Sign in to follow this  
therealdreamer81

Nybegynder - spørgsmål?

Recommended Posts

Hejsa, jeg er begyndt i et fitness center fordi jeg gerne vil tabe mig og evt få lidt større muskler.

Jeg er 183cm og vejer 89kg

Jeg er klar over at jeg skal lægge min kostplaner om. Så det vil jeg gøre. Masser af kylling og fisk, og grøntsager og frugt og vand. Det er min kur.

Med hensyn til træningen starter jeg med 15min cykling på ca. 100watt

Så laver jeg 10x3 reps af de øvelser jeg nu har valgt (mest overkrop og arme)

men hvor meget vægt skal jeg sætte på? Og er det vigtigt at man har den samme vægt på hver gang???

Jeg ved godt man skal have proteiner for at øge muskelvæksten, men er det vigtigt her i starten? eller er det først vigtgit når man har tabt sig lidt?????

Og til sidst tager jeg en tur på løbebåndet. Dette 2-3 gange i ugen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hejsa, jeg er begyndt i et fitness center fordi jeg gerne vil tabe mig og evt få lidt større muskler.

Jeg er 183cm og vejer 89kg

Jeg er klar over at jeg skal lægge min kostplaner om. Så det vil jeg gøre. Masser af kylling og fisk, og grøntsager og frugt og vand. Det er min kur.

Med hensyn til træningen starter jeg med 15min cykling på ca. 100watt

Så laver jeg 10x3 reps af de øvelser jeg nu har valgt (mest overkrop og arme)

men hvor meget vægt skal jeg sætte på? Og er det vigtigt at man har den samme vægt på hver gang???

Jeg ved godt man skal have proteiner for at øge muskelvæksten, men er det vigtigt her i starten? eller er det først vigtgit når man har tabt sig lidt?????

Og til sidst tager jeg en tur på løbebåndet. Dette 2-3 gange i ugen.

<{POST_SNAPBACK}>

Hey Dreamer.

Hvorfor mest overkrop og arme?

Dine ben- og røv-muskler er de største på kroppen, og dermed også dem der forbrænder mest energi, så det er da bare med at få dem aktiveret.

Så mit råd er: Træn hele kroppen, spring ikke benene over, og du vil se bedre resultater.

Ellers god fornøjelse og held og lykke med projektet.

-Camilla

Share this post


Link to post
Share on other sites
Til camillabruun:

jeg cykler jo og løber i starten. Ville du ikke mene det er nok????

Er det forresten vigtigt med et træningsprogram?

<{POST_SNAPBACK}>

NEJ, det er ikke nok.. træn noget squat og dødløft!! :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Til camillabruun:

jeg cykler jo og løber i starten. Ville du ikke mene det er nok????

Er det forresten vigtigt med et træningsprogram?

<{POST_SNAPBACK}>

NEJ, det er ikke nok.. træn noget squat og dødløft!! :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Lige mine ord

Hvis du vil tabe dig er cykling, løb og al anden cardio enormt godt da du får brændt noget energi af på kort tid og det er så lettere at komme i kalorieunderskud.

Men hvis du ikke vil tabe en masse muskelmasse samtidig skal du træne med vægte, og helst tungt. Kroppen skal provokeres til at holde på muskelmassen når man taber sig, ellers falder dit basale stofskifte.

Og mht benene, så er fordelene ved squat og dødløft

1. Du forbrænder en hulens masse energi ved træningen (prøv evt at squatte 4x10 med en moderat vægt og se om du ikke får varmen?)

2. Jo flere af kroppens store muskelgrupper du får trænet (rimelig tungt) jo mere provokeres alle muskler i kroppen til opbygning. DVS at hvis du kun trænede biceps i en periode ville du nok se lidt øget muskelmasse. Men hvis du samtidig træner squat/dødløft hvor de store muskler bruges vil du se en væsentlig større forøgelse af din biceps. Det har noget at gøre med væksthormoner der frigives når de store muskelgrupper arbejder. Sad but true- du skal have fat i hele kroppen med tunge vægte.

Og så bare slå dig løs og spis masser af protein. Det mætter bedre end kulhydrat og kroppen har brug for det når du træner.

Og endnu en gang held og lykke

-Camilla

Share this post


Link to post
Share on other sites
ok tak for svar camilla, det gav mening...

Med hensyn til vægte, hvad skal man starte på? og er det vigtigt at man bruger den samme vægt hver gang?

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan jo altid se hvad du kan holde ud at løfte 2x10 og så kan du bygge mere på, du kan også køre vokse program f.eks. start med 15 kg. 1x10 løft dernæst 17,5 kg 1x10 osv. :smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

uXu: Hvad mener du med det? "vokse program" og 15 kg? 15 kg af hvad? :blink:

Med hensyn til vægte, hvad skal man starte på? og er det vigtigt at man bruger den samme vægt hver gang?

<{POST_SNAPBACK}>

Prøv at søge efter begynderprogram / fundamentstræning i tråden for træningsprogrammer. Der er dusinvis, der har eller har haft samme opgave som dig. :4smartass::bigsmile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this