indtaget ud hér...

På et tidspunkt hvor det passer, så prøv at lave ris, pasta, kartofler osv selv, vej det inden og udregn kalorieindholdet og se hvor meget det fylder på tallerkenen. Hvis mor ellers tillader det kan du veje kødet (også efter stegning) og sådan set kan du også gøre det med de andre ting, der skal du bare have fat i kalorieindhold når de er tilberedt. :wink: Da ris og pasta suger en del væske falder deres kalorieindhold pr. 100g, men hvis du laver 100g ris (ukogt vægt), dvs små 400kcal, så er der naturligvis stadig 400kcal bagefter, det er bare fordelt på en større masse, da risen suger noget i retning af ½ gang sin egen vægt i vand.

Link to comment
Share on other sites

Overvejede du en søgning på Google på kalorietabel og frugt, inden du skrev dit indlæg   :4nope:

Ziggymund  :bike:

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, så langt tænkte jeg ikke *doh* :blink:

Vil prøve det med at veje de enkelte genstande til aftensmad. Her har mor heldigvis ikke ret meget at skulle have sagt mht. tilberedningen af kød etc., for det må jeg sq selv stå for ... :w00t: (tror hun ville blive pænt pissed hvis hun skulle op og lave mad ved mig hver aften, selvom jeg nu egentlig synes det var en cool tanke. Må hellere forelægge hende tanken ved næste familiesammenkomst.)

Og takker for links. Så skal der regnes... :cooldance:

Edit: Så har jeg lige været inde og tælle osv., og ifølge den beregner har jeg et ligevægtsindtag på omkring 2100 kcal (BMR) pr. dag. Lyder det helt hen i skoven? I så fald kan jeg godt se der skal passes lidt på med frugt og aftensmad, når jeg i morgenmad/middag allerede ligger på omkring 1000 kcal. Det er sq noget tricky noget det her... :raisebrow:

Edited by kongkent
Link to comment
Share on other sites

Den her er også fin: Fødevarerministeriet.

Læg det hele ind i den her: KropKost (men den kender du måske allerede?)

Nu er vi alle meget forskellige men ud fra at mit stofskifte (jf. min læge) er normalt og mit aktivitetsniveau højt, så prøv at tjekke min log og dan dig et indtryk af, hvad der skal til for at opnå et vægttab. Med mine sølle 70-75 kg og godt med træning, skal jeg ned omkring 2000 kcal/dag.

Edited by Rønne
Link to comment
Share on other sites

Den her er også fin: Fødevarerministeriet.

Læg det hele ind i den her: KropKost (men den kender du måske allerede?)

Nu er vi alle meget forskellige men ud fra at mit stofskifte (jf. min læge) er normalt og mit aktivitetsniveau højt, så prøv at tjekke min log og dan dig et indtryk af, hvad der skal til for at opnå et vægttab. Med mine sølle 70-75 kg og godt med træning, skal jeg ned omkring 2000 kcal/dag.

<{POST_SNAPBACK}>

*Dobbelt DOH!* (Det er vel ikke nu jeg skal fortælle jeg er ansat i Fødevarestyrelsen? :blush: )

Kan se i din log, at du har en uhyggelig disciplin. De dage med 1000 - 1200 kalorier er jo afsindige... :devil: Det er nok mest det med ikke at gå i skabene eller køleskabet 'bare fordi man plejer' der skal udryddes. Men i hvert fald tak for de links, det må jeg lige sætte mig ekstra godt ind i. Jeg har allerede nu nogle små ideer til hvordan jeg kan barbere mit totale indtag ned, så tråden har indtil videre været ganske nyttig for undertegnede.

Så må vi så se om jeg tør oprette en logbog, og opdatere denne, eller om det bare vil være det samme som offentligt at gøre sig selv til grin når man falder igennem... :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share