Løb om morgen for bedste mulig fedt forbrænding?


Gizmo7913
 Share

Recommended Posts

Ville lige høre hvilket tidspunkt på dag det bedste kan betale sig at tage en løbetur, hvis vi ser på fedtforbrænding?

<{POST_SNAPBACK}>

Om morgenen er du jo helt tømt i depoterne, så der er det mest optimalt at tage en løbetur - altså på tom mave, før morgenmad, så ripper du i hvert fald noget fedt! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ville lige høre hvilket tidspunkt på dag det bedste kan betale sig at tage en løbetur, hvis vi ser på fedtforbrænding?

<{POST_SNAPBACK}>

Om morgenen er du jo helt tømt i depoterne, så der er det mest optimalt at tage en løbetur - altså på tom mave, før morgenmad, så ripper du i hvert fald noget fedt! :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

I princippet forbrænder du lidt mere ved morgentræning, men hvis du er træt og uoplagt om morgenen vil det typisk påvirke intensiteten og du vil få mindre ud af din træning. Det smarteste er at træne når man føler sig mest frisk - så får du mest ud af træningen på alle måder.

Link to comment
Share on other sites

Ville lige høre hvilket tidspunkt på dag det bedste kan betale sig at tage en løbetur, hvis vi ser på fedtforbrænding?

<{POST_SNAPBACK}>

Mellem kl. 24.00 og 00.00 :4smartass: (Jeg stemmer på frøken Rasmussen). Det er underordnet hvornår. Bare hold så høj en intensitet som muligt. Om du spiser lige inden eller efter eller har fastet i 12 timer er uden betydning for det samlede fedttab. Det eneste der betyder noget der, er indtag vs. forbrænding.

Link to comment
Share on other sites

Personligt kan jeg ikke lide at træne på tom mave da kroppen så også vil begynde at forbrænde muskelmasse. Det som virker bedst er lange løbeture af mindst 30 minutters (fedtforbrænding starter først efter ca. 12 minutters løB) varighed med en intensitet på omkring 6-8 på din egen 10 skala.

En anden ting er aldrig at stoppe på en løbetur ligemeget hvor træt du er, så hellere sætte farten ned.

Link to comment
Share on other sites

.......Det som virker bedst er lange løbeture af mindst 30 minutters (fedtforbrænding starter først efter ca. 12 minutters løb) varighed med en intensitet på omkring 6-8 på din egen 10 skala.

<{POST_SNAPBACK}>

Og jeg var sikker på at det var efter 9 min og 37 sek. :blink:  :blink:  :tongue:

En anden ting er aldrig at stoppe på en løbetur ligemeget hvor træt du er, så hellere sætte farten ned.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er derfor at interval-træning ikke giver mening. :4smartass::wink:

Edited by Rønne
Link to comment
Share on other sites

Den største fordel ved at løbe om morgenen, er at man kan nyde det bagefter i længere tid end hvis man løber om aftenen lige inden man kaster sig i sengen.

Personligt har jeg svært ved at løbe om morgenen og senaften, hvorfor stort set alle mine ture ligger ved 11-12 tiden eller mellem 16-18.

Link to comment
Share on other sites

(fedtforbrænding starter først efter ca. 12 minutters løB) varighed med en intensitet på omkring 6-8 på din egen 10 skala.

Hvor har du det fra?

En anden ting er aldrig at stoppe på en løbetur ligemeget hvor træt du er, så hellere sætte farten ned.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

Dikymon: Det der med at fedtforbrændningen først starte efter 12 min. er en and. Du forbrænder fedt lige fra start. Så vidt jeg husker er andelen af fedtforbrænding rimelig konstant den første time til halvanden - alt afhængig af intensitet og størrelsen af dine kulhydratdepoter.

Link to comment
Share on other sites

.......Det som virker bedst er lange løbeture af mindst 30 minutters (fedtforbrænding starter først efter ca. 12 minutters løb) varighed med en intensitet på omkring 6-8 på din egen 10 skala.

<{POST_SNAPBACK}>

Og jeg var sikker på at det var efter 9 min og 37 sek. :blink:  :blink:  :tongue:

En anden ting er aldrig at stoppe på en løbetur ligemeget hvor træt du er, så hellere sætte farten ned.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er derfor at interval-træning ikke giver mening. :4smartass::wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvad jeg skrev var i forbindelse med ganske simpel vægttab. Interval træning, hvad er det.....? :cooldance:

Om det med de 12 minutter er en "and", skal jeg ikke kunne sige. Det er nogle år siden jeg sidst har læst om det. Men de 12 minutter har sat sig fast :)

At man skulle forbrænde fedt lige fra starten af ens løbetur lyder nu ikke helt logisk for mig heller. Det koster jo energi at omsætte fedt til brugbar energi og kroppen vil derfor starte med at bruge af sine sukkerdepoter.

Det med ikke at stoppe men at sætte farten ned er bare en erfaring jeg har gjort, mange har tendens til at stoppe når det bliver for hårdt men det er netop når det bliver hårdt man flytter sine grænser.

Det giver god psykisk træning også...

Link to comment
Share on other sites

.......Det som virker bedst er lange løbeture af mindst 30 minutters (fedtforbrænding starter først efter ca. 12 minutters løb) varighed med en intensitet på omkring 6-8 på din egen 10 skala.

<{POST_SNAPBACK}>

Og jeg var sikker på at det var efter 9 min og 37 sek. :blink:  :blink:  :tongue:

En anden ting er aldrig at stoppe på en løbetur ligemeget hvor træt du er, så hellere sætte farten ned.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er derfor at interval-træning ikke giver mening. :4smartass::wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvad jeg skrev var i forbindelse med ganske simpel vægttab. Interval træning, hvad er det.....? :cooldance:

Om det med de 12 minutter er en "and", skal jeg ikke kunne sige. Det er nogle år siden jeg sidst har læst om det. Men de 12 minutter har sat sig fast :)

At man skulle forbrænde fedt lige fra starten af ens løbetur lyder nu ikke helt logisk for mig heller. Det koster jo energi at omsætte fedt til brugbar energi og kroppen vil derfor starte med at bruge af sine sukkerdepoter.

Det med ikke at stoppe men at sætte farten ned er bare en erfaring jeg har gjort, mange har tendens til at stoppe når det bliver for hårdt men det er netop når det bliver hårdt man flytter sine grænser.

Det giver god psykisk træning også...

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du ikke ved om de 12 min. er en and eller ej så lad være med at sprede budskabet. Der er nok myter i omløb i forvejen...

Link to comment
Share on other sites

.......Det som virker bedst er lange løbeture af mindst 30 minutters (fedtforbrænding starter først efter ca. 12 minutters løb) varighed med en intensitet på omkring 6-8 på din egen 10 skala.

<{POST_SNAPBACK}>

Og jeg var sikker på at det var efter 9 min og 37 sek. :blink:  :blink:  :tongue:

En anden ting er aldrig at stoppe på en løbetur ligemeget hvor træt du er, så hellere sætte farten ned.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er derfor at interval-træning ikke giver mening. :4smartass::wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvad jeg skrev var i forbindelse med ganske simpel vægttab. Interval træning, hvad er det.....? :cooldance:

Om det med de 12 minutter er en "and", skal jeg ikke kunne sige. Det er nogle år siden jeg sidst har læst om det. Men de 12 minutter har sat sig fast :)

At man skulle forbrænde fedt lige fra starten af ens løbetur lyder nu ikke helt logisk for mig heller. Det koster jo energi at omsætte fedt til brugbar energi og kroppen vil derfor starte med at bruge af sine sukkerdepoter.

Det med ikke at stoppe men at sætte farten ned er bare en erfaring jeg har gjort, mange har tendens til at stoppe når det bliver for hårdt men det er netop når det bliver hårdt man flytter sine grænser.

Det giver god psykisk træning også...

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du ikke ved om de 12 min. er en and eller ej så lad være med at sprede budskabet. Der er nok myter i omløb i forvejen...

<{POST_SNAPBACK}>

Giver bare det input jeg har og bare rolig det bliver sidste gang jeg gør det her.

Link to comment
Share on other sites

Personligt kan jeg ikke lide at træne på tom mave da kroppen så også vil begynde at forbrænde muskelmasse. Det som virker bedst er lange løbeture af mindst 30 minutters (fedtforbrænding starter først efter ca. 12 minutters løB) varighed med en intensitet på omkring 6-8 på din egen 10 skala.

En anden ting er aldrig at stoppe på en løbetur ligemeget hvor træt du er, så hellere sætte farten ned.

<{POST_SNAPBACK}>

fedtforbrænding er konstant tak,

Link to comment
Share on other sites

Personligt kan jeg ikke lide at træne på tom mave da kroppen så også vil begynde at forbrænde muskelmasse. Det som virker bedst er lange løbeture af mindst 30 minutters (fedtforbrænding starter først efter ca. 12 minutters løB) varighed med en intensitet på omkring 6-8 på din egen 10 skala.

En anden ting er aldrig at stoppe på en løbetur ligemeget hvor træt du er, så hellere sætte farten ned.

<{POST_SNAPBACK}>

fedtforbrænding er konstant tak,

<{POST_SNAPBACK}>

En pæn velkomst et nyt medlem (dikymon) får ellers. :raisebrow:

Når man nu udtaler sig så skråsikkert om noget - var det så ikke en ide at gøre det i andet end Heiko-digt form ?

Medmindre man altså er fornærmet over at et nyt medlem blander sig i en debat - isteddet for synes jeg i burde bakke jeres synspunkter op med lidt dokumentation for jeres viden, eller i det mindste en forklaring / erfaring.

Flere gange i MOL's historie har det vist sig, at netop de små korte sandheder formuleret som one-liner's, har været lidt mere nuancerede end som så (ergo, svaret var forkert).

Jeg siger ikke at dette svar nødvendigvis er forkert, men hvad med at i øser lidt udaf jeres viden istedet for ? så folk kan lære noget - vi sidder ikke til eksamen og skal imponere censor her.

Link to comment
Share on other sites

Personligt kan jeg ikke lide at træne på tom mave da kroppen så også vil begynde at forbrænde muskelmasse. Det som virker bedst er lange løbeture af mindst 30 minutters (fedtforbrænding starter først efter ca. 12 minutters løB) varighed med en intensitet på omkring 6-8 på din egen 10 skala.

En anden ting er aldrig at stoppe på en løbetur ligemeget hvor træt du er, så hellere sætte farten ned.

<{POST_SNAPBACK}>

fedtforbrænding er konstant tak,

<{POST_SNAPBACK}>

En pæn velkomst et nyt medlem (dikymon) får ellers. :raisebrow:

Når man nu udtaler sig så skråsikkert om noget - var det så ikke en ide at gøre det i andet end Heiko-digt form ?

Medmindre man altså er fornærmet over at et nyt medlem blander sig i en debat - isteddet for synes jeg i burde bakke jeres synspunkter op med lidt dokumentation for jeres viden, eller i det mindste en forklaring / erfaring.

Flere gange i MOL's historie har det vist sig, at netop de små korte sandheder formuleret som one-liner's, har været lidt mere nuancerede end som så (ergo, svaret var forkert).

Jeg siger ikke at dette svar nødvendigvis er forkert, men hvad med at i øser lidt udaf jeres viden istedet for ? så folk kan lære noget - vi sidder ikke til eksamen og skal imponere censor her.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er vel ikke for meget forlangt at han ikke skal sprede diverse myter, blot fordi det er noget han engang har hørt?

Link to comment
Share on other sites

Personligt kan jeg ikke lide at træne på tom mave da kroppen så også vil begynde at forbrænde muskelmasse. Det som virker bedst er lange løbeture af mindst 30 minutters (fedtforbrænding starter først efter ca. 12 minutters løB) varighed med en intensitet på omkring 6-8 på din egen 10 skala.

En anden ting er aldrig at stoppe på en løbetur ligemeget hvor træt du er, så hellere sætte farten ned.

<{POST_SNAPBACK}>

fedtforbrænding er konstant tak,

<{POST_SNAPBACK}>

En pæn velkomst et nyt medlem (dikymon) får ellers. :raisebrow:

Når man nu udtaler sig så skråsikkert om noget - var det så ikke en ide at gøre det i andet end Heiko-digt form ?

Medmindre man altså er fornærmet over at et nyt medlem blander sig i en debat - isteddet for synes jeg i burde bakke jeres synspunkter op med lidt dokumentation for jeres viden, eller i det mindste en forklaring / erfaring.

Flere gange i MOL's historie har det vist sig, at netop de små korte sandheder formuleret som one-liner's, har været lidt mere nuancerede end som så (ergo, svaret var forkert).

Jeg siger ikke at dette svar nødvendigvis er forkert, men hvad med at i øser lidt udaf jeres viden istedet for ? så folk kan lære noget - vi sidder ikke til eksamen og skal imponere censor her.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er vel ikke for meget forlangt at han ikke skal sprede diverse myter, blot fordi det er noget han engang har hørt?

<{POST_SNAPBACK}>

Mit kritikpunkt går ikke på at man begraver en mulig myte, min kritik går på at man undlader at tage sig lidt til at forklare sig når man kommer med et endegyldigt "punktum", når man tilsyneladende alligevel sidder med en masse viden om emnet ?

Så kan folk også lære noget, og der er basis for en debat - det andet, det virker mere som om man ikke tør debatten / eller bare er hamrende arrogant.

Men jeg kan også stille spørgsmålet:

Hvad menes med "fedtforbrændingen er konstant, tak" ?

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

Nå, jeg vil gerne hjælpe lidt til i debatten så :4smartass:

Kroppes substratvalg (kulhydrat og fedt) er afhængig af flere ting.

Intensitet, kosten op til aktiviteten samt længden på aktiviteten som det primære.

I starten af et stykke arbejde, vil kroppen altid tage lidt tid om, at transportere nok ilt til de arbejdende muskler, og i stedet, vil man forbrænde kulhydrat ved spaltning. Ilten vil dog relativt hurtigt nå op på det niveau det nu kræves, forudsat intensiteten ikke ligger højere end den maksimale iltoptagelse.

Ved ilt til stede, vil kroppen derefter via oxidative processor, forbrænde en kombination af kulhydrat og fedt. Denne kombination af afhængig af intensitet og kost forud for aktivitet. Jo højere aktivitet, jo mere kulhydrat, jo lavere jo mere fedt. Ved fedtrig kost mere fedt, og omvendt ved en kulhydratrig kost.

Derudover vil længden af aktiviteten også have indflydelse. Jo længere tid du arbejder, jo mindre kulhydrat vil du have at tilbyde til musklerne, hvorimod de store fedtdepoter IKKE slipper så let op. Vi ønsker spare på de sidste kulhydrat blandt andet til hjernen som ikke kan bruge fedt som energi. Så ved længerevarende arbejde vil vi brænde mere og mere fedt.

Desuden vil en forbedring af den aerobe kapacitet (udholdenhed) ligeledes medføre en øget evne for fedtmetabolisme idet kroppen adapterer til den træning den udsættes for (via forskellige processor - øget enzym aktivitet, beta oxidation mm)

Håber det hjælper lidt til at udrede misforståelser i tråden :bigsmile:

PS:

At man skulle forbrænde fedt lige fra starten af ens løbetur lyder nu ikke helt logisk for mig heller. Det koster jo energi at omsætte fedt til brugbar energi og kroppen vil derfor starte med at bruge af sine sukkerdepoter.
Fedt indholder relativt meget mere energi end kulhydrat 1gram fedt 136 mol ATP og 1 gram kulhydrat 39mol ATP ved oxidativ forbrænding (så vidt jeg husker) derfor, hvis aktiviteten tillader det, vil fedt til enhver tid være at foretrække.

PPS:

Korsager -

fedtforbrænding er konstant tak,

NEJ!! - jævnfør ovenstående :tongue:

Edited by -Elvirus-
Link to comment
Share on other sites

hej

da jeg gik på idrætsefterskole(gørlev) var min erfaring at man klart forbedrede konditionen ved ikke at stoppe men derimod at sætte tempoet ned(men det er ikke nødvendigvis det samme som mindre fedtforbærnding - læs mere efter citatet).

"Fedt indholder relativt meget mere energi end kulhydrat 1gram fedt 136 mol ATP og 1 gram kulhydrat 39mol ATP ved oxidativ forbrænding (så vidt jeg husker) derfor, hvis aktiviteten tillader det, vil fedt til enhver tid være at foretrække."

- kan ikke lige huske fra biologibøgerne om det er de nøjagtige tal men det er ikke helt skævt! - men med hensyn til løb kontra gang(fx power walking mfl.) forbrænder man hurtigerer og mere effektivt fedt iforhold til løb. dette er dog ikke en erfaring men blot noget jeg har læst mig til...

Link to comment
Share on other sites

hej

da jeg gik på idrætsefterskole(gørlev) var min erfaring at man klart forbedrede konditionen ved ikke at stoppe men derimod at sætte tempoet ned(men det er ikke nødvendigvis det samme som mindre fedtforbærnding - læs mere efter citatet).

"Fedt indholder relativt meget mere energi end kulhydrat 1gram fedt 136 mol ATP og 1 gram kulhydrat 39mol ATP ved oxidativ forbrænding (så vidt jeg husker) derfor, hvis aktiviteten tillader det, vil fedt til enhver tid være at foretrække."

- kan ikke lige huske fra biologibøgerne om det er de nøjagtige tal men det er ikke helt skævt! - men med hensyn til løb kontra gang(fx power walking mfl.) forbrænder man hurtigerer og mere effektivt fedt iforhold til løb. dette er dog ikke en erfaring men blot noget jeg har læst mig til...

<{POST_SNAPBACK}>

Du forbrænder relativit mere fedt ved gang ja, men den absolutte mængde er størst ved en intensitet på omkring 60% af Vo2 max mener jeg (derfor man før har talt om fedtforbrændingszoner) Dog vil det samlede energiforbrug ved en aktivitet i det lange løb, stimulere en større samlet forbrænding.

Mht kondition og varigheden på arbejdet, har det vist ikke rigtig en direkte sammenhæng (forudsat man taler om kondition som et resultat af kondital og dermed iltoptagelse)

Link to comment
Share on other sites

Ok, lad mig da prøve at grave noget data frem.....

Fra http://www.psu.edu/dept/fitness/faq.htm :

"How long should I work out to burn fat?

An aerobic work out should last at least 12 minutes. Do not count your warm up or cool down, only the amount of time your HR is within your Training Zone. The longer and more frequently you do this, the sooner you'll see an improvement (Less Fat).

Why 12 minutes?

"This is the amount of time needed for the body to start producing fat burning enzymes. The idea is that you want to get your body to use fat for energy. After 12 minutes you start to burn fat at a higher rate."

Fra http://www.xyzed.co.uk/useful/burning-fat.html :

How long should I exercise if I want to burn fat?

At least 12 minutes while in the optimum heart rate zone. In other words, at least 12 minutes after your heart rate has been raised to the optimum rate. This is the time needed before the body starts to burn fat. If you are currently working out in 10 minute stints you may get an appreciable increase in fat loss for a relatively small extra 5 min's or so because after 12 minutes, you start to actually burn fat. "

Fra http://ezinearticles.com/?Cardiovascular-Training---From-the-Heart!&id=38480 :

Cardiovascular training, or aerobics, requires a different approach than other body parts. At the “heart” of cardiovascular training is one basic premise: if you elevate your heart rate to 65-80 percent of your maximum and keep it there for a period of at least 12 minutes it will stimulate the production of fat-burning enzymes. It will also strengthen your heart and increase the capacity of your lungs to re-oxygenate your blood more efficiently......

Fra http://www.empowermentzone.com/fat_burn.txt

"QUESTION: What if your heart rate exceeds 75%?

Well, you're body burns glycogen which is your bodies produced sugars

(thru carbohydrate consumption and conversion). In order to burn into the

fat reserves (stored energy) you need to keep your heart rate under 75% of

the maximum. If it's above 80%, you're not burning your stored energy. Keep

it under 75% and at least for 12 consistent minutes (as long as physician

approved). This is the time needed to produce those fat burning enzymes."

Fra http://www.faqs.org/faqs/misc-fitness/part1/

4. How long should I work out to burn FAT?

An aerobic work out should last at least 12 minutes, not counting

warm up or cool down, only the amount of time your HR is within your

Training Zone. The longer and more frequently you do this the sooner

you'll see an improvement (Less Fat..).

Why 12 minutes?

According to Covert Baily this is the amount of time needed for the

body to start producing FAT burning enzymes. It does level off, but

the idea is that you want to get your body to use FAT for energy.

After 12 minutes you start to burn fat at a higher rate.

--------

Stephen Holt, CSCS [email protected]

To quote _Galloway's Book on Running_, "After 5-10 minutes the

percentage of FATs burned rises while the percentage of

carbohydrates drops."

The following graph (please forgive the artwork) is from David

Costill, perhaps the world's foremost exercise physiologist. (From

his book, A Scientific Approach to Distance Running.)

| FAT

| f

| f

| f

| f

| f c

| f c c f

| fc c f

| c f fc

| c f f c

| f f c

| f c

| c

| c

| c

| carbs

------------------------------------

0 15 30 40

time in minutes

The fact is, after 30 minutes of running, the body burns a

_higher_ percentage of FAT.

--------

From John Galleher

From a Sci.med.nutrition post: at rest the body is burning

65%-80% fat 20-35% glycogen. The body does this to conserve

glycogen. It takes much less oxegen to burn glycogen than

fat (fatty acids). That is why the preferred fuel (from the

bodies standpoint not yours) for heavy exercise is glycogen.

And then the body will replace the glycogen by further food

intake or burning fat later on. The brain requires glycogen

(cannot burn fatty acids) so if you are burning glycogen

long enough (The 12 minutes) the body realizes that it is

going to run out of glycogen if things keep going and starts

to shift over to burning fatty acids to spare the glycogen

Et par links, ud af mange, jeg fandt med søgning på Google.com

Link to comment
Share on other sites

Som jeg skrev i et tidligere indlæg, vil kroppen altid, forudsat det er en oxidativ forbrænding, bruge et MIX af fedt og kulhydrat som substratvalg.

Dette mix, er ligeledes som tidligere nævnt, afhængig af, varighed og intensitet.

Der er intet mirakuløst i hverken 12 min, eller en zone ved 65% af vo2max..

Jo længere tid du arbejder, og jo mere trænet du er, jo mere RELATIVT fedt vil kroppen forbrænde... den absolutte forbrænding er selvfølgelig (heldigvis) bestemt af intensitet i den periode du arbejder i.

Jeg skal ikke sige om der er målt en øget enzymkapacitet for nogle af de enzymer der indgår i beta oxidationen omkring 12 min arbejde ved 65% af max, men højst sandsynligt. Det betyder bare ikke, at man ikke forbrænder fedt fra første minut. ALLE vores enzymer i muskelcellen arbejder bedst ved en temperatur omkring 43 grader. Det tager trods alt lidt tid inden vi når denne temperatur, men det er ikke kun fedtrelaterede enzymer der arbejder givtigt under de forhold. Det er derfor man taler om opvarmning for at optimere enhver idrætspræstation.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share